Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@FeatherCloud Är det så hysteriskt varje dag?
nej, fram till för ca en vecka sen hade det nog aldrig hänt, såvitt jag minns. Möjligen någon enstaka gång, men.absolut inte mer utan han har alltid somnat lugnt i famnen efter kvällsflaskan. När.vi ammade var han lite stökig nångång men aldrig otröstlig.

Det har börjat nu, jag har svårt att minnas men i vart fall 3-4 dagar senaste veckan. Kan liksom föra förstå om det är kolik, magen som inte tål ersättningen utan bröstmjölk till, utvecklingssprång, eller något annat.

Känna som om jag tjatar sönder tråden med det här, men vi är nog lite uppgivna här hemma...
 
nej, fram till för ca en vecka sen hade det nog aldrig hänt, såvitt jag minns. Möjligen någon enstaka gång, men.absolut inte mer utan han har alltid somnat lugnt i famnen efter kvällsflaskan. När.vi ammade var han lite stökig nångång men aldrig otröstlig.

Det har börjat nu, jag har svårt att minnas men i vart fall 3-4 dagar senaste veckan. Kan liksom föra förstå om det är kolik, magen som inte tål ersättningen utan bröstmjölk till, utvecklingssprång, eller något annat.

Känna som om jag tjatar sönder tråden med det här, men vi är nog lite uppgivna här hemma...
Jag förstår att ni är uppgivna. Sen tror jag inte att det alltid blir bättre av alla goda råd, oftast vänder man ju ut och in på sig själv som det är. Man gör sitt bästa för något annat står man inte ut med.

Jag har noll erfarenhet av ersättning men det kan ju vara en god idé att prata om det med bvc i och med att det varat flera dagar och, om jag uppfattar det rätt, i samband med atg du gick över till enbart ersätting. Mina barn har haft hysteriska dagar men det handlar oftast om en, max 2, dagar då och då.
 
Lillen sov åtta timmar i ett svep i natt efter gårdagens skrikmaraton :o

Vaknade till strax före honom i natt och var övertygad om att han dött eftersom han inte vaknat när han brukar. Men han var nog bara trött. Stackaren :heart
 
Lider med dig @FeatherCloud , hoppas att det blir bättre snart :heart

Vår bebis har lite problem med prickig hy, hud som flagnar och lite skorv i hårbotten. BVC tipsade om ett par salvor som vi köpt hem, är det någon som har fler tips? Tror hon är lite torr, vi har rätt torr luft i huset hemma. Vi badar en gång/vecka just nu och har lite olja i vattnet.
 
Jag förstår mig inte alls på det fenomenet när barn bara somnar lite varstans. Gnäller de inte? Är föräldrarna mer tåliga för gnäll? Hur hår det till?!?

Jag älskar rutiner!
Men vi ser till att vi kan ta rutinerna med oss, det har funkat toppen med stora barnet:)

Jag är lika undrande jag!
 
Gäsp, tur att vi verkligen fått in snitsen på liggamningen för de senaste nätterna tror jag att lilla A (jag måste börja kalla honom något annat än ”bebisen” här känner jag :D) sovit med bröstet i munnen hela nätterna... utom när jag stört hans skönhetssömn för blöjbyte. Påminn mig - jag minns ju att de brukar sluta bajsa på nätterna efter ett tag, men efter hur länge? Det har jag helt glömt bort :p
 
Jag är lika undrande jag!
Jag fattar inte heller, för här är det verkligen en procedur att få bebis att slappna av och somna.

Tänkte faktiskt på det under gårdagens föräldragrupp. Upplever att kotten är väldigt nyfiken och vaken för sin ålder. De bebisar som är 1-3 månader äldre är såklart aktiva, men de jämngamla var nöjda med att sitta stillab och tysta i knäet och titta eller amma/sova i knäet, och pep bara när de ville ha mat.

Kotten sov en kvart totalt, och blir ju uttråkad av att sitta på ett ställe mer än 10 minuter... Jag upplever liksom att han är mer vaken/uppmärksam än han klarar av att hantera, om nån hänger med på hur jag menar...
 
Lider med dig @FeatherCloud , hoppas att det blir bättre snart :heart

Vår bebis har lite problem med prickig hy, hud som flagnar och lite skorv i hårbotten. BVC tipsade om ett par salvor som vi köpt hem, är det någon som har fler tips? Tror hon är lite torr, vi har rätt torr luft i huset hemma. Vi badar en gång/vecka just nu och har lite olja i vattnet.
Gillar medlidandet men inte hudproblemen ska jag kanske förtydliga :p
Inga tips tyvärr, hade nog gjort precis som ni gör.
 
Gillar medlidandet men inte hudproblemen ska jag kanske förtydliga :p
Inga tips tyvärr, hade nog gjort precis som ni gör.

Jag uppskattar att du delar med dig! Vi har fått en ganska "enkel" bebis (eller ja, en som ammar bra och sover bra) och man blir ju lätt insnöad i sin egen bubbla och tror att alla bebisar är som ens egen, särskilt när det är första barnet. Därför tycker jag att det är bra att höra om hur olika det kan vara, dels för att inte döma andra för hur dom gör och dels för att vara lite förberedd om man skulle skaffa fler barn. Även helsyskon verkar kunna bli varandras motsatser, som flera beskrivit i tråden.
 
Jag fattar inte heller, för här är det verkligen en procedur att få bebis att slappna av och somna.

Tänkte faktiskt på det under gårdagens föräldragrupp. Upplever att kotten är väldigt nyfiken och vaken för sin ålder. De bebisar som är 1-3 månader äldre är såklart aktiva, men de jämngamla var nöjda med att sitta stillab och tysta i knäet och titta eller amma/sova i knäet, och pep bara när de ville ha mat.

Kotten sov en kvart totalt, och blir ju uttråkad av att sitta på ett ställe mer än 10 minuter... Jag upplever liksom att han är mer vaken/uppmärksam än han klarar av att hantera, om nån hänger med på hur jag menar...
Sonen var också sådär aktiv från tidig ålder. Suttit tyst och stilla i knäet eller vagnen och bara tittat nöjt omkring sig har han aldrig gjort. Var så avis på grannen som kunde sätta sitt jämngamla barn i vagnen medan hon jobbade i trädgården, och han bara satt där glatt och tittade på :p Min hade vrålat lungorna ur sig efter en minut.
L är hittills raka motsatsen. Sitter gärna i famnen och tittar och behöver inte underhållas dagen lång. Skiner upp som en sol så fort man tittar på henne och somnar i princip alltid vid amningen och sover länge. Sen kan det ju ändras snabbt, men hittills har jag varit bortskämd med en väldigt smidig bebis!
 
Lider med dig @FeatherCloud , hoppas att det blir bättre snart :heart

Vår bebis har lite problem med prickig hy, hud som flagnar och lite skorv i hårbotten. BVC tipsade om ett par salvor som vi köpt hem, är det någon som har fler tips? Tror hon är lite torr, vi har rätt torr luft i huset hemma. Vi badar en gång/vecka just nu och har lite olja i vattnet.

Boragoolja till skorven är outstanding!
 
Sonen var också sådär aktiv från tidig ålder. Suttit tyst och stilla i knäet eller vagnen och bara tittat nöjt omkring sig har han aldrig gjort. Var så avis på grannen som kunde sätta sitt jämngamla barn i vagnen medan hon jobbade i trädgården, och han bara satt där glatt och tittade på :p Min hade vrålat lungorna ur sig efter en minut.
L är hittills raka motsatsen. Sitter gärna i famnen och tittar och behöver inte underhållas dagen lång. Skiner upp som en sol så fort man tittar på henne och somnar i princip alltid vid amningen och sover länge. Sen kan det ju ändras snabbt, men hittills har jag varit bortskämd med en väldigt smidig bebis!

Ungefär det här jag menar ;). Hur gammal är din son nu? Är han fortfarande väldigt aktiv?
 
Ang att låta bebis sova på mage så görs det här både dagtid och på natten. Oftast ligger han på sidan liksom och vilar på min arm/bröst, då är han som nöjdast. Ligga själv på rygg det gör han numera bara första timmarna på natten när han först somnat i soffan och sen blir förflyttad och sover djupt. Jag har inte tålamodet att söva honom efter amningarna på natten såpass att jag kan lägga ner honom så det är smidigast för oss båda.

Inatt hade vi fantastiskt bra sömn. Först fick jag 3 timmars sömn utan bebis (alltså det är guld att kunna gå och lägga sig och få somna utan barn i sängen. Är som om jag sover djupare då och är inte på standby redo för att mata), han vaknar vid 23:30, 01:30 och 04:30. Där vid 04 var han dock jävligt hungrig och jag som var lite trött tänkte att han hade ont i magen så gick in på toa och pottade samt körde pysventil. Han skrek för full hals och tänkte att gud måtte gasen komma ut. Sen började jag fundera på vad klockan var och insåg att han kanske var hungrig :angel: :rofl: Så eh ja, efter ett rejält mål mat gick vi o la oss igen :o
 
Såhär sover han helst.

15216295770131434054835.webp
 
Ang att låta bebis sova på mage så görs det här både dagtid och på natten. Oftast ligger han på sidan liksom och vilar på min arm/bröst, då är han som nöjdast. Ligga själv på rygg det gör han numera bara första timmarna på natten när han först somnat i soffan och sen blir förflyttad och sover djupt. Jag har inte tålamodet att söva honom efter amningarna på natten såpass att jag kan lägga ner honom så det är smidigast för oss båda.

Inatt hade vi fantastiskt bra sömn. Först fick jag 3 timmars sömn utan bebis (alltså det är guld att kunna gå och lägga sig och få somna utan barn i sängen. Är som om jag sover djupare då och är inte på standby redo för att mata), han vaknar vid 23:30, 01:30 och 04:30. Där vid 04 var han dock jävligt hungrig och jag som var lite trött tänkte att han hade ont i magen så gick in på toa och pottade samt körde pysventil. Han skrek för full hals och tänkte att gud måtte gasen komma ut. Sen började jag fundera på vad klockan var och insåg att han kanske var hungrig :angel: :rofl: Så eh ja, efter ett rejält mål mat gick vi o la oss igen :o


Skrek han neh eller eairh när han var hungrig? :p Intressant om andra bebisar också följer mallen för babyspråket!
 
Vi har haft flyt för tillfället, bara att tacka och ta emot! :up:

Igår slapp vi kvällsoron då jag lyckades få henne att somna runt 16 och hon sov sedan till 19. Var lite bökig efter det när vi skulle lägga henne kl 21-22 men inte så konstigt då hon redan sovit så mycket. Sov från 22:00 till 03:20, ville sedan amma lite och somnade om direkt. Vaknade sur runt kl 06 men med pysventil, blöjbyte, 40 ml ersättning och resten amning samt ordentliga rapningar somnade hon om och sov till 11:00 med lite snuttande på brösten däremellan.

Hon har sedan dess varit på allmänt soligt humör och jag märker stor skillnad nu när jag fått lära mig om de olika lätena! Hon blir rapad när hon vill och äter när hon vill, tidigare kastade jag mest fram bröstet hela tiden och det är klart att hon tar det även om hon mår dåligt över annat, då det ändå är bröstet liksom. :p

Efter amning och rapar är hon nu en solstråle och ligger i babygymmet och sprattlar. Ska snart gå en promenad i solen, i alla fall om jag behagar få in katten som längtat efter vårdagar ...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 906
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp