Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
I måndags var jag iväg på yoga, var borta ungefär 2,5 timme. Bebis var då 6 veckor. Då hade vi totalt ca 2,5 dl pumpad mjölk och hon slurpade nog i sig 2 dl av dessa under tiden jag var borta. Ska försöka komma iväg på måndag också och kommer nog ha samma mängd tillgänglig.

Ah! Vi har gett lillskrutten utpumpat två gånger. Första gången var jag hemma, då åt han 160 ml och var ganska nöjd med det (det var vad vi hade då och han hade säkert ätit mer om det funnits). Ammade relativt snart efter det. Andra gången ammade jag först, sen efter 2,5 h gav farmor 80 ml och sen ammade jag igen efter en halvtimme ungefär (då var han HUNGRIG). Jag håller på och pumpar och pumpar nu men släpper inte så mycket och lillgrodan är väldigt hungrig för tillfället så jag får inte ut mer än ca 80 ml per dag. :(
 
Nytt hos oss är att lillgrodan nu inte har några problem alls att ta bröstet utan amningsnappen, dock har vi med det två problem;

1. Till en början gapade han jättestort och fick ett perfekt grepp med hjälp av hamburgergreppet. Nu på slutet har han dock insett att han bara kan suga på bröstvårtan och ändå fått mjölk så nu gapar han jättelitet hur jag än lägger honom.

2. Ganska snabbt efter det att utdrivningen kommit igång så kastar han sig ifrån tutten och gråter, när han då får komma upp rapar han rätt mycket och sen går det bättre även om det kan upprepas ett par gånger. Det händer aldrig med nappen. Kanske kommer det mjölk snabbare/mer mjölk utan nappen och det ställer till det för honom? Vet inte om jag kan göra något för att hjälpa honom eller om han bara ska lära sig att inte suga så hårt utan nappen, men det känns jättejobbigt att se honom sådär så nu har vi plockat tillbaks amningsnappen.
 
Innan vs. Efter bad. Under badet gång = oförändrad min/reaktion :rofl:
IMG_20180324_161324.webp
 
Idag har kotten träffat lite släkt, mormor,morfar, morbror, moster och kusin. Blev en intensiv dag för lillen inklusive totalt 3 timmar i bil (som han iofs sov).
Hamnade också i en diskussion med min mamma om huruvida det var lite fånigt att propsa på att han skulle sova efter sin eftermiddagsflaska (Hon tycker det är kul att han är så vaken och nyfiken) med tror hon insåg varför jag tyckte det var viktigt när han bröt ihop och blev övertrött en halvtimme senare. :meh:

Lite kvällsoro med gråt när vi kom hem också. Stackars sambon bar och bar med bara korta gråtuppehåll, och när han inte orkade mer tog jag över. Lillen slocknade direkt när jag vaggade och nonsensviskade i hans öra. Han kanske är lite mammig ändå :heart
 
Ni som pumpar, hur mycket räknar ni med att bebisen äter?

Jag försöker pumpa ut full flaska nästan varje gång (om det går) vilket är 100-150 ml. Men det är också för att det känns mest värt att frysa ner ungefär den mängden istället för att ha massa små mängder. (Bygger ju upp ett lager inför sommaren, då sambon ska ta över föräldraledigheten)

Sen har jag dålig koll på hur mycket hon äter varje gång, eftersom det är sambon som matar med flaska när hon fått, har ju inte hänt så ofta heller. Men idag när jag var borta 3-4h så har hon åtminstone ätit runt 200ml, kanske inte på en gång dock
 
Ah! Vi har gett lillskrutten utpumpat två gånger. Första gången var jag hemma, då åt han 160 ml och var ganska nöjd med det (det var vad vi hade då och han hade säkert ätit mer om det funnits). Ammade relativt snart efter det. Andra gången ammade jag först, sen efter 2,5 h gav farmor 80 ml och sen ammade jag igen efter en halvtimme ungefär (då var han HUNGRIG). Jag håller på och pumpar och pumpar nu men släpper inte så mycket och lillgrodan är väldigt hungrig för tillfället så jag får inte ut mer än ca 80 ml per dag. :(

Jag har märkt att jag får oftast ut mest om jag pumpar på morgonen. Eller när jag känner att dem spänner (när jag inte ammat på ett tag å bebis kanske fortfarande sover) och ibland är det lättare att pumpa samtidigt som man ammar också, om du inte testat det.
 
Jag har märkt att jag får oftast ut mest om jag pumpar på morgonen. Eller när jag känner att dem spänner (när jag inte ammat på ett tag å bebis kanske fortfarande sover) och ibland är det lättare att pumpa samtidigt som man ammar också, om du inte testat det.

Jag har nog mest mjölk på nätterna tyvärr, då spränger brösten och jag får knutar i dom om han inte ammar ur dom rejält, vilket han vissa nätter är lite för trött för. Är väl sådär sugen på att pumpa på natten (om jag inte för min skull behöver det), dels låter det så skulle definitivt väcka mannen och sen behöver jag all sömn jag kan få. :( Pumpa medan bebis äter fungerar klockrent, men har hänt en gång att jag pumpat ut det ena medan han åt det andra men sen blev han inte mätt och ville ha andra och då fanns det inte tillräckligt där. :o Jag pumpar nu efter varje dagamning för att försöka öka produktionen, får se om det lyckas.
 
Ligger och försöker att inte lyssna på sambon som är uppe med ledsen bebis, pga min tur att få sovmorgon. Försöker intala mig att jag inte kan göra mer än han och att han måste få lösa det själv, men det är ruskigt svårt!
Dessutom blir jag irriterad över att det alltid blir så när jag ska få sova, medan sambon fick sova till 8/9 båda dagarna förra helgen :cool:
 
Ligger och försöker att inte lyssna på sambon som är uppe med ledsen bebis, pga min tur att få sovmorgon. Försöker intala mig att jag inte kan göra mer än han och att han måste få lösa det själv, men det är ruskigt svårt!
Dessutom blir jag irriterad över att det alltid blir så när jag ska få sova, medan sambon fick sova till 8/9 båda dagarna förra helgen :cool:

Känner igen det där. V var ledsen igårkväll efter att jag gick o la mig (brukar försöka sova nån timme utan bebis när mannen ändå är uppe) och det blir ju helt omöjligt att sova. Var uppe två ggr (vill verkligen inte trampa mannen på tårna men det är lite hans egentid där på natten och då kanske man inte vill dela den med ledsen bebis) och ammade samt erbjöd mig att ta honom. Men det fick jag inte :laugh: Jag vet att han reder det själv men vill ju inte att mannen ska tro att jag inte gör det O_o
 
Känner igen det där. V var ledsen igårkväll efter att jag gick o la mig (brukar försöka sova nån timme utan bebis när mannen ändå är uppe) och det blir ju helt omöjligt att sova. Var uppe två ggr (vill verkligen inte trampa mannen på tårna men det är lite hans egentid där på natten och då kanske man inte vill dela den med ledsen bebis) och ammade samt erbjöd mig att ta honom. Men det fick jag inte :laugh: Jag vet att han reder det själv men vill ju inte att mannen ska tro att jag inte gör det O_o
Här redde han inte ut det själv... :crazy: bebis har varit mer eller mindre missnöjd hela morgonen och av någon anledning reder sambon inte ut att få honom att somna... Jag sov ingenting och tillslut fick jag gå upp och ta honom - bebis somnade återigen genast med lite vaggande och prat... Och jag vet att sambon gör sitt bästa men gud vad svårt det är att inte klandra när man själv är trött.

Dessutom försöker jag komma med tips och råd om vad som brukar funka för mig och han blir bara irriterad och är i allmänhet ganska otålig med bebis, har han inte rapat efter 10 sekunder så "behövde han visst inte", fast det kan ta ett par minuter, eller om han inte somnat inom någon minut av bärande så ger han upp och sätter honom i babysittern... :cool: Känner mig så elak som gnäller här men är så ruskigt ledsen idag :(
 
Här redde han inte ut det själv... :crazy: bebis har varit mer eller mindre missnöjd hela morgonen och av någon anledning reder sambon inte ut att få honom att somna... Jag sov ingenting och tillslut fick jag gå upp och ta honom - bebis somnade återigen genast med lite vaggande och prat... Och jag vet att sambon gör sitt bästa men gud vad svårt det är att inte klandra när man själv är trött.

Dessutom försöker jag komma med tips och råd om vad som brukar funka för mig och han blir bara irriterad och är i allmänhet ganska otålig med bebis, har han inte rapat efter 10 sekunder så "behövde han visst inte", fast det kan ta ett par minuter, eller om han inte somnat inom någon minut av bärande så ger han upp och sätter honom i babysittern... :cool: Känner mig så elak som gnäller här men är så ruskigt ledsen idag :(

Jag vet precis hur det är :heart Man får gnälla av sig, det behövs ibland! Njut av solen och att bebis somnade, du förtjänar det.
 
Ni som pumpar, hur mycket räknar ni med att bebisen äter?
BVC-sköterskan sa att vi skulle räkna med ca 150 ml per mål nu. Jag tycker det är lite jobbigt med pumpningen. Får max ut 45 ml per gång och det är gansk bökigt med handpump. Dessutom svårt att pumpa samtidigt som han ammar på andra bröstet eftersom han ligger i vägen för flaskan. Vet inte om det är värt att köpa en elektrisk pump, kostar ju en del.
 
Jag tror det med mängden mat är väldigt individuellt. Nu kan jag inte jämföra med bröstmjölk då vi bara ger ersättning. Men här äter vi aldrig mer än 120ml/gång. Vi försöker ge mer, men det är stopp vid 120ml.
 
Här redde han inte ut det själv... :crazy: bebis har varit mer eller mindre missnöjd hela morgonen och av någon anledning reder sambon inte ut att få honom att somna... Jag sov ingenting och tillslut fick jag gå upp och ta honom - bebis somnade återigen genast med lite vaggande och prat... Och jag vet att sambon gör sitt bästa men gud vad svårt det är att inte klandra när man själv är trött.

Dessutom försöker jag komma med tips och råd om vad som brukar funka för mig och han blir bara irriterad och är i allmänhet ganska otålig med bebis, har han inte rapat efter 10 sekunder så "behövde han visst inte", fast det kan ta ett par minuter, eller om han inte somnat inom någon minut av bärande så ger han upp och sätter honom i babysittern... :cool: Känner mig så elak som gnäller här men är så ruskigt ledsen idag :(

Jag förstår att det är svårt att inte säga nått då, hade haft svårt att vara tyst om han har dåligt tålamod :angel: Jag har "turen" att mannens första son var kolikbebis så han har tränat på skrikig bebis :D

Och som du säger, när man är trött o purken får man verkligen anstränga sig för att inte vara snäsig. För samtidigt så tjänar man ju inget på att sopa banan för ens partner och alltid ta bebisen när den är purken "så det blir rätt gjort".
 
Jag har nog mest mjölk på nätterna tyvärr, då spränger brösten och jag får knutar i dom om han inte ammar ur dom rejält, vilket han vissa nätter är lite för trött för. Är väl sådär sugen på att pumpa på natten (om jag inte för min skull behöver det), dels låter det så skulle definitivt väcka mannen och sen behöver jag all sömn jag kan få. :( Pumpa medan bebis äter fungerar klockrent, men har hänt en gång att jag pumpat ut det ena medan han åt det andra men sen blev han inte mätt och ville ha andra och då fanns det inte tillräckligt där. :o Jag pumpar nu efter varje dagamning för att försöka öka produktionen, får se om det lyckas.

Förstår, hade inte heller velat gå upp å pumpa på natten.. klurigt också om han kanske vill ha från andra bröstet med, då blir det ju inte så bra tajmat efter pumpning. Men hoppas du lyckas med att öka produktionen :)
 
Igår kom en kompis över och stannade några timmar, lilla F somnade i hennes knä. :heart När hon gått lyckades vi därefter mota kvällsoron ganska bra, tror det var för att hon sov så bra under dagen.

Idag har vi åkt ut till stallet och jag och mamma gosade häst och tog en kort promenad med barnvagnen, Så skönt att komma ut och lilla F märktes knappt då hon under av alla under sov en kvart när vagnen stod stilla. När vi kom hem ville hon amma direkt och sedan kunde jag lägga henne ifrån mig i nästan en halvtimme i babygymmet där hon låg och jollrade. :banana: Just det, jag fick sovmorgon då mannen tog henne mellan 7-09:30.
 
Igår kom en kompis över och stannade några timmar, lilla F somnade i hennes knä. :heart När hon gått lyckades vi därefter mota kvällsoron ganska bra, tror det var för att hon sov så bra under dagen.

Idag har vi åkt ut till stallet och jag och mamma gosade häst och tog en kort promenad med barnvagnen, Så skönt att komma ut och lilla F märktes knappt då hon under av alla under sov en kvart när vagnen stod stilla. När vi kom hem ville hon amma direkt och sedan kunde jag lägga henne ifrån mig i nästan en halvtimme i babygymmet där hon låg och jollrade. :banana: Just det, jag fick sovmorgon då mannen tog henne mellan 7-09:30.
Låter som en riktigt bra dag! Skönt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 378
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 401
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp