Du får inte ge blod förrän 9 månader efter födseln.Verkligen! Apropå det borde jag verkligen gå och ge blod.. sist jag var där fick jag inte ge på grund av blodbrist och efter det har jag inte kommit mig för.![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får inte ge blod förrän 9 månader efter födseln.Verkligen! Apropå det borde jag verkligen gå och ge blod.. sist jag var där fick jag inte ge på grund av blodbrist och efter det har jag inte kommit mig för.![]()
Du får inte ge blod förrän 9 månader efter födseln.
Två saker jag har kämpigt med;
1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där.
2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!
Ta inte ut något i förskott ang brösten. Under amningen varierade de så mycket, sen tyckte jag mina blev lite "tommare" (typ hängigare) när jag slutade amma men de återhämtade sig sen (innan jag blev gravid igen...).Två saker jag har kämpigt med;
1. Hängbröst. Jag har alltid haft små och fasta bröst, sådana där som inte ens behöver bh. Har verkligen trivts med det. Men nu! Tidigt in i graviditeten växte dom lavinartat (från 70C till 70H sist jag köpte BH, men dom var för små på slutet), dock höll dom sig fasta och fina. Nu är dom bara fasta när jag inte ammat på några timmar, annars är det två sorgliga taxöron med massa bristningar på som hänger där.
2. Sömn under dagen. John sover 2,5 h åt gången, sen är han vaken 1-2 h däremellan och så ser det ut dygnet runt. Jag har alltså utrymme till att sova under dagen, men jag är så dålig på faktiskt göra det. Istället jobbar jag eller bara njuter av att få sitta själv och dricka kaffe typ. Måste bättra mig på det här för nu snittar jag 4-5 h sömn per natt (jag somnar ju inte direkt efter amningen på natten som bebis gör utan fastnar lätt med mobilen och så tar det en liten stund att komma till ro). Inte bra!
Brösten kommer ju återhämta sig lite iaf nr du slutar amma. Men har de börjat hänga så försvinner inte det på annat sätt än med operation tyvärr :/ men går de tillbaka till din gamla storlek så kanske inte hänget märks på samma sätt som om de är jättestora![]()
Ta inte ut något i förskott ang brösten. Under amningen varierade de så mycket, sen tyckte jag mina blev lite "tommare" (typ hängigare) när jag slutade amma men de återhämtade sig sen (innan jag blev gravid igen...).
Hoppas att dom ska gå tillbaks någorlunda iaf!![]()
Brösten kan jag också känna lite oro för, men försöker vara lugn och avvakta hur resultatet faktiskt blir. De kommer nog inte vara som innan i alla fall...Två saker jag har kämpigt med;
@Sofie_B känner lite samma som du angående brösten. Mina var fasta och storlek B-kupa innan graviditeten. Jag fick inga bristningar på magen men däremot på undersidan brösten, så jag är också lite rädd att de ska bli hängiga efter amning.
Att de halvligger över babynestet då eller att de kan ligga som vanligt och brösten är så slappa att de ''når ner''? Det är ju en bitSom jag förstått det så är det inte amningen utan mest graviditeten i sig med alla hormoner som gör att brösten förändras. Så man behöver inte slippa undan bara för att man inte ammarSen är det väl som med allt annat, att ålder, gener, hur de såg ut innan graviditet osv spelar in.
Mina har blivit lite större tror jag, men tycker de är rätt fasta än i alla fall. Läser om en del som kan liggamma med bröstet över kanten på babynestet, det skulle jag aldrig kunna göra även om jag just nu har E-kupa.![]()
Att de halvligger över babynestet då eller att de kan ligga som vanligt och brösten är så slappa att de ''når ner''? Det är ju en bitÄven om det lät praktiskt.
@Sofie_B skickar lite tuttfyllning från mig till dig annarsJag hoppas mina krymper. De var hängiga och stora innan så kan ta ett par hängiga och små efter amningen. Ska ändå operera och sätter hellre i implantat än förminskar
![]()
Brösten kan jag också känna lite oro för, men försöker vara lugn och avvakta hur resultatet faktiskt blir. De kommer nog inte vara som innan i alla fall...
Sömnen är svår! Jag ”kan” inte sova dagtid. Jag kan lägga mig och vila men har gett upp sömnen för då ligger jag bara och stressar och har ångest över att jag inte passar på att sova. Så det där med att sova när bebisen sover är inte så enkelt
Men skulle du kunna vila en stund? Att ta en kopp kaffe i lugn och ro är också återhämtning! Min BVC-sköterska tryckte på det i början när jag oroade mig över sömnen, att det är inte bara sova som duger som återhämtning utan det kan vara en promenad, fika, pyssla, vara i stallet etc. Helt enkelt att få göra något man själv gillar![]()
@Sofie_B känner lite samma som du angående brösten. Mina var fasta och storlek B-kupa innan graviditeten. Jag fick inga bristningar på magen men däremot på undersidan brösten, så jag är också lite rädd att de ska bli hängiga efter amning.