Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ätbart att packa ner till förlossningen, några tankar där? För både mig och sambon...
Vi hade med näringsdryck, proteinbars och kexchoklad, mao sånt som kunde ligga i väskan färdigpackat utan problem. Nu hann vi inte äta något på förlossningen men det var bra att ha sen, på familjehotellet :)

Jag visste att det skulle komma något sådant som svar :)
Sambon och jag har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra och vi båda är på det klara med att vi vill döpa vårt barn.

Man gör ju givetvis det som känns bäst för en själv.

Jag förstår bara inte poängen med att upprätthålla och inbjuda i kristna traditioner när man själv inte är kristen. Dopet är trots allt ett sakrament och barnet "återföds i Jesu namn", att bara döpa för sakens skull och för att det är tradition i familjen känns konstigt för mig när det egentligen står för så himla mycket mer.

Jag trodde till och med när jag var mindre att man var tvungen att bli döpt, annars fick man liksom inget namn officiellt. Det är inte förrän senare jag började reflektera över vad det egentligen betydde och insåg att man inte måste och att det är en väldigt märklig tradition att hålla fast vid, i mina ögon.

Har ni tänkt att döpa era barn?

Vi kommer döpa Lill-bönan, när hon blir äldre får hon själv avgöra om hon vill vara kvar eller gå ur svenska kyrkan. Men hon ska veta vad hon går ur innan vi tar det beslutet åt henne.
Jag fick själv valet vid konfirmationen att gå utbildningen, väljer jag sedan att inte genom gå konfirmationen så är det mitt val och ingen kommer stoppa mig. Men jag ska veta vad jag tackar nej till innan jag säger nej till det.
Vi är inte troende, men vi delar samtidigt viss del av kristen tro och väljer därför att fortsätta på det steget. Vill hon själv konvertera till något annat/gå ur senare i livet, då är det inget jag kommer hindra :)

Att hindra är inte riktigt nåt du kan heller ;) jag resonerar tvärtom, vill mitt barn vara medlem i nåt får han gå med själv.

Vi kommer döpa Lill-bönan, när hon blir äldre får hon själv avgöra om hon vill vara kvar eller gå ur svenska kyrkan. Men hon ska veta vad hon går ur innan vi tar det beslutet åt henne.
Jag fick själv valet vid konfirmationen att gå utbildningen, väljer jag sedan att inte genom gå konfirmationen så är det mitt val och ingen kommer stoppa mig. Men jag ska veta vad jag tackar nej till innan jag säger nej till det.
Vi är inte troende, men vi delar samtidigt viss del av kristen tro och väljer därför att fortsätta på det steget. Vill hon själv konvertera till något annat/gå ur senare i livet, då är det inget jag kommer hindra :)
Vi är inte överens... Jag vill döpa av tradition, tänker att vi genom tradition är kristna även om ingen av oss är religiös. Sambon tänker tvärtom. Det ger sig, ingen av oss är väl jättebestämd på det tror jag. Nånting kommer vi definitivt göra, blir det inte dop blir det välkomstfest men det känns inte lika... "riktigt" ;)

Nej, jag vill inte det även om det är tradition i sambons familj. Ser ingen anledning att min son ska välsignas utav en religion jag inte tror på eller "bli en del av Jesu liv, död och återuppståndelse". Tror dessutom att ett dop för hans del skulle innebära något otäckt och mest resultera i hejdlös gråt, inte så sugen på det.

Vi har inte tänkt döpa, vi kommer ha en typ namngivningssceremoni istället. Han kommer få ha en dopklänning som min mormor sytt, den är ju knappast religiös i sig, och den är fin! ;)

Annars är det tradition i sambons släkt att döpa, hans syskon har barn allihop och det har varit en väldans massa dop... Min pappa är troende och arbetar i kyrkan så jag vet inte riktigt vad jag kan vänta mig för reaktion därifrån...

Det absolut enda jag känner är "tråkigt" med att inte döpa är att det finns en dopklänning på pappas sida av släkten som alla burit i jag vet inte hur många generationer. Alla som har haft den på sig har sen fått sitt namn inbroderat på klänningen. Men det är ju bara tråkigt att missa eftersom just klänningen är tradition och kiddot kan väl ha den som festklänning på min födelsedag i sommar om det nu skulle vara så :idea:
Men ni kan ju ha en namngivningsfest och så kan hon ha klänningen då? Och få namnet broderat?

Jag har lite samma, Bönan hinner knappt suga något utan lägger hon munnen rätt så forsar det ut, tar hon bort huvudet duschas hela hon. :o
Mjölk har jag i mängder känns det som, har som plan att pumpa i vart fall en eller två portioner och ha i frysenm vid tillfällen då sambon är hemma själv en stund och donnan är hungrig.
Bröstmjölk håller 3 dagar i kyl och 6 månader i frys. Får dock inte värmas i micro för då försvinner alla näringsämnen i bröstmjölken. Utan värms i vattenbad eller dricks rumstempererat. Det är vad min BM talade om för mig i vart fall.

Kräks gör vår böna nästan jämt. Känns som hon knappt får i sig hälften innan hon kräks, sedan äter hon mer och kräks igen. Men hon går upp i vikt som hon ska, så inget att fundera över enligt Bvc utan det är helt normalt.

Om du har för mycket mjölk så blir det lätt värre av att pumpa eftersom du då stimulerar produktionen.

Jag tipsar om uppsamlingskopp att ha på det andra bröstet medan du ammar. Dels slipper du läckage och dels kan du då spara mjölken från koppen och behöver inte pumpa (iaf lika mycket).

Men ni kan ju ha en namngivningsfest och så kan hon ha klänningen då? Och få namnet broderat?

Ja, det har du såklart rätt i. Vill vi verkligen så är det inte svårare än så. Förmodligen kommer det bli en "namngivnings-/träffa släkten-fest" ihop med att jag fyller år i början på juli och känns det viktigt med dopklänningen så får kiddot ha den på en stund då.

Det är den finska sidan av familjen som håller i den traditionen så för den sakens skull känns det också lite extra kul om det förs vidare när det inte kommer finnas så mycket annan koppling till just det "arvet". Men det är inget måste som det känns nu. Det lär ju vara rätt varmt för en två månaders-ish med en tjock klänning på sig i juli så vi får se. :D

@YaHilweh och @Maja_Kandi jag instämmer med @Imogen här ovan. Uppsamlingskopp är super. Har Medelas som jag köpt på apotek. Funkar jättebra och är smidigt att samla upp mjölken så. Dock funkar det inte riktigt lika bra på båda sidor för mig, så jag samlar oftast bara från den sida som sas ger bäst utdelning.

Nej inget dop här. Jag är inte döpt själv och är tacksam för det. I sambon familj har det blivit tradition med någon sorts namngivningsceremoni istället så antagligen blir det något sådant.

Vill inte BB ha modersmjölk? Tänkte att om man har väldigt mycket så kanske det finns någon annan som har nytta av den :)

Vill inte BB ha modersmjölk? Tänkte att om man har väldigt mycket så kanske det finns någon annan som har nytta av den :)
Om inte annat brukar neonatalavdelningarna vilja ha. Här får man 200:- per liter. Skadar inte att höra av sig till dem om man vill. Tror att man får låna pump gratis då.

Jaha det verkar som jag har fått en nattpigg unge, känner mig redan som en sliten småbarnsmamma. Tur att han är så juvlig så att det är värt att vara vaken! :love:

Pratade med min barnmorskemottagning ang mitt järnvärde. Dock så har min ordinarie bm fortfarande semester så fick prata med en annan. Frågade vad som krävs för att få järninjektioner och hon svarade att hon inte visste vilka nivåer på värden men att man är restriktiv med det pga att det finns risker. När jag frågade henne vilka de riskerna var så började hon redogöra för att "förr var riskerna ...". Svarade henne att jag inte är intresserad av vad riskerna var förr utan vilka risker som finns nu. Men då kunde hon inte svara. Jag har en bokat tid med min bm på torsdag och bm i telefonen tyckte käckt att då kunde hon ju ta ett nytt järnvärde på mig och så har det kanske stigit. Jag bet ifrån och sa att även om själva Hb har stigit något så visar ju Ferritinvärdet att mina depåer snart är uttömda.
Suck. Känns som att de försöker vänta ut mig nu tills jag inte längre är deras patient. Får se vad min ordinarie bm säger på torsdag, plan 2 är att prata med läkaren själv och plan 3 är att få en second opinion från en annan barnmorskemottagning. Men tiden går ju, det är bara ca 5 veckor kvar av min graviditet.

När jag har pratat med min ordinarie bm så har hon flera gånger sagt att upplever du värre symptom av din järnbrist så får du höra av dig. När jag då hör av mig så menar hon att det är normalt att vara trött när man är gravid, när jag säger att jag är yr så menar hon att det inte är så konstigt eftersom jag är lång. Såg ut som en fågelholk när hon sa det, jag har aldrig i mitt liv blivit kallad lång! Jag är 1,63 cm :D
Sen menar hon att mitt järnvärde troligtvis var lågt redan när jag blev gravid och då har det ju inte sjunkit så mkt (järnvärde 105 till järnvärde 90 och ferritin 47 till 18). Men oavsett hur mitt järnvärde var innan så är det ju för lågt, jag mår ju inte bra.
Man vill ju så gärna må bra att man försöker o kämpar för att hålla skenet uppe. Men nu är jag nästan helt orkeslös och matt i kroppen. Jag fixar liksom inte det och så blir man bemött med all sköns förklaringar på att det är normalt. Det får mig att bara känna mig som en som klagar för ingenting.
Behövde nog bara skriva av mig för att peppa mig själv lite inför mötet på torsdag.

Fortsätter att ila ner i bäckenet så fort jag gör något...
Jag har ju haft så en hel del, bm säger att det förmodligen är bebis som kommer åt nerver när man rör sig. Jag hade så i flera veckor så fort jag gick men efter att bebis bökade runt ordentligt en dag har det minskat ordentligt. Men jag känner fortfarande av det några gånger om dagen och det kan också komma när jag ligger stilla men då är det väldigt tydligt att det hänger ihop med att karatekid grejar där inne.
Men drygt är det :down: stundvis gjorde det så ont att jag tog tillfället i akt att träna på andningen :p

Om ni har köpt en modell med bas att fästa i, kontrollera att skyddet faktiskt fastnar i basen. Det gjorde inte vårt. Det gick att vicka skyddet ganska rejält i sidled i förhållande till basen, men bara åt ena hållet. Vi har reklamerat det och ska få en ny bas, men det är flera veckor sen nu och ännu inget paket.
Ajdå, får hoppas att vi inte stöter på det problemet!
Hur löste ni det med hemfärd och bilåkande nu när ni väntar? Bara bältat stolen?

Men det låter ju skit Mois! Har inte följt din story men du kan inte söka hjälp nån annanstans? Typ spec.mödravård eller privat mvc?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar