Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, kanske det! Innehåller dock ungefär samma som majskrokar tror jag. Men en majskrok eller majskaka vid bordet någon gång är väl inte att uppmuntra småätande? Jag läste att det är bra för att träna ätkoordinationen och tuggandet så jag kanske ska släppa på nyttighetsnojan.

Funderar annars på om man kan få havregröt i fast form genom bakning på något sätt?

Idag ska vi förresten testa lite burkmat för att öka matintaget dagtid och förhoppningsvis minska ätandet nattetid. Vill ju egentligen att hon får träna sig att äta själv men då får hon inte i sig så mycket ... så jag kanske ska ge henne lite hjälp på traven.
Småätande är väl per definition mellan måltiderna, så får hon äta något med majs till en måltid borde det ju knappast uppmuntra till det. På samma sätt som frukt och grönsaker i tid och otid kan bidra till småätande även om det är nyttigare.

Så resonerar BVC och Folktandvården här iaf. Alltså att just majssnacksen lätt småäts för att de är lätta att ge som distraktion lite då och då till en otålig bebis.

(Och rätt som det är kan hon greppa andra saker och då löser det sig ju naturligt :) )

Så görs det fortfarande här ibland, men nu kan hon även ta sig framåt medelst samma taktik @YaHilweh beskrev!

*kl*

Angående klappa händer har inte lilla F försökt det, men blir mycket glad när vi gör det och hejar på henne. Däremot är det kul att banga leksaker hårt i golv och bord!

Jag gav henne en riskaka igår som hon gnagde av och åt upp. Tänkte jag hittat värsta bra mellanmålet, sedan kom jag tack och lov på att checka med Livsmedelsverket. Så nu blir det inga mer riskakor på 6 år minst! Vad kan man ge som är lätt att hålla i och bita av? Gurk- och morotsstavar glider eller är för hårda. Majskrokar och rån läste jag att man skulle ge med försiktighet för att undvika onyttigt småätande. Bröd har gjort henne lite förstoppad, men nu verkar det ha släppt. Mackor kanske?
Smörgås, skorpor, majskakor, en frukt du tagit några bett från är bra grejer tycker jag!

Vi är ju också några i tråden som gjort grötpinnar och det kan väl vara ett bra alternativ. Finns mängder av recept om en googlar :)
Pannkakor av olika slag (bananpannkakor, majspannkakor, havrepannkakor osv) och omelett är också bra grejer!
Tänkte på kottens mage när jag häromdagen pressade i ett par torkade aprikoser i pannkaksmeten och det sa sprutt i magen sen:D (använde vitlökspress) (torkad aprikos är också järnrikt:up:)

Äh, jag får nog sätta mig och skriva en ny tipslista till den utbrutna tråden:idea:

Pannkakor av olika slag (bananpannkakor, majspannkakor, havrepannkakor osv) och omelett är också bra grejer!
Tänkte på kottens mage när jag häromdagen pressade i ett par torkade aprikoser i pannkaksmeten och det sa sprutt i magen sen:D (använde vitlökspress) (torkad aprikos är också järnrikt:up:)

Äh, jag får nog sätta mig och skriva en ny tipslista till den utbrutna tråden:idea:

Utbruten tråd? Den får jag kika in i.

Hemligt:angel:
(Äh, fick inte spoilerfunktionen att fungera och ögonen hittar inte felet. Men alldeles för mycket. Och tar hand om två huliganer)

Det låter ändå som ett mysigt uppdrag! Jag vill också utflykta!
I måndags utflyktade vi ut i skogen för att skaffa svamp. Stora barnet visade sig betala av för en del slit när han på ca 15 minuter hittade 2 kg Karl Johan på egen hand:D M satt på en regnjacka och var toknöjd över sina skogsfynd, några pinnar och två kottar. Efter ett tag intog hon en annan approach och grabbade tag om en smal men hög stubbe och skulle resa sig upp:nailbiting:

I den här tråden har vi inga hemligheter! :mad:;)

Det var vackert, stället vi spanade in! OCH vi klarade 2 x 35 minuter i bilen utan sammanbrott! Däremot var humöret inte på topp i övrigt, trött lilla A med magont efter gårdagens morotspremiär, så jag drar en lättnadens suck att äventyret nu är över :p

Vilka svamp-(och pinn- och kott-)jägare ni är! Jag ska lära mig några svampar har jag tänkt - vilket år som helst :o

Tycker du att jag verkar vara nåt att ha? Min bebis har ju dålig framåtbjudning:rofl:

Du verkar ju vara en sån där gulligull-mamma! Jag är dålig på gulligull:o

Rullning verkar du ju kunna få till i alla fall! :D

Gulligull :rofl:, det måste jag nog fråga någon som känner mig i verkligheten om jag är för det ingick nog inte riktigt i min självbild :p (men jag pratar som en idiot... har ju två tandtappande och ett tandskaffande barn för tillfället så här pratas till och från en hel del om (håll för ögonen den som är känslig för diminutiv) PERMANENTISAR och MJÖLKISAR :arghh:. För att inte tala om lilla A:s bitringar - ”bitisar” och när han tappar dem -> ”bitis smitis” :meh:. Det värsta är att det är jag som infört uttrycken och ja, jag förtjänar ett kännbart straff :meh:)

Småätande är väl per definition mellan måltiderna, så får hon äta något med majs till en måltid borde det ju knappast uppmuntra till det. På samma sätt som frukt och grönsaker i tid och otid kan bidra till småätande även om det är nyttigare.

Så resonerar BVC och Folktandvården här iaf. Alltså att just majssnacksen lätt småäts för att de är lätta att ge som distraktion lite då och då till en otålig bebis.

(Och rätt som det är kan hon greppa andra saker och då löser det sig ju naturligt :) )

Så tänker jag också om småätande!

Gulligull :rofl:, det måste jag nog fråga någon som känner mig i verkligheten om jag är för det ingick nog inte riktigt i min självbild :p (men jag pratar som en idiot... har ju två tandtappande och ett tandskaffande barn för tillfället så här pratas till och från en hel del om (håll för ögonen den som är känslig för diminutiv) PERMANENTISAR och MJÖLKISAR :arghh:. För att inte tala om lilla A:s bitringar - ”bitisar” och när han tappar dem -> ”bitis smitis” :meh:. Det värsta är att det är jag som infört uttrycken och ja, jag förtjänar ett kännbart straff :meh:)
Ehh, du är inte ensam. Jag hörde hur jag själv lät igår när jag pratade med kotten. Bajsisar, byxisar, majsisar, skedis, gosis, snuttis, kaninis, bilis... Jag skäms över mig själv :arghh::arghh::arghh:

Såå jobbiga nätter just nu, verkar vara jättejobbigt i tandköttet och så verkar han vara extremt hungrig och igår blev det lite fel med läggning och gröt så han åt inte upp hela portionen.

Tror han vaknat 4 gånger och ätit mellan 20-6 där mellan har han legat och gnällt, grymtat, gråtit för han ligger åt fel håll (mage) tappat nappen och gud vet allt som just nu kan vara fel i hans värld.

Såklart vaknade jag och kunde inte somna om 8:30 när han för femtielfte gången var vaken så nu sitter jag i köket och stirrar rakt fram och försöker trycka koffein medan barnet verkar sova supergott :meh:

Så tänker jag också om småätande!

Angående småätande funderar jag på om jag kanske uppmuntrar för mycket till det redan, fast med bröst eller flaska. Slog mig att jag sticker åt flaskan ofta, eller bröstet, för att se om hon vill ta en klunk, vilket hon ofta gör men sedan inte vill ha mer. Detta i situationer där hon börjar bli missnöjd.

Börjar det bli dags nu att införa lite mer regelbundenhet/faktiska måltider tro? Eller ska hon fortfarande få småäta/dricka när hon vill? Funderar på om jag ska erbjuda vatten istället då och då mellan ordentliga måltider? Hon har knappt fått något vatten utom lite när det var som varmast. Nu går det knappt 2 h mellan hon får någon klunk mjölk. Mer på natten förstås (två nätter i rad har hon bara haft två uppvak!)

Hur gör ni med måltider? Hur ofta äter era bebisar om dagarna?

Såå jobbiga nätter just nu, verkar vara jättejobbigt i tandköttet och så verkar han vara extremt hungrig och igår blev det lite fel med läggning och gröt så han åt inte upp hela portionen.

Tror han vaknat 4 gånger och ätit mellan 20-6 där mellan har han legat och gnällt, grymtat, gråtit för han ligger åt fel håll (mage) tappat nappen och gud vet allt som just nu kan vara fel i hans värld.

Såklart vaknade jag och kunde inte somna om 8:30 när han för femtielfte gången var vaken så nu sitter jag i köket och stirrar rakt fram och försöker trycka koffein medan barnet verkar sova supergott :meh:

Känner igen att barnet sover gott först när man själv gett upp alla chanser att somna om. Hoppas på en bättre natt inatt för er!

Angående småätande funderar jag på om jag kanske uppmuntrar för mycket till det redan, fast med bröst eller flaska. Slog mig att jag sticker åt flaskan ofta, eller bröstet, för att se om hon vill ta en klunk, vilket hon ofta gör men sedan inte vill ha mer. Detta i situationer där hon börjar bli missnöjd.

Börjar det bli dags nu att införa lite mer regelbundenhet/faktiska måltider tro? Eller ska hon fortfarande få småäta/dricka när hon vill? Funderar på om jag ska erbjuda vatten istället då och då mellan ordentliga måltider? Hon har knappt fått något vatten utom lite när det var som varmast. Nu går det knappt 2 h mellan hon får någon klunk mjölk. Mer på natten förstås (två nätter i rad har hon bara haft två uppvak!)

Jag försöker att bara erbjuda bröstet när jag vet att hon är hungrig. Hon brukar säga till :) och så vet jag att när de gått 2-3h så är hon oftast hungrig. Gör mest så för annars har hon bitit mig några gånger när jag erbjudit men hon inte varit hungrig :yuck::mad:

Tänker även att det är ju någon ökningsperiod vid 6mån, tycker det märktes en del här

Kan inte svara på hur ofta han äter :D, det kanske besvarar frågan ;)

Lite seriösare svar - han äter rätt ofta och gärna typ hela nätterna och sovstunderna. Jag bekymrar mig inte för att det ska vara/leda till småätande. Däremot provar jag alltid annan tröst först vid missnöjd bebis (om jag inte vet att han är hungrig eller trött), utan försöker lösa det på annat sätt först (ge uppmärksamhet, bära, avleda osv) :)

Jag tror inte heller att du behöver oroa dig för småätande. Låt henne amma så ofta hon och du vill, det kan jag aldrig tro skulle vara negativt!
Annat blir det ju om man har för vana aty sticka till dem snacks (majskakor, klämmisar, frukt osv) så fort de blir lite missnöjda istället för att bära/engagera sig i någon lek/byta aktivitet.
Men min erfarenhet av bebisar som går över till fast föda är att de äter ofta och att regelbundenheten och rutinerna är viktiga att hålla.
M vill ju bara amma en gång om dagen numera (natt ej inräknat) så då kräver hon ungefär följande matschema:
07 frukost
09 mellanmål
11.15 lunch (förskoletid som vi ändå har med storebror)
13 ammar
14.30 mellanmål
17 middag
18.30 kvällsmat inför natten

Det känns som att det är mat som ska fram hela tiden men det är det som krävs för att hon ska hålla jämnt humör, storebror följde ungefär samma schema med 3 huvudmål och 3 mellanmål per dag. Hon äter inga mängder per tillfälle oftast (det gjorde storebror) och det går inte att få i henne mer än vad hon själv bestämmer eftersom hon inte vill bli matad.

Baserat på min gigantiska en-bebis-erfarenhet (:p ): det kan göra väldigt ont. Och jag upplever att Alvedon (flytande) hjälper inom någon kvart eller så..
Hoppas ni får sova nu!
En bebis med åtta tänder, så jag tycker nog att det är ganska stor erfarenhet :D
Vet inte vad jag ska tro, hon har varit glad sen dess, så det var kanske nåt annat. Men så länge hon är glad är jag nöjd :)

Ehh, du är inte ensam. Jag hörde hur jag själv lät igår när jag pratade med kotten. Bajsisar, byxisar, majsisar, skedis, gosis, snuttis, kaninis, bilis... Jag skäms över mig själv :arghh::arghh::arghh:
Mannen pratar massor gulligull, han har smeknamn på allt. Min instinktiva reaktion är att tycka att han ska prata ordentligt så att barnet lär sig göra sig förstådd utanför hemmet. :angel: Obs, har inte agerat på detta utan väger upp med att själv säga riktiga ord. :o
Ett vanligt förekommande ord är "tossingar", som jag aldrig tidigare hört. Även svärmor säger det. Vi är inte från samma del av landet. Nån mer som använder detta ord eller har de hittat på det själva?

Det går max två timmar mellan maten här, oftast 1,5. Hon får annat än amning fyra gånger/dag, men verkar ännu inte ha fattat att man kan bli mätt på mat utan brukar vilja amma ganska kort därefter. Hon är ganska tydlig med när det är amma hon vill, och då får hon det. Ibland äter hon mycket och ibland bara en slurk.
Tider för maten är flytande hittills, men ska försöka styra upp det nu när semestern är slut och höstens aktiviteter börjar. Tror det är bra med lite fasta rutiner - iaf för mig ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 102
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 541
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka