Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sötis!Vad är det för märke på overallen? Hoppas så att det inte är en PoP, är på jakt efter overaller med dragkedja utan fot och huva som görs i mindre storlekar.. svår kombo verkar det som!
@pollex Men äntligen! Grattis! Hoppas att ni all mår bra![]()
Grattis, äntligen!![]()
Jippie, stort grattis till er!![]()
Grattis till den lille![]()
Stort grattis Pollex! Äntligen!![]()
@pollex grattis!![]()
Härligt @pollex och välkommen ut, bebis!!
Det här var sjukt otippatHon fick ligga lite på babygymsmattan medan jag klädde på och fixade storebror. Ungen som bara vill sova på/bredvid mig
Jag var bombsäker på att hon skulle vakna men hon sov dessutom genom påklädning, bilresa, lämning på förskolan, bilresa hem. Men hon vaknade såklart så fort bilen stannade hemma utanför huset...
![]()
Ah, vilken bra grej! Det hade jag gärna gått på också. Fanns tyvärr inte här dock.![]()
Vid 18.27 igårkväll så tittade vintertrådens sista bebis äntligen ut!En liten skrutt på 3700 g/52 cm. Nu ligger han och sover så sött bredvid mig, men jag kan visst knappt sova inatt...
Kl 18 ungefär på lördagen 17/2 började jag klocka sammandragningarna, tyckte att de kändes annorlunda mot hur sammandragningarna känts innan. De är ganska oregelbundna men framåt 21 börjar de bli regelbundna och hålla i kring minuten och slemproppen släpper även i sängen. Vid 22 typ ringer jag förlossningen då det är 2-3 minuter mellan värkarna men de gör inte så ont. De vill att vi åker in eftersom det tar en timme att åka plus att jag hade tid för igångsättning på söndag morgon.
Vi åker in, värkarna lugnar ner sig i samma stund de sätter ctgn så de skickar ner oss i källaren med sovdos, då var klockan 1 ungefär. Kl 02:50 vaknar jag av en värk och går upp för att kissa. Då går vattnet (väldigt spännande känsla) och jag ropar på mannen att ta med en handduk in på toan. Åker upp till förlossningen igen iförd sjukhusrock och en handduk mellan benen. Kopplar ctg igen och värkarna är glesa och jag får ligga med ctgn länge o väl. Får även en gåstol att luta mig på när värkarna kommer vilket var skönt. Till slut är de nöjda och kopplar loss ctgn, jag lägger mig i ett badkar och spolar vatten över ryggen - asskönt. Värkarna är fortfarande ok, funkar bra att andas genom dom.
Har ingen aning om vad klockan är men förloppet går långsamt och man kopplar ctg igen. Här nånstans noterar jag att ctgkurvan inte såg ut som när vi var inne för minskade fosterrörelser. Hjärtljuden sjönk i mina värkar (som fortfarande var glesa), frågar läkaren varför och han svarade att ibland är det så men de skulle för säkerhetsskull sätta skalpelektrod. Dröjer ett tag till sen kommer läkaren in och berättar att det går för långsamt och att han inte mår riktigt bra i magen så man överväger kejsarsnitt men att man först vill testa att ge mig värkstimulerande. Hinner ha en värk innan läkaren är tillbaka in igen och säger att det blir kejsarsnitt, han är otroligt lugn (för jag får panik) och berättar om förloppet och vad som skulle hända. Får även träffa narkosläkaren och även han är otroligt duktig. Allt går väldigt fort och jag minns knappt hälften av vad som sas, allt som snurrade i mitt huvud var hur otroligt rädd jag var.
Kommer in i operationssalen, jag gråter. De lägger bedövningen och mina ben försvinner vilket var så jävla läskigt. Mannen sitter bredvid, känner hans lugn (även fast jag ser att han inte är oberörd), har för mig att han håller en hand på mig. De säger till mig att inte kolla upp i lampan för det speglar sig.
Lyckad slappna av lite under tiden de håller på o öppnar mig, säger skämtsamt (ytterst allvarlig egentligen) att efter detta kan han inte neka mig en hund tillSen hörs ett skrik, det var min fina pojk som andades syre för första gången och det ljudligt. Mannen följer med in i undersökningsrummet, allt ser jättebra ut och de kommer tillbaka med honom. Ligger ju med båda armarna uppkopplade så kan bara titta på honom, han var så fin.
Sen syr de ihop mig, jag har lugnat ner mig och kan äntligen slappna av. Detta gör jag genom att avnjuta lite live Grey's anatomy och tittar på när de syr ihop mig. Ytterst spännande.
4700 gram, 54 cm lång. Sköterskan utbrister "vägde han inte mer?" (som om nästan 5 kg inte räckte liksom
)
Har ingen uppfattning om tid från det att vattnet gick till det att han föddes 10:37 och kan ha blandat ihop vissa delar. Förloppet från att vattnet gick till att han var ute känns i mitt huvud som en timme nu i efterhand
På lördag kväll blir jag jättedålig i magen precis när vi ska lägga oss, och får sitta på toa en bra stund. Tycker det känns märkligt i underlivet och tänker att det kanske börjar dra ihop sig till att föda barn. Inget mer händer dock och jag somnar utan problem.
Vaknar klockan 04 på söndagmorgonen av att jag har värkar. Dom känns men det går bra att andas genom, som mensvärk som kommer och går, ungefär. Klockar till 7-8 minuter mellan. Det är också ganska blött i sängen så jag tänker att vattnet gått. Går upp och ringer förlossningen som inte tror på vattnet men ber mig komma in på kontroll klockan 10. Väcker sambon som först inte fattar vad jag säger och sen blir nervös.
Tillbringar morgonen med att maniskt klocka mina värkar, dom är ibland nere på 3 minuter mellan men glesar sen ut igen. Åker in till sjukhuset, och nu har det börjat göra ganska ont. Visar sig dock efter ctg och undersökning att jag bara är 1,5 cm öppen, och något vatten har inte gått, så vi blir hemskickade av en barnmorska som dock säger att jag kommer föda barn under eftermiddagen eller kvällen. Är besviken eftersom min barnmorska på MVC sa att jag var 1,5cm öppen redan när hon gjorde hinnsvepningen. 6 timmars värkar för inget!
Hemma har jag så ont att jag inte orkar klocka värkar själv, utan tvingar sambonde fortsätter komma och gå i tid, mellan 2,5 och 6 minuter mellan. Upplever att jag får som dubbelvärkar som tar vid innan den gamla klingat av. Sambon ringer förlossningen ett par gånger, men mitt enda mantra är att jag inte vill bli hemskickad en gång till, så vi drar ut på det. Tillslut, runt 15, bestämmer sambon att vi åker.
När vi kommer in, ca 15:30 får vi ett rum direkt och dom sätter ctg och undersöker mig. 4 cm öppen, och nu litar jag på att jag får stanna. Säger till att jag gärna vill bada, så det gör jag. Det är skönt men hjälper föga mot värkarna så ganska snart ber jag om lustgas också. Har lite problem att andas i masken först, men när jag slutar försöka andas in genom näsan och ut genom munnen och bara andas genom munnen blir det bra.
Barnmorskan kommer in och kollar hjärtljud med jämna mellanrum, men när hon får svårt att hitta dom ber hon mig komma upp ur badet. Tillbaka i sängen visar det sig att jag är öppen 9 cm! Efter detta vet jag inte alls i vilken ordning saker händer, men man sätter bla skalpelektrod på bebis huvud, tappar mig på urin och tar hål på hinnorna eftersom vattnet inte gått än.
Bebis vill heller inte riktigt komma ner sista biten och det är fortfarande lite hinnor(?) i vägen, så tillslut får jag lämna den sköna sängen med kudde under knäna och sitta på förlossningspall istället med sambon bakom mig. Att ta mig ner från sängen till pallen som stod bredvid, och sen upp igen efter en stund, kändes ungefär lika jobbigt som att bestiga Mount Everest.
När bebis börjat komma ner ordentligt med huvudet lägger jag mig i sängen igen. Trycket mellan benen gör att jag inte riktigt märker när en värk klingar av, så jag överdoserar lustgasen rätt friskt och blir väldigt snurrig. Det börjar också komma tydligare impuls att krysta, något jag iofs känt till och från sedan jag satt i badet. När jag väl får en krystvärk är Bm ute, eftersom hon måste ha trott att det skulle dröja lite till. Undersköterskan trycker dock på knappen och hon är snabbt på plats.
Krystvärkarna var helt galna, jag hade inget att säga till om utan kroppen tog över totalt. Mitt i allt börjar jag nästan fnissa åt de ljud (tänk brunstig brunbjörn) jag gör när jag krystar
Bebis är ute på fyra krystvärkar och 10 minuter! Det sprattlar till mellan benen och sen ligger det ett litet varmt knyte på mitt bröst som jag inte fattar var han kom ifrån! Det slutar göra ont omedelbart, men jag är helt slut på kraft och orkar knappt krysta ut moderkakan eller hålla bebis.
Bm sydde sen ihop mig (grad 2) vilket nästan gjorde mer ont än förlossningen, tills de sprayade rikligt med bedövningsspray. Sen får vi fika, jag får duscha och bebis blir vägd och mätt. 3290 g och 51 cm. Liten, trots 10 extra dagar på insidan.
Från att vi kom in tog det fyra timmar tills han var ute.
Jag hade verkligen en jättebra upplevelse med en jättebra barnmorska och undersköterska. Föda utan rädsla-verktygen hjälpte mig genom hela förloppet, och förutom att jag hann bli arg på min sambo en gång för att han inte gjorde "sin del" så funkade allt fint. (I slutändan fick sambon istället hjälpa genom att ge mig en hand att krama genom värkarna och undersköterskan, som kände igen vad jag höll på med, hjälpte mig genom värkarna med små påminnelser)
Jag minns också att jag genom hela förloppet var orimligt stolt över att jag var så trevlig trots smärtan, hade nog sett framför mig hur jag skulle skrika och gorma, men jag bad bland annat sambon om ursäkt för att jag kramade hans hand för hårt så han fick ont
På lördag kväll blir jag jättedålig i magen precis när vi ska lägga oss, och får sitta på toa en bra stund. Tycker det känns märkligt i underlivet och tänker att det kanske börjar dra ihop sig till att föda barn. Inget mer händer dock och jag somnar utan problem.
Vaknar klockan 04 på söndagmorgonen av att jag har värkar. Dom känns men det går bra att andas genom, som mensvärk som kommer och går, ungefär. Klockar till 7-8 minuter mellan. Det är också ganska blött i sängen så jag tänker att vattnet gått. Går upp och ringer förlossningen som inte tror på vattnet men ber mig komma in på kontroll klockan 10. Väcker sambon som först inte fattar vad jag säger och sen blir nervös.
Tillbringar morgonen med att maniskt klocka mina värkar, dom är ibland nere på 3 minuter mellan men glesar sen ut igen. Åker in till sjukhuset, och nu har det börjat göra ganska ont. Visar sig dock efter ctg och undersökning att jag bara är 1,5 cm öppen, och något vatten har inte gått, så vi blir hemskickade av en barnmorska som dock säger att jag kommer föda barn under eftermiddagen eller kvällen. Är besviken eftersom min barnmorska på MVC sa att jag var 1,5cm öppen redan när hon gjorde hinnsvepningen. 6 timmars värkar för inget!
Hemma har jag så ont att jag inte orkar klocka värkar själv, utan tvingar sambonde fortsätter komma och gå i tid, mellan 2,5 och 6 minuter mellan. Upplever att jag får som dubbelvärkar som tar vid innan den gamla klingat av. Sambon ringer förlossningen ett par gånger, men mitt enda mantra är att jag inte vill bli hemskickad en gång till, så vi drar ut på det. Tillslut, runt 15, bestämmer sambon att vi åker.
När vi kommer in, ca 15:30 får vi ett rum direkt och dom sätter ctg och undersöker mig. 4 cm öppen, och nu litar jag på att jag får stanna. Säger till att jag gärna vill bada, så det gör jag. Det är skönt men hjälper föga mot värkarna så ganska snart ber jag om lustgas också. Har lite problem att andas i masken först, men när jag slutar försöka andas in genom näsan och ut genom munnen och bara andas genom munnen blir det bra.
Barnmorskan kommer in och kollar hjärtljud med jämna mellanrum, men när hon får svårt att hitta dom ber hon mig komma upp ur badet. Tillbaka i sängen visar det sig att jag är öppen 9 cm! Efter detta vet jag inte alls i vilken ordning saker händer, men man sätter bla skalpelektrod på bebis huvud, tappar mig på urin och tar hål på hinnorna eftersom vattnet inte gått än.
Bebis vill heller inte riktigt komma ner sista biten och det är fortfarande lite hinnor(?) i vägen, så tillslut får jag lämna den sköna sängen med kudde under knäna och sitta på förlossningspall istället med sambon bakom mig. Att ta mig ner från sängen till pallen som stod bredvid, och sen upp igen efter en stund, kändes ungefär lika jobbigt som att bestiga Mount Everest.
När bebis börjat komma ner ordentligt med huvudet lägger jag mig i sängen igen. Trycket mellan benen gör att jag inte riktigt märker när en värk klingar av, så jag överdoserar lustgasen rätt friskt och blir väldigt snurrig. Det börjar också komma tydligare impuls att krysta, något jag iofs känt till och från sedan jag satt i badet. När jag väl får en krystvärk är Bm ute, eftersom hon måste ha trott att det skulle dröja lite till. Undersköterskan trycker dock på knappen och hon är snabbt på plats.
Krystvärkarna var helt galna, jag hade inget att säga till om utan kroppen tog över totalt. Mitt i allt börjar jag nästan fnissa åt de ljud (tänk brunstig brunbjörn) jag gör när jag krystar
Bebis är ute på fyra krystvärkar och 10 minuter! Det sprattlar till mellan benen och sen ligger det ett litet varmt knyte på mitt bröst som jag inte fattar var han kom ifrån! Det slutar göra ont omedelbart, men jag är helt slut på kraft och orkar knappt krysta ut moderkakan eller hålla bebis.
Bm sydde sen ihop mig (grad 2) vilket nästan gjorde mer ont än förlossningen, tills de sprayade rikligt med bedövningsspray. Sen får vi fika, jag får duscha och bebis blir vägd och mätt. 3290 g och 51 cm. Liten, trots 10 extra dagar på insidan.
Från att vi kom in tog det fyra timmar tills han var ute.
Jag hade verkligen en jättebra upplevelse med en jättebra barnmorska och undersköterska. Föda utan rädsla-verktygen hjälpte mig genom hela förloppet, och förutom att jag hann bli arg på min sambo en gång för att han inte gjorde "sin del" så funkade allt fint. (I slutändan fick sambon istället hjälpa genom att ge mig en hand att krama genom värkarna och undersköterskan, som kände igen vad jag höll på med, hjälpte mig genom värkarna med små påminnelser)
Jag minns också att jag genom hela förloppet var orimligt stolt över att jag var så trevlig trots smärtan, hade nog sett framför mig hur jag skulle skrika och gorma, men jag bad bland annat sambon om ursäkt för att jag kramade hans hand för hårt så han fick ont