Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har det väldigt kallt hos oss om nätterna. Samsover inte. Det är inte kallt för att vi vill ha det kallt, utan för att vi bor i ett väldigt dragit hus.
Därför har vi svårt med pyjamas. Vi vet inte vad vi vill ha. Hon sover gärna med täcke.
 
Hon måste ha en inbyggd radar. "nu sover syrran, så nu tänker jag vara vaknat i stan så mamma inte får vila" ..
Samma varje gång!

IMG_20180320_110008.webp
 
Vad har ni för pyjamas, eller. Vad sover era små i?
Lite olika. Ibland bara en body (och filt över) med lite lösare passform, för att underlätta blöjbyte. Annars pyjamas, för mu bajsar han inte lika ofta på nätterna längre.

Har själv funderat på sovpåse som går att öppna i nederkant, känns som det kunde vara både bekvämt och lite lagom varmt?

Tycker det är knepigt, bebisar ska väl helst inte sova för varmt, men själva sövandet går i vart fall mycket lättare när kotten är lite varm och inböddad i filt etc.
 
Nu.ska jag absolut inte göra det här till en trädgårdstråd, men det är ändå lite bebisrelaterat, så: sambon har nämligen överraskat mig med ett tunnelväxthus i, som han kallar det, "föda-barn-present" :banana::D

Nu hoppas jag bara att jag får tid att odla något i vår och sommar :p

Vi försådde smultron, gurka och tomat i veckan :love:
Ska peta ned lite majs i dagarna med har jag tänkt.
 
Har precis tagit en 2 h powernap i soffan med bebis på bröstet :love: Väldigt skönt då storebror vaknade väldigt tidigt idag...
Även om jag ser fram mycket mot när L blir större, så är såna här stunder himla mysiga! Jag kommer sakna det sen när hon inte vill sova lika mycket längre.
 
Precis varit på babymassage, tanken var att vi skulle börja när hon var 2 månader men det fanns ingen senare kursstart i vår och instruktören tyckte vi visst skulle prova. Hon menade på att gränsen på 2 månader var satt för att det oftast tar 2 månader för föräldrarna att våga sig ut/hitta sina rutiner.

Sagt och gjort testade vi på det och vi överlevde, även om jag blev kallsvettig av stress en stund. Lilla F började skrika någonstans mitt där i men hon var inte ensam om det. Med brösten och flera rapningar, där jag fick bra tips av instruktören, kunde vi vara med och lyssna hela passet, även om själva massagen fick vänta. Som instruktören sade "man får ingen guldstjärna för att ens barn är tyst utan för att man deltar".

Jag fick efter att alla gått en privat snabb genomgång när lilla F var på soligare humör samt bilder och info. Så nu ska vi massera en stund varje dag hemma!

Det kommer pågå fyra tisdagar till, allt för 200 :-. :up:
 
Just det, lärde mig något otroligt intressant om bebisars olika gråt och vad de betyder, gäller de första 3 månaderna. "Neh, neh, neh"-ljuden är när de är hungriga t.ex. Det finns en kvinna som heter Priscilla Dunstan som forskat i detta och har "avkodat" bebisars olika läten.

Jag som trodde lilla F var hungrig när hon grät blev idag uppmärksammad på att hon bytte gråtljud mitt i matningen till en "jag vill rapa-gråt" som låter mer som "eh, eh eh" och mycket riktigt blev hon nöjd när hon fick rapa. Upptäckte också hur mycket hon behövde rapa, har trott att det räckt efter varje matning men hon behöver det oftare än så. :idea:

Denna länk hittade jag med beskrivningar av lätena, ska googla lite mer också:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunstan_Baby_Language
 
Just det, lärde mig något otroligt intressant om bebisars olika gråt och vad de betyder, gäller de första 3 månaderna. "Neh, neh, neh"-ljuden är när de är hungriga t.ex. Det finns en kvinna som heter Priscilla Dunstan som forskat i detta och har "avkodat" bebisars olika läten.

Jag som trodde lilla F var hungrig när hon grät blev idag uppmärksammad på att hon bytte gråtljud mitt i matningen till en "jag vill rapa-gråt" som låter mer som "eh, eh eh" och mycket riktigt blev hon nöjd när hon fick rapa. Upptäckte också hur mycket hon behövde rapa, har trott att det räckt efter varje matning men hon behöver det oftare än så. :idea:

Denna länk hittade jag med beskrivningar av lätena, ska googla lite mer också:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunstan_Baby_Language

Finns klipp där hon visar lätena också :)
 
Här kör de babymassagekurser på Öppna förskolan några gånger om året, gratis :). Gick på det med sonen och hade kanske tänkt göra det nu med. Men det blev ingen grupp förrän nu (snart), L är redan 4 mån och har börjat vända sig och grejer så hoppar nog över det.
 
Nu.ska jag absolut inte göra det här till en trädgårdstråd, men det är ändå lite bebisrelaterat, så: sambon har nämligen överraskat mig med ett tunnelväxthus i, som han kallar det, "föda-barn-present" :banana::D

Nu hoppas jag bara att jag får tid att odla något i vår och sommar :p

Bara för att följa trädgårdstemat.. Var just ute och kollade hur trädgården såg ut och upptäckte att rabarnerna börjar få knopp, det var massa som började komma upp
IMG_20180320_143140.webp
:eek:

Kan tillägga att jag fortfarande har ångest över alla rabarber som kom. Alltså vi har en SKOG med rabarber. Jag försökte ge bort till alla jag kunde.
 
Här kör de babymassagekurser på Öppna förskolan några gånger om året, gratis :). Gick på det med sonen och hade kanske tänkt göra det nu med. Men det blev ingen grupp förrän nu (snart), L är redan 4 mån och har börjat vända sig och grejer så hoppar nog över det.

Fanns några 4-månaders i min grupp som verkade ha behållning av det. Men om du redan har gått på en sådan så kanske det inte är någon idé. :)
 
Kul att ni nämner babymassage, har precis anmält oss idag :up: via öppna förskolan här med så det är gratis. Kan inte bli bättre tajmat, börjar 4 dagar efter hennes 2 månaders dag :D

För övrigt varit på BVC idag, då har vi sprängt 5 kilos gränsen :o:D
Lillan är 6v idag och är nu 56cm lång och väger 5395g!
 
Vad har ni för pyjamas, eller. Vad sover era små i?

Vi har det väldigt kallt hos oss om nätterna. Samsover inte. Det är inte kallt för att vi vill ha det kallt, utan för att vi bor i ett väldigt dragit hus.
Därför har vi svårt med pyjamas. Vi vet inte vad vi vill ha. Hon sover gärna med täcke.

Vi kör om vi inte är lata och låter han sova i de kläder han har på sig i pyjamas från kappahl utan fötter och med dragkedja, som i övrigt behöver bytas ut för de börjar vara lite trekvartslängd på ben och ärmar :eek: så brukar han ha sockar och beroende på hur kallt huset blir under natten täcke eller filt, i början hade han bara en filt och det räckte inte för att hålla han nog varm många nätter.

Nu.ska jag absolut inte göra det här till en trädgårdstråd, men det är ändå lite bebisrelaterat, så: sambon har nämligen överraskat mig med ett tunnelväxthus i, som han kallar det, "föda-barn-present" :banana::D

De där med föda-barn-present känns som något min sambo missat :angel: om vi inte räknar med att han for och köpte Burn efter förlossningen :D

Jag tänkte ta och odla lite nu när man ändå är hemma och kanske kan komma ihåg att vattna men vet inte riktigt vad :o vi odlade gräslök och jordgubbar förra året, och zucchini men dom glömde jag bort :p

Vet inte riktigt när jag ska börja odlingen för det känns som vår och sommar är extremt långt bort när det troligast är närmare en meter snö på tomten :mad:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 906
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 380
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp