Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Livet med barn. .Havanna står i vardagsrummet och leker med lera. Sambon kommer in med kaffe havanna "spetsar" hans kaffe och han skyller på mig.. Jag sitter där jag suttit i 1h nu...
IMG-20180305-WA0000.webp
 
Någon annan som laddat ned appen Mammamage? Jag vill hitta tillbaka till mina magmuskler på rätt sätt och den verkar toppen för det men man ska ju ha ork att träna någon gång också ...

Jag har hämtat den med, har tänkt i flera dagar nu att jag ska börja... inte kommit så långt än bara :rofl:
 
Jag kan känna likdant när mannen klagar över öronen om han bär en skrikande bebis men det är ju vad de känner. Köp hem ett par öronproppar till honom:)

Förstår att du blev arg, det hade jag också blivit. Bebisen gråter ju av en anledning, den försöker ju kommunicera något behov och då sätter man ju det före dom vuxnas behov. Men kanske kan du säga att du förstår att det är jobbigt och att han kan sätta i öronproppar eller hörlurar? Då får han lite sympati och lite stöttning så känner han förhoppningsvis sig sedd också.

Jag tror rent generellt att man vinner mycket på att försöka kompromissa och mötas halvvägs (extra mycket) nu i småbarnstider. Inte hugga på vara gång man blir irriterad, för det tenderar ju att ske lite oftare nu när man är trött och sliten. :angel::p

Ni har såklart rätt. Jag har också varit lite extra lättirriterad de senaste dagarna, precis som bebis, men i mitt fall har jag ingen aning om varför. Kan inte ens skylla på sömnbrist eftersom hon fortfarande sover bra.
 
Idag har hon kämpat hårt mot sömnen hela dagen... skriker och är missnöjd - fas kanske?.. :confused: Längsta sovstunden har varit 2h i samband med en kort vagnpromenad.

Hon somnar till korta stunder men vaknar snabbt, ligger bara vaken och kämpar emot eller är lite bråkig och skriker mer än hon brukar. Inte heller haft nån längre amningsstund, fick henne för första gången att vara nöjd med napp ikväll och då somnade hon faktiskt också men vakna så fort jag la ner henne i nestet :yuck:
 
Men fy, trasiga bilar kvalar lätt in på saker-som-stressar-mig-mest-listan - hoppas det nya batteriet gör att ni slipper vara med om det igen! Om du har en pump så kanske du kan pumpa lite för att stimulera och lugna dig själv? :)

Och tack! :heart Personalen på förskolan var besviken på mig idag när det inte hade kommit någon bebis på hela sportlovet ;)

Jag ammade 1 h nu ikväll och pumpade lite efteråt också, så känns bättre nu. :) Bebis behövde därefter dock 40 ml ersättning för att bli nöjd. Vet inte om hon blivit lat/inte orkade suga för iaf lite mjölk fanns kvar i brösten eftersom jag kunde pumpa ut 30 ml direkt efter. Så då fick jag lite ångest över det. Suck! Jag måste verkligen tagga ned. :p
 
Bebis och sambo sover men jag är klarvaken?! Suck.

Vi provade att pumpa och flaskmata idag. Har ju sån tur att amningen funkar men vill gärna kunna flaskmata så att jag kan vara borta några timmar. Pumpade ur 100 ml på ett par minuter och det slukade hon i ett nafs ur flaskan. Hennes pappa fick känns på hur det är att fä mjölk lite överallt (hon slafsar mycket när hon äter :D) och hade lite svårt att hitta en bekväm position att hålla henne, men själva ätandet gick jättebra och likaså amningen vid nästa matning. Vi har en Calma-flaska.
 
Någon annan som laddat ned appen Mammamage? Jag vill hitta tillbaka till mina magmuskler på rätt sätt och den verkar toppen för det men man ska ju ha ork att träna någon gång också ...
Jag har den, precis blivit klar med steg 1... Kan tycka det är svårt att hitta tillfällen att göra vissa av övningarna så det drar ut på tiden. Men övningarna känns vettiga och börjar verkligen med grunden :)
 
Ännu en kass natt, iallafall från 02 och framåt. Tack och lov gick vi och la oss vid 21 allihop så vi sov lite iallafall.
Knorrig och dödstrött bebis vaknade strax efter jag lyckats amma till sömns inatt, och blev etter värre efter ersättning. Tog två timmar till innan han somnade :crazy: (Sambon tog det passet eftersom jag ju ammat sen strax före midnatt, men då fick jag ju istället dåligt samvete för hans skull...)
Och sen vaknar bebis vid 06:30 och har som vanligt noll planer på att somna om igen.

Jag blir inte klok på hur vi ska hantera det där. Han blir nästan aldrig mätt nog för att somna om jag bara ammat, och ersättningen ger fortfarande magknip trots minifom och annat, så det blir liksom pest-eller kolera. Och så nojar jag över att bebis bara sover runt 11-12 timmar/dygn när han borde sova typ 20. Känner mig mer låst än nånsin och har typ fulgrinat hela morgonen :cry:
 
Jag blir inte klok på hur vi ska hantera det där. Han blir nästan aldrig mätt nog för att somna om jag bara ammat, och ersättningen ger fortfarande magknip trots minifom och annat, så det blir liksom pest-eller kolera. Och så nojar jag över att bebis bara sover runt 11-12 timmar/dygn när han borde sova typ 20. Känner mig mer låst än nånsin och har typ fulgrinat hela morgonen :cry:

Det där med sömnen är lurigt, en del behöver inte alls så mycket sömn. Sonen var i princip vaken hela dagarna från start, sov några korta stunder några gånger under dagen. Vi skrattade åt det där att ”bebisar sover bara i början” - för han sov ju typ aldrig. Och när han sov så var det på en, precis intill en eller i selen som gällde. Bilen och vagnen så länge de rörde sig gick bra med. Men några 20 h kom han aldrig upp i...
 
Jag trodde det var bebisen och inte mamman som brukade få feber efter vaccinationen :meh: L har varit som vanligt, lite gnälligare. Men vet inte om det är fas, öm från sprutorna, eller kanske magknip av rotavaccinet. Eller en blandning av alltihop kanske. Men mamman åkte på feber igårkväll, verkar vara borta nu men är inte pigg direkt :down:
 
Men fy, trasiga bilar kvalar lätt in på saker-som-stressar-mig-mest-listan - hoppas det nya batteriet gör att ni slipper vara med om det igen! Om du har en pump så kanske du kan pumpa lite för att stimulera och lugna dig själv? :)

Och tack! :heart Personalen på förskolan var besviken på mig idag när det inte hade kommit någon bebis på hela sportlovet ;)
Hoppar in här från vårtråden. Är det bara du kvar som väntar på bebis? Då ska du väl tillhöra vårtråden hehe ;)
Vad kommer hända härnäst? Jag som inte följt så noga. Kommer det bli en igångsättning? :)
 
Hinner inte svara på inlägg just nu pga livet och måsten;)

@pollex jag hoppas att det blir vräkning idag och att du får en fin upplevelse! Glöm inte att andas!:D
(Och nej, du får inte rymma till vårtråden:mad::p)
 
Någon annan som laddat ned appen Mammamage? Jag vill hitta tillbaka till mina magmuskler på rätt sätt och den verkar toppen för det men man ska ju ha ork att träna någon gång också ...

Jag har den, kör lite i stort sett varje dag. Har precis börjat men gillar den såhär långt! Det är lite klurigt att verkligen få kontakt med rätt muskler i vissa övningar tycker jag.
 
Aktiviteter med bebis - nu är jag lite för lat för att leta upp @Sofie_B s inlägg, men mest av allt ser jag fram emot promenader! Sedan lär aktiviteterna i övrigt mest vara anpassade efter storasyskonen, men jag ska försöka se om jag kan lyckas ansluta till närmaste Svenska med baby-grupp, det skulle kännas kul att lägga lite tid på!

Vad är det? :)
 
Det där med sömnen är lurigt, en del behöver inte alls så mycket sömn. Sonen var i princip vaken hela dagarna från start, sov några korta stunder några gånger under dagen. Vi skrattade åt det där att ”bebisar sover bara i början” - för han sov ju typ aldrig. Och när han sov så var det på en, precis intill en eller i selen som gällde. Bilen och vagnen så länge de rörde sig gick bra med. Men några 20 h kom han aldrig upp i...
Både skönt och lite jobbigt att läsa det där :p Blev aldrig sonen övertrött och gnällig?
För om Kotten nu klarar sig på mindre sömn får det ju vara så, men tycker samtidigt att det är jobbigt när ser trött ut, ögonen faller ihop, han gäspar, gnäller, .men så slår han upp ögonen så snart de gått igen...

Lyckades för övrigt söva efter nära en halvtimme av vaggande och vankande. Sen sov han fantastiska 10 minuter innan han vaknade och var ledsen :grin:
 
Våran grabb sover förvisso men är så envist nyfiken i själva sövandet :rofl: Alltså make till att inte vilja sova för man kan missa nått :eek: Två timmar tog det nu på fm men nu sover han och brukar göra i ett par timmar (peppar peppar ta i trä). Har blivit lite lättare sen vi introducerade napp, han kommer lite lättare till ro (bröstet funkar ofta också men han kan bli lite sprattlig). Beställt hem en mam napp och en från eska, får se vad han säger om dom, har en från tommie tippie sen innan.
 
Våran grabb sover förvisso men är så envist nyfiken i själva sövandet :rofl: Alltså make till att inte vilja sova för man kan missa nått :eek: Två timmar tog det nu på fm men nu sover han och brukar göra i ett par timmar (peppar peppar ta i trä). Har blivit lite lättare sen vi introducerade napp, han kommer lite lättare till ro (bröstet funkar ofta också men han kan bli lite sprattlig). Beställt hem en mam napp och en från eska, får se vad han säger om dom, har en från tommie tippie sen innan.
Shit, två timmar har jag faktiskt aldrig hållit på, jag kanske inte är tillräckligt envis :p Nyfikenheten ställer till det här också, men en filt som skymmer sikten och ett lagom tråkigt rum att vanka i funkar iaf kvällstid.

Usch, jag känner mig riktigt deppig idag. Sitter och läser om "fjärde trimestern" och tänker att jag iallafall klarat halva hittills. Kanske blir allt lättare vid 3 månader som många säger. Det är tur att bebis är söt :heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 924
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 391
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 410
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 097

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Triangelmärkt häst i verksamhet
  • Kimblehook
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp