Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
hoppas hon sover en stund! @Cattaflajna
Här har vi faktiskt fått till hyfsad dagsömn igen, han sover 2-3 kortare pass på fm och ett längre på em, ganska lättsövd också när jag väl hittar rätt tillfällen :)
 
Retar mig för övrigt på min mamma... vi ska hem och hälsa på imorgon, och det enda hon sagt inför det är mer eller mindre gnäll över att vi inte tänker sova över och att vi ska åka hem ”så tidigt” på eftermiddagen (typ 16, pga vill tajma hans läggning sen på kvällen, Är runt 1,5timmes körväg) så att min pappa, som brukar vara iväg ett par timmar på lördagseftermiddagarna, bara får träffa kotten en kort stund.

Min pappa kan väl för det första prioritera själv hur han vill göra, det är inget livsviktigt eller obligatoriskt han är iväg på, och då vi inte kan åka på söndag, så funderar jag lite på om hon hellre träffar sitt barnbarn några timmar eller inte alls :meh:.
 
:D - då tog han ju inte illa upp i alla fall! Senast det brast för mig (vad jag minns i alla fall ;)) ramlade ett glas ur ett skåp och gick i kras samtidigt som åttaåringen gjorde något, jag minns inte vad (förmodligen bråka med femåringen medan jag försökte få middag på bordet, det är en lågoddsare :p), vilket fick mig att ryta ”jävla skit!” och det arma barnet blev jätteledsen... inte en av mina stoltaste stunder :o

Jag hade lyckats förtränga att det är fredag idag :D. Men om han gillar att städa så kan du skicka hit honom när han är färdig hos er! :p

Utevistelsen har det nog varit lite sisådär med, de är helt klart ute mer där än vad vi mäktar med hemma för det mesta just nu, men vädret och framför allt underlaget har satt en del käppar i hjulet. Men jag får väl kanske prova att utlova odling... de hade sått gräs till påsk förra veckan och det känns som att det är en starkt bidragande faktor till att han är så angelägen att ta sig dit nu, måste ju kolla att det växer :heart (han förlät mig inte ledigheten förra torsdag-fredagen förrän jag lovade att vi kunde gå dit i helgen och kolla hur det gick...)

Förstår att det är nedräkning på kvarvarande tänder när det påverkar honom så mycket! Skönt att slutet närmar sig :)
Det känns så svårt det där med att ge uttryck för sina känslor (speciellt arg/ledsen/besviken) inför sina barn. Jätteviktigt att de får se att även vuxna/föräldrar blir arga och ledsna men det kan lätt slå fel om man inte kan förklara för dem.

Det där får mig att längta till en annan ålder:heart så fint att längta dit för att få se hur det går för fröna!
Ni kan odla krasse så att han kan skörda och ha på sin egen smörgås? Eller en solros som han kan plantera ut sen:)

Jag och sonen satte lite frön tidigare i veckan. Han greppar nog inte riktigt att det ska komma upp saker ur jorden men roligt att peta ner frön i jorden:up: vilket ledde till att vi försår sockerärtor i mängder för de fröna var lättast att hantera för honom:rofl:
 
hoppas hon sover en stund! @Cattaflajna
Här har vi faktiskt fått till hyfsad dagsömn igen, han sover 2-3 kortare pass på fm och ett längre på em, ganska lättsövd också när jag väl hittar rätt tillfällen :)

Hon vaknade strax efter igen.. :(
bad sambon komma hem så fick iaf drygt en timmes avlastning nu, som jag spendera med att städa :angel: och äta.. Blir ensam igen med lillan hela kvällen och större delen av natten nu, känns väl sådär men får avlastning hela helgen sen iaf. Och så ska jag ju iväg drygt 3h själv imorgon - kommer lägligt nu känner jag!

Sambon la ju dock en onödig kommentar när han kom hem ”så jobbigt är det väl inte”
Nä, hon skriker ju inte hela dagen.. hon är glad och skrattar mest hela tiden, men att hon ständigt ska vara på mig helst är ju påfrestande. Men hans kommentar fick mig ändå att känna mig helt värdelös.... :cry:
 
Hon vaknade strax efter igen.. :(
bad sambon komma hem så fick iaf drygt en timmes avlastning nu, som jag spendera med att städa :angel: och äta.. Blir ensam igen med lillan hela kvällen och större delen av natten nu, känns väl sådär men får avlastning hela helgen sen iaf. Och så ska jag ju iväg drygt 3h själv imorgon - kommer lägligt nu känner jag!

Sambon la ju dock en onödig kommentar när han kom hem ”så jobbigt är det väl inte”
Nä, hon skriker ju inte hela dagen.. hon är glad och skrattar mest hela tiden, men att hon ständigt ska vara på mig helst är ju påfrestande. Men hans kommentar fick mig ändå att känna mig helt värdelös.... :cry:
Hmm, låter som om du skulle lämna sambon med bebis lite längre än 3 timmar :devil:

Jag förstår vad du menar, tycker närheten är både jobbig och mysig. Sa imorse till sambon att jag längtar efter att kunna röra mig utan att ta hänsyn till en annan person, som det ju blir när man bär runt på en bebis hela dagarna...
 
Vi har också haft en dålig sömndag. L brukar sova ganska mycket på dagarna, om en på en. Vi brukar ju ha rätt mysiga dagar i soffan där hon sover i famnen på amningskudden och jag ser på tv/vilar/slumrar. Idag har det bara varit upphackade korta stunder och en del skrik däremellan. Hon har varit uppenbart trött men inte velat sova :meh: Det ihop med en tvååring som idag bara vill kasta saker omkring sig/mot en blev ingen rolig dag. :cool:
 
Vi har också haft en dålig sömndag. L brukar sova ganska mycket på dagarna, om en på en. Vi brukar ju ha rätt mysiga dagar i soffan där hon sover i famnen på amningskudden och jag ser på tv/vilar/slumrar. Idag har det bara varit upphackade korta stunder och en del skrik däremellan. Hon har varit uppenbart trött men inte velat sova :meh: Det ihop med en tvååring som idag bara vill kasta saker omkring sig/mot en blev ingen rolig dag. :cool:
Jag känner med dig! De där tvååringarna vet precis vilka knappar de ska trycka på:meh:
 
Det känns så svårt det där med att ge uttryck för sina känslor (speciellt arg/ledsen/besviken) inför sina barn. Jätteviktigt att de får se att även vuxna/föräldrar blir arga och ledsna men det kan lätt slå fel om man inte kan förklara för dem.

Det där får mig att längta till en annan ålder:heart så fint att längta dit för att få se hur det går för fröna!
Ni kan odla krasse så att han kan skörda och ha på sin egen smörgås? Eller en solros som han kan plantera ut sen:)

Jag och sonen satte lite frön tidigare i veckan. Han greppar nog inte riktigt att det ska komma upp saker ur jorden men roligt att peta ner frön i jorden:up: vilket ledde till att vi försår sockerärtor i mängder för de fröna var lättast att hantera för honom:rofl:

Jamen precis! Men man lär sig själv mycket när man pratar med dem också, tycker jag. Till exempel kom vi vid ett tillfälle fram till att femåringen tycker att det är läskigt med arga vuxna men att han inte riktigt verkar märka när någon börjar ilskna till, så nu försöker jag klämma till med ett tydligare ”nu känner jag att jag börjar bli arg” när jag börjar känna att jag blir det, och det är ofta förvånansvärt effektivt :up:

Vi får se vad vi kan odla för något! Vi har massor med frön hemma, men skulle behöva fixa mer jord och krukor.

Tur att sockerärter är så gott då! :d
 
Aöltu, ibland är det så sjukt svårt att tolka bebisar... lillen fick sin kvällsflaska av sambon och började gny och gnälla efter rapningen. Det urartade snart till skrik, och bebis vill absolut inte ha flaska, har inga gaser som kommer ut med pysventil, och får inte ut fler rapar heller. Sambon går upp på mörka övervåningen och lyckas tillslut lugna bebis. Tyvärr vaknar han när jag kommer upp och blir direkt otröstlig igen. Försöker trösta i några minuter innan jag inser att han låter annorlunda. Han har såklart blivit hungrig igen :cool: Lite mer ersättning och nu sover han- peppar peppar- på sambons bröst.
 
Jamen precis! Men man lär sig själv mycket när man pratar med dem också, tycker jag. Till exempel kom vi vid ett tillfälle fram till att femåringen tycker att det är läskigt med arga vuxna men att han inte riktigt verkar märka när någon börjar ilskna till, så nu försöker jag klämma till med ett tydligare ”nu känner jag att jag börjar bli arg” när jag börjar känna att jag blir det, och det är ofta förvånansvärt effektivt :up:

Vi får se vad vi kan odla för något! Vi har massor med frön hemma, men skulle behöva fixa mer jord och krukor.

Tur att sockerärter är så gott då! :d
Det var ingen dum grej med förvarningen, den tar jag med mig!:)

Du borde väl ha något hemligt julklappsfrö att odla också?
(Jag ser en stor industrihampa framför mig när jag tänker på hemliga julklappsfrön)

Dagen är överlevd, barnen nattade, vinet i glaset och ett långkok står på spisen.:up:
(Och han den där stod för att hela bottenvåningen blev röjd, dammsugad och moppad med extra kärlek till kök och toalett:heart han vill dessvärre inte bli bortlånad:down:)
 
Å så var vi tillbaka till att hon inte sover dagtid :cry: så trött på det här nu... hon lyckas alltid pricka in att göra såhär på de dagar jag är som tröttast också. Hon har sovit knappt 2h sen kl 9.

Längsta stunden var i selen, då sov hon en timme - men jag orkar inte gå runt med selen 24/7! Hon somnade en gång vid amning också och andra gången jag trodde hon skulle göra det vakna hon efter 15min. Nu hade jag precis vaggat henne och fått ner i nestet men hon vakna direkt jag lämna rummet :arghh::cry:

Vet tyvärr hur det känns. :(
 
Tog en promenad på över 1 h mitt i tiden för kvällsoron för att försöka slippa den, hälsade på på min mans jobb och gick gemensamt hem igen. Funkade sådär ... Relativt lugn i vagnen men väl hemma blev det världens bök där hon ammar, sliter i bröstet, kastar sig från, hugger i luften, skriker och upprepar proceduren om och om igen ....

Till slut lyckas jag lugna henne hjälpligt efter 1 h och hon somnar efter 2 timmar. Får äta middag i soffan med bebis i knäet balanserandes en tallrik. Suck. :meh:
 
Jag känner med dig! De där tvååringarna vet precis vilka knappar de ska trycka på:meh:

Ja det vet de verkligen... Jag blir helt matt. Just nu är han inne i en period där han bryter ihop om han inte får som han vill, t ex om han inte får kasta bestick i ansiktet på en, stoppa ner lime i brödrosten, måste gå in fast han vill leka mer ute osv. :up: När han är hemma är det mycket skrika, kasta saker, vägra klä på sig... Idag har det inte varit tyst en sekund här hemma förrän båda somnade. Och nu i efterhand har jag dåligt samvete att jag blev arg och skrek på tvååringen och ryckte saker ur händerna på honom istället för att vara mer pedagogisk. Jag vet ju att han är inne i en period just nu när han kastar allting omkring sig - mat, duplo, kläder, bestick, leksaker... men när han siktar mot L och försöker kasta leksaker i huvudet på henne brinner det av i huvudet och någon skyddsinstinkt kickar in. Jag försöker ju förklara varför, och jag fattar att han också är liten och vill få sitta i knäet ibland :( Att han måste få vara irriterad på den där lilla klumpen som kom och vill dela på mammas och pappas uppmärksamhet och alltid sitter fast i mammas tuttar. Och jag försöker ju hitta tid till honom med, men det är svårt de timmarna man är hemma själv med dem. Och när båda är på kasst humör dessutom :arghh:
Jag behöver lite lugn emellanåt för att fungera, och idag blev det inget lugn (efter bara 4h sömn dessutom) så idag var tålamodet alldeles för kort :(
 
På tal om egentid - ska på hockey med min närmsta tjejkompis på lördag, första gången jag kommer vara ifrån bebis längre än 30min :p ska bli skönt faktiskt men samtidigt saknar jag henne bara jag tänker tanken :rofl:

Så imorgon ska jag komma ihåg att pumpa så sambon har mat till lillan!

Ni som pumpar, hur mycket räknar ni med att bebisen äter?
 
Ni som pumpar, hur mycket räknar ni med att bebisen äter?

I måndags var jag iväg på yoga, var borta ungefär 2,5 timme. Bebis var då 6 veckor. Då hade vi totalt ca 2,5 dl pumpad mjölk och hon slurpade nog i sig 2 dl av dessa under tiden jag var borta. Ska försöka komma iväg på måndag också och kommer nog ha samma mängd tillgänglig.
 
Det var ingen dum grej med förvarningen, den tar jag med mig!:)

Du borde väl ha något hemligt julklappsfrö att odla också?
(Jag ser en stor industrihampa framför mig när jag tänker på hemliga julklappsfrön)

Dagen är överlevd, barnen nattade, vinet i glaset och ett långkok står på spisen.:up:
(Och han den där stod för att hela bottenvåningen blev röjd, dammsugad och moppad med extra kärlek till kök och toalett:heart han vill dessvärre inte bli bortlånad:down:)

Ja, det har jag! Gäller bara att hitta var jag lagt dem :o - så får vi se vad det blir av dem :)

Elände att han inte vill bli utlånad! Men jag förstår honom, jag vill inte heller vara hemma hos oss just nu för troligen är åttaåringen nere för (k)räkning nu :arghh: (är på selpromenad men fick just rapport hemifrån att han bara ligger och är alldeles blek :()
 
Du får trappa ner gungandet gradvis! Bebisar är sneaky med det där att vakna så snart den sövande faktorn upphör. Inte konstigt att jag typ inte kan gå utan att gunga längre :p

Alltså det här är så roligt.. men när John låter på ett visst sätt som jag har lärt mig identifiera som att han vill bli gungad och han är hos mannen, då står jag (omedvetet) som en idiot bredvid och gungar. :rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 378
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 401
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Huslån vilken bank?
  • Dejtingtråden del 38
  • Tvättstugedrama

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp