Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi sprängde den oxå hos bvc idag! 4 veckor i lördags och 58 cm lång och 5210 gram idag :o

OT

Hur ofta badar ni era små?

Vi badar kanske 1 gång/vecka bara, vill inte torka ut huden. Hon tycker iofs det är mysigt så vi kanske kan göra det ett par gånger till/vecka åtminstone!
 
Vad har ni för pyjamas, eller. Vad sover era små i?
Antingen i bara blöja eller i body. Räcker egentligen med bara blöja när vi samsover intill varandra, men vill ha body när han sover i nestet. Tunn filt på det. Har även använt en liten sovpåse/nattlinne med lite resår nertill vilket jag gillade vid blöjbytena :D Men den var lite för tjock så det blev lite varmt för honom. Han är väldigt varm av sig, bara fötterna som är lite svalare.
 
Vi sprängde den oxå hos bvc idag! 4 veckor i lördags och 58 cm lång och 5210 gram idag :o

OT

Hur ofta badar ni era små?
Vi har också varit hos BVC idag, verkar vara en populär dag för sådana besök :D. Här siktas det på 6-kilosgränsen istället :eek: . Drygt 5800 g, så upp drygt upp 800 g på två veckor. Och 61,5 cm till det. 6 veckor gammal igår. Börjar bli en jättebebis!

Vi har tidigare badat 1g/vecka för att inte torka ut huden men tänkt öka till ett par gånger per vecka eftersom han tycker att det är så roligt :) Han skulle säkert vilja bada ännu oftare!
 
Vi har också varit hos BVC idag, verkar vara en populär dag för sådana besök :D. Här siktas det på 6-kilosgränsen istället :eek: . Drygt 5800 g, så upp drygt upp 800 g på två veckor. Och 61,5 cm till det. 6 veckor gammal igår. Börjar bli en jättebebis!

Vi har tidigare badat 1g/vecka för att inte torka ut huden men tänkt öka till ett par gånger per vecka eftersom han tycker att det är så roligt :) Han skulle säkert vilja bada ännu oftare!

Hihi, vi var också hos BVC idag :). Bebis fick första dosen rota-vaccin också, vårt landsting har tydligen börjat med det rätt nyligen och alla landsting har inte detta vaccin. Vår bebis är ju född samma dag som er, hon är dock 56,4 cm lång och väger 5290 gram.
 
Hihi, vi var också hos BVC idag :). Bebis fick första dosen rota-vaccin också, vårt landsting har tydligen börjat med det rätt nyligen och alla landsting har inte detta vaccin. Vår bebis är ju född samma dag som er, hon är dock 56,4 cm lång och väger 5290 gram.

Här har det inte pratats om något rota-vaccin än, men jag tror att det ges eftersom en kompis hade fått det till sitt barn för ett tag sedan. Men hon går till en annan BVC. Undrar om det skiljer sig mellan olika BVC eller om det bara kommer senare för oss :confused:. Får ta upp frågan nästa gång vi är där.
 
Här har det inte pratats om något rota-vaccin än, men jag tror att det ges eftersom en kompis hade fått det till sitt barn för ett tag sedan. Men hon går till en annan BVC. Undrar om det skiljer sig mellan olika BVC eller om det bara kommer senare för oss :confused:. Får ta upp frågan nästa gång vi är där.

Jag fick fråga om det :)
 
@Heulwen
Jag har läst om bebisarnas olika lätrn, tycker ofta det stämmer ganska bra :)
Tyvärr har kotten också lagt sig till med ett skrik jag tycker låter mest som Aaaaah senaste veckan, och det verkar kunna betyda allt från bajs till hungrig, varm och trött :crazy:
 
Idag har vi varit iväg och fikat med min föräldragrupp, jättemysigt! Resulterade dock i.övertrött bebis eftersom vi träffades tiden han vanligtvis somnar... Hur gör ni andra när saker kommer.ivägen för era rutiner? Här är det jättesvårt att komma i fas igen tycker jag, tex har jag en övertrött bebis igen här hemma nu... :cautious:
 
Idag har vi varit iväg och fikat med min föräldragrupp, jättemysigt! Resulterade dock i.övertrött bebis eftersom vi träffades tiden han vanligtvis somnar... Hur gör ni andra när saker kommer.ivägen för era rutiner? Här är det jättesvårt att komma i fas igen tycker jag, tex har jag en övertrött bebis igen här hemma nu... :cautious:

Jag har inte lärt mig dygnsrytmen på min lilla ännu. :o Annat än att hon alltid brukar bli orolig runt 18-19 fram till åtminstone 20-21. Vi har gjort olika saker på olika tider nästan varje dag med henne så stackarn har nog inte kunnat etablera så mycket rutiner heller.

Kanske går det i ditt fall att ge ersättning någon timme innan så han blir mätt och trött och kan sova en stund=inte blir övertrött?
 
Fanns några 4-månaders i min grupp som verkade ha behållning av det. Men om du redan har gått på en sådan så kanske det inte är någon idé. :)

När jag gick med sonen var jag i större behov av att komma ut :p Han behövde mycket stimulans för att inte bli uttråkad. Varierade något i ålder på barnen då med men eftersom kursen sträckte sig över några månader började de större åla/krypa iväg de sista gångerna :p Den här gången har jag inte alls samma behov av att ha aktiviteter, så lugnt och skönt när det bara är jag och bebis hemma, får passa på att njuta :D Och slippa passa andra tider än hämtning och lämning av storebror.
Hade tänkt komma igång med mamma/bebisträning som finns några ggr i veckan här men eftersom jag varit sjuk i en månad nu har det inte blivit av. Nästa vecka tänkte jag gå dit, då borde jag vara ok.
 
Googlade precis en bebisgrej (vad ovanligt!) och funderar på vad ni tycker om att barnet ska sova på mage istället för på rygg - med andningslarm?

https://www.svd.se/glom-aldrig-andningslarmet

Jag märker ju att lilla F sover mycket bättre på mage/i grodställning när hon vilar på mitt eller min mans bröst, än vad hon någonsin gör på rygg då hon ofta harklar och har sig. Vi har inget andningslarm alls, har ni det?
 
Jag har inte lärt mig dygnsrytmen på min lilla ännu. :o Annat än att hon alltid brukar bli orolig runt 18-19 fram till åtminstone 20-21. Vi har gjort olika saker på olika tider nästan varje dag med henne så stackarn har nog inte kunnat etablera så mycket rutiner heller.

Kanske går det i ditt fall att ge ersättning någon timme innan så han blir mätt och trött och kan sova en stund=inte blir övertrött?
Tyvärr blir han bara speedad på ersättning, när det också finns saker att kolla på... och idag är vi tillbaka vid att äta, rapa, gallskrika... vet snart inte vad jag gör.
 
Tyvärr blir han bara speedad på ersättning, när det också finns saker att kolla på... och idag är vi tillbaka vid att äta, rapa, gallskrika... vet snart inte vad jag gör.

Usch vad jobbigt! Kommer inte ihåg, men kör du på Minifom och Sempers magdroppar? Är gaserna mer som rapar eller pruttar? Vi har börjat lägga en kudde under knävecken när hon sover och märkt skillnad då gaserna kommer ut lättare. Sover han med lite upphöjt huvud? Kanske också kan underlätta?
 
@FeatherCloud hur funkar selen om du går ut och går så fort du fått på den. I början har ingen av mina barn varit nöjda med att komma upp i sele om man inte kommer i rörelse direkt. Och det duger inte med att man står och vaggar eller något utan det ska verkligen vara rörelse framåt!

Jag tänker att om du får till det med selen så har du ett hjälpmedel när han blir övertrött och hysterisk.
 
Googlade precis en bebisgrej (vad ovanligt!) och funderar på vad ni tycker om att barnet ska sova på mage istället för på rygg - med andningslarm?

https://www.svd.se/glom-aldrig-andningslarmet

Jag märker ju att lilla F sover mycket bättre på mage/i grodställning när hon vilar på mitt eller min mans bröst, än vad hon någonsin gör på rygg då hon ofta harklar och har sig. Vi har inget andningslarm alls, har ni det?

Här sover hon på mage om dagarna, när vi är vakna och rygg om nätterna.

Gjorde desamma med Havanna.
 
Vi har haft fullt upp här idag. Ronja har vart piggare än piggast och nöjd vart jag en placerat henne.

Idag lärde sig även Havanna att låsa upp ytterdörren.. Man blir lagom förvånad när man står i köket och hon kommer in springande genom köksdörren. 2 min tidigare satt hon i tv soffan..

Kan tillägga att hon är nybadad, blött hår, pyjamas, barfota, det är snö på baksidan och det är minusgrader ute.. Men hon hade Ronjas vantar på sig.... :grin: jagade henne några varv innan jag tröttnade och lät henne vara. Tillslut kom hon in och kröp upp i soffan under dubbla filtar :p
IMG_20180320_182055_185.webp
 
Här sover hon på mage om dagarna, när vi är vakna och rygg om nätterna.

Gjorde desamma med Havanna.

Jag kommer nog låta henne sova mer på mage på dagtid när jag sitter bredvid henne. Hade inte en tanke på det innan, då jag alltid hört hur farligt det är och inte visste om nyttan med det.

*knapplån*

Lilla F har sovit i mer än 2 h och kvällsoron som brukar ha slagit till vid det här laget kanske är parerad! Fast än vågar jag inte ropa hej ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 906
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 380
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp