Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch vad jobbigt! Kommer inte ihåg, men kör du på Minifom och Sempers magdroppar? Är gaserna mer som rapar eller pruttar? Vi har börjat lägga en kudde under knävecken när hon sover och märkt skillnad då gaserna kommer ut lättare. Sover han med lite upphöjt huvud? Kanske också kan underlätta?
Minifom ger vi, men inte magdroppar. Tycker det har funkat bra men nu sitter både rapar och fisar långt inne igen. Funderar också på om vi måste byta ersättning, sensitive verklig inte funka bra när han inte ammas samtidigt.

Imorgon ska vi till Bvc, känns som jag har tusen frågor till henne, får se om jag får några svar...
 
@FeatherCloud hur funkar selen om du går ut och går så fort du fått på den. I början har ingen av mina barn varit nöjda med att komma upp i sele om man inte kommer i rörelse direkt. Och det duger inte med att man står och vaggar eller något utan det ska verkligen vara rörelse framåt!

Jag tänker att om du får till det med selen så har du ett hjälpmedel när han blir övertrött och hysterisk.
Ska prova det någon dag, idag gick jag bara runt i huset, har inte riktigt klurat ut vad jag ska ha på honom om vi går ut i sele.
 
Ska prova det någon dag, idag gick jag bara runt i huset, har inte riktigt klurat ut vad jag ska ha på honom om vi går ut i sele.
Har du ingen rymlig jacka som du kan stänga runt er båda? Din sambo kanske har?:)

Har jag bebis innanför en tjockare fleecejacka har jag innekläder på henne och storebrors ullstrumpor med långt skaft + mössa. Om jag bär utanför jackan har jag innekläder, tunn ulloverall och vindleeceoverall + ovan nämnda strumpor och mössa. Då är det för väder strax över nollgradigt.

Jacka över bebis är ju ändå smidigast med hysterisk bebis. Då vill man bara ha upp bebis och komma iväg, inte hålla på med en massa overaller och så. Dessutom kan man gå in när bebis somnat utan att behöva tänka på att den blir varm.
 
Jag kommer nog låta henne sova mer på mage på dagtid när jag sitter bredvid henne. Hade inte en tanke på det innan, då jag alltid hört hur farligt det är och inte visste om nyttan med det.

*knapplån*

Lilla F har sovit i mer än 2 h och kvällsoron som brukar ha slagit till vid det här laget kanske är parerad! Fast än vågar jag inte ropa hej ...

Vi har låtit barnen sova på mage på vårt bröst, men då alltid med en hand på som ”manuellt” andningslarm. Jag skulle dock aldrig ta Anna W:s tyckande för fakta!
 
Minifom ger vi, men inte magdroppar. Tycker det har funkat bra men nu sitter både rapar och fisar långt inne igen. Funderar också på om vi måste byta ersättning, sensitive verklig inte funka bra när han inte ammas samtidigt.

Imorgon ska vi till Bvc, känns som jag har tusen frågor till henne, får se om jag får några svar...
@Heulwen
Glömde: vi har höjt upp sängens huvudände och lägger något under benen när vi lyckas vid läggning :p upplever tyvärr inte att just det hjälper...

Sambon har lyckats söva en gång men han vaknade snart igen, dock på väg åt rätt håll igen. Så sjukt otäckt när han skriker så han sätter i halsen :cry:
 
Hon sover sällan längre perioder på dagarna numera men nu har hon sovit 4h i sträck :eek: längsta sovstunden under dagen annars idag har väl varit ca 1h.. hon vill ha så mycket närhet och uppmärksamhet just nu så hon somnar bara i vagnen eller selen. Det där med att sova när bebis sover funkar inte alls på dagarna längre O_o:p
 
Vi har haft fullt upp här idag. Ronja har vart piggare än piggast och nöjd vart jag en placerat henne.

Idag lärde sig även Havanna att låsa upp ytterdörren.. Man blir lagom förvånad när man står i köket och hon kommer in springande genom köksdörren. 2 min tidigare satt hon i tv soffan..

Kan tillägga att hon är nybadad, blött hår, pyjamas, barfota, det är snö på baksidan och det är minusgrader ute.. Men hon hade Ronjas vantar på sig.... :grin: jagade henne några varv innan jag tröttnade och lät henne vara. Tillslut kom hon in och kröp upp i soffan under dubbla filtar :p
Visa bifogad fil 12557

Så bra att hon sett till att ta på sig vantar! :D
 
Googlade precis en bebisgrej (vad ovanligt!) och funderar på vad ni tycker om att barnet ska sova på mage istället för på rygg - med andningslarm?

https://www.svd.se/glom-aldrig-andningslarmet

Jag märker ju att lilla F sover mycket bättre på mage/i grodställning när hon vilar på mitt eller min mans bröst, än vad hon någonsin gör på rygg då hon ofta harklar och har sig. Vi har inget andningslarm alls, har ni det?

Oj, hade helt missat fördelarna med att sova på mage. Men att de sover ytligare på rygg stämmer ju helt här, oftast så jag lägger ner henne under dagen eller när jag flyttar henne från selen/plockat upp från vagnen till lägenheten och då vaknar hon oftast inom 15min. Hon sover som bäst på sida faktiskt. I början när vi samsov rullade hon ofta över på mage, men försökte alltid rulla tillbaka henne så ofta som möjligt, mest blev det väl sidoläge då med.

Vi har inte heller nåt andningslarm - nu blev jag nästan fundersam om vi borde skaffa ett...
 
Idag har vi varit iväg och fikat med min föräldragrupp, jättemysigt! Resulterade dock i.övertrött bebis eftersom vi träffades tiden han vanligtvis somnar... Hur gör ni andra när saker kommer.ivägen för era rutiner? Här är det jättesvårt att komma i fas igen tycker jag, tex har jag en övertrött bebis igen här hemma nu... :cautious:

Vi har inga rutiner än, men med de andra barnen har jag helt enkelt försökt planera dagen runt våra rutiner så gott det går - i teorin tycker jag att det finns något tilltalande med tanken att vara lite mindre fyrkantig och tänka att saker löser sig (har ytligt bekanta som verkligen lever så - oj, där somnade ett barn i soffan...) men i praktiken så står jag inte ut med det själv, främst eftersom det brukar sluta med ledsna barn...
 
Vi har inga rutiner än, men med de andra barnen har jag helt enkelt försökt planera dagen runt våra rutiner så gott det går - i teorin tycker jag att det finns något tilltalande med tanken att vara lite mindre fyrkantig och tänka att saker löser sig (har ytligt bekanta som verkligen lever så - oj, där somnade ett barn i soffan...) men i praktiken så står jag inte ut med det själv, främst eftersom det brukar sluta med ledsna barn...
Jag förstår mig inte alls på det fenomenet när barn bara somnar lite varstans. Gnäller de inte? Är föräldrarna mer tåliga för gnäll? Hur hår det till?!?

Jag älskar rutiner!
Men vi ser till att vi kan ta rutinerna med oss, det har funkat toppen med stora barnet:)
 
@Heulwen
Glömde: vi har höjt upp sängens huvudände och lägger något under benen när vi lyckas vid läggning :p upplever tyvärr inte att just det hjälper...

Sambon har lyckats söva en gång men han vaknade snart igen, dock på väg åt rätt håll igen. Så sjukt otäckt när han skriker så han sätter i halsen :cry:

Usch, ja det skär ju i hjärtat. Hoppas det blir bättre för er snart! :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 906
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 380
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp