Vinterföräldrar -17/18 del 4

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kämpar rent generellt mycket med känslor kring att jag är otillräcklig när bebis blir ledsen och att jag skadar honom på något sätt när jag inte kan trösta och hjälpa honom direkt. Han är så sällan ledsen, vilket kanske borde göra det lättare när det väl händer. Jag ser ju att han är en glad och harmonisk kille som mår bra, äter, sover, kissar och bajsar som han ska. Men det kanske hör till, att det ”ska” göra ont i mammahjärtat när dom är ledsna, även om jag rent intellektuellt inser att han inte tar skada för livet av att gråta lite över att behöva byta blöja när han är trött. :angel:
 
Hoppar in i bröstdiskussionen lite på efterkälken: mina var rätt hängiga även innan graviditeten så det är en av få saker jag faktiskt att bryr mig om :D tycker inte dom har vuxit något varken som gravid eller ammande, möjligtvis någon storlek när dom är som störst :p
Däremot fick jag bristningar på magen, som jag inte öht såg förrän efter förlossningen. Dom är dock i gott sällskap av andra bristningar på kroppen så om dom bara slutar vara lila bryr jag mig inte så mycket. :p Ser dock fram emot att få röra mig mer framöver, min mage har gått tillbaka till sin gamla (lite runda) storlek, men hänger betydligt mer än innan, såklart.

Min mage är också degig, vilket också är jobbigt då den alltid varit platt och fast (jag samlar istället fett på lår och rumpa). Får nog bara acceptera att det dels kommer att ta tid och sen att det kanske aldrig blir som det var.
 
Idag hittade jag precis rätt läge för en promenad! Efter mat, efter bajsblöja och så lite lek så han hinner bli trött. Har brukat gå ut ganska direkt efter mat för att han inte ska bli hungrig på promenaden, men då somnar han sällan, eller gnäller pga magen. Idag slocknade han efter 2 meter ungefär :p Sov inte så länge, men vi hann vara ute 40 min :)
 
@Sofie_B
Uttråkad/pigg eller övertrött, hade jag nog tänkt. Två ytterligheter som jag inte riktigt kan skilja på här alltid :p
Jobbigt att ni inte riktigt synkar dygnsrytmerna, din man kan inte ta honom då så att du får sova lite?

Tror inte att han är övertrött för han sover väldigt mycket under dagen och har alltid sovit två timmar och ammat innan det här börjar. Mannen tar honom oftast, förutsatt att han inte jobbar eller har allt för stort minus på sömnkontot. Är guld värt för mig när han tar honom för det här är enda tiden på dygnet då jag har svårt att orka.
 
Kämpar rent generellt mycket med känslor kring att jag är otillräcklig när bebis blir ledsen och att jag skadar honom på något sätt när jag inte kan trösta och hjälpa honom direkt. Han är så sällan ledsen, vilket kanske borde göra det lättare när det väl händer. Jag ser ju att han är en glad och harmonisk kille som mår bra, äter, sover, kissar och bajsar som han ska. Men det kanske hör till, att det ”ska” göra ont i mammahjärtat när dom är ledsna, även om jag rent intellektuellt inser att han inte tar skada för livet av att gråta lite över att behöva byta blöja när han är trött. :angel:
Känner igen mig så himla mycket. Känner mig alltid som världens sämsta mamma nön han gråter i vissa situationer, typ krånglar vid bröstet eller om han blir ledsen när vi är ute och går och inte kan ta ut honom direkt. Har iallafall lärt mig höra skillnad på missnöjda skrik och hysteriskt ledsna skrik, och de förstnämnda ger mig åtminstone inte ångest längre.

Även om det är jobbigt så täbket jag att bebis kommer klara sig ;) bara dom växer, äter, sover och får kärlek, även om dom är ledsna ibland. Jag intalar mig det iallafall :D
 
Får ni mycket "råd" av BVC när ni är där? Eller är det mest mäta-väga?

Funderar lite på hur det är tänkt att fungera, eftersom jag inte upplever att BVC-besöken ger så mycket. Vi pratar mest om matning och strategier för amning och flaska, men upplever aldrig att jag får så värst konkreta tips, ens när jag försöker lyfta problem, tex som nu att han krånglar och blir arg vid bröstet. Oftast säger hon "fortsätt som du gör" och så är det bra med det. Har iofs generellt "problem" med att jag låter säkrare än jag känner mig, så det kanske bidrar :p

Det är på många sätt såklart fantastiskt att BVC finns och följer barns utveckling, men det är också trist att man istället ska behöva Facebookgrupper om amning, flaskmatning mm när vi ändå hänger på BVC typ en gång i veckan...
 
@Sofie_B jag tycker det låter som det som oftast beskrivs som kvällsoro.
Jag löser det genom att se till att bebis somnar innan det "blir för mycket". Hos oss kan det för stunden hjälpa att leka osv men i längden är det inget bra, det blir mycket svårare att komma till ro, amma osv.
Ibland kan det krävas att man söver om och om igen. Och innan rutinen befästs så var det enda som funkade här hemma att bära, bära och så bära lite mer.
 
@Sofie_B jag tycker det låter som det som oftast beskrivs som kvällsoro.
Jag löser det genom att se till att bebis somnar innan det "blir för mycket". Hos oss kan det för stunden hjälpa att leka osv men i längden är det inget bra, det blir mycket svårare att komma till ro, amma osv.
Ibland kan det krävas att man söver om och om igen. Och innan rutinen befästs så var det enda som funkade här hemma att bära, bära och så bära lite mer.

Vet inte riktigt hur jag ska kunna fixa så att han somnar innan, eftersom han sover ungefär 2,5 h åt gången och han hamnar i det här stadiet mellan 20 och 22 på kvällen. Skulle han somna tidigare än 20 vaknar han inom den perioden och ska han sova längre så hinner han vara vaken innan. Jag upplever att det här blir värre i vårt sovrum, kan det vara något i den miljön som triggar det? Vad beror kvällsoro på?
 
Känner igen mig så himla mycket. Känner mig alltid som världens sämsta mamma nön han gråter i vissa situationer, typ krånglar vid bröstet eller om han blir ledsen när vi är ute och går och inte kan ta ut honom direkt. Har iallafall lärt mig höra skillnad på missnöjda skrik och hysteriskt ledsna skrik, och de förstnämnda ger mig åtminstone inte ångest längre.

Även om det är jobbigt så täbket jag att bebis kommer klara sig ;) bara dom växer, äter, sover och får kärlek, även om dom är ledsna ibland. Jag intalar mig det iallafall :D

Ja men det är såklart det är så! Så himla dumt att vi håller på såhär ju. Dumma hormoner. :mad::heart
 
Appropå bröst. Jag kan liggamma och nästan ligga på rygg samt amma båda brösten från en sida när jag liggammar (även fast att jag får luta mig lite extra för att han ska nå det övre) men det är förbaskat smidigt :D Älskar mina amningsvänliga bröst, äntligen är de bra till något (de har inte uppskattats innan pga storleken, så osmidigt)
 
Vet inte riktigt hur jag ska kunna fixa så att han somnar innan, eftersom han sover ungefär 2,5 h åt gången och han hamnar i det här stadiet mellan 20 och 22 på kvällen. Skulle han somna tidigare än 20 vaknar han inom den perioden och ska han sova längre så hinner han vara vaken innan. Jag upplever att det här blir värre i vårt sovrum, kan det vara något i den miljön som triggar det? Vad beror kvällsoro på?
Jag vet inte vad det beror på. Och jag vet inte vilka rutiner som gör det enklast för er...
Stora barnet sov inte heller mer än 2 h i stöten, jag minns det som en lättnad när vi insåg att han var tvungen att sova innan kl 20 för annars blev allting väldigt mycket jobbigare. Sen vaknade han ofta när vi gick och la oss strax innan 22 och då fick jag söva om. Så småningom ledde detta till en väl inarbetad nattningsrutin som påbörjades runt kl 19. Med denna bebisen var jsg lite mer förberedd och hon får också ta natten vid 19. Då sover hon oftast innan kl 20 och vaknar nästa gång vid 22 och vill äta.
Men det är ju vad som fungerat hos oss, det var mest att "symptomen" var desamma:)
 
När plockade ni bort babynestet?
Lilltösen har börjat vända sig för att sova på sidan istället för på rygg.
Hon sover i sin spjälsäng. Funderar på att plocka bort nestet då hon inte kan vända sig i det

Vi har en sovorm istället. Till H tog vi bort nestet efter några veckor då hon mest var arg i det
 
Idag har John varit hos läkaren. Han väger nu 5585 g (5 veckor och en dag). :o Hans kurva går verkligen rakt upp.

Allt fick tummen upp idag, han är ett praktexemplar tyckte läkaren också. :D Var dock väldigt mycket fokus på mig idag, blev lite förvånad över det. Och förvånad över hur ledsen jag ändå blev när vi pratade om förlossningen. Ibland krävs det inte mer än att någon är lite mjuk och säger ”jag läste journalen och det där kan inte ha varit lätt. Hur mår du?” för att det ska blossa upp igen.

Vi pratade mycket om allting, fick verkligen ventilera känner jag. Fick också ta upp det här med vakenperioden på kvällen. Han menade på att det är då John smälter de intryck han har fått under dagen och att det är det som gör honom ”orolig”. Han menade på att det inte finns något att göra utan att han bara måste gå igenom det och att vi inte ska stimulera honom ytterligare då.
 
Nu har jag börjat pumpa ut bröstmjölk så sambon kan mata ibland och jag får en paus, även inför när jag ska jobba under sommaren.

Har pump å flaskor från medela och med pumpen fick man ju med calma nappflaska - ni som använder den, shit va hårt dem behöver suga eller?! :confused: Hon blev skitsur och kunde inte få ut nåt så fick byta till de andra ”vanliga” dinapparna som kom med flaskorna. Vad jag vet ska båda vara så de inte stör amningen iaf, vilket är det enda som oroar mig men tror inte det kommer bli så
 
Nu har jag börjat pumpa ut bröstmjölk så sambon kan mata ibland och jag får en paus, även inför när jag ska jobba under sommaren.

Har pump å flaskor från medela och med pumpen fick man ju med calma nappflaska - ni som använder den, shit va hårt dem behöver suga eller?! :confused: Hon blev skitsur och kunde inte få ut nåt så fick byta till de andra ”vanliga” dinapparna som kom med flaskorna. Vad jag vet ska båda vara så de inte stör amningen iaf, vilket är det enda som oroar mig men tror inte det kommer bli så
För att få ut något behöver bebis skapa ett vakuum när hon suger, kan säkert vara lite trixigt :) Tror kotte fick kläm på det ganska snabbt. Här testar vi Philips avent igen men med storlek 1 på nappen, och upplever att det tar jättemycket längre tid att suga ur än med Calma. Intressant att det är så olika :)
 
Kotten sover förvisso mer igen, men är inne i en period där han inte verkar ha så mycket djupsömn som innan :confused:
Tar, iaf dagtid, en evig tid innan han somnar så att det går att lägga ner honom, och när jag väl lyckas vaknar han till efter 15-30 minuter, medan han tidigare ju kunnat sova både 2, 3 och 4 timmar tex i vagnen.
Huvudsaken är såklart att han sover, låt vara att det är i min famn :) men det hade varit skönt att få plocka undan lunchen, lägga sig eller vila armarna en stund :p
 
Kände inget annorlunda kvällen innan utan var helt inställd på igångsättning på tisdagen. På måndag morgon vaknade jag av en mild värk på morgonen och kände samtidigt att det rann lite, misstänkte att det kunde vara vattnet som börjat läcka. Under förmiddagen kom även delar av slemproppen. Vid lunchtid bestämde vi oss för att åka in då jag började tycka värkarna var jobbiga att hantera. Väl inne fick vi vänta i ett mottagningsrum i över en timme. Det konstaterades att det var fostervatten, dock var det endast 2 värkar per 10 minuter. De ville inte undersöka hur öppen jag var eftersom vattnet gått. De trodde att vi fortfarande var i latensfasen men eftersom vi hade tid för igångsättning dagen därpå fick vi ändå ett förlossningsrum.

Jag började med att testa en tens-apparat men ganska snart hjälpte inte den tillräckligt. Jag fick lustgas vilket funkade bra. Jag blev väldigt yr av den, på gott och ont. Jag upplevde att smärtan blev lättare att hantera eftersom jag kunde distansera mig till den, dock så känns det i efterhand lite tråkigt att jag var så pass borta under delar av förlossningen. Vid 15 kollade de hur öppen jag var och det visade sig att jag var öppen 6-7 cm vilket var mer än de trodde :up:.

Under värkarna gick jag väldigt mycket in i mig själv eftersom jag behövde koncentrera mig på att andas och slappna av. Under eftermiddagen fick jag epidural. Tyvärr tog den snett vilket innebar att jag fick jätteont på ena sidan under värkarna. Senare, efter förlossningen, kunde jag inte stödja på ena benet eftersom det var så bedövat så jag fick åka rullstol till BB.

Jag tror, med reservation för dålig tidsuppfattning, att krystfasen varade i ca 2,5 timma, men det kan vara kortare. Eventuellt, och mer troligt kanske, var det 2,5 timmar från att jag var helt öppen. Jag fick värkstimulerande dropp men kände tyvärr inte alls de där krystvärkarna jag hört talas om. Krystningen blev utdragen eftersom han låg lite snett. Jag krystade i princip ut honom på ren vilja kändes det som. Det var fruktansvärt jobbigt! Ville ge upp för det kändes som att det inte gick framåt, men förstod att det bara fanns en väg att gå så jag fick fortsätta kämpa. De började till slut plocka fram sax för att kunna klippa, men då lyckades jag äntligen krysta ut huvudet, då visste jag att det tuffaste var avklarat. Nästa krystvärk kom kroppen sprattlandes ut! Sjuk känsla att han faktiskt sprattlade innan han var helt ute. Han skrek samma sekund som han var ute. Stark och livskraftig! Han lades upp på mitt bröst där han låg medan moderkakan kom ut och de sydde ihop mig. Att krysta ut moderkakan kändes knappt och jag begärde mycket bedövning till när de skulle sy så det var helt ok. Kunde fokusera på min bebis då istället :).

Jag är helt klart inne på att jag vill försöka få ett syskon till honom i framtiden. Hur det barnet i så fall skulle komma ut är dock inte helt fastställt än :p.

Känslorna kring förlossningen är blandade. Det finns saker jag önskar varit annorlunda (tex missnöjd över att epiduralen inte gav den där lindringen jag hoppats på) men det hela gick ju bra och det är det viktigaste :).
 
För att få ut något behöver bebis skapa ett vakuum när hon suger, kan säkert vara lite trixigt :) Tror kotte fick kläm på det ganska snabbt. Här testar vi Philips avent igen men med storlek 1 på nappen, och upplever att det tar jättemycket längre tid att suga ur än med Calma. Intressant att det är så olika :)

Var säkert dumt tillfälle att testa med calman första gången också, hon var lite väl hungrig :p får se om jag testar nån mer gång. Sambon total rata den direkt och sa att han kommer hålla sig till de andra. Han testade ändå calman själv :rofl:

Angående BVC förresten så tycker jag vi fått en del råd iaf. Är verkligen jättenöjd med vår sköterska :up: ...läkaren däremot var vi mindre nöjd med, men funka ju ändå.
 
Kotten sover förvisso mer igen, men är inne i en period där han inte verkar ha så mycket djupsömn som innan :confused:
Tar, iaf dagtid, en evig tid innan han somnar så att det går att lägga ner honom, och när jag väl lyckas vaknar han till efter 15-30 minuter, medan han tidigare ju kunnat sova både 2, 3 och 4 timmar tex i vagnen.
Huvudsaken är såklart att han sover, låt vara att det är i min famn :) men det hade varit skönt att få plocka undan lunchen, lägga sig eller vila armarna en stund :p
Efter att jag skrev det här vaknade bebis men eftersom han inte sa något smög jag bara förbi vagnen och lät honom ligga kvar. Sen sövde han om sig själv! :up:
 
Nu är jag långt efter men angående bröst - mina har blivit två stl större och jag tyckte dem var tillräckligt stora innan (d-kupa) :angel: men känner inte att dem blivit hängigare, är väl inte super fasta men nåt mitt emellan liksom. Lika nöjd med dem nu som innan, förutom att det är svårt att hitta bh, ännu svårare nu...

Glad att jag slapp bristningar på brösten och trodde jag skulle slippa få på magen med, men de kom ganska rejält sista veckan... är ganska ledsen över det :cry: men hoppas de bleknar snart. Smörjer med bio oil som jag tycker funkat rätt bra på bristningar jag har på låren sen tidigare.

Och just det - angående liggamma, det är de bästa tycker jag :D testade att få till att göra med nestet men det var omöjligt... gör nog inte om det! Blev tvungen att stödja på armbågen för att nå med bröstet = sjukt obekvämt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
73 921
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 390
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
97 408
Senast: YaHilweh
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 096

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp