Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
@YaHilweh är du senare duktig på att inte bära för tungt etc? Jag är kass på det, känner mig rätt återställd i bålstabilitet och det är farligt har jag insett. Glömmer hela tiden :nailbiting: Får inte ont eller så i snittet men det är ju bara 2,5 v sen :o

Jag är urdålig på det när jag är ensam hemma men försöker tänka på det när Peter är hemma då jag vet hur mycket det kan skada med för tunga lyft för fort.

Men jag känner mig väldigt stark och gjorde direkt. Men jag vet hur korkat det är och jag bet oxå att det egentligen inte är värt att ta det för hårt för fort. Skotta snö är inte så smart att göra, men jag hade inget val. Annars tar jag mig inte ut i em och Peter är inte hemma före runt 03 i natt om han inte fastnar i något, som vanligt när han jobbar kväll.
 
Blir osäker på vad det är du vill ha när du skriver "overall" (=ytterplagg för mig), men tittar jag på bilden så finns det liknande (dragkedja, ingen luva, små storlekar) på Kappahl. De kallar det pyjamas.

Ja, inser att det kallas pyjamas... För det är det jag menar. Inte ytterplagg. :angel: Ska kolla där, tack för tips!
 
@YaHilweh är du senare duktig på att inte bära för tungt etc? Jag är kass på det, känner mig rätt återställd i bålstabilitet och det är farligt har jag insett. Glömmer hela tiden :nailbiting: Får inte ont eller så i snittet men det är ju bara 2,5 v sen :o

Jag är SÄMST på det. Bär hela tiden, alldeles för tungt.. men det är svårt att låta bli när det inte gör ont och det ligger verkligen inte för mig att sitta och vänta på hjälp. Inser dock att det är dumt..
 
Jag är SÄMST på det. Bär hela tiden, alldeles för tungt.. men det är svårt att låta bli när det inte gör ont och det ligger verkligen inte för mig att sitta och vänta på hjälp. Inser dock att det är dumt..

Jamen precis. Dessutom bär jag runt på en snart 6 kg tung bebis. Vad han kommer väga innan 6 veckor vill jag inte ens fundera på :angel:
 
När plockade ni bort babynestet?
Lilltösen har börjat vända sig för att sova på sidan istället för på rygg.
Hon sover i sin spjälsäng. Funderar på att plocka bort nestet då hon inte kan vända sig i det
 
Okej, här kommer min förlossningsberättelse. Den blir nog lite färgad av tiden som har gått (fem veckor idag), när jag tänker tillbaks på det nu tycker jag att det inte var så farligt även fast jag där och då verkligen tyckte att det var hemskt.. Men tur är väl det och att det inte går åt andra hållet i alla fall! :D Ber om ursäkt redan nu för hur långt det här kommer att bli...

Onsdagen 24/1 åkte vi in till BB Stockholm för att diskutera en igångsättningsplan. Detta för att bebis vid TUL hade bedömts vara stor, +33 %. Han spåddes närma sig 4500 g vilket hos BB Stockholm är gränsen för när man gör kejsarsnitt istället för en vaginal förlossning, något jag verkligen ville undvika. Anledningen till detta var inte att jag på något sätt var rädd för snitt (även om jag var rädd för vissa komplikationer så som längre återhämtningstid, kanske behöva mer hjälp från mannen som var tänkt att jobba ganska snart efter förlossningen, svårare att få amningen att fungera och eventuellt svårare med anknytningen) utan att jag verkligen var peppad på upplevelsen av att få föda vaginalt. När vi sitter i väntrummet får jag några ordentliga hugg i underlivet och tvingas stå och gå för att hantera smärtan. När vi sedan ligger med CTG visar det sig att jag har börjat få ordentliga sammandragningar. När läkaren sedan gör en vaginal undersökning visar det sig att jag är öppen 1,5 cm och att tappen är ungefär 2,5 cm och mjuk. Hon gör då en hinnsvepning och vi kommer överens om att jag ska komma in igen två dagar senare om inte bebis har kommit innan dess, och sedan igen på måndagen om bebisen fortfarande är på insidan. Hon bedömer dock det som osannolikt.

Fredagen 26/1 kommer utan att bebis har tittat ut. Jag har haft lite förvärkar på kvällarna, men på nätterna har allting stannat av. Vi åker in för ännu en hinnsvepning, läget är ungefär lika. Efter denna åker jag och mannen på bio och äter på restaurang, jag har riktigt jobbiga förvärkar och tror att det är på gång.

..men tji fick jag. Måndag 29/1 kommer och till vår besvikelse har allt stannat av. Vi åker in och gör en tredje hinnsvepning där läget är lite bättre, nu är jag öppen 2,5 cm och har ungefär 1,5 cm tapp kvar. Tyvärr läggs vi inte in för igångsättning då det är fullt, men dom lägger in mig på planeringen för tisdag 30/1. Nu är det nära!

Tisdag 30/1 ringer dom från BB Stockholm och vi är välkomna in kl 15 för igångsättning. Vi är jättepirriga och förväntansfulla och tänker att snart kanske bebis är här! Jag får äta Angusta som ska mogna och sätta igång systemet, 1 tablett varannan timme. Vi får veta att man max får äta 8 tabletter men återigen säger dom att dom tror att det inte ska ta så lång tid. Efter varje tablett kopplas jag upp mot CTG för att se hur det framskrider. Kvällen och natten går och det händer inte så mycket.

På fm Onsdag 31/1 äter jag min 8:e tablett och vi väntar på läkaren som ska komma och bedöma hur vi går vidare. När hon kommer så bedömer hon att min kropp är redo för att ta hål på hinnorna och det bestäms att vi ska göra det kl12, efter det att vi hunnit äta lunch. Nu är jag jättepepp, snart är bebis här! :bump:

Kl 12 tar dom hål på hinnorna och direkt kommer jag in i ett starkt och regelbundet eget värkarbete. Jag känner mig som starkast i världen och känner att vi har koll på läget. Jag djupandas, går en del, mannen masserar och jag duschar. All personal peppar oss och säger att det här blir en januaribebis.

Kl 14 introduceras jag till lustgasen, som jag inte ALLS gillar. Den biter inte på smärtan alls utan den gör mig bara yr och flummig, vilket gör att jag tycker att jag får svårare att koncentrera mig på att andas och slappna av. Jag kämpar på en timme då dom säger att det kan ta ett tag att få in snitsen, jag tycker dock att jag får till det men jag vill få bort smärtan, inte bli avslappnad. Kl 15 testar vi akupunktur. Jag har testat det innan också och det biter inte på mig, tyvärr inte denna gång heller.

Vid 16 har jag riktigt jäkla ont och jag ber om EDA. Jag får vänta en timme och under den här tiden är det mycket prat om att det definitivt bara blir ettt barn.

kl 17 kommer narkosläkaren äntligen, nu gör det hemskt ont. Han säger redan när han sätter den att han är osäker på om det tog, men han låter den ändå sitta. Jag upplever nästintill ingen smärtlindring. Vi diskuterar det en del och dom förklarar för mig att jag ska tänka på smärtan på en tiogradig skala och att jag, så länge jag har EDA, aldrig ska gå över 4 utan ligga mellan 1-4. Jag upplever dock att jag ligger på 8-9 konstant och då är jag ändå extremt smärttålig. När dom frågar vad det är som gör ont så gör jag mitt största misstag, jag säger att det är trycket i ryggen som gör ont. Dom säger då att dom aldrig kan bedöva bort trycket, bara smärtan, och jag säger då att trycket ÄR smärtan. Det här tjatar vi fram och tillbaks om under hela förlossningen. I efterhand kan jag konstatera att jag bara skulle ha sagt att det gör jätteont och bett dom sätta om det.

19.20 görs en undersökning och jag har nu öppnat mig 7-8 cm och nu väntar vi bara på att bebisen ska sjunka ner och hjälpa mig med dom sista centimetrarna. Dom säger också att det nu kommer bli lättare, det är som värst vid 8 cm men sen sjunker bebisen och kroppen frisätter en massa hormoner som dels hjälper en att öppna sig och dels gör att det gör mycket mindre ont. Jag känner dock inte av det här, jag går som i en dimma och kan inte göra annat än att vara i värken. Går omkring i rummet och tänker av någon anledning bara på min häst som jag precis sålt. Han är det enda jag kan fästa tankeverksamheten på, att jag ska få hälsa på honom och rida igen så fort det här är över. Bebis är för abstrakt att tänka på och i det här läget skulle jag gladeligen ha avbrutit det hela och åkt hem utan bebis om jag hade fått chansen.

Fortsättning i nästa inlägg, jag skrev visst för långt... :o
:angel::p
 
Kl 21.30 är det skiftbyte och nattpersonalen kommer in. Tyvärr har allting stannat upp, jag öppnar mig inte längre och bebisen har fortfarande inte sjunkit. 22.30 sätts värkstimulerande dropp in, som successivt ökas upp till den nivån dom får ge. Nu har jag riktigt intensiva värkar, ungefär en varannan minut och dom är starka. Spyr en hel del och mellan värkarna dåsar jag mest, jag har helt kapitulerat. Jag kan inte göra annat än att vara i smärtan och bara andas. Är uppe och går, testar att sitta på pall, boll, fyrbent, sida, rygg. Inget hjälper. EDAn är ett skämt, känner ingenting även fast dom ger mycket och ofta.


Kl 00 görs ett försök att putta upp bebisen då han misstäks ha hamnat snett. Tanken är då att han ska få vandra nedåt igen och förhoppningsvis hamna rakt. Jag känner dock ungefär en halvtimme senare att han hamnar snett igen och säger det till personalen. Vi kämpar dock på i dom här extrema värkarna och hoppas att det ska ge sig.


Kl 04 har jag öppnat mig till 10 cm men bebisen har fortfarande inte sjunkit alls, vilket innebär att det är långt kvar tills jag kan börja krysta. Läkare kallas in och vi gör ett ultraljud. Där visar det sig att bebisen har fastnat, han ligger snett och sitter helt fast. Det är något med både hans fosterläge (dvs att han inte sjunkit) och hans "onormala fosterbjudning". Läkaren säger att vad vi än gör så kommer den här bebisen inte kunna komma ut med annat än snitt. Min man blir jätteledsen för min skull för han vet hur himla gärna jag ville få föda vaginalt. Jag känner dock att vi har gjort allt, jag har så himla ont och jag är helt slut, jag vill bara att det ska vara över och säger dom snitt så får det bli så. Jag får Bricanyl för att ta död på värkarna, men mitt egna värkarbete fortsätter. Jag körs ner på operation. Det tar ett tag innnan bedövningen tar, sen snittas han ut. Personalen är jättegullig och vi har en tjej som står och kommenterar förloppet (nu är bebisen snart här! Nu ser jag honom, snart är han ute! Åh, han är stor! Nu kommer han, nu kommer er bebis!!) vilket var väldigt gulligt och gjorde det lite mer verkligt. Ut kommer han 05.23 med ett jäkla skrik. Jag får honom snabbt till bröstet innan personalen måste springa vidare med honom och mannen får ta över. Jag får ett snabbt samtal med läkaren som beslutade om snittet (konstigt att ta det när jag ligger och blir ihopsydd kände jag, men hon var väl under tidspress och ville ta det innan hon gick av sitt skift antar jag). Jag får då veta att dom väldigt tidigt förstått att det här troligtvis kommer att sluta i snitt. Jag blir först både ledsen och arg och känner att då gick jag ju igenom det här helvetet i onödan. Hon betonar dock att det finns jättestora hälsofördelar för bebis att ändå ha gått igenom den här processen kontra att bli utplockad direkt, något som dom betonar varje gång vi diskuterar upplevelsen. Vet inte om det faktiskt är så eller om dom överdriver lite för att det ska kännas bättre för mig, men det hjälper i alla fall så är det någon som vet annorlunda så håll det gärna för er själva.
clip_image001.png
Jag har valt att inte läsa på om det. Jag är dock glad och tacksam över att dom inte berättade det för mig utan att alla peppade kring att det skulle gå vägen ända fram till slutet. Såhär i efterhand kan jag se att dom förstod ganska tidigt att det höll på att gå snett, då dom slutade att prata om att det bara var några timmar tills bebisen var här och började svara undvikande på våra frågor om när dom trodde att bebisen skulle vara ute.


Under operationen får jag också veta att jag har endometrios och att jag har väldigt mycket cystor. Dom säger att jag ska vara väldgit glad som kunde bli gravid och det känns helt surrealistiskt att få den diagnosen där och då. Kan inte alls ta till mig det och vad det innebär för mig, jag håller för fullt på att smälta att jag har fått ett barn, att det blev snitt och att allt har gått bra. Hade önskat att hon inte tagit upp det när jag fortfarande låg på bordet utan att någon hade tagit sig tid till att komma och prata med oss efteråt och att jag hade fått ha mannen med som stöd och som också kunde vara lite mer med och fråga frågor och så vidare.


Såhär i efterhand kan jag konstatera att jag är otroligt glad och tacksam för den sjukvård vi har i Sverige, all personal var fantastisk och gjorde allt dom kunnat för att vår upplevelse skulle bli den bästa. Jag känner dock en sorg för att jag inte fick föda vaginalt, att vi kom så nära men att det inte gick vägen. Det var också en helt vidrig smärta som jag inte var riktigt förberedd på, den likande ingen annan smärta. Jag kände mig under förlossnignen så oerhört besviken på mig själv och min kropp, att det inte gick vägen. Jag är i vanliga fall otroligt glad och tacksam över min starka friska kropp, men där och då kände jag bara sorg över att den inte klarade av att leverera. Sen blev jag ledsen över att jag var så hård på mig själv, att jag sörjde att jag inte klarat det istället för att glädjas över att jag fått en frisk son (det tog ett tag innan det sjönk in.. även om jag faktiskt inte riktigt tror att det gjort det fullt ut nu heller).


Jag är otroligt glad och tacksam över min man, han var ett fantastiskt stöd både under förlossnigen och efter. Och tur är det, för jag har inte varit den snällaste mot mig själv.. Det finns dock inget jag eller någon annan kunnat göra annorlunda. Det är svårt att säga om han fastnade på grund av den aggressiva igångsättningen eller om han hade gjort det ändå. Hade jag fått göra om allt hade jag velat vänta ut kroppen och låtit det sätta igång av sig självt, men det är ju lätt att säga nu när vi vet att han inte var så stor (4138 g). Nå väl. Kanske blev det här mitt enda försök, det ser ut så just nu i alla fall, och kanske får jag gå igenom livet utan att fått föda vaginalt. Det känns fortfarande som en stor förlust, men börjar allt mer ändå kännas som en vinst - John är ju här. Den mest fantastiska, härligaste, mysigaste, mest bestämda lilla bebisen. Han är så tydligt min son och han kom in i mitt liv och förde med sig en kärlek större än jag någonsin kunnat föreställa mig.
clip_image002.png
 
@Sofie_B Förstår att det blir väldigt mkt känslor åt alla håll efter en sådan förlossning! Jag känner också en stor tacksamhet för svensk sjukvård, och att det finns blodgivare då jag behövde en transfusion trots en i övrigt okomplicerad förlossning.
 
@Sofie_B
Har inte deltagit i tråden men fick själv mitt andra barn den 15 jan i år :). Har följt er och vill bara dela lite av min erfarenhet efter att ha läst din förlossningberättelse.

Det dom sa till dig angående att barnet har nytta av att genomgå så mycket som möjligt av den naturliga förlossningsprocessen har de sagt till mig med och för mina barn har det stämt. Mitt första barn föddes med akutsnitt pga avstannad progress, hon mådde bra och var förberedd på att komma ut. Mitt andra som föddes för 7 veckor sedan med planerat snitt fick problem med andningen och syresättningen strax efter födseln. Läkaren sa att det berodde på att hon inte utsatts för ett naturligt värkarbete.

Känner med dig att det blev som det blev. Starkt jobbat av dig som kämpade så länge! Det jobbet var inte förgäves utan till nytta för er lille pojke :).
 
Spännande att få ta del av era förkossningsberättelser! Jag ska naturligtvis dela med mig av min men pga ett spontant beslut om intensivpotträning av vild tvååring kan det dröja några dagar.

Just nu har jag en av väldigt få lugna stunder idag. Så vad gör jag? Jo, sitter och ammar i bilen utanför maxi:rofl:
 
@Sofie_B Förstår att det blir väldigt mkt känslor åt alla håll efter en sådan förlossning! Jag känner också en stor tacksamhet för svensk sjukvård, och att det finns blodgivare då jag behövde en transfusion trots en i övrigt okomplicerad förlossning.

Verkligen! Apropå det borde jag verkligen gå och ge blod.. sist jag var där fick jag inte ge på grund av blodbrist och efter det har jag inte kommit mig för. :crazy:
 
@Sofie_B
Har inte deltagit i tråden men fick själv mitt andra barn den 15 jan i år :). Har följt er och vill bara dela lite av min erfarenhet efter att ha läst din förlossningberättelse.

Det dom sa till dig angående att barnet har nytta av att genomgå så mycket som möjligt av den naturliga förlossningsprocessen har de sagt till mig med och för mina barn har det stämt. Mitt första barn föddes med akutsnitt pga avstannad progress, hon mådde bra och var förberedd på att komma ut. Mitt andra som föddes för 7 veckor sedan med planerat snitt fick problem med andningen och syresättningen strax efter födseln. Läkaren sa att det berodde på att hon inte utsatts för ett naturligt värkarbete.

Känner med dig att det blev som det blev. Starkt jobbat av dig som kämpade så länge! Det jobbet var inte förgäves utan till nytta för er lille pojke :).

Åh, grattis! :heart Och tack snälla! Då är det inte bara plåster på såret att dom säger så med andra ord. Skönt! Och det gör det verkligen mer värt. Hade inte bebis gynnats av det hade jag ner än gärna sluppit upplevelsen. :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 922
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 391
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 409
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp