Vilken imponerande analys, att du har tid och ork till sånt!
Själv kan jag knappt skriva korrekt svenska känner jag..
Så till analysen - det stämmer nog som du säger och är inget jag riktigt tänkt på, men jag har också lärt mig i min nuvarande relation att jag gärna uttrycker mig på ett väldigt starkt (=för starkt) sätt i förhållande till det jag faktiskt känner. När jag då stöter på någon som gärna tolkar det man säger ordagrant (som min man gör) blir det krockar så att det sjunger om det. Exempelvis skulle jag kunna säga "det enda som har varit bra idag är X", men menar inte nödvändigtvis att allt annat den dagen har varit dåligt utan ger bara uttryck för att jag har haft en överlag tuff dag men att saken X har stuckit ut och stått för en (extra stark) ljusglimt. Eller så kan jag säga "det blir alltid konflikter när.." men menar inte alltid utan menar ofta. Jag tror att det är samma fenomen här. Först skriver jag direkt från hjärtat och då väldigt spontant och ofta lite starkare än jag menar det. När jag sedan inser hur det jag skriver tolkas (vilket är ordagrant det jag skriver, ni har ju inte tillgång till någon annan information) så inser jag att det framstår som skarpare/hårdare/jobbigare/sämre än vad jag egentligen känner och då får jag dåligt samvete mot den som "hängs ut" och så försöker jag ge en mer rättvis och nyanserad bild. Framstår något av det här som förståeligt?
Nej, jag tycker att han har varit dålig på det, vilket har gjort att jag gått och trott att vi har det jättebra och att vi är världens bästa föräldrateam. Sen en (för honom dålig dag efter en period med väldigt lite sömn) så kom det plötsligt upp massor med saker som han tycker fungerar mindre bra och då blev det lite som en käftsmäll för mig. Jag inser när han förklarar att det är lite oskönt beteende av mig att uttala mig så bestämt kring vårt barn när vi inte pratat om det (som exempelvis när jag säger till en utomstående att John kommer inte äta välling, så skulle jag ju istället kunna säga att jag personligen efter det jag läst är lite skeptisk till välling), men hade önskat att han skulle ta upp det direkt istället för att gå och hålla det inom sig tills det kommer ut som en jättestor grej. Rent generellt så har vi nog båda en tendens att vara dåliga på att prata om saker i förväg, bara för att vi i dom övergripande frågorna har samma syn (det har vi ju fått testa med dom större grabbarna). Det betyder ju dock inte nödvändigtvis att man ser lika på barnmat, välling, babblarna, gåstol osv osv osv.