Vinterföräldrar -17/18 del 2

Tråkigt bemötande! Ang graviditetsdiabetes så känner jag igen dina känslor- typ "varför det kroppen, tack för den presenten jag har ju ätit OK hela tiden".. :(
Det är självklart individuellt men det som fick mitt blodsocker att stiga mest var typ vetemjöl, alltså vitt bröd, hemmagjord pizza och eget hamburgerbröd, tortillas osv.
Mandlar är också en bra grej att gå och tugga på! :angel:

Har hört fler som det är så för! Ska tänka på det framöver. :up: Nu var dom på mig om frukt och tyckte att jag måste sluta äta "så mycket" frukt. Jag äter oftast 2 om dagen, är det så mycket? Iofs en banan och den är ju väldigt söt, men samtidigt mättar det väldigt bra så därför har jag valt att äta det, och sen en apelsin/clementin eller ett äpple. Tänker inte på det som så jättemycket men det kanske det är.

Har hört fler som det är så för! Ska tänka på det framöver. :up: Nu var dom på mig om frukt och tyckte att jag måste sluta äta "så mycket" frukt. Jag äter oftast 2 om dagen, är det så mycket? Iofs en banan och den är ju väldigt söt, men samtidigt mättar det väldigt bra så därför har jag valt att äta det, och sen en apelsin/clementin eller ett äpple. Tänker inte på det som så jättemycket men det kanske det är.

Frukten i sig innehåller väldigt mycket dolt socker tyvärr. Jag slutade nästan äta frukt när jag fick diabetes. Äter det endast i blodsockerhöjande syfte idag.
Även tandläkaren var på mig om det sist jag var där att max 1 frukt/dag.

Frukten i sig innehåller väldigt mycket dolt socker tyvärr. Jag slutade nästan äta frukt när jag fick diabetes. Äter det endast i blodsockerhöjande syfte idag.
Även tandläkaren var på mig om det sist jag var där att max 1 frukt/dag.

Ja, får väl lov att sluta med det då. Synd, frukt är ju såå gott. Älskar frukt och bär.

Ja, får väl lov att sluta med det då. Synd, frukt är ju såå gott. Älskar frukt och bär.

Hallon och blåbär är bra att äta, inte alls lika sött som dem färska frukten. Jag äter dock clementiner under december, för det är typ det godaste som finns.

Jag gör ibland smootie och har lite jordgubbar i för det söta annars avokado istället för banan. Och hallon och blåbär som smaksättning.

Jag äter också mycket frukt, kunde lätt äta 4 stycken på en dag när jag jobbade, vi hade fruktkorg och det blev lätt att man tog ett extra äpple när man var hungrig/trött på eftermiddagen. Jag slutade inte med frukt men skar ner lite på det och tog med mig knäckebröd att ha som mellanmål istället. Eller morötter.
Du fick inte en blodsockermätarr med dig hem så du kunde hålla koll? Man lär sig ganska fort vad som funkar och vad som inte funkar när man mäter regelbundet. Chips var förresten också en no go men mörk choklad funkade ok :angel:

Jag äter också mycket frukt, kunde lätt äta 4 stycken på en dag när jag jobbade, vi hade fruktkorg och det blev lätt att man tog ett extra äpple när man var hungrig/trött på eftermiddagen. Jag slutade inte med frukt men skar ner lite på det och tog med mig knäckebröd att ha som mellanmål istället. Eller morötter.
Du fick inte en blodsockermätarr med dig hem så du kunde hålla koll? Man lär sig ganska fort vad som funkar och vad som inte funkar när man mäter regelbundet. Chips var förresten också en no go men mörk choklad funkade ok :angel:

Nej, men förstod det som att jag eventuellt skulle få det var mödravården. Frågan är hur mycket dom tycker att det är värt att in och rota i det här nu när det max är tre veckor kvar, men vi får väl se vad min barnmorska säger när hon har sett provsvaren! :)

Då blev hon också arg och sa att det bästa vore om vi kvinnor inte pratade med varandra om våra förlossningsupplevelser utan att man endast lyssnade på vårdpersonalen som KAN det här, och det fattar jag väl att det inte är huvudet som är avgörande utan axlarna?!

Vad är det för inställning, att vi kvinnor inte ska få prata med varandra? Herregud, hon var verkligen ett original den där tanten..
Usch, hon låter verkligen inte som om hon var på rätt jobb... :( Men det där går ju igen i massor av saker, tycker jag, typ att man inte ska googla eller prata med andra. Jag fattar att det finns en massa saker som kan skrämma upp en i onödan också, men hela attityden att man inte ska dela erfarenheter eller få fråga och vara orolig känns så specifikt graviditeten...

Kan inte låta bli att tänka på min mammas förlossning med min bror. Han är född med akutsnitt under ganska dramatiska omständigheter, och både han och mamma höll på att stryka med. När min mamma sökte pga att fosterrörelserna avtagit försökte de avfärda henne och när hon stod på sig med sin oro blev hon tillsagd att det var "typiskt hysteriska, medelålders förstföderskor"... (Hon var f ö 30... :meh:) Nu hade hon ju rätt och tillslut gick allt bra, men jag kan verkligen tänka mig känslan att få ett sånt bemötande när man är jätteorolig för sin bebis.

Usch, hon låter verkligen inte som om hon var på rätt jobb... :( Men det där går ju igen i massor av saker, tycker jag, typ att man inte ska googla eller prata med andra. Jag fattar att det finns en massa saker som kan skrämma upp en i onödan också, men hela attityden att man inte ska dela erfarenheter eller få fråga och vara orolig känns så specifikt graviditeten...

Kan inte låta bli att tänka på min mammas förlossning med min bror. Han är född med akutsnitt under ganska dramatiska omständigheter, och både han och mamma höll på att stryka med. När min mamma sökte pga att fosterrörelserna avtagit försökte de avfärda henne och när hon stod på sig med sin oro blev hon tillsagd att det var "typiskt hysteriska, medelålders förstföderskor"... (Hon var f ö 30... :meh:) Nu hade hon ju rätt och tillslut gick allt bra, men jag kan verkligen tänka mig känslan att få ett sånt bemötande när man är jätteorolig för sin bebis.

Ja, man hör ju sådana skräckhistorier hela tiden, där vårdpersonalen gör misstag och det bara är tur att föräldrarna står på sig när dom känner att något är fel. Är så tråkigt att det ska behövas och att man inte bara ska kunna få gehör för sin oro/sina frågor och funderingar och att det kanske kan finnas lite ödmjukhet på andra sidan då. Jag förstår att det inte är en exakt vetenskap och att saker kan hända, men det bemötandet hjälper ju verkligen ingen!

Var på BVC idag, kurvan fortsätter verkligen rätt upp :laugh: 7 veckor, 6050 g och 58,8 cm lång. Ska plocka fram strl 62 i helgen...

Såhär ser hon ut nu min lilla klump :D

07331739-2F62-4840-B7DC-2697118BE0A2_zpsbadf31jz.jpg

Ja, jag tycker också det! Och att attityden är att "det här har gjorts av kvinnor i alla tider, så det är lugnt!", men samtidigt upplever jag att dom barnmorskor och läkare jag varit i kontakt med har väldigt lite svar på ens frågor? Det är mycket som bara möts med en axelryckning och ett "det vet man inte, vissa bebisar/kroppar/graviditeter/förlossningar bara blir så". Jag som gärna vill ha kontroll och känna mig informerad blir jättestressad när jag inte kan få svar på mina frågor.

Sen fick jag också skäll igår för att jag frågade om storleken på huvudet. Hon sa specifikt såhär "är det något särskilt ni vill ha svar på under undersökningen?" och då sa jag "ja, jag skulle vilja veta storleken på huvudet för jag har fått förklarat för mig av dom som har fött tidigare att det ofta är jobbigare att föda ut ett stort huvud än ett litet och att när huvudet väl är ute kommer kroppen "av sig självt"". Då blev hon också arg och sa att det bästa vore om vi kvinnor inte pratade med varandra om våra förlossningsupplevelser utan att man endast lyssnade på vårdpersonalen som KAN det här, och det fattar jag väl att det inte är huvudet som är avgörande utan axlarna?!

Vad är det för inställning, att vi kvinnor inte ska få prata med varandra? Herregud, hon var verkligen ett original den där tanten..

:banghead: Det är väl för fasen klart att huvudet spelar roll... Det kommer först (oftast) och bereder plats för resten, visst axlarna kan vara lite knepiga beroende på hur bebis ligger och kan försvåra förloppet lite men jag har förstått att det som att det är ovanligt. Vilken knasig människa :mad: Det som också spelar roll är hur bebis roterar på vägen ut. Men återigen, det är ju huvudet som bereder plats för resten...

:banghead: Det är väl för fasen klart att huvudet spelar roll... Det kommer först (oftast) och bereder plats för resten, visst axlarna kan vara lite knepiga beroende på hur bebis ligger och kan försvåra förloppet lite men jag har förstått att det som att det är ovanligt. Vilken knasig människa :mad: Det som också spelar roll är hur bebis roterar på vägen ut. Men återigen, det är ju huvudet som bereder plats för resten...

Ja, jag har förstått det precis likadant och att i vissa fall med väldigt stora/bredaxlade bebisar så kan axlarna bli ett problem men att det i dom allra flesta fall löser sig rätt smidigt när huvudet väl är ute. Jag tycker i vart fall att det är en högst relevant fråga och inget man borde bli utskälld för att man frågar, speciellt inte när hon nu frågade om det var något vi ville veta. :crazy:

Har för övrigt ätit sallad till lunch och sen hittills ett kokt ägg till mellanmål under eftermiddagen, har två till med mig. Känns så jäkla fattigt, men jag har läst på socialstyrelsens kommentarer kring graviddiabetes och hittade bland annat den här rapporten och enligt den har jag ju graviddiabetes, inte bara på gränsen. Så känns som att det verkligen är värt att ta på allvar och göra dom justeringar jag anser mig kunna göra nu sista tiden.

Har för övrigt ätit sallad till lunch och sen hittills ett kokt ägg till mellanmål under eftermiddagen, har två till med mig. Känns så jäkla fattigt, men jag har läst på socialstyrelsens kommentarer kring graviddiabetes och hittade bland annat den här rapporten och enligt den har jag ju graviddiabetes, inte bara på gränsen. Så känns som att det verkligen är värt att ta på allvar och göra dom justeringar jag anser mig kunna göra nu sista tiden.

Keso!

Fy vilket otrevligt bemötande @Sofie_B ! Men bebis var ju heller inte enorm väl (särskilt inte om han faktiskt är två veckor äldre)? Kände du dig lugnare av att få veta det, när chocken av den otrevliga barnmorskan lagt sig?

Jag var hos BM idag och hade SF-mått på 34, i vecka 38+2. Följer därmed medelkurvan i princip. För övrigt känns det fortfarande som om tiden står still och jag alltid kommer vara gravid.

Fy vilket otrevligt bemötande @Sofie_B ! Men bebis var ju heller inte enorm väl (särskilt inte om han faktiskt är två veckor äldre)? Kände du dig lugnare av att få veta det, när chocken av den otrevliga barnmorskan lagt sig?

Jag var hos BM idag och hade SF-mått på 34, i vecka 38+2. Följer därmed medelkurvan i princip. För övrigt känns det fortfarande som om tiden står still och jag alltid kommer vara gravid.

Nej, det är han ju inte, så dom tyckte väl att det inte var någon anledning att oroa sig så jättemycket men att vi bör hålla koll framöver och kanske göra det man kan för att förhindra att han fortsätter att spurta. Så ja, det känns bra att veta och han spås ju väga 4,5 vid fullgången graviditet och det är ju inte enormt stort utan fullt hanterbart.

Men åh, då är det ju ändå inte alls så långt kvar för dig! :love: Vad spännande, snart bebis!

Kan tipsa om appen "gravid med diabetes" för mycket kortfattad bra information. :)

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
117 629
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 486
Senast: BusBarro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5