Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har John varit hos läkaren. Han väger nu 5585 g (5 veckor och en dag). :o Hans kurva går verkligen rakt upp.

Allt fick tummen upp idag, han är ett praktexemplar tyckte läkaren också. :D Var dock väldigt mycket fokus på mig idag, blev lite förvånad över det. Och förvånad över hur ledsen jag ändå blev när vi pratade om förlossningen. Ibland krävs det inte mer än att någon är lite mjuk och säger ”jag läste journalen och det där kan inte ha varit lätt. Hur mår du?” för att det ska blossa upp igen.

Vi pratade mycket om allting, fick verkligen ventilera känner jag. Fick också ta upp det här med vakenperioden på kvällen. Han menade på att det är då John smälter de intryck han har fått under dagen och att det är det som gör honom ”orolig”. Han menade på att det inte finns något att göra utan att han bara måste gå igenom det och att vi inte ska stimulera honom ytterligare då.
Vad skönt att du fick prata igenom saker! Jag tycker det låter logiskt som läkaren beskriver rörande kvällsoro. Och med viktig poäng att det inte är du som gör något fel eller inte räcker till! Tvärtom så visar det du skriver här att du gör allt du kan för din lille son :)
 
Vad skönt att du fick prata igenom saker! Jag tycker det låter logiskt som läkaren beskriver rörande kvällsoro. Och med viktig poäng att det inte är du som gör något fel eller inte räcker till! Tvärtom så visar det du skriver här att du gör allt du kan för din lille son :)

Tycker också att det lät logiskt! Och tack snälla. :heart
 
Kände inget annorlunda kvällen innan utan var helt inställd på igångsättning på tisdagen. På måndag morgon vaknade jag av en mild värk på morgonen och kände samtidigt att det rann lite, misstänkte att det kunde vara vattnet som börjat läcka. Under förmiddagen kom även delar av slemproppen. Vid lunchtid bestämde vi oss för att åka in då jag började tycka värkarna var jobbiga att hantera. Väl inne fick vi vänta i ett mottagningsrum i över en timme. Det konstaterades att det var fostervatten, dock var det endast 2 värkar per 10 minuter. De ville inte undersöka hur öppen jag var eftersom vattnet gått. De trodde att vi fortfarande var i latensfasen men eftersom vi hade tid för igångsättning dagen därpå fick vi ändå ett förlossningsrum.

Jag började med att testa en tens-apparat men ganska snart hjälpte inte den tillräckligt. Jag fick lustgas vilket funkade bra. Jag blev väldigt yr av den, på gott och ont. Jag upplevde att smärtan blev lättare att hantera eftersom jag kunde distansera mig till den, dock så känns det i efterhand lite tråkigt att jag var så pass borta under delar av förlossningen. Vid 15 kollade de hur öppen jag var och det visade sig att jag var öppen 6-7 cm vilket var mer än de trodde :up:.

Under värkarna gick jag väldigt mycket in i mig själv eftersom jag behövde koncentrera mig på att andas och slappna av. Under eftermiddagen fick jag epidural. Tyvärr tog den snett vilket innebar att jag fick jätteont på ena sidan under värkarna. Senare, efter förlossningen, kunde jag inte stödja på ena benet eftersom det var så bedövat så jag fick åka rullstol till BB.

Jag tror, med reservation för dålig tidsuppfattning, att krystfasen varade i ca 2,5 timma, men det kan vara kortare. Eventuellt, och mer troligt kanske, var det 2,5 timmar från att jag var helt öppen. Jag fick värkstimulerande dropp men kände tyvärr inte alls de där krystvärkarna jag hört talas om. Krystningen blev utdragen eftersom han låg lite snett. Jag krystade i princip ut honom på ren vilja kändes det som. Det var fruktansvärt jobbigt! Ville ge upp för det kändes som att det inte gick framåt, men förstod att det bara fanns en väg att gå så jag fick fortsätta kämpa. De började till slut plocka fram sax för att kunna klippa, men då lyckades jag äntligen krysta ut huvudet, då visste jag att det tuffaste var avklarat. Nästa krystvärk kom kroppen sprattlandes ut! Sjuk känsla att han faktiskt sprattlade innan han var helt ute. Han skrek samma sekund som han var ute. Stark och livskraftig! Han lades upp på mitt bröst där han låg medan moderkakan kom ut och de sydde ihop mig. Att krysta ut moderkakan kändes knappt och jag begärde mycket bedövning till när de skulle sy så det var helt ok. Kunde fokusera på min bebis då istället :).

Jag är helt klart inne på att jag vill försöka få ett syskon till honom i framtiden. Hur det barnet i så fall skulle komma ut är dock inte helt fastställt än :p.

Känslorna kring förlossningen är blandade. Det finns saker jag önskar varit annorlunda (tex missnöjd över att epiduralen inte gav den där lindringen jag hoppats på) men det hela gick ju bra och det är det viktigaste :).

Heja dig! Vad du kämpade, fantastiskt. Låter väldigt liknande mitt förlopp så jag kan bara ana hur ont det måste ha gjort.. starkt jobbat! :heart
 
@Cattaflajna calman är den flaska jag tycker fungerar bäst, men tycker det rinner för fort ur den också, ibland sätter hon som i halsen (men betydligt mindre än med de andra flaskorna). Vad
olika det kan vara!
 
Idag har John varit hos läkaren. Han väger nu 5585 g (5 veckor och en dag). :o Hans kurva går verkligen rakt upp.

Allt fick tummen upp idag, han är ett praktexemplar tyckte läkaren också. :D Var dock väldigt mycket fokus på mig idag, blev lite förvånad över det. Och förvånad över hur ledsen jag ändå blev när vi pratade om förlossningen. Ibland krävs det inte mer än att någon är lite mjuk och säger ”jag läste journalen och det där kan inte ha varit lätt. Hur mår du?” för att det ska blossa upp igen.

Vi pratade mycket om allting, fick verkligen ventilera känner jag. Fick också ta upp det här med vakenperioden på kvällen. Han menade på att det är då John smälter de intryck han har fått under dagen och att det är det som gör honom ”orolig”. Han menade på att det inte finns något att göra utan att han bara måste gå igenom det och att vi inte ska stimulera honom ytterligare då.

Åh, jag blev så berörd av din förlossningsberättelse och det här inlägget gjorde mig så glad utifrån det, låter som ett väldigt bra samtal!
 
Vi har också testat att pumpa och mata i flaska. En Calma. Det har funkat jättebra hittills tycker jag, hon suger HÅRT även på bröstet så Calman fungerar bra för henne även när hon är hungrig.
 
Nu har jag tappat bort vem det var som bara ville sova mellan krystvärkarna, men jag måste bara säga att jag känner igen mig så väl i det. Ville bara stänga av allt och få sova...
 
Kämpar rent generellt mycket med känslor kring att jag är otillräcklig när bebis blir ledsen och att jag skadar honom på något sätt när jag inte kan trösta och hjälpa honom direkt. Han är så sällan ledsen, vilket kanske borde göra det lättare när det väl händer. Jag ser ju att han är en glad och harmonisk kille som mår bra, äter, sover, kissar och bajsar som han ska. Men det kanske hör till, att det ”ska” göra ont i mammahjärtat när dom är ledsna, även om jag rent intellektuellt inser att han inte tar skada för livet av att gråta lite över att behöva byta blöja när han är trött. :angel:

:heart Jag tror man måste vänja sig vid känslan av att känna sig otillräcklig. Jag läste en intressant länk om kvällsoro. http://www.viforaldrar.se/Forsta-aret/Kvallstrassel-kvallsoro--kanner-du-igen-det

Där står det att vi ibland gör lite för mycket för att lugna dem.
 
Idag hittade jag precis rätt läge för en promenad! Efter mat, efter bajsblöja och så lite lek så han hinner bli trött. Har brukat gå ut ganska direkt efter mat för att han inte ska bli hungrig på promenaden, men då somnar han sällan, eller gnäller pga magen. Idag slocknade han efter 2 meter ungefär :p Sov inte så länge, men vi hann vara ute 40 min :)

Härligt! Vi lyckades ta en promenad på 1 h. Men vår lilla tjej sover ju gott i vagnen tack och lov. *peppar peppar ...*
 
Får ni mycket "råd" av BVC när ni är där? Eller är det mest mäta-väga?

Funderar lite på hur det är tänkt att fungera, eftersom jag inte upplever att BVC-besöken ger så mycket. Vi pratar mest om matning och strategier för amning och flaska, men upplever aldrig att jag får så värst konkreta tips, ens när jag försöker lyfta problem, tex som nu att han krånglar och blir arg vid bröstet. Oftast säger hon "fortsätt som du gör" och så är det bra med det. Har iofs generellt "problem" med att jag låter säkrare än jag känner mig, så det kanske bidrar :p

Det är på många sätt såklart fantastiskt att BVC finns och följer barns utveckling, men det är också trist att man istället ska behöva Facebookgrupper om amning, flaskmatning mm när vi ändå hänger på BVC typ en gång i veckan...

Vår BVC-sköterska frågar hela tiden om vi undrar över något etc så tycker vi får bra hjälp. Dock kommer vi nästan aldrig på något vi vill fråga när vi är där, men när vi är hemma dyker det helt plötsligt upp en massa frågor. Så då hinner vi googla mycket innan nästa besök. Men generellt sett är vården väldigt mycket så att "ni som föräldrar vet bäst" och framför allt "det är normalt". :p Kan ibland vara frustrerande.
 
Senast ändrad:
Nu har jag börjat pumpa ut bröstmjölk så sambon kan mata ibland och jag får en paus, även inför när jag ska jobba under sommaren.

Har pump å flaskor från medela och med pumpen fick man ju med calma nappflaska - ni som använder den, shit va hårt dem behöver suga eller?! :confused: Hon blev skitsur och kunde inte få ut nåt så fick byta till de andra ”vanliga” dinapparna som kom med flaskorna. Vad jag vet ska båda vara så de inte stör amningen iaf, vilket är det enda som oroar mig men tror inte det kommer bli så

Det är meningen att det ska vara svårt att suga så de inte blir "lata" vid bröstet och det stör amningen. Vi använder Medela calma nappflaska och det har än så länge inte uppstått "tuttförvirring", gillar den verkligen och det är bra att bebis behöver kämpa lite. :)
 
Känslan när man denna kväll sluppit kvällsoro (än så länge) och bebisen ligger på mannens bröst och snusar sött. :love: Första lugna kvällen på länge, men man ska inte ropa hej ... :p

Idag var vi på BVC, nu vid 3 veckor väger hon 3920 g från 3416 g då hon föddes och är 53,3 cm mot 50 cm när hon kom.
 
Vår BVC-sköterska frågar hela tiden om vi undrar över något etc så tycker vi får bra hjälp. Dock kommer vi nästan aldrig på något vi vill fråga när vi är där, men när vi är hemma dyker det helt plötsligt upp en massa frågor. Så då hinner vi googla mycket innan nästa besök. Men generellt sett är vården väldigt mycket så att "ni som föräldrar vet bäst" och framför allt "det är normalt". :p Kan ibland vara frustrerande.
Ja jag inser att en del av mig nog blir irriterad över att hon inte bli kan ge mig ett "recept" på hur man håller bebis glad :p men så funkar det ju inte :D
vår bvc-sköterska uppmuntrar oss mycket att testa oss fram och inpräntat att det är normalt att dom ibland tex är ledsna utan synbar orsak etc. Och det är ju bra :) Men tycker det är lite tråkigt att hon inte riktigt snappar upp de amningsproblem jag tar upp, tex.
 
Alltid så vaken vid den här tiden :cautious: Ska han ändå vara vaken kan han väl amma, mitt vänstra bröst är spänt :laugh:

Nedrans unge :angel:
 
Alltid så vaken vid den här tiden :cautious: Ska han ändå vara vaken kan han väl amma, mitt vänstra bröst är spänt :laugh:

Nedrans unge :angel:

Hehe, kan så sympatisera med känslan av att vilja amma en ointresserad bebis. Mitt högra bröst behövde verkligen amma inatt, sen 03 typ. Nu tog han det. :grin:
 
IMG_20180309_133106_935.webp
Här har vi oxå samma vakna period. Vi hast inte riktigt hittat Ronjas grej. Men havannas var att studsa på en pilatesboll.

Bild på penntrollet.
 
Fler nattvakna bebisar alltså. Här tar sambon ju oftast det passet eftersom det blir efter flaskan. Inatt tog det dock knappt en timme att söva om - framsteg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 921
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 390
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 408
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp