Vinterföräldrar 17/18 del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi kör applåder från föräldrahåll för att visa och peppa när han gjorde sånt som han tyckte var svårt, typ kryptränar. I början var det hur kul som helst, tyckte kotten, men nu är han fullkomligt ointresserad av det och blir inte alls peppad längre :p

Kotten har för övrigt 7 tändernoch den 8e på väg. Han har börjat bita av små bitar från smörgåsrån, majskrokar mm och äta istället för att suga påmhela, så sött! Idag fick han gnaga på ett äpple, och smaka plommon, båda från trädgården och båda var mums trots en del syrlighet!

Jisses vad tänder han har, lätt att förstå att det varit jobbigt för honom med alla på en gång!

Du får rapportera vad han tyckte om vågen! :D

Vi kör applåder från föräldrahåll för att visa och peppa när han gjorde sånt som han tyckte var svårt, typ kryptränar. I början var det hur kul som helst, tyckte kotten, men nu är han fullkomligt ointresserad av det och blir inte alls peppad längre :p

Kotten har för övrigt 7 tändernoch den 8e på väg. Han har börjat bita av små bitar från smörgåsrån, majskrokar mm och äta istället för att suga påmhela, så sött! Idag fick han gnaga på ett äpple, och smaka plommon, båda från trädgården och båda var mums trots en del syrlighet!

L har bara två än så länge :p Fast jag misstänker att nån mer är på gång då hon grejar mycket med händerna i munnen och har bajsat mycket det senaste.
Sonen var jättetidig med tänder, alltid med feber och gnäll och bajs. Det är jobbigt just då när de ploppar upp i tid och otid, men det är faktiskt skönt när det är klart! De sista tänderna fick han när han var ca 15 mån, tre kindtänder på samma gång. Jobbiga dagar men på ett sätt var det skönt att de kom samtidigt istället för att dra ut på det och ha flera omgångar.

L började också baklänges, dock utan att komma dit hon ville. Hon kom bara längre ifrån platsen hon ville till :D Arg unge!

Lilla A tränar vidare på att åla och har ökat upp sina sträckor till flera decimeter... men han använder väldigt yviga armrörelser vilket gör att han ramlar med jämna mellanrum (det är verkligen bara bebisar som kan ramla från liggande :rofl:) och där blir han liggande och börjar gråta om man inte kommer och räddar honom... att han kan/skulle kunna vända sig tillbaka själv vill han inte höra talas om :p

L började också baklänges, dock utan att komma dit hon ville. Hon kom bara längre ifrån platsen hon ville till :D Arg unge!
M blir liksom aldrig arg över sånt. Hon verkar väldigt nöjd med sina prestationer här i livet:laugh: arg blir hon över sådana där onödiga måsten: tråckla in armar i kläder och sitta fast i bil:grin:

Lilla A tränar vidare på att åla och har ökat upp sina sträckor till flera decimeter... men han använder väldigt yviga armrörelser vilket gör att han ramlar med jämna mellanrum (det är verkligen bara bebisar som kan ramla från liggande :rofl:) och där blir han liggande och börjar gråta om man inte kommer och räddar honom... att han kan/skulle kunna vända sig tillbaka själv vill han inte höra talas om :p
Ibland när jag lägger ner M på golvet på rygg verkar hon glömma bort att hon kan vända sig till mage. Då ligger hon där och jämrar sig lite tills man säger att du kan ju visst rulla, då är det precis som att poletten trillar ner:rofl: (Får mig att fundera på om jag lyckats betinga ordet "rulla":angel::D)

Ibland när jag lägger ner M på golvet på rygg verkar hon glömma bort att hon kan vända sig till mage. Då ligger hon där och jämrar sig lite tills man säger att du kan ju visst rulla, då är det precis som att poletten trillar ner:rofl: (Får mig att fundera på om jag lyckats betinga ordet "rulla":angel::D)

Kom och träna min bebis med! :D Som bäst ger han adekvata reaktioner på ”klappiklapp”, ”villduhaen... puss!” och ”nukommerjagåäteruppdig!” ;)

Så... vad gör du om dagarna? ;)

Det har blivit lite mycket den här veckan och nästa, tyvärr! Sedan ska vi dra ner på tempot är tanken, och kanske hinna göra något för lilla A:s skull också. Vi ska spana in ett utflyktsmål som vi ska ta med vår barngrupp till lite senare... och vi måste åka bil dit 😱 (hoppas ni har iPhone så smileyn syns/visas rätt), försökte desperat kolla kollektiva färdmedel men det går inte för då hinner vi inte hem till hämtningen!
Hemligt:angel:
(Äh, fick inte spoilerfunktionen att fungera och ögonen hittar inte felet. Men alldeles för mycket. Och tar hand om två huliganer)

Det låter ändå som ett mysigt uppdrag! Jag vill också utflykta!
I måndags utflyktade vi ut i skogen för att skaffa svamp. Stora barnet visade sig betala av för en del slit när han på ca 15 minuter hittade 2 kg Karl Johan på egen hand:D M satt på en regnjacka och var toknöjd över sina skogsfynd, några pinnar och två kottar. Efter ett tag intog hon en annan approach och grabbade tag om en smal men hög stubbe och skulle resa sig upp:nailbiting:

Kom och träna min bebis med! :D Som bäst ger han adekvata reaktioner på ”klappiklapp”, ”villduhaen... puss!” och ”nukommerjagåäteruppdig!” ;)
Tycker du att jag verkar vara nåt att ha? Min bebis har ju dålig framåtbjudning:rofl:

Du verkar ju vara en sån där gulligull-mamma! Jag är dålig på gulligull:o

@Positron @pollex
Ja det har verkligen varit en tandintensiv sommar... när tandsköterskan som hälsade på i föräldragruppen igår frågade oss om vi märkt av tandsprickningen svarade jag ganska krasst att "jodå, han har gnällt hela sommaren". :p ”Nåja, det beror nog inte baaara på tänderna" menade hon. Sen berättade jag att han fått 7, snart 8 tänder på 2,5 månad och då bleknade hon faktiskt lite...

@Evenstar försöker anamma ditt tankesätt nu och räknar helt enkelt ner tills vi äntligen är klara med tänderna :D

@Positron @pollex
Ja det har verkligen varit en tandintensiv sommar... när tandsköterskan som hälsade på i föräldragruppen igår frågade oss om vi märkt av tandsprickningen svarade jag ganska krasst att "jodå, han har gnällt hela sommaren". :p ”Nåja, det beror nog inte baaara på tänderna" menade hon. Sen berättade jag att han fått 7, snart 8 tänder på 2,5 månad och då bleknade hon faktiskt lite...

@Evenstar försöker anamma ditt tankesätt nu och räknar helt enkelt ner tills vi äntligen är klara med tänderna :D

När andra klagar över tandsprickning kommer du tänka ”Gud vad skönt att det är över!” :D

Tror sjätte språnget är på gång här, han brukar ju ligga någon vecka tidigt jämfört med Wonder weeks.
Älskar när en läser och plötsligt kommer till insikt :p Dessa tre saker har tex. uppenbarat sig senaste dagarna:
• Jealousy: Your baby wants you to only play with him. If you pay attention to someone else, Ebbe becomes difficult. One can say he is jealous but not consciously.
• Nightmares: Babies dream, so they also have nightmares. During this leap, you will notice that he may suddenly wake up screaming or make crying sounds while asleep. These are signs of nightmares.
• Being extremely lovely: For the first time, your baby will alternate between his bad temper and good, going from being difficult to extremely lovely and nice. Obviously, this is another way to get attention.
”Avundsjuk”, japp. Han brölar lite som en kan tänka sig att en lätt pubertal tonåring gör för att få uppmärksamhet, när jag ägnar mig åt något/någon annan. Mardrömmar, han vaknar och skriker massor om nätterna just nu. Och ja, plötsligt kan han slå på charmoffensiven också, mer moody utan att det är kopplat till mat och sömn helt klart.

Jag undrar om det är tänder på gång här. Ikväll vaknade L och var helt otröstlig. Tårarna sprutade, inget hjälpte. Gav Alvedon, sen lugnade hon sig ganska snabbt. Funderar på hur snabbt Lvedon verkar? Och hur ont kan tandsprickning göra egentligen? Iofs så behöver det nog inte göra jätteont för att vara katastrof om man är trött.

Jag undrar om det är tänder på gång här. Ikväll vaknade L och var helt otröstlig. Tårarna sprutade, inget hjälpte. Gav Alvedon, sen lugnade hon sig ganska snabbt. Funderar på hur snabbt Lvedon verkar? Och hur ont kan tandsprickning göra egentligen? Iofs så behöver det nog inte göra jätteont för att vara katastrof om man är trött.
Baserat på min gigantiska en-bebis-erfarenhet (:p ): det kan göra väldigt ont. Och jag upplever att Alvedon (flytande) hjälper inom någon kvart eller så..
Hoppas ni får sova nu!

Här har vi gungat i snart 1 månad. men det kommer allt mer för var dag. Hon flyttar benen men har inte helt kopplat armarna än, men det tar sig. Samt att gungandet har upphört, hon står väldigt stadigt på alla 4. Hon använder det dock genom att hon häver sig fram, upp på alla 4, flyttar fram benen och häver sig fram :p

Exakt samma här!

Så görs det fortfarande här ibland, men nu kan hon även ta sig framåt medelst samma taktik @YaHilweh beskrev!

*kl*

Angående klappa händer har inte lilla F försökt det, men blir mycket glad när vi gör det och hejar på henne. Däremot är det kul att banga leksaker hårt i golv och bord!

Jag gav henne en riskaka igår som hon gnagde av och åt upp. Tänkte jag hittat värsta bra mellanmålet, sedan kom jag tack och lov på att checka med Livsmedelsverket. Så nu blir det inga mer riskakor på 6 år minst! Vad kan man ge som är lätt att hålla i och bita av? Gurk- och morotsstavar glider eller är för hårda. Majskrokar och rån läste jag att man skulle ge med försiktighet för att undvika onyttigt småätande. Bröd har gjort henne lite förstoppad, men nu verkar det ha släppt. Mackor kanske?

Så görs det fortfarande här ibland, men nu kan hon även ta sig framåt medelst samma taktik @YaHilweh beskrev!

*kl*

Angående klappa händer har inte lilla F försökt det, men blir mycket glad när vi gör det och hejar på henne. Däremot är det kul att banga leksaker hårt i golv och bord!

Jag gav henne en riskaka igår som hon gnagde av och åt upp. Tänkte jag hittat värsta bra mellanmålet, sedan kom jag tack och lov på att checka med Livsmedelsverket. Så nu blir det inga mer riskakor på 6 år minst! Vad kan man ge som är lätt att hålla i och bita av? Gurk- och morotsstavar glider eller är för hårda. Majskrokar och rån läste jag att man skulle ge med försiktighet för att undvika onyttigt småätande. Bröd har gjort henne lite förstoppad, men nu verkar det ha släppt. Mackor kanske?
Det finns majskakor också, kan inte det vara ett alternativ? :)

Det finns majskakor också, kan inte det vara ett alternativ? :)

Ja, kanske det! Innehåller dock ungefär samma som majskrokar tror jag. Men en majskrok eller majskaka vid bordet någon gång är väl inte att uppmuntra småätande? Jag läste att det är bra för att träna ätkoordinationen och tuggandet så jag kanske ska släppa på nyttighetsnojan.

Funderar annars på om man kan få havregröt i fast form genom bakning på något sätt?

Idag ska vi förresten testa lite burkmat för att öka matintaget dagtid och förhoppningsvis minska ätandet nattetid. Vill ju egentligen att hon får träna sig att äta själv men då får hon inte i sig så mycket ... så jag kanske ska ge henne lite hjälp på traven.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 102
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 541
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka