Vinterföräldrar 16/17 del 3

Här i Finland "skall" mamman vara hemma 9 månader på föräldraledigt (man måste ansöka Skillt om man vill dela). Vårdledig kan en förälder vara tills barnet är 3 år (då får man ca 400€/månad)

Så gissa jag får konstiga blickar.

Hur länge får ni vara hemma sammanlagt? Får pappan några dagar? För visst får väl inte pappan några dagar om ni inte hade bott ihop?

Hur länge får ni vara hemma sammanlagt? Får pappan några dagar? För visst får väl inte pappan några dagar om ni inte hade bott ihop?

Pappan får 56 dagar totalt, 18 som han kan ta parallellt med mamman (vi har inte tagit ut några alls då han ändå var hemma) och resterande när 9 månaders föräldrarledighet är slut. Skall tas innan barnet är tre år

Pappan får 56 dagar totalt, 18 som han kan ta parallellt med mamman (vi har inte tagit ut några alls då han ändå var hemma) och resterande när 9 månaders föräldrarledighet är slut. Skall tas innan barnet är tre år

Men man kan alltså ansöka speciellt om han vill ta av "dina" dagar då?

Här i Finland "skall" mamman vara hemma 9 månader på föräldraledigt (man måste ansöka Skillt om man vill dela). Vårdledig kan en förälder vara tills barnet är 3 år (då får man ca 400€/månad)

Så intressant det där. För jag fattar fördelarna med att vara hemma länge. Och jag fattar varför man vill vara hemma. Men det är väl bättre att jag jobbar deltid och blir mindre stressad när vi har lättare att betala räkningarna och samtidigt ha pengar kvar att lägga undan? Och så får maken mer egentid med dottern som jag inte kan ta ifrån dem...

Och jag ska in på tisdag och jobba! Ser jag fram emot :D Blir lite utbildning så jag kommer inte lägga något porslin tyvärr. Nåja det kommer :)

Men man kan alltså ansöka speciellt om han vill ta av "dina" dagar då?

Jepp. 9 månader läggs automatisk på mig men jag kan överlåta åt pappan om jag vill, men är pappersarbete.

Men nog får man höra att jag konstig, alt att nog ör jag så snäll mot pappan och täääänk vilka möjligheter han får.

Jepp. 9 månader läggs automatisk på mig men jag kan överlåta åt pappan om jag vill, men är pappersarbete.

Men nog får man höra att jag konstig, alt att nog ör jag så snäll mot pappan och täääänk vilka möjligheter han får.

Dom har inte hängt på buke hör jag ;) tänk att det är sådan skillnad mellan olika länder som ändå ligger så nära! Visst vi har låååångt kvar till jämställdhet här i sverige också med fördelning av föräldradagar men vi har ju 90 dagar bundna per förälder, resten får vi ju dela upp hur vi vill. Vi kommer dela i princip lika, vi har väl inte räknat dagarna men kommer bli ungefär lika många månader :) jag är hemma 6 månader, sambon 9 och sen jag 3 :)

Tack för omtanken allihop. Tur att jag har buke.

Hade ångest hela gårdagen av att jag skulle till bm och behöva ta med bebis dit, bara tanken på att behöva amma där fick mig att börja gråta. Bebis är dessutom fortfarande skrikig när saker inte sker direkt enligt henne och det får mig verkligen att må ännu sämre. Men det gick jätte bra även fast bebis vaknade efter halva tiden och var hungrig.

Jag gick därifrån med lite högre huvud och lite bättre självförtroende. Bm ska hålla koll på mig hon också nu. Känns skönt att ha proffsigt folk omkring mig när jag mår som jag gör :)

Dom har inte hängt på buke hör jag ;) tänk att det är sådan skillnad mellan olika länder som ändå ligger så nära! Visst vi har låååångt kvar till jämställdhet här i sverige också med fördelning av föräldradagar men vi har ju 90 dagar bundna per förälder, resten får vi ju dela upp hur vi vill. Vi kommer dela i princip lika, vi har väl inte räknat dagarna men kommer bli ungefär lika många månader :) jag är hemma 6 månader, sambon 9 och sen jag 3 :)

Tjuvtittar i den här tråden (har ingen bebis, ska inte ha bebis. Mina barn är snart längre än mig ;-D ). I Schweiz där jag bor har mamman 98 dagar (14veckor) med 80% av lönen (dock max 1750kr/dag). För att ha rätt till den ersättningen måste mamma ha arbetat minst fem månader under graviditeten och ha anställning vid tidpunkt för barnets födsel. Pappan har inga dagar men har rätt att begära 1-2 dagar ledigt efter barnets födsel... Det finns arbetsgivare som är mer generösa (ledigt men utan betalning) men det är upp till arbetsgivaren. Så visst skiljer det sig åt ...

Med dottern tog jag 13 månader och sambon fyra. Men eftersom han är lärare och har ledigt alla lov var han hemma de första två månaderna samt fyra månader året därpå, förutom de fyra han tog ut föräldrapenning. Så det blev 10 månader och så har han alla framtida lov :) Så i statistiken ser det väldigt ojämställt ut men i själva verket har han barnen betydligt mer än jag.

Hittade nyss en bit vit tråd i underlivet. Inte konstigt att jag haft ont.
Jag hittade olika långa bitar svart tråd (såg ut som björntråd) under flera veckors tid allt eftersom stygnen lossnade.
Jag kände mig mer normal och mjukare för varje trådbit som kom, då hoppas det blir likadant för dig med känslan. :)

Har hittat annan tråd tidigare och fattat att det var från stygnen, men då har det varit smalare tråd, och mörk. Dwn här var ganska tjock. Och vit.
Minns dock att läkaren sydde med olika trådar på olika ställen. Men jag trodde inte man sydde ihop med sån här tråd...

Jag kände mig mer normal och mjukare för varje trådbit som kom, då hoppas det blir likadant för dig med känslan. :)
Hoppas det med. Tycker i a f att det blev lite mindre tryck nu. Men det svider fortfarande lite. Frågan är hur mycket som är ok eller om jag bör ringa Gyn igen.

Har hittat annan tråd tidigare och fattat att det var från stygnen, men då har det varit smalare tråd, och mörk. Dwn här var ganska tjock. Och vit.
Minns dock att läkaren sydde med olika trådar på olika ställen. Men jag trodde inte man sydde ihop med sån här tråd...

Hoppas det med. Tycker i a f att det blev lite mindre tryck nu. Men det svider fortfarande lite. Frågan är hur mycket som är ok eller om jag bör ringa Gyn igen.

Om du är minsta tveksam tycker jag du ska ringa gyn!

Om du är minsta tveksam tycker jag du ska ringa gyn!
De missuppfattar mig ju bara. :mad:
Ringer för att det gör ont att kissa, läkaren tjatar om att livmodern drar ihop sig när man ammar och att man därför blöder varierande mycket. :banghead: Påpekar för läkaren varför jag ringde, han fortsätter tjata om blödning. O_o

Så jag har ingen lust att ringa dit i onödan.

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 038
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 467
Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
46 488
Senast: BusBarro
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
28 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka