Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jösses vad ni hunnit skriva mycket, hinner knappt läsa ikapp :D

Isabella har precis somnat i sängen efter amning :rofl: det har inte hänt de senaste veckorna, inte såhär på dagtid iaf. I början gjorde hon alltid det men senaste tiden har det varit svårt att få henne sova dagtid, speciellt längre perioder. Blivit mest att jag måste bära i sele eller gå ut med vagnen för att hon ska somna. Guldvärt att få dricka kaffe och gå på toa ifred idag :p
 
Gäsp, tur att vi verkligen fått in snitsen på liggamningen för de senaste nätterna tror jag att lilla A (jag måste börja kalla honom något annat än ”bebisen” här känner jag :D) sovit med bröstet i munnen hela nätterna... utom när jag stört hans skönhetssömn för blöjbyte. Påminn mig - jag minns ju att de brukar sluta bajsa på nätterna efter ett tag, men efter hur länge? Det har jag helt glömt bort :p

Känner igen det där med bröstet i munnen hela nätterna - så hade vi här för någon vecka sen :rofl: angående bajsa på nätterna så har hon inte gjort det på länge nu, hon är 6v
 
Skrek han neh eller eairh när han var hungrig? :p Intressant om andra bebisar också följer mallen för babyspråket!

Bara jag som tycker det är svårt att höra skillnad på ljuden ändå?..

Har ju hört att man ska lära sig vad ens barns ljud betyder osv... men jag tycker fortfarande det är klurigt, oftast vet jag väl på ett ungefär utifrån om hon nyss vaknat och var ett tag sen hon åt och sådär...
 
Bara jag som tycker det är svårt att höra skillnad på ljuden ändå?..

Har ju hört att man ska lära sig vad ens barns ljud betyder osv... men jag tycker fortfarande det är klurigt, oftast vet jag väl på ett ungefär utifrån om hon nyss vaknat och var ett tag sen hon åt och sådär...

Jag har haft svårt att tolka lilla F:s läten men sedan jag lärt mig den där babyspråksmallen tycker jag hon följer den tydligt. Men jag kan tänka mig att den inte gäller alla bebisar, måste ju finnas individuella variationer! Och ibland vet väl inte dem själva vad de vill heller. Finns läten kvar som jag inte har en aning om, man får väl köra trial and error. :p
 
Vad har ni för pyjamas, eller. Vad sover era små i?

Bara blöja och en ganska tunt stickad yllefilt. Jag tycker att det är lite krångligt då han är iskall om händerna när han sover (dom har han i luften) men är nästan väl varm på kroppen, så känns inte som att jag vill klä på honom mer. Kanske skulle han ha vantar på sig. :p
 
Har precis tagit en 2 h powernap i soffan med bebis på bröstet :love: Väldigt skönt då storebror vaknade väldigt tidigt idag...
Även om jag ser fram mycket mot när L blir större, så är såna här stunder himla mysiga! Jag kommer sakna det sen när hon inte vill sova lika mycket längre.

Jag med.. usch, jag gråter typ dagligen för att John kommer att växa för snabbt. Varje dag har han någon färdighet han inte hade dagen innan, även om det är så små saker som att han är lite mer med med blicken eller lite starkare i nacken. Men det går helt enkelt för snabbt för mig, jag hinner inte med. Vill ha lillgroda lääääänge ju. :cry:
 
Precis varit på babymassage, tanken var att vi skulle börja när hon var 2 månader men det fanns ingen senare kursstart i vår och instruktören tyckte vi visst skulle prova. Hon menade på att gränsen på 2 månader var satt för att det oftast tar 2 månader för föräldrarna att våga sig ut/hitta sina rutiner.

Sagt och gjort testade vi på det och vi överlevde, även om jag blev kallsvettig av stress en stund. Lilla F började skrika någonstans mitt där i men hon var inte ensam om det. Med brösten och flera rapningar, där jag fick bra tips av instruktören, kunde vi vara med och lyssna hela passet, även om själva massagen fick vänta. Som instruktören sade "man får ingen guldstjärna för att ens barn är tyst utan för att man deltar".

Jag fick efter att alla gått en privat snabb genomgång när lilla F var på soligare humör samt bilder och info. Så nu ska vi massera en stund varje dag hemma!

Det kommer pågå fyra tisdagar till, allt för 200 :-. :up:

Åh vad kul, jag vill gärna också gå på babymassage! Ska kolla upp idag när det går här.
 
Jag uppskattar att du delar med dig! Vi har fått en ganska "enkel" bebis (eller ja, en som ammar bra och sover bra) och man blir ju lätt insnöad i sin egen bubbla och tror att alla bebisar är som ens egen, särskilt när det är första barnet. Därför tycker jag att det är bra att höra om hur olika det kan vara, dels för att inte döma andra för hur dom gör och dels för att vara lite förberedd om man skulle skaffa fler barn. Även helsyskon verkar kunna bli varandras motsatser, som flera beskrivit i tråden.

Det är häftigt att se hur olika barn är. Jag tänkte precis likadant med Havanna. Fastnade i bubblan men vi har det lätt det här var inte så svårt. Nu inser jag hur olika barn är, även att det vi tyckte var lätt då var nog värre än vad vi tyckte när vi var i det. För nu har vi en mycket nöjd liten tjej.
 
Vi har vart ute på långpromenad i stan och köpte pyjamasar i storlek 68.
Havanna och Ronja kommer även matcha i pop randiga pyjamas :p
IMG_20180321_113637.webp
 
Isabella har precis somnat i sängen efter amning :rofl: det har inte hänt de senaste veckorna, inte såhär på dagtid iaf. I början gjorde hon alltid det men senaste tiden har det varit svårt att få henne sova dagtid, speciellt längre perioder. Blivit mest att jag måste bära i sele eller gå ut med vagnen för att hon ska somna.

Jaha... blev knappt 1h sömn ändå, men fortfarande nöjd att hon somna efter amning. Hoppas det händer igen idag! :)
 
Idag har vi varit iväg och fikat med min föräldragrupp, jättemysigt! Resulterade dock i.övertrött bebis eftersom vi träffades tiden han vanligtvis somnar... Hur gör ni andra när saker kommer.ivägen för era rutiner? Här är det jättesvårt att komma i fas igen tycker jag, tex har jag en övertrött bebis igen här hemma nu... :cautious:

Vi har inte heller några direkta rutiner än, mer än att han alltid är pigg/lite orolig på kvällen, någon gång mellan 19-00. Somnar sällan före 00. Och så sover han tungt mellan 09-11. Det är liksom det vi har "etablerat" men det går alltid att fixa och trixa lite med väckning och amning för att kunna matcha honom så att han är nöjd/sover dom tider man vill. Väldigt smidig bebis måste jag säga! Vi tar därför ingen som helst hänsyn till honom än så länge när vi bokar in saker utan han får hänga på utefter dom tider som passar övriga.
 
Googlade precis en bebisgrej (vad ovanligt!) och funderar på vad ni tycker om att barnet ska sova på mage istället för på rygg - med andningslarm?

https://www.svd.se/glom-aldrig-andningslarmet

Jag märker ju att lilla F sover mycket bättre på mage/i grodställning när hon vilar på mitt eller min mans bröst, än vad hon någonsin gör på rygg då hon ofta harklar och har sig. Vi har inget andningslarm alls, har ni det?

Vi har inget andningslarm.. kanske borde man ha det. Däremot sover John mycket på mage, då han alltid sover ett nattpass på mitt bröst i grodposition (minst två timmar) och alltid en sväng under dagen. Ligger han själv sover han dock på rygg. Han verkar sova bra oavsett ställning tycker jag.
 
Jag fattar inte heller, för här är det verkligen en procedur att få bebis att slappna av och somna.

Tänkte faktiskt på det under gårdagens föräldragrupp. Upplever att kotten är väldigt nyfiken och vaken för sin ålder. De bebisar som är 1-3 månader äldre är såklart aktiva, men de jämngamla var nöjda med att sitta stillab och tysta i knäet och titta eller amma/sova i knäet, och pep bara när de ville ha mat.

Kotten sov en kvart totalt, och blir ju uttråkad av att sitta på ett ställe mer än 10 minuter... Jag upplever liksom att han är mer vaken/uppmärksam än han klarar av att hantera, om nån hänger med på hur jag menar...

Lider med er, låter som att det är kämpigt. Hoppas att det vänder snart! :heart

Jag är ju en av dom där som har fått en löjligt nöjd bebis.. Han är liksom nöjd (typ) jämt. Går nästan alltid att lägga ifrån sig om man behöver göra något och då ligger han snällt i vaggan och kikar lite på saker tills man kommer och hämtar honom. Är alltid nöjd bara han får sitta i knäet och sova/amma/vara med. Vi har inga direkta rutiner och övertrött vet jag inte ens vad det är typ? Han somnar ju när han är trött.. Brukar gå runt och sjunga lite för honom efter att han har ätit om jag inte känner att jag vill aktivera honom och då somnar han och sover två timmar. Känner jag att jag vill att vi ska bada/träna magliggande eller bara hänga så gör jag inte det och då är han vaken. Eller somnar av sig själv när han blir trött. :o Så jag har det nog extremt enkelt. :angel:

Jag badar John varannan dag, inser att det är väldigt ofta jämfört med er andra! Jag tycker att han blir lite "smutsig/äcklig" om han inte badar, han spyr ju på sig själv rätt ofta och får något som ser ut som fett i ljumskarna. Han badar med olja i vattnet (mycket olja.. brukar bli en hal bebis efteråt :o:p) och jag tycker att hans hud blir jättefin av det!
 
Det är som sagt väldigt givande att få läsa hur olika alla bebisar är. Alla mammor gör ett lika bra jobb men vissa bebisar är svårare än andra och har sina jobbiga perioder. För några dagar sedan ville jag bara lämna bort lilla F ett tag men igår och (hittills) idag har hon varit relativt okomplicerad. Tycker det är skönt att vi kan ventilera när det är jobbigt och stötta varandra. :heart

Apropå något annat, jag har blivit sockerberoende som jag tror hör ihop med att jag ammar. Har aldrig varit så mycket för godis och nu käkar jag lösgodis nästan varje dag, hjälp! Känner inte att jag har styrkan att sluta med det heller så länge jag ammar. Någon annan som känner igen sig?
 
Idag ansökte jag om mycket till kommunens gym. Samt att sambon och jag ska plocka fram träningsbänken vi har. (den plockades iof mest fram för hans skull, då ha är i sitt livs oform och ska göra tough viking om 1 månad).. Om jag är lite skadeglad? Fråga inte :angel:

Sakta tar det sig.
 
Det är som sagt väldigt givande att få läsa hur olika alla bebisar är. Alla mammor gör ett lika bra jobb men vissa bebisar är svårare än andra och har sina jobbiga perioder. För några dagar sedan ville jag bara lämna bort lilla F ett tag men igår och (hittills) idag har hon varit relativt okomplicerad. Tycker det är skönt att vi kan ventilera när det är jobbigt och stötta varandra. :heart

Apropå något annat, jag har blivit sockerberoende som jag tror hör ihop med att jag ammar. Har aldrig varit så mycket för godis och nu käkar jag lösgodis nästan varje dag, hjälp! Känner inte att jag har styrkan att sluta med det heller så länge jag ammar. Någon annan som känner igen sig?

Jag älskar också stödet här, känns som att man verkligen kan ventilera allt utan att bli dömd. :heart

Känner igen mig såååå och tänker varje dag att jag ska ta tag i det men har noll motivation. Blir SÅ sötsugen av amningen (men för mig är det fikabröd som är boven) och kilona verkligen rinner av mig av all amning och alla promenader och allt bärande på bebis, så jag känner liksom att jag ”har råd” med det. Men är ju ändå inte hälsosamt med att socker så borde sluta. :angel:
 
Tack för ert stöd! Skönt att få gnälla lite här när det är jobbigt.

Idag har vi varit på bvc, han går upp fint i vikt, som väntat på bara ersättning, så nu ligger han på 4,8 kg :)
Finns dock noll gehör för våra bekymmer, mest "jaha" och att det är helt normalt... Vi testar iaf att byta ersättning, så jag och jättegungrig kotte var till tre stycken Ica innan vi hittade en där den fanns inne...
Pratade också om förlossningsdepression och jag fick svara på en del frågor. Var mer ärlig än jag brukar om att jag faktiskt mått mest kasst sen kotten kom, så vi ska iallafall följd upp det nästa vecka. I övrigt var enda tipset att be mina föräldrar komma och hjälpa oss :meh:

Inser såklart att bebisar skriker ibland och att ibland finns liksom inget att göra åt, men det hjälper inte heller mentalt att bara få höra hur normalt det är och att sålänge han går upp i vikt är allt fint...
 
Apropå något annat, jag har blivit sockerberoende som jag tror hör ihop med att jag ammar. Har aldrig varit så mycket för godis och nu käkar jag lösgodis nästan varje dag, hjälp! Känner inte att jag har styrkan att sluta med det heller så länge jag ammar. Någon annan som känner igen sig?

Japp.. :angel: blir ofta lite för mycket sötsaker som följer med från butiken, försöker motstå så gott jag kan men finns det hemma tar det slut fort :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 903
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 379
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp