Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ang babyskyddet, tack för era tankar! Verkar som att alla varit kloka nog att köpa andra fabrikat... Ingen kil tyvärr, det hade ju varit väldigt smidigt. Kuddarna ska bort vid 3-4 mån, beror det såklart på bebis storlek. Det var dock såhär redan när vi skulle hem från bb, 3 kg och 49 cm, så ingen jättebebis. Tillverkaren svarar "montera bilbarnstolen så hårt att en del av luften/ stoppning i bilens säte trycks bort och att vinkeln med detta minskas." Får väl prova igen då...

På Besafe ska kuddarna bort i etapper vartefter bebis blir större. Funkat väldigt bra på vår dotter. Hoppas ni får till lutningen på basen. De hjälpte oss att montera den i affären så ni kanske kan åka tillbaka.
 
Hittills har pluttan sovit väldigt mycket. Igår sov hon från att vi lämnat brorsan vid 9, fram till ca 14 med uppehåll för nån matning. Sen igen mellan ca 15.30-17 och somnade för natten vid ca 21. Hon har börjat bli lite knöligare att söva speciellt på kvällen, men är inne i ett utvecklingssprång också.
Idag har hon varit mer vaken. Sov ca 2 h innan på fm och på gång att somna nu. Har kommit in i den där perioden när hon inte har riktigt ro att äta heller, utan tar några tag, släpper, ser sig omkring, suger lite, bökar, släpper...
Hon har knäckt hur man vänder sig från mage till rygg och har börjat vicka sig fram :rofl: Innan låg hon på en filt på golvet och en stund senare hade hon nästan slingrat sig av den. :p
 

Bifogade filer

  • 8A9131C1-A252-4987-AEEA-8A5AFD2E6EDD.webp
    8A9131C1-A252-4987-AEEA-8A5AFD2E6EDD.webp
    540,4 KB · Visningar: 42
Alltså babyskydd. Vi har en Besafe izi go modular och jag hatar den jäveln djupt och innerligt. Meckig och krånglig, men det värsta är att vinkeln när den sitter i basen blir för brant, så bebis huvud faller framåt. Det är ju livsfarligt. Beror såklart på att bilens säten sluttar, men vi har samma problem i båda bilarna (saab och skoda), borde rimligen betyda att det är ett vanligt problem och då borde det finnas en lösning. Hoppas jag, annars får vi köpa nytt, jag vågar inte köra nånstans. Har mailat dem om det och väntar på svar.

Vi hade besafe med bas. Dock inte modular utan x1(?), vet inte om det gör någon skillnad. Har djupa skålade sportsäten och det är inte det mest optimala för barnstolar, men ändock aldrig upplevt de problem du beskriver. Låter knepigt att det skulle sitta så dåligt i två olika bilar. Kan ni få hjälp att montera basen? Visst kan babyskyddet även bältas fast? Tänker så ni vågar använda det så länge.
 
Angående sova på mage eller inte så får kotte göra det på vårt bröst, vilket han har börjat tycka om igen. Mest på dagen men det har blivit någon natt också när han inte vill ligga i sin egen säng efter matning.

Inser också att jag nästan helt har slutat lägga ner kotten för att sova på dagen, sen jag slutade amma - jag måste ju få mysa på något sätt! :love::D
Nackdelen är att jag ibland missar att äta lunch, när han somnar innan jag hunnit äta :p
 
Ingen rolig dag idag. Försökte dra oss i sängen men bebis stånkar och har magknip, tror hon fick för mycket ersättning för snabbt av min man tidigare på morgonen. Går upp och pysventilar och får ut en hel del men fortsatt magknip. Vill amma mycket som tröst, vilket bara spär på magknipet. Får till slut ned henne i vagnen och tar en promenad på 30 minuter där hon till slut somnar efter skrik och napp. Kommer in, hon sover i 10 minuter och är sedan igång igen.

Ammar lite till och hon är lugn en stund men börjar sedan stånka. Gör all magmassage jag kan och hon ser nöjd och glad ut men så fort jag slutar skriker hon igen. Nu sitter hon i babysittern och har gungats i 20 minuter men vägrar somna, hon stirrar bara sömnigt rakt framför sig, men hon skriker åtminstone inte.

Just det, hon har även kissat ned madrassen och jag spillde chokladmjölk över babygymmet. :grin: Nu har jag käkat upp en påse lösgodis som tröst!
 
Jag har försökt lägga henne på mage lite grann på dagtid men hon har fortfarande för starka reflexer att leta bröst, trots att hon är mätt. Så hon kravlar mest sig fram och suger på mattan här och där och blir frustrerad. :p Sov iaf på mage några timmar på min man igår kväll, oftast letar hon bröst på honom med men då var hon för trött för det.

Hon är generellt väldigt kreativ med vad som kan vara bröst, mannens näsa, min nacke, mattor ....:love::D
 
U
Ingen rolig dag idag. Försökte dra oss i sängen men bebis stånkar och har magknip, tror hon fick för mycket ersättning för snabbt av min man tidigare på morgonen. Går upp och pysventilar och får ut en hel del men fortsatt magknip. Vill amma mycket som tröst, vilket bara spär på magknipet. Får till slut ned henne i vagnen och tar en promenad på 30 minuter där hon till slut somnar efter skrik och napp. Kommer in, hon sover i 10 minuter och är sedan igång igen.

Ammar lite till och hon är lugn en stund men börjar sedan stånka. Gör all magmassage jag kan och hon ser nöjd och glad ut men så fort jag slutar skriker hon igen. Nu sitter hon i babysittern och har gungats i 20 minuter men vägrar somna, hon stirrar bara sömnigt rakt framför sig, men hon skriker åtminstone inte.

Just det, hon har även kissat ned madrassen och jag spillde chokladmjölk över babygymmet. :grin: Nu har jag käkat upp en påse lösgodis som tröst!
usch, låter som en riktigt kass dag! Hoppas det blir bättre!

Rapar ni efter amning och ersättning? Det är superviktigt att göra här, gärna flera gånger under en matning. Och så cykla med benen varvat med kolikmassage och dra upp båda benen mot magen. Det kommer aldrig pruttar direkt när vi gör så, men kotte blir nästan alltid glad medan man håller på, så det borde vara skönt i alla fall :)
 
Hon är generellt väldigt kreativ med vad som kan vara bröst, mannens näsa, min nacke, mattor ....:love::D
Gulligt! :D kotte gjorde aldrig så, han kanske inte tyckte hud var sugvänligt iom att vi använde amningsnapp...

På tal om bröst - mina har gått tillbaka helt till pre-förlossningsläge. Var nästan förkrossande lätt att få bort mjölkproduktionen O_o
Så nu börjar jag fundera på att kanske klä mig i något annat än amningslinnen :p dock är det ju så smidigt på morgonen när man kliver upp med hungrig bebis och slipper krångla med bh!

Å andra sidan använder jag fortfarande gravidjeans och -leggings också. Så sjukt bekvämt :angel::up:
 
U

usch, låter som en riktigt kass dag! Hoppas det blir bättre!

Rapar ni efter amning och ersättning? Det är superviktigt att göra här, gärna flera gånger under en matning. Och så cykla med benen varvat med kolikmassage och dra upp båda benen mot magen. Det kommer aldrig pruttar direkt när vi gör så, men kotte blir nästan alltid glad medan man håller på, så det borde vara skönt i alla fall :)

Tack, hon har tack och lov somnat nu! Edit: Nu öppnade hon ögonen. :meh:

Japp, vi rapar ofta och mycket. En gång mellan varje bröstbyte och så efteråt också, kan ibland komma mer än en rap då. Fast min man sade att han inte lyckades rapa henne efter ersättningen i morse så kan vara det som spökat.

Samma här med massage och bencykling, hon såg riktigt nöjd ut medan jag höll på, kom en del pruttar. :p Eller du menar att man ger massage under pauser i matningen? Det har vi inte gjort. :)
 
Senast ändrad:
Gulligt! :D kotte gjorde aldrig så, han kanske inte tyckte hud var sugvänligt iom att vi använde amningsnapp...

På tal om bröst - mina har gått tillbaka helt till pre-förlossningsläge. Var nästan förkrossande lätt att få bort mjölkproduktionen O_o
Så nu börjar jag fundera på att kanske klä mig i något annat än amningslinnen :p dock är det ju så smidigt på morgonen när man kliver upp med hungrig bebis och slipper krångla med bh!

Å andra sidan använder jag fortfarande gravidjeans och -leggings också. Så sjukt bekvämt :angel::up:

Gravidkläder är jättebekväma. Jag går fortfarande runt med landstingets trosor jag fick vid förlossningen. :o Skitfula nättrosor men så bekväma! Jag fick med mig ett öppnat paket med trosor hem men skulle behöva fler än 3 par så jag letar sådana på nätet. :D
 
Tack, hon har tack och lov somnat nu! Edit: Nu öppnade hon ögonen. :meh:

Japp, vi rapar ofta och mycket. En gång mellan varje bröstbyte och så efteråt också, kan ibland komma mer än en rap då. Fast min man sade att han inte lyckades rapa henne efter ersättningen i morse så kan vara det som spökat.

Samma här med massage och bencykling, hon såg riktigt nöjd ut medan jag höll på, kom en del pruttar. :p Eller du menar att man ger massage under pauser i matningen? Det har vi inte gjort. :)
Nä jag brukar göra det vid blöjbyte eller om han ligger på filt och leker :)
 
Gravidkläder är jättebekväma. Jag går fortfarande runt med landstingets trosor jag fick vid förlossningen. :o Skitfula nättrosor men så bekväma! Jag fick med mig ett öppnat paket med trosor hem men skulle behöva fler än 3 par så jag letar sådana på nätet. :D
Haha, jag hatade nättrosorna! Var så skönt att gå över på mina egna när magen och underlivet tillät:D
 
Idag har bebis inte gjort mycket mer än att amma och sova. En sväng mitt på dagen var han vaken och då körde vi magträning och liten stund i babygymmet, men annars har han mest legat i sin vagga och jag har hunnit jobba massor, städa, duscha och sminka mig osv. Skönt att ha mycket tid men nu saknar jag honom massor. Så sjukt att man kan sakna honom när man varit med honom hela dagen, men jag har verkligen ett fysiskt behov av att ha honom mig och det har inte blivit tillfredsställt idag. :(
 
Ingen rolig dag idag. Försökte dra oss i sängen men bebis stånkar och har magknip, tror hon fick för mycket ersättning för snabbt av min man tidigare på morgonen. Går upp och pysventilar och får ut en hel del men fortsatt magknip. Vill amma mycket som tröst, vilket bara spär på magknipet. Får till slut ned henne i vagnen och tar en promenad på 30 minuter där hon till slut somnar efter skrik och napp. Kommer in, hon sover i 10 minuter och är sedan igång igen.

Ammar lite till och hon är lugn en stund men börjar sedan stånka. Gör all magmassage jag kan och hon ser nöjd och glad ut men så fort jag slutar skriker hon igen. Nu sitter hon i babysittern och har gungats i 20 minuter men vägrar somna, hon stirrar bara sömnigt rakt framför sig, men hon skriker åtminstone inte.

Just det, hon har även kissat ned madrassen och jag spillde chokladmjölk över babygymmet. :grin: Nu har jag käkat upp en påse lösgodis som tröst!

Usch, låter jättejobbigt. Hoppas att ni får en bättre kväll. Har glömt om jag har läst det, men kan du ha henne i sjal? Jag har många gånger hört att bebisar som bärs på kroppen har mycket mindre magproblem och att i dom länder som man har bär dom konstant så finns i stort sett inte kolik.
 
Besafe har ju en kil men den kanske är till andra modeller?
Låter bökigt med kuddar som ska bort och hållas på med:down:
Till andra modeller :(

På Besafe ska kuddarna bort i etapper vartefter bebis blir större. Funkat väldigt bra på vår dotter. Hoppas ni får till lutningen på basen. De hjälpte oss att montera den i affären så ni kanske kan åka tillbaka.
Får göra det i värsta fall. Dumma som vi var köpte vi i den affär med lägst pris men där kunskapsnivån kändes ganska låg :banghead: (fast det beror kanske på vem som jobbar iofs)

Vi hade besafe med bas. Dock inte modular utan x1(?), vet inte om det gör någon skillnad. Har djupa skålade sportsäten och det är inte det mest optimala för barnstolar, men ändock aldrig upplevt de problem du beskriver. Låter knepigt att det skulle sitta så dåligt i två olika bilar. Kan ni få hjälp att montera basen? Visst kan babyskyddet även bältas fast? Tänker så ni vågar använda det så länge.
Ahh, tack!!! Det kan bältas fast, men att lutningen då blir bättre hade inte slagit mig... :o Har varit ute och testat och det funkar! Vill såklart använda basen, men det här hjälper ju tills vi fått rätt på det. Tack! :bow:
 
Gravidkläder är jättebekväma. Jag går fortfarande runt med landstingets trosor jag fick vid förlossningen. :o Skitfula nättrosor men så bekväma! Jag fick med mig ett öppnat paket med trosor hem men skulle behöva fler än 3 par så jag letar sådana på nätet. :D
Jag har bara hört en massa folk som längtar efter sina vanliga kläder och fattar ingenting, jag älskar också gravidbyxorna. Inga glipor och inget som trycker över magen. Funderar allvarligt på att alltid ha gravidjeans :angel:
Älskade också nättrosorna och när jag sa det till min man kom ett förskräckt men väldigt försiktigt "du ska väl inte alltid ha såna..?" :D
Googla nättrosa förlossning så hittar du att beställa hem (pma om du vill ha länk), fast jag vet förstås inte om det är exakt den modellen du har.
 
Bebis var fyra veckor i måndags och då fick man börja lyfta sa dom på bb. Så det gjorde jag. Inte så värst mycket, men tydligen för mycket för har fått ont i snittet igen, där infektionen satt. Var på bvc idag och passade på att fråga, blev kollad av en bm som misstänkte bråck. Blir det värre ska jag söka akut, annars kan jag avvakta till efterkontrollen. Ooorkar inte mer skit, vill bara ha tillbaka min kropp igen. Tur iaf att jag fått en snäll bebis (peppar peppar).
 
Usch, låter jättejobbigt. Hoppas att ni får en bättre kväll. Har glömt om jag har läst det, men kan du ha henne i sjal? Jag har många gånger hört att bebisar som bärs på kroppen har mycket mindre magproblem och att i dom länder som man har bär dom konstant så finns i stort sett inte kolik.

Tack! Jag har bara testat sjal en gång, upplevde den svår att få till trots instruktionsfilm. Då var hon nöjd innan men började skrika då jag drog upp sjalen som nackstöd bakom huvudet. Gick runt lite men vi bor inte stort så man är igenom hela lägenheten på 30 steg. När det blir varmare ute ska jag testa den mer tänkte jag, måste dock öva på knytningen men svårt när bebis aldrig sover.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp