Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för ert stöd! Skönt att få gnälla lite här när det är jobbigt.

Idag har vi varit på bvc, han går upp fint i vikt, som väntat på bara ersättning, så nu ligger han på 4,8 kg :)
Finns dock noll gehör för våra bekymmer, mest "jaha" och att det är helt normalt... Vi testar iaf att byta ersättning, så jag och jättegungrig kotte var till tre stycken Ica innan vi hittade en där den fanns inne...
Pratade också om förlossningsdepression och jag fick svara på en del frågor. Var mer ärlig än jag brukar om att jag faktiskt mått mest kasst sen kotten kom, så vi ska iallafall följd upp det nästa vecka. I övrigt var enda tipset att be mina föräldrar komma och hjälpa oss :meh:

Inser såklart att bebisar skriker ibland och att ibland finns liksom inget att göra åt, men det hjälper inte heller mentalt att bara få höra hur normalt det är och att sålänge han går upp i vikt är allt fint...

Jättetråkigt att ni inte får gehör! Vilken ersättning ska ni testa? Hoppas det blir bättre med den.

Visst bebisar skriker osv men de signalerar ju ofta något och då vill man gärna veta vad och hur man kan hjälpa dem. Känns som BVC gör det lätt för sig ...
 
Det är som sagt väldigt givande att få läsa hur olika alla bebisar är. Alla mammor gör ett lika bra jobb men vissa bebisar är svårare än andra och har sina jobbiga perioder. För några dagar sedan ville jag bara lämna bort lilla F ett tag men igår och (hittills) idag har hon varit relativt okomplicerad. Tycker det är skönt att vi kan ventilera när det är jobbigt och stötta varandra. :heart

Apropå något annat, jag har blivit sockerberoende som jag tror hör ihop med att jag ammar. Har aldrig varit så mycket för godis och nu käkar jag lösgodis nästan varje dag, hjälp! Känner inte att jag har styrkan att sluta med det heller så länge jag ammar. Någon annan som känner igen sig?
Här började vi äta mycket lösgodis redan under graviditeten, sen har det fortsatt i samma stil. Dock mer choklad nu på sistone.

Vi satte egentligen ett stopp för godis när bebis kom. Hade dock inte fattat hur trött man är hela tiden så det är ju helt omöjligt att hålla :p
 
Jättetråkigt att ni inte får gehör! Vilken ersättning ska ni testa? Hoppas det blir bättre med den.

Visst bebisar skriker osv men de signalerar ju ofta något och då vill man gärna veta vad och hur man kan hjälpa dem. Känns som BVC gör det lätt för sig ...
Ja jag tycker också det faktiskt. Har ärligt talat inte fått ett enda vettigt tips där... funderar nästan på att lista om oss på annan bvc...

Vi byter från Nan sensitive till Semper lemolac sensipro :)
 
@Heulwen har försökt tolka bebis läten utefter den där teorin hela dagen och tycker det stämmer ganska bra :) det svåra är när hon byter missnöje mitt i, ibland blir hon hungrig efter rapandet och där har jag lite svårt att hänga med och tror att det finns fler rapar, och så hinner hon bli ganska arg innan jag fattar... får träna lite till på det där.

@FeatherCloud jag röstar på att byta bvc! Det låter ju inte som att du får hjälp med nånting mer än att hålla koll på att han växer? Min bvc bemöter mina funderingar med tips och råd och ger bra stöd. Det borde du också få.
 
@YaHilweh skrattade lite åt att han skulle göra tough viking otränad :D Ge han en ryggdunk från mig.

//Gjorde Toughest otränad 2015. Aldrig igen :rofl:

Han var tränad innan vi fick barn. Han kom ur träningen runt jul.. Men det ska bli kul att se honom plågas.. :devil:
Han ska springa med sina 2 bröder. Vi gav Mellan brorsan det i 30 års present :p:D:angel:
 
@Heulwen har försökt tolka bebis läten utefter den där teorin hela dagen och tycker det stämmer ganska bra :) det svåra är när hon byter missnöje mitt i, ibland blir hon hungrig efter rapandet och där har jag lite svårt att hänga med och tror att det finns fler rapar, och så hinner hon bli ganska arg innan jag fattar... får träna lite till på det där.

@FeatherCloud jag röstar på att byta bvc! Det låter ju inte som att du får hjälp med nånting mer än att hålla koll på att han växer? Min bvc bemöter mina funderingar med tips och råd och ger bra stöd. Det borde du också få.
Tack, skönt att höra att jag inte är konstig som känner att jag borde få mer respons.
 
Alltså babyskydd. Vi har en Besafe izi go modular och jag hatar den jäveln djupt och innerligt. Meckig och krånglig, men det värsta är att vinkeln när den sitter i basen blir för brant, så bebis huvud faller framåt. Det är ju livsfarligt. Beror såklart på att bilens säten sluttar, men vi har samma problem i båda bilarna (saab och skoda), borde rimligen betyda att det är ett vanligt problem och då borde det finnas en lösning. Hoppas jag, annars får vi köpa nytt, jag vågar inte köra nånstans. Har mailat dem om det och väntar på svar.
 
Alltså babyskydd. Vi har en Besafe izi go modular och jag hatar den jäveln djupt och innerligt. Meckig och krånglig, men det värsta är att vinkeln när den sitter i basen blir för brant, så bebis huvud faller framåt. Det är ju livsfarligt. Beror såklart på att bilens säten sluttar, men vi har samma problem i båda bilarna (saab och skoda), borde rimligen betyda att det är ett vanligt problem och då borde det finnas en lösning. Hoppas jag, annars får vi köpa nytt, jag vågar inte köra nånstans. Har mailat dem om det och väntar på svar.
Lösningen är, på de jag haft, en kil som man sätter under basen för att ändra vinkeln. Fick du inte något sånt med?
 
Alltså babyskydd. Vi har en Besafe izi go modular och jag hatar den jäveln djupt och innerligt. Meckig och krånglig, men det värsta är att vinkeln när den sitter i basen blir för brant, så bebis huvud faller framåt. Det är ju livsfarligt. Beror såklart på att bilens säten sluttar, men vi har samma problem i båda bilarna (saab och skoda), borde rimligen betyda att det är ett vanligt problem och då borde det finnas en lösning. Hoppas jag, annars får vi köpa nytt, jag vågar inte köra nånstans. Har mailat dem om det och väntar på svar.

Det är inte så att du bör ta bort kudden bakom huvudet eller under rumpan om det inte redan är gjort?

såg @Positron svar nu. Så har jag oxå hört att det ska vara. Så ignorera mitt svar.
 
Hur mycket sover era barn? Eller sov de vid 6v ålder?

Idag har hon sovit nästan hela dagen, har knappt gått att väcka. Äter bra, men sover mycket. Vet att små barn sover mycket, men hur mycket är för mycket?
 
Alltså babyskydd. Vi har en Besafe izi go modular och jag hatar den jäveln djupt och innerligt. Meckig och krånglig, men det värsta är att vinkeln när den sitter i basen blir för brant, så bebis huvud faller framåt. Det är ju livsfarligt. Beror såklart på att bilens säten sluttar, men vi har samma problem i båda bilarna (saab och skoda), borde rimligen betyda att det är ett vanligt problem och då borde det finnas en lösning. Hoppas jag, annars får vi köpa nytt, jag vågar inte köra nånstans. Har mailat dem om det och väntar på svar.

Kanske dags att ta bort ena kudden under rumpan så huvudet hamnar mer naturligt.
 
Hur mycket sover era barn? Eller sov de vid 6v ålder?

Idag har hon sovit nästan hela dagen, har knappt gått att väcka. Äter bra, men sover mycket. Vet att små barn sover mycket, men hur mycket är för mycket?
Relativt mycket när vi får till det. Har varit en hyfsad sovdag idag, och märkbart trött bebis efter igår. Dock oftast lättväckt, även om jag inte direkt brukar försöka :D

Somnade 19.45 igår, sov till 03.45, somnade om lite efter 04, vaknade 06.30
Sov sen kanske ca 2 timmar i min famn + 40 minuter i vagn fram till 12. Sen var det ju bvc plus att jag åkte och handlade, så då sov han i bilen, kanske totalt 1h fram till 15.
Hem, sov 1,5 timme i min famn, åt kvällsflaska 18.30 och har sovit sen dess. Gör han som han brukar vaknar han först efter midnatt igen :)

Javisst ja, han är 7,5.vecka. vid 6veckor hade han både dagar som denna (men sov då längre på eftermiddagen och somnade istället runt 21.30 för natten) och dagar när det inte blev mer än 10 timmar inklusive natten.
 
Hur mycket sover era barn? Eller sov de vid 6v ålder?

Idag har hon sovit nästan hela dagen, har knappt gått att väcka. Äter bra, men sover mycket. Vet att små barn sover mycket, men hur mycket är för mycket?

Idag känns det som hon sovit hela dagen :p
Hittills idag tror jag hon sovit ca 8h totalt, och hon somna precis igen nu strax efter kl 20
 
Idag har vi varit hos BVC. Han väger nu 6070 g och är 59,5 cm lång. Är 7 veckor imorgon. Fick första dosen Rotarix idag.

Idag på BVC skulle jag få ett enskilt samtal med sköterskan om hur jag mår, och nästa gång är det mannens tur. Dom gör så med alla, gör era också det? Var hursomhelst rätt kasst, jag fick fylla i ett formulär som vi sedan gick igenom, men kändes som att bara för att jag inte har ett självskadebeteende så finns det inget att prata om. Jag har massor att prata om! Det orimliga i att jag nästintill dagligen gråter över att John snart flyttar hemifrån till exempel. :p Nåväl. Jag mår ju bra och känner mig väldigt lycklig så det går ingen nöd på mig.

När vi kom hem gick vi ut i solen. Apropå godissugen förresten.. :D
C9686EF7-14C8-4D3D-92C3-D7E3A795DD75.webp
 
Idag har vi varit hos BVC. Han väger nu 6070 g och är 59,5 cm lång. Är 7 veckor imorgon. Fick första dosen Rotarix idag.

Idag på BVC skulle jag få ett enskilt samtal med sköterskan om hur jag mår, och nästa gång är det mannens tur. Dom gör så med alla, gör era också det? Var hursomhelst rätt kasst, jag fick fylla i ett formulär som vi sedan gick igenom, men kändes som att bara för att jag inte har ett självskadebeteende så finns det inget att prata om. Jag har massor att prata om! Det orimliga i att jag nästintill dagligen gråter över att John snart flyttar hemifrån till exempel. :p Nåväl. Jag mår ju bra och känner mig väldigt lycklig så det går ingen nöd på mig.

När vi kom hem gick vi ut i solen. Apropå godissugen förresten.. :DVisa bifogad fil 12598
Fyllde också i den lappen idag. Skrev bla att jag gråter mer än vanligt (varje dag) har svårt att se fram emot saker, och har panikkänslor utan anledning, men också att jag inte vill skada mig själv samt att jag ändå försöker ta mig för saker ( = vi går minst en promenad om dagen, typ :cautious:) vilket ju också var de saker hon fokuserade på mest. Kändes ganska ostrukturerat, men vi ska som sagt följa upp om en vecka.

Upplevde att bvc-sköterskan trodde att jag var så nere nu pga skrikigheten, men i ärlighetens namn har jag känt mig ledsen sen kotten föddes, så pass att jag faktiskt funderat över om jag fått förlossningsdepression...
 
@Sofie_B @FeatherCloud

Jag fyllde i den lappen igår, om hur jag mår alltså. Dock mår jag nog bättre nu än jag gjorde under graviditeten, hade definitivt fått högre poäng på ett sånt formulär då. Tror det är för att jag inte hinner känns efter eller sitter ensam med mina tankar lika mycket nu.

För jag vet ju att jag inte mår helt hundra. Men det har inget med bebis eller graviditeten osv att göra.

Fick låga poäng så hon sa inget om att vi skulle prata mer om det eller så
 
Upplevde att bvc-sköterskan trodde att jag var så nere nu pga skrikigheten, men i ärlighetens namn har jag känt mig ledsen sen kotten föddes, så pass att jag faktiskt funderat över om jag fått förlossningsdepression...

:heart Vet din man om hur du mår? Känns som han kanske kan pusha mer för att du får eventuell hjälp?

Vi har inte haft sådant samtal än, blir om 2 veckor tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp