Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två saker jag har kämpigt med;

1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där. :cry:

2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!
 
Två saker jag har kämpigt med;

1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där. :cry:

2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!

Brösten kommer ju återhämta sig lite iaf nr du slutar amma. Men har de börjat hänga så försvinner inte det på annat sätt än med operation tyvärr :/ men går de tillbaka till din gamla storlek så kanske inte hänget märks på samma sätt som om de är jättestora :)
 
Två saker jag har kämpigt med;

1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där. :cry:

2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!
Ta inte ut något i förskott ang brösten. Under amningen varierade de så mycket, sen tyckte jag mina blev lite "tommare" (typ hängigare) när jag slutade amma men de återhämtade sig sen (innan jag blev gravid igen...).
 
Brösten kommer ju återhämta sig lite iaf nr du slutar amma. Men har de börjat hänga så försvinner inte det på annat sätt än med operation tyvärr :/ men går de tillbaka till din gamla storlek så kanske inte hänget märks på samma sätt som om de är jättestora :)

Hoppas att dom ska gå tillbaks någorlunda iaf! :nailbiting:
 
@Sofie_B skickar lite tuttfyllning från mig till dig annars :D Jag hoppas mina krymper. De var hängiga och stora innan så kan ta ett par hängiga och små efter amningen. Ska ändå operera och sätter hellre i implantat än förminskar :angel:
 
Två saker jag har kämpigt med;

1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där. :cry:

2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!
Brösten kan jag också känna lite oro för, men försöker vara lugn och avvakta hur resultatet faktiskt blir. De kommer nog inte vara som innan i alla fall...

Sömnen är svår! Jag ”kan” inte sova dagtid. Jag kan lägga mig och vila men har gett upp sömnen för då ligger jag bara och stressar och har ångest över att jag inte passar på att sova. Så det där med att sova när bebisen sover är inte så enkelt :grin:
Men skulle du kunna vila en stund? Att ta en kopp kaffe i lugn och ro är också återhämtning! Min BVC-sköterska tryckte på det i början när jag oroade mig över sömnen, att det är inte bara sova som duger som återhämtning utan det kan vara en promenad, fika, pyssla, vara i stallet etc. Helt enkelt att få göra något man själv gillar :)
 
@Sofie_B känner lite samma som du angående brösten. Mina var fasta och storlek B-kupa innan graviditeten. Jag fick inga bristningar på magen men däremot på undersidan brösten, så jag är också lite rädd att de ska bli hängiga efter amning.
 
@Sofie_B känner lite samma som du angående brösten. Mina var fasta och storlek B-kupa innan graviditeten. Jag fick inga bristningar på magen men däremot på undersidan brösten, så jag är också lite rädd att de ska bli hängiga efter amning.

Som jag förstått det så är det inte amningen utan mest graviditeten i sig med alla hormoner som gör att brösten förändras. Så man behöver inte slippa undan bara för att man inte ammar :p Sen är det väl som med allt annat, att ålder, gener, hur de såg ut innan graviditet osv spelar in.

Mina har blivit lite större tror jag, men tycker de är rätt fasta än i alla fall. Läser om en del som kan liggamma med bröstet över kanten på babynestet, det skulle jag aldrig kunna göra även om jag just nu har E-kupa. O_o
 
Som jag förstått det så är det inte amningen utan mest graviditeten i sig med alla hormoner som gör att brösten förändras. Så man behöver inte slippa undan bara för att man inte ammar :p Sen är det väl som med allt annat, att ålder, gener, hur de såg ut innan graviditet osv spelar in.

Mina har blivit lite större tror jag, men tycker de är rätt fasta än i alla fall. Läser om en del som kan liggamma med bröstet över kanten på babynestet, det skulle jag aldrig kunna göra även om jag just nu har E-kupa. O_o
Att de halvligger över babynestet då eller att de kan ligga som vanligt och brösten är så slappa att de ''når ner''? Det är ju en bit :p Även om det lät praktiskt.
 
Att de halvligger över babynestet då eller att de kan ligga som vanligt och brösten är så slappa att de ''når ner''? Det är ju en bit :p Även om det lät praktiskt.

Att man ligger bredvid och slänger över bröstet liksom :p Man kanske får ligga lite över kanten. Men finns väl alla olika varianter. Jag skulle inte få till det med ett nest emellan, mina tuttar är för korta :rofl:
Eller att kunna liggamma (vanligt, utan nest) från det övre bröstet O_o När jag ligger på sidan så pekar ju den den bröstvårtan typ uppåt. Just när man ammar hade det varit smidigt med flexiboobs.
 
Brösten kan jag också känna lite oro för, men försöker vara lugn och avvakta hur resultatet faktiskt blir. De kommer nog inte vara som innan i alla fall...

Sömnen är svår! Jag ”kan” inte sova dagtid. Jag kan lägga mig och vila men har gett upp sömnen för då ligger jag bara och stressar och har ångest över att jag inte passar på att sova. Så det där med att sova när bebisen sover är inte så enkelt :grin:
Men skulle du kunna vila en stund? Att ta en kopp kaffe i lugn och ro är också återhämtning! Min BVC-sköterska tryckte på det i början när jag oroade mig över sömnen, att det är inte bara sova som duger som återhämtning utan det kan vara en promenad, fika, pyssla, vara i stallet etc. Helt enkelt att få göra något man själv gillar :)

Ja, jag skulle kunna vila och ibland sover jag med bebisen på bröstet. Skönast är dock om mannen tar honom så att jag kan koppla bort det helt och verkligen komma in i djupsömn. Är mannen hemma och hyfsat i form (han har rätt kämpigt med sömnen och när han har sovit dåligt påverkar det mig mer negativt än om jag själv sovit dåligt) så brukar han ta honom två timmar i början av kvällen så får jag sova ostört en vända. Det hjälper jättemycket! Skulle dock behöva få till någon vända på dagen också, men precis som du säger kan jag ibland känna att annat ger större avkoppling för stunden.
 
@Sofie_B känner lite samma som du angående brösten. Mina var fasta och storlek B-kupa innan graviditeten. Jag fick inga bristningar på magen men däremot på undersidan brösten, så jag är också lite rädd att de ska bli hängiga efter amning.

Jättejobbigt är det! Klarade också mig ifrån bristningar på magen, men brösten är lilaflammiga och inte så fina. :crazy:
 
Usch, har en lite jobbig kväll bakom mig. John har alltid en vakenperiod på kvällen (hans enda längre period under dagen, den brukar vara ungefär 2-3 h och börjar vid 20-22) och den infaller när jag är som allra tröttast. Igår började den vid 21. Jag gick och sjöng för honom tills han somnade och försökte sedan lägga ner honom på hans plats i sängen, men då vaknade han direkt. Gjorde två försök innan jag gav upp. Hade honom då istället på bröstet men det är den här tiden på dygnet han ”klättrar” så hemskt, vilket är problematiskt då det dels gör ont i snittet när han sätter fötterna på nedre delen av magen och ”trycker ifrån” och sen slänger han så hemskt med huvudet. Igår hann jag inte fånga det en gång utan han lyckades slå ögat på min haka. :o Provade då att lägga ner honom med nappen för att se om den kunde söva honom. Då låg han och ”klagade” och fäktade med armarna en bra stund, var inte alls nöjd. Jag kunde dock dåsa till lite så att jag hade ny kraft sen, men jag fick så sjukt dåligt samvete över att jag lagt ifrån mig honom och att han fick ligga ensam när han inte var nöjd (grät dock inte, han får aldrig ligga själv och gråta). Drömde jättejobbiga drömmar sen om hur jag misskötte honom. :cry:

Vet inte riktigt vad det är han vill eller hur jag ska få honom nöjd under den här perioden. Ibland hjälper det om jag håller honom framför mig och låter honom ”hoppa” i mitt knä, dvs att jag håller honom under armarna och så får han skjuta ifrån och så lyfter jag honom lite så han ”flyger” och så tittar jag på honom och säger ”ooooj, så du flyger!” Och ler. Då brukar han bli nöjd, så jag upplever det som att han helt enkelt är pigg? Igår försökte vi trötta ut honom genom att låta honom öva på att vända huvudet när han ligger på mage vid 20.30, men det hjälpte inte. :(
 
Hoppar in i bröstdiskussionen lite på efterkälken: mina var rätt hängiga även innan graviditeten så det är en av få saker jag faktiskt att bryr mig om :D tycker inte dom har vuxit något varken som gravid eller ammande, möjligtvis någon storlek när dom är som störst :p
Däremot fick jag bristningar på magen, som jag inte öht såg förrän efter förlossningen. Dom är dock i gott sällskap av andra bristningar på kroppen så om dom bara slutar vara lila bryr jag mig inte så mycket. :p Ser dock fram emot att få röra mig mer framöver, min mage har gått tillbaka till sin gamla (lite runda) storlek, men hänger betydligt mer än innan, såklart.
 
@Sofie_B
Uttråkad/pigg eller övertrött, hade jag nog tänkt. Två ytterligheter som jag inte riktigt kan skilja på här alltid :p
Jobbigt att ni inte riktigt synkar dygnsrytmerna, din man kan inte ta honom då så att du får sova lite?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 922
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 391
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 409
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp