Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@YaHilweh Tycker min bebis sover alldeles för lite, blir 5 veckor imorgon. Jag tackar gud när hon sover mer än 3 h i sträck. :p Men hon har börjat sova lite längre perioder nu.
 
:heart Vet din man om hur du mår? Känns som han kanske kan pusha mer för att du får eventuell hjälp?

Vi har inte haft sådant samtal än, blir om 2 veckor tror jag.
Jadå det gör han, vi pratar om det nästan varje dag :) Han är väldigt stöttande och öppen för alla möjliga typer av lösningar, dock är jag betydligt mer "pushande" än han är, så ska han hjälpa mig gentemot vården får jag nog först pusha honom :p
Dock pratar vi mycket och han är helt fantastisk avlastning, så han gör verkligen allt han kan :)
 
Nu vet jag inte riktigt vilka som svarade men jag har läst och begrundat och kommit fram till att min bebis nog är fullt normal :p

Igår sov hon i sele 9-12, sedan babyskydd tills vi kom hem, vaken 13-14, sov sedan till 19, vaken till 20.30 och sedan sova hela natten med 2 uppvak ett vid 23.30 och ett vid 05.20
 
Nu är detta en diskussion jag inte vill ta upp här, då det alltid blir så mycket svära de fram och tillbaka.

Men en sak som inte har ändrats i forumen sedan 2015 det är diskussionerna om vaccin. Alltså, man blir mörkrädd ibland hur vuxna människor/mammor kan bete sig mot varandra. :eek: är det vad man vill lära sitt barn, att på internet kan man skriva vad man vill till främlingar för dom vet inte vem du är :nailbiting:

Det är alltså vaccin diskussionen vi inte behöver ta. Alla tänker olika och gör olika, det är upp till var och en. Sedan kanske jag inte alltid anser att det är rätt, men det är inte mitt val.
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...

Vi lägger inte så mycket energi, dock har vi tur som har en ganska lättvaggad tjej. Gunga babysittern lite, gunga vagnen lite eller så somnar hon på oss efter mat. Ibland ligger hon och kollar läget i sängen, nöjd och glad. Innan hon somnar för kvällen.
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...

Jag ammar, bär i sele eller bär ”löst”. Ska han bara somna om så kan det fungera att guppa honom på bröstet också. Han somnar inte själv.
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...

Nu har hon ju varit svårsövd under dagtid ett tag, men annars brukar hon somna vid amning i vår säng då är det svåra att smyga ifrån bara, nån vecka gick det inte hon var tvungen att sova bredvid mig.

Annars somnar hon direkt i sele eller vagn. Sambon kan vagga henne i famnen mycket bättre än mig, men jag har upptäckt att det funkar att gunga på pilatesbollen med henne. Sövde henne så för en timme sen :) men det är verkligen lite fram å tillbaka här, ibland är det lätt och går fort och vissa dagar tar det lite längre tid
 
Idag slår hon på stort! Hon har snart sovit 3 timmar med en liten yjuvkik och vaggninh av babyskyddet i halvlek. Det känns så skumt när hon annars bara sver 20 minuter om hon inte ligger bredvid mig i sängen då det kan vara 1 timme max.
Jag har hunnit lämna stora barnet, fixa i stallet och borsta hästen, stekt 3 pannkakor och ätit upp dem och skrivit handlingslista till ikväll.
Nu vet jag inte vad jag ska göra, jag vill inte göra något "vettigt" för jag vill kunna njuta men jag kan inte njuta för jag bara väntar på att hon ska vakna.
Vilket det låter som att hon gör snart;)
 
Ang babyskyddet, tack för era tankar! Verkar som att alla varit kloka nog att köpa andra fabrikat... Ingen kil tyvärr, det hade ju varit väldigt smidigt. Kuddarna ska bort vid 3-4 mån, beror det såklart på bebis storlek. Det var dock såhär redan när vi skulle hem från bb, 3 kg och 49 cm, så ingen jättebebis. Tillverkaren svarar "montera bilbarnstolen så hårt att en del av luften/ stoppning i bilens säte trycks bort och att vinkeln med detta minskas." Får väl prova igen då...
 
Skriver ett samlinsinlägg med svar på frågor som diskuterats det senaste.

Vi hjälper bebis att somns om hon inte gör det vid bröstet och vi vet att hon behöver det. Är hon gnällig får hon den hjälp hon behöver tills hon antingen är nöjd vaken eller somnar. Jag orkar inte med att höra på gnäll och inte göra något åt det.

Hon är oftast vaken 1.5-2 h i sträck och det är väldigt olika hur mycket hon sover på en dag. Skulle gissa på 15-16 h per dygn. Hon sover ganska mycket mindre än stora barnet men har betydligt bättre nätter. Hon har kommit in i familjens dygnsrytm och vaknar för dagen vid 05 eller strax efter och somnar för natten mellan 19 och 20. Sen vill hon alltid äta när jag går och lägger mig mellan 21 och 22 för hon blir störd av allt mitt bökande för att få allt så att jag kan somna:grin: vet inte hur mycket hon äter på natten men jag brukar vakna till vid 01-02 och byter sida på henne. Vid 04 kan hon bli lite brötig i sömnen, eventuellt vill hon äta.

Jag har ett orimligt sötsug och en bottenlös hunger. Märker att jag stress- och till viss del ångestäter. Just nu fixar jag inte att vara hungrig för då skulle jag inte ha hälften av tålamodet jag har. Det får vara ett tag till helt enkelt.
 
Ang babyskyddet, tack för era tankar! Verkar som att alla varit kloka nog att köpa andra fabrikat... Ingen kil tyvärr, det hade ju varit väldigt smidigt. Kuddarna ska bort vid 3-4 mån, beror det såklart på bebis storlek. Det var dock såhär redan när vi skulle hem från bb, 3 kg och 49 cm, så ingen jättebebis. Tillverkaren svarar "montera bilbarnstolen så hårt att en del av luften/ stoppning i bilens säte trycks bort och att vinkeln med detta minskas." Får väl prova igen då...
Besafe har ju en kil men den kanske är till andra modeller?
Låter bökigt med kuddar som ska bort och hållas på med:down:
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...

F somnar oftast vid amning men vill ibland vaggas i babysittern. Annars somnar hon alltid i vagnen men brukar vakna ganska snart efter den stannat. Igår somnade hon på min man efter att ha fått flaska. Jag orkar sällan gå runt och vagga henne. När hon har kvällsoro, som igår, sitter jag ned och ammar, hud mot hud med små vaggningar.
 
Snäll bebis idag som lät den illaluktande morsan att duscha, föna och platta håret, noppa brynen, ta hand om fötterna OCH lägga ansiktsmask :D Det var såååå skönt. Skulle färga brynen också men då hade han vaknat och var lite gnällig. Sen har han sovit från typ kl 10 på bröstet :angel:

//Min bebis sover mycket :p
 
Det här med att ungen alltid bajsar precis när han somnar... :meh:

Och för att fortsätta på sömntemat: hur mycket "jobb" lägger ni på att få era bebisar att somna? Ibland somnar kotten "ovaggad" direkt efter flaska eller rap, men oftast krävs rätt stor insats :p
Kan sakna det lite med amningen, det var ganska lugnt och skönt att ha honom stillsamt vid bröstet tills han somnade ifrån blir inte samma med flaskan...

Om jag märker att John vill sova så brukar jag gå med honom och vagga honom i famnen samtidigt som jag sjunger en egenkomponerad låt för honom. Då somnar han alltid snabbt. När kvällsoron slår till är det enda som fungerar att stoppa honom i sjalen, men då vaknar han direkt man stannar. Istället brukar han få ligga med sin napp på sin plats i sängen (ett hemmagjort "nest"), då han helst vill vara där.

Idag provade jag dock något nytt. Jag har fått så himla ont i höften på höger sida av allt bärande så jag har bestämt mig att idag måste få bli en "vilodag", dvs bära bebis så lite som möjligt. När jag märkte att han ville sova stoppade jag honom därför i vaggan och satte på hårfönsljud från appen "sleep baby sleep" som någon tipsade om på fb. Vet inte om jag hade flax den här gången men han somnade på en gång! :up:
 
Den här dagen började med kaos.. John sov helt ok inatt, han sov 00-03, ammade 20 minuter, 03.20-05, ammade 30 min, sov 05.30-07, ammade 30 min. Jag var dock fortfarande trött så vi skulle sova vidare. Han somnade på mitt bröst och jag höll precis på att somna när hunden hoppar ner och vill ut, trots att hon varit ute bara en timme tidigare. Jag blir lagom nöjd över det men går ner med henne. När jag försöker öppna dörren går det av någon anledning inte att öppna den (fick sedan veta att mannen råkat trycka in någon spärr) så jag får släppa ut henne genom altandörren (hon rastar sig själv på tomten). När hon sedan vill in står hon vid ytterdörren och skäller. Jag ropar då vid altandörren som bara är någon meter åt sidan, men hon är 14 år och näst intill döv, så hon hör inget. Jag går då snabbt ut, i sovshorts, barfota och med tuttarna hängandes och ropar på henne. Hon tittar då på mig men sen fortsätter hon skälla vid dörren. Jag får då gå ut i snön och bära in henne. Allt det här innan första kaffekoppen.. LAGOM NÖJD! :banghead: Hoppas bara att grannarna inte såg oss.. :angel:
 
Vår tjej kan somna nästan av sig själv i famnen på någon av oss om hon är riktigt trött. På kvällarna är hon dock gnällig och då är standard att bära runt henne tills hon somnar. Jag bär nästan alltid i selen. I vagnen och babyskyddet i bilen somnar hon också nästan alltid. Hon sover fortfarande MYCKET. Hennes vakenperioder är ofta ett par timmar på morgonen, kanske 07 eller 08 till 10-11, och sen sover hon fram tills 14-16 oftast och är vaken med några kortare tupplurar fram tills hon somnar för kvällen vid ca 20. Vaknar och ammar mellan 22-23, 02-03, och runt 06 oftast.
 
Högt och lågt idag. På plus: Gick vår längsta promenad nånsin idag, drygt 5 km. Kotte vaknade då och då men somnade om igen. Var dessutom glad(!) och skrattade/jollrade när jag la honom i vagnen och klädde på honom, brukar vara tvärtom :p

Men matningen är fortsatt jobbig, han äter typ 15ml och börjar sen skrika och ofta sitter det då en rap långt inne. och inga gaser i magen som kommer ut med pysventil iaf.
Provade med två flaskor efter varandra(pga hann bli för gamla) med inget funkade. Sen kom en pytterap och han tvärsomnade sen direkt på mitt bröst...

Fasar för hur hungrig han kommer vara när han vaknar om att ska vara likadant då...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp