Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tiden går så snabbt tycker jag! Dagarna bara rullar på. Och nätterna... Fortfarande lite gnäll och bök framåt 3-4-tiden men med pysventil och lite magmassage kan vi få sova ett par timmar till innan det bökas igen. Han brukar dock inte vara så ledsen av bökandet senare under morgonen så vi kan ändå slumra till och från. Inatt sov han i nestet de första timmarna, resten av natten blev dock liggamning och sova intill. Men det är ganska mysigt det också så det har jag inget emot.

För någon vecka sedan kom första svarsleendet :love: Det har varit på g ett tag men nu kom det tydligt. Han är ofta på gott humör, så länge han har fri tillgång till bröstet. Dagtid ligger han gärna i babysittern eller babygymmet och tittar och fäktar efter leksakerna. Är verkligen fast med att amma i timtals ibland på em/kväll. Men så länge det hindrar honom från att vara ledsen så är det ok.
 
Vid senaste vägning och mätning för två veckor sedan var han knappt 60 cm och 5 kg, så stor! Ska bli intressant att se hur stor han är imorgon när vi ska in igen. Vi använder fortfarande stl 56 men har börjat plocka fram och gå igenom 62-plaggen då det känns som att det är dags. Är lite sorgligt att lägga undan vissa bodys :( de används verkligen en kort tid!
 
FF85546E-2F5F-44BB-B910-9F833424FFE8.webp

Kameran fångar inte alla upphöjningar. Såhär reagerar min kropp på sparvens naglar. Hon rivs som en dåre ibland. Spelar ingen roll om hon nyss filats, det blir likadant ändå. Vad gör man då? Tejpar fast vantar? Kloskydd?
 
Visa bifogad fil 12493
Kameran fångar inte alla upphöjningar. Såhär reagerar min kropp på sparvens naglar. Hon rivs som en dåre ibland. Spelar ingen roll om hon nyss filats, det blir likadant ändå. Vad gör man då? Tejpar fast vantar? Kloskydd?
Aj. Ser ju sådär spännande ut.
Sätt strumpor på händerna?

Det gör jag när vi ska på promenad. Hittade inga väntar som passade så jag tog strumpor
 
Vilken storlek har era bebisar nu? Och hur gamla är dom? Det mesta i 56 sitter fortfarande bra på vår tjej (6 veckor imorgon) men jag har fått så mkt fint i 62 så funderar på att börja smygstarta med det fast det nog är lite stort :p

56 kör vi mest på men just nu har han storlek 62 på sig, i längden är bodyn rätt bra, känns iallafall inte för lång, lite långa ärmar och lite långa ben.

barnet blev 1 månad i lördags och var i tisdags 57,2 cm lång och vägde 4908 gram, har några pyjamaser i storlek 50-56 som går på utan problem, men är för korta i armar och ben så börjar väl vara närmare 62 än 50 iallafall :angel:

Vi verkar ha en jobbig period just nu, ska helst sova på oss eller bli buren, varit svårsövd, ville äta skitofta hela helgen men på natten har han sovit helt ok, när han väl somnat.

Enligt wonder weeks appen så ska han vara mitt i ett språng nu men kan inte avgöra om det är det eller om han har magknip för han blir ju oftast nöjd om han får vara nära och han lyckas bajsa några gånger per dag och ser helt normalt ut, men kan ju ha magknip ändå
 
Vår lillgroda håller på att växa ur storlek 62. :o Han var sist vi mätte honom 57,5 cm lång och han väger nu ungefär 6,2 kg. Han är 6,5 veckor gammal.

Usch, igår hade vi en jobbig dag. Vi var iväg på vår hittills längsta utflykt, jag skulle iväg och träffa två kompisar och det är 1,5 h bilväg dit. Vi skulle fika och gå en promenad och jag hade med mig bebis samt hund. På vägen skulle jag släppa mannen och grabbarna på Mall of Scandinavia. När jag kommer dit så springer jag in på toa, när jag kommer ut hör jag en bebis som GALLSKRIKER. När jag kommer till vår bil är bebis naken och SÅ ledsen, han hade då lyckats bajsa ner sig totalt och mannen håller på att byta blöja. Dom har bråttom iväg på bio så jag tar över. På med ny blöja och nya kläder, ner i babysittern. Fortfarande otröstlig. Tänker att han ska lugna sig, som han alltid gör när bilen rullar. Icke. Gallskriker tills vi kommer fram, 30 minuter senare. Är nöjd och glad där samt under promenaden, men när vi ska hem igen blir det exakt samma procedur. När vi kommer hem sliter jag upp bebis ur babysittern och direkt tystnar han och blir nöjd. Usch, det var så jobbigt att höra honom så ledsen och inte kunnat göra något. Han har alltid älskat att åka bil, nu vet jag inte om han blev "traumatiserad" av bajsincidenten på vägen dit (var nöjd innan det) eller vad som hände, men igår gillande han INTE bilen, det är en sak som är säker. :crazy:
 
Inte nöjd unge idag. Han sov en timme efter frukost i famnen sen från halv 9 fram till nu har jag inte fått sitta ner utan hud mot hud och så vagga. Så evigt tacksam för sjalen, han väger ju bly.

Brööl. Jag är trött.
 
@Monifa @JeayL
Fler missnöjda bebisar alltså, jag skickar pepp och stöd!
Skönt att bebis gillar sjalen Monifa, jag önskade vi fick till det här, men även hemmaförsöken med selen har slutat i gallskrik.
JeayL instämmer i att det verkligen är svårt att veta om det är magknip eller utvecklingssprång!

Lite bättre här idag dock, inga skrikperioder än men han är tusan i mig inte nöjd några långa stunder nånstans idag... dock sovit en del på mitt bröst och en stund i vagnen. Och det är mysigt, han har egentligen inte gillat att sova på bröstet innan men nu verkar det vara precis rätt form av närhet. Kanske är vi påväg ur det värsta... :)
 
Hur resonerar ni med barnvakter? Jag lyssnar mycket på podden Barnvagnspromenader och där pratar dom ju mycket om att man inte ska lämna bort barnet till andra än anknytningspersoner. Vi jobbar därför hårt på att arbeta in farmor samt morfar och hans fästmö som anknytningspersoner. Lättast är det med farmor som bor här i Norrtälje, henne träffar John ett par gånger i veckan. Han är ju alltid nöjd och glad, och verkar inte bry sig om han är i hennes famn eller någon annans (tryggast är han dock hos mig). Farmor har varit barnvakt 2 h när vi var på husvisning när han var 3 veckor. Imorgon skulle jag behöva ta ett möte på jobbet när mannen jobbar, då borde farmor kunna ha honom eller vad tycker ni? Rör sig om 1-2 h.
 
Hur resonerar ni med barnvakter? Jag lyssnar mycket på podden Barnvagnspromenader och där pratar dom ju mycket om att man inte ska lämna bort barnet till andra än anknytningspersoner. Vi jobbar därför hårt på att arbeta in farmor samt morfar och hans fästmö som anknytningspersoner. Lättast är det med farmor som bor här i Norrtälje, henne träffar John ett par gånger i veckan. Han är ju alltid nöjd och glad, och verkar inte bry sig om han är i hennes famn eller någon annans (tryggast är han dock hos mig). Farmor har varit barnvakt 2 h när vi var på husvisning när han var 3 veckor. Imorgon skulle jag behöva ta ett möte på jobbet när mannen jobbar, då borde farmor kunna ha honom eller vad tycker ni? Rör sig om 1-2 h.

Det tycker jag låter helt okej!

Funderar på en sak. Vi vill att farmor och mormor har en bra kontakt med vår flicka men farmor röker mycket, hemmet och hon luktar alltid rök som sätter sig i hennes kläder. Kan det skada bebis? Hon blåser ju ingen rök på henne direkt?
 
Idag är det första dagen min man jobbar och det har gått okej än så länge. Lite gnäll men ingen direkt gråt. Har lyckats sova ganska länge, äta lunch, plocka in i diskmaskinen och satt på tvättmaskinen samt borstat tänderna. Babysittern är räddningen just nu, hon är ganska nöjd i den, iaf så länge man skakar den.

Nu ska jag försöka lära mig att knyta sjalen om hon somnar helt.
 
Hur resonerar ni med barnvakter? Jag lyssnar mycket på podden Barnvagnspromenader och där pratar dom ju mycket om att man inte ska lämna bort barnet till andra än anknytningspersoner. Vi jobbar därför hårt på att arbeta in farmor samt morfar och hans fästmö som anknytningspersoner. Lättast är det med farmor som bor här i Norrtälje, henne träffar John ett par gånger i veckan. Han är ju alltid nöjd och glad, och verkar inte bry sig om han är i hennes famn eller någon annans (tryggast är han dock hos mig). Farmor har varit barnvakt 2 h när vi var på husvisning när han var 3 veckor. Imorgon skulle jag behöva ta ett möte på jobbet när mannen jobbar, då borde farmor kunna ha honom eller vad tycker ni? Rör sig om 1-2 h.
1-2 h med någon han träffar ofta borde inte vara något problem :)
Önskar våra barn hade någon i närheten de träffade ofta och kände väl :(
 
@Sofie_B Vi bor jättenära farmor och farfar och de har varit barnvakt ett par timmar åt gången flera gånger redan. Jag har även pumpat ur och farmor har matat. Det är bara skönt tycker jag och jag har verkligen jättesvårt att se att det skulle störa anknytningen för bebis i det långa loppet. Jag tänker att så länge hon får mat, sömn, torr blöja och obegränsat med kärlek så kan resten liksom inte bli uppåt väggarna fel.
 
Hur resonerar ni med barnvakter? Jag lyssnar mycket på podden Barnvagnspromenader och där pratar dom ju mycket om att man inte ska lämna bort barnet till andra än anknytningspersoner. Vi jobbar därför hårt på att arbeta in farmor samt morfar och hans fästmö som anknytningspersoner. Lättast är det med farmor som bor här i Norrtälje, henne träffar John ett par gånger i veckan. Han är ju alltid nöjd och glad, och verkar inte bry sig om han är i hennes famn eller någon annans (tryggast är han dock hos mig). Farmor har varit barnvakt 2 h när vi var på husvisning när han var 3 veckor. Imorgon skulle jag behöva ta ett möte på jobbet när mannen jobbar, då borde farmor kunna ha honom eller vad tycker ni? Rör sig om 1-2 h.
Tycker det låter helt okej :)
Vi har närmaste släkten 1,5 timme bort (min familj) men kottens mormor har hittills varit här och träffat bebis två gånger. Vill gärna han ska ha en bra relation med släkt så kommer nog försöka åka hem en del också framöver,bla i helgen :)

Apropå det så är vi bjudna på bröllop, 40 mil bort, i slutet av juni och jag funderar på hur vi ska göra. Enligt inbjudan är "ammande barn välkomna". Nu ammar jag ju inte längre men gissar det är formulerat utan att tänka på att vissa barn inte ammar. (Är bra vän med bruden så ska givetvis fråga)

Funderar iaf på om kotten ska följa med eller om han skulle kunna vara med mormor och morfar över natten. Innan han föddes tvekade jag inte på att det var okej med barnvakt tidigt, men nu vet jag inte riktigt vad jag tycker. Han skulle vara 5månader då och det hänger ju verkligen på att dom hinner träffas mycket innan såklart.Tänker också att de i så fall kanske skulle komma hit så han är hemma där han är mest trygg...

visserligen lång tid till juni men ändå, hur tänker ni andra kring det?:)
 
Det tycker jag låter helt okej!

Funderar på en sak. Vi vill att farmor och mormor har en bra kontakt med vår flicka men farmor röker mycket, hemmet och hon luktar alltid rök som sätter sig i hennes kläder. Kan det skada bebis? Hon blåser ju ingen rök på henne direkt?
Jag hade haft svårt för om farmor rökte i närheten av bebis, men troligen accepterat lukten. :)
 
Tror att det rör sig om första utvecklingssteget. Har inte Wonder weeks men kollade i preglife och det stämde bra överens. Mannen kom hem för en stund sedan, prioriterar min tid med att baka annanspaj. Kan jag ju iallafall tröstäta lite för att hålla mig vaken :rofl:
 
Inte nöjd unge idag. Han sov en timme efter frukost i famnen sen från halv 9 fram till nu har jag inte fått sitta ner utan hud mot hud och så vagga. Så evigt tacksam för sjalen, han väger ju bly.

Brööl. Jag är trött.

Sambon har haft desamma här idag (jag har mest hängt på sjukan). Någon har väldigt svårt att komma till ro idag :/
 
Hur resonerar ni med barnvakter? Jag lyssnar mycket på podden Barnvagnspromenader och där pratar dom ju mycket om att man inte ska lämna bort barnet till andra än anknytningspersoner. Vi jobbar därför hårt på att arbeta in farmor samt morfar och hans fästmö som anknytningspersoner. Lättast är det med farmor som bor här i Norrtälje, henne träffar John ett par gånger i veckan. Han är ju alltid nöjd och glad, och verkar inte bry sig om han är i hennes famn eller någon annans (tryggast är han dock hos mig). Farmor har varit barnvakt 2 h när vi var på husvisning när han var 3 veckor. Imorgon skulle jag behöva ta ett möte på jobbet när mannen jobbar, då borde farmor kunna ha honom eller vad tycker ni? Rör sig om 1-2 h.

Så länge du känner dig säker på att lämna bort ditt barn så finns de inget som hindrar. :) Vi har lämnat bort våra på vakt tidigt, Ronja har vi ännu inte behövs men det kommer inom kort och jag litar helt och fullt på svärföräldrarna :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 907
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 381
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 403
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 094

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp