Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ännu en kass natt, iallafall från 02 och framåt. Tack och lov gick vi och la oss vid 21 allihop så vi sov lite iallafall.
Knorrig och dödstrött bebis vaknade strax efter jag lyckats amma till sömns inatt, och blev etter värre efter ersättning. Tog två timmar till innan han somnade :crazy: (Sambon tog det passet eftersom jag ju ammat sen strax före midnatt, men då fick jag ju istället dåligt samvete för hans skull...)
Och sen vaknar bebis vid 06:30 och har som vanligt noll planer på att somna om igen.

Jag blir inte klok på hur vi ska hantera det där. Han blir nästan aldrig mätt nog för att somna om jag bara ammat, och ersättningen ger fortfarande magknip trots minifom och annat, så det blir liksom pest-eller kolera. Och så nojar jag över att bebis bara sover runt 11-12 timmar/dygn när han borde sova typ 20. Känner mig mer låst än nånsin och har typ fulgrinat hela morgonen :cry:

Har du fått nåt stöd från vården? Finns det nån amningsmottagning där du bor så kanske du kan prata med dem? Eller kontakta Amningshjälpen?

Vet hur det känns att fulgrina hela morgonen, det är helt värdelöst. Ta hand om dig :heart
 
Både skönt och lite jobbigt att läsa det där :p Blev aldrig sonen övertrött och gnällig?
För om Kotten nu klarar sig på mindre sömn får det ju vara så, men tycker samtidigt att det är jobbigt när ser trött ut, ögonen faller ihop, han gäspar, gnäller, .men så slår han upp ögonen så snart de gått igen...

Lyckades för övrigt söva efter nära en halvtimme av vaggande och vankande. Sen sov han fantastiska 10 minuter innan han vaknade och var ledsen :grin:

Ibland blev han det, men oftast inte. Jag vet överlag få bebisar som sovit 20 h/dygn faktiskt! Men den här bebisen har ju skämt bort oss med att sova sina tre första månader i livet. :pMen med båda barnen har det varit närhet som gäller, annars vaknar de inom några minuter.
Tyckte det var skitjobbigt med sonen, men det blir lättare!
 
Shit, två timmar har jag faktiskt aldrig hållit på, jag kanske inte är tillräckligt envis :p Nyfikenheten ställer till det här också, men en filt som skymmer sikten och ett lagom tråkigt rum att vanka i funkar iaf kvällstid.

Usch, jag känner mig riktigt deppig idag. Sitter och läser om "fjärde trimestern" och tänker att jag iallafall klarat halva hittills. Kanske blir allt lättare vid 3 månader som många säger. Det är tur att bebis är söt :heart

Jag är ju lika ny som du på allt så har inga tips att ge men skickar en tanke och en virtuell kram :heart

Ibland blev han det, men oftast inte. Jag vet överlag få bebisar som sovit 20 h/dygn faktiskt! Men den här bebisen har ju skämt bort oss med att sova sina tre första månader i livet. :pMen med båda barnen har det varit närhet som gäller, annars vaknar de inom några minuter.
Tyckte det var skitjobbigt med sonen, men det blir lättare!

Vår sover kanske inte 20 h/dygn men säkert 18 i alla fall. De senaste dagarna har hon haft lite fler vakentimmar på kvällen och varit lite mer orolig innan hon somnat för natten (utvecklingssprång?), men när hon väl gör det (vilket skedde runt 23 igår) så sover hon hela nätter med ungefär två uppvak för mat/ny blöja. Det känns otrolig lyxigt!
 
Vilken enorm skillnad från igår! Hon bråkade exakt hela dagen igår - ingenting dög.

Idag - först och främst blir hon ju en månad idag :D vi var hos BVC på morgonen, efter det blev det en promenad med vagnen och sen åkte sambon till skolan - bebis sov 4h i sträck då :love: guld värt!! Jag hann sova två timmar och käka lunch i lugn och ro. Ammat henne efter det och hon somnade direkt sen, som hon brukar men aldrig gjorde igår! :rofl:

Så igår dög ingenting och idag verkar vi ha tillbaka våran enkla glada bebis :p både vi och BVC övertygade om att det är första fasen.

Igår lyckades vi för första gången få henne att ta napp också. Höll på att bli galen igår när hon bara ville små snutta hela tiden - men nappen funkade klockrent på kvällen. Fick henne att somna och komma till ro men fick absolut inte flytta henne från famnen bara, då vakna hon och var missnöjd direkt :p
 
Det känns som om det finns alla varianter på det där med sömn och bebisar. Det känns som om S sover kortare pass (även nattetid) än flera av era bebisar, som kompensation är han sällan svår att söva genom amning så han sover ganska snart igen. Vet inte om det kan ha med mängden mjölk att göra? Om han inte håller sig längre. Ibland ammas det läääänge, men det verkar mest vara för att han tycker det är mysigt för han brukar vara ganska nöjd.

Han har fler och fler aktiva vakenpass nu när det är roligt att sitta i babysitter eller sitta och titta på oss :) Han är gladast på morgonen och det är tur det, det känns mindre jobbigt att vakna tidigt efter en natt med många uppvak när man möts av en småjollrande glad kille som verkar taggad på att få uppleva dagen :love:
 
Ännu en kass natt, iallafall från 02 och framåt. Tack och lov gick vi och la oss vid 21 allihop så vi sov lite iallafall.
Knorrig och dödstrött bebis vaknade strax efter jag lyckats amma till sömns inatt, och blev etter värre efter ersättning. Tog två timmar till innan han somnade :crazy: (Sambon tog det passet eftersom jag ju ammat sen strax före midnatt, men då fick jag ju istället dåligt samvete för hans skull...)
Och sen vaknar bebis vid 06:30 och har som vanligt noll planer på att somna om igen.

Jag blir inte klok på hur vi ska hantera det där. Han blir nästan aldrig mätt nog för att somna om jag bara ammat, och ersättningen ger fortfarande magknip trots minifom och annat, så det blir liksom pest-eller kolera. Och så nojar jag över att bebis bara sover runt 11-12 timmar/dygn när han borde sova typ 20. Känner mig mer låst än nånsin och har typ fulgrinat hela morgonen :cry:

Jag vet hur det känns :heart
Det är fullt normalt att en bebis sover lite lika mycket som det är normalt att de sover mycket. Jag har haft en av varje. Äldsta sov runt 10 timmar/dygn varav inget på dagen mer än kanske nån enstaka 10 minutare. Yngsta sov runt 20 timmar/dygn vilket var väldigt märkligt för oss, men lika fullt normalt. Yngsta var dessutom betydligt lugnare i magen jämfört med äldsta. Äldsta var ett rent h-e att lägga om kvällarna då, övertrött och gnällig men sova? ICKE! Två-tre timmar vankade vi runt i lägenheten när det var som värst. Men idag är hon fyra år och somnar själv ;)

Det ger sig med sömnen, även om det är kämpigt när man är mitt i perioden. Tycker ni kämpar på bra :heart
 
Bryter ihop av socialundernäring.
Inget ont om min bonus, jag gillar han skarpt men fy tusan vad jag hade behövt den timmen med agility och lunchdejt jag egentligen skulle åkt på idag :arghh: Ställde in det pga studiedag och för att vara schysst mot grabben som förmodligen inte hade tyckt det hade varit lika kul att hänga 1-2 timmar i ett kallt ridhus som jag hade tyckt :angel:

Men har knappt sett någon annan än min man sedan Vidar föddes (och inget ont om mannen, jag trivs i hans sällskap) :rofl:

Trött och grinig till följd av detta. Tycker lite synd om resten av min familj som får stå ut med en surtant :o
 
Bryter ihop av socialundernäring.
Inget ont om min bonus, jag gillar han skarpt men fy tusan vad jag hade behövt den timmen med agility och lunchdejt jag egentligen skulle åkt på idag :arghh: Ställde in det pga studiedag och för att vara schysst mot grabben som förmodligen inte hade tyckt det hade varit lika kul att hänga 1-2 timmar i ett kallt ridhus som jag hade tyckt :angel:

Men har knappt sett någon annan än min man sedan Vidar föddes (och inget ont om mannen, jag trivs i hans sällskap) :rofl:

Trött och grinig till följd av detta. Tycker lite synd om resten av min familj som får stå ut med en surtant :o
Förstår precis hur du känner dig, att komma hemifrån och få prata med någon annan en stund gör verkligen underverk för humöret. Hoppas du kan komma iväg snart istället!
 
Förstår precis hur du känner dig, att komma hemifrån och få prata med någon annan en stund gör verkligen underverk för humöret. Hoppas du kan komma iväg snart istället!

På fredag ska jag på lunchdejt så får försöka överleva tills dess :rofl:

Den det är mest synd om är utan tvekan hunden som får ta mest av mitt dåliga humör :(
 
Tack för pepp idag, det hjälper lite att läsa om era erfarenheter och om inte annat få känna att man inte är ensam :heart

Dock inte bättre nu ikväll, går runt och har dåligt samvete för precis allt, att jag är ledsen, att sambon inte får sova, att jag är så trist sällskap för sambon när han kommer hem, för att kotten gråter och har ont i magen, för att vi inte kommer ut om dagarna, för att mängden ersättning har ökat när den skulle minska... Etc etc :(
 
Tack för pepp idag, det hjälper lite att läsa om era erfarenheter och om inte annat få känna att man inte är ensam :heart

Dock inte bättre nu ikväll, går runt och har dåligt samvete för precis allt, att jag är ledsen, att sambon inte får sova, att jag är så trist sällskap för sambon när han kommer hem, för att kotten gråter och har ont i magen, för att vi inte kommer ut om dagarna, för att mängden ersättning har ökat när den skulle minska... Etc etc :(

Du gör så gott du kan :heart Ingen kan göra mer än så!
 
Tack för pepp idag, det hjälper lite att läsa om era erfarenheter och om inte annat få känna att man inte är ensam :heart

Dock inte bättre nu ikväll, går runt och har dåligt samvete för precis allt, att jag är ledsen, att sambon inte får sova, att jag är så trist sällskap för sambon när han kommer hem, för att kotten gråter och har ont i magen, för att vi inte kommer ut om dagarna, för att mängden ersättning har ökat när den skulle minska... Etc etc :(

Vet att jag skrivit någon gång till dig förut. När vi satt och analyserade allt möjligt hemma med bebis och jag ventilerade med en annan mamma vars yngsta är lika gammal som vår sa hon: gör det enklaste för att alla ska vara nöjda.

Vår bebis somnar i egen säng men vill inte spendera hela natten där. Istället för att vi ska envisas med att hon absolut ska sova i sin säng så får hon helt enkelt flytta över till oss när hon vaknar. Därför att det är enklast!
Istället för att hon ska gråta sig till sömns så får hon amma, trots att hon precis gjorde det, helt enkelt för att det är enklast så och för att hon vill ha närheten!
Vi liggammar på natten för att det är enklast, för att alla får bästa möjliga sömn av det.

Jag tänker att om du verkligen vill amma så får du, om bebis är nöjd med att chilla lite på dagarna, sätta på en bra serie och bara amma amma amma tills produktionen är igång och amningen känns etablerad. Vill du inte amma så kör på ersättning istället! Köp en sån ersättningsmaskin så blir det ännu enklare.
Köp en go fåtölj eller ännu bättre en gungstol och vagga bebis där!
Vi sitter ibland på en pilatesboll och studsar med bebis för att hon ska somna. Ett tag ställde vi hennes säng i badrummet med torktumlaren på, hon sov som en stock!

Alla gör sitt bästa, du också! Jag tyckte det var kämpigt i början, livet förändras totalt och man förväntas veta vad man ska göra med en liten bebis. Det blir verkligen bättre, när ni lär känna varandra och bebis blir lite större. Ta hjälp av vänner och släktingar!

Vad långt det blev och vad många utropstecken jag använde :o
 
Shit, två timmar har jag faktiskt aldrig hållit på, jag kanske inte är tillräckligt envis :p Nyfikenheten ställer till det här också, men en filt som skymmer sikten och ett lagom tråkigt rum att vanka i funkar iaf kvällstid.

Usch, jag känner mig riktigt deppig idag. Sitter och läser om "fjärde trimestern" och tänker att jag iallafall klarat halva hittills. Kanske blir allt lättare vid 3 månader som många säger. Det är tur att bebis är söt :heart

Jag hoppas det lättar snart för dig! :heart Jag har i alla fall tyckt att det där med ”fjärde trimestern” stämt rätt väl!
 
Hoppar in här från vårtråden. Är det bara du kvar som väntar på bebis? Då ska du väl tillhöra vårtråden hehe ;)
Vad kommer hända härnäst? Jag som inte följt så noga. Kommer det bli en igångsättning? :)

Jupp, jag var sist kvar! Är evigt tacksam att ni i vårtråden inte påbörjat barnafödandet än för det hade gjort väntan ännu seeeegare... men nu är stafettpinnen överlämnad till er! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 922
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 391
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 409
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp