Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Håller med tidigare skribent, även om det "bara" är 5 veckor kvar kan du ju inte ha det sådär @Mois. Försök ligga på mer, det krävs ju ork för att genomgå en graviditet också. Hade överdrivit om nödvändigt.

Här är nu de lugna dagarna ett minne blott. Mannen är över födelsevikt nu och har klättrat över 4 kilo! Där kom också en massa ork att vara vaken hela dagarna, skruva på sig och gnälla. Får flytta honom mellan bröst, babygym och babysitter hela tiden för att hålla honom nöjd. Kräkts 5 gånger idag pga enorm mjölkkonsumtion och kissat på skötbädd/sig själv två gånger. Om två minuter kommer pappa hem och då är det hans unge :up::D

Vi var på första besöket på Bvc igår. Liten väger nu drygt 3,1 kilo! :)

Har verkligen sovit jättebra sen vi slutar försöka med egen säng. Inatt provade vi med att ha nestet i sängen, funkade jättebra! Han sov ända till fem! :o Och sen sov han i sängen till halv åtta och sen i nestet till tio. Hur skönt som helst! :D

Vad jobbigt det låter... Jag slapp såna där bekymmer. Kanske nån annan vet vad det kan bero på. Hör det till foglossning tro?
Jag tror inte att det är foglossningen utan som @Positron säger, att bebis bökar nedåt. Läste nånstans att det kan vara att den håller på att fixera sig, vet inte om det stämmer. Störande mest, jag får också träna andning ibland men idag har det varit lugnt...

Hemma igen efter 2veckor + i Sverige. Var ju lite att läsa igen.. Har nog missat hälften ändå.

Hursomhaver - angående dop så är det något vi kommer göra. Min man är från mellanöstern (Irak) och är av den kristna tron. För honom är det superviktigt att döpa då miljoner blir mördade och utkastade från mellanöstern pga att de är kristna. Jag är inte döpt men vill också gärna döpa in till den kristna tron, då vårat samhälle, moral och traditioner är byggt på just kristendomen, även fast jag gärna lutar mig mot buddismen själv i många filosofiska aspekter.

Till något helt annat. Jag är ju i vecka 35 nu, hittills har jag gått upp 5.5 kg (6,2 kg efter julmaten som försvann nu när jag är tillbaka i London). Var normalviktig till att börja med - tror BMI låg på 23.7. Är inte det väldigt lite att bara gått upp 5.5kg? BM har ju inte vägt mig sedan inskrivning, vet inte varför. Har en kontroll på torsdag så ska fråga då jag fått många kommentarer att jag är liten för hur långt gången jag är. SF mått tror jag var okej, men det har dom bara tagit en gång (Det blir min 3dje kontroll på sjukhuset på hela graviditeten exl. ultraljud vilket jag tycker är löjligt lite för en förstföderska). Börjar bli lite nojig att det är något som inte stämmer. Annars tycker jag att han är väldigt aktiv och lever loppan i magen mest hela tiden. Maten tycker jag är MER ohälsosam än innan och jag var mycket mer aktiv innan graviditet då jag jobbade fysiskt i stall - däremot är portionerna något mindre då det inte finns så mycket plats kvar. Kan det vara så att jag tappat massa muskelmassa som annars väger? Kan fortfarande stänga mina två (dock rymliga) vinterjackor i storlek S så det känns ju lite knasigt.

Hemma igen efter 2veckor + i Sverige. Var ju lite att läsa igen.. Har nog missat hälften ändå.

Hursomhaver - angående dop så är det något vi kommer göra. Min man är från mellanöstern (Irak) och är av den kristna tron. För honom är det superviktigt att döpa då miljoner blir mördade och utkastade från mellanöstern pga att de är kristna. Jag är inte döpt men vill också gärna döpa in till den kristna tron, då vårat samhälle, moral och traditioner är byggt på just kristendomen, även fast jag gärna lutar mig mot buddismen själv i många filosofiska aspekter.

Till något helt annat. Jag är ju i vecka 35 nu, hittills har jag gått upp 5.5 kg (6,2 kg efter julmaten som försvann nu när jag är tillbaka i London). Var normalviktig till att börja med - tror BMI låg på 23.7. Är inte det väldigt lite att bara gått upp 5.5kg? BM har ju inte vägt mig sedan inskrivning, vet inte varför. Har en kontroll på torsdag så ska fråga då jag fått många kommentarer att jag är liten för hur långt gången jag är. SF mått tror jag var okej, men det har dom bara tagit en gång (Det blir min 3dje kontroll på sjukhuset på hela graviditeten exl. ultraljud vilket jag tycker är löjligt lite för en förstföderska). Börjar bli lite nojig att det är något som inte stämmer. Annars tycker jag att han är väldigt aktiv och lever loppan i magen mest hela tiden. Maten tycker jag är MER ohälsosam än innan och jag var mycket mer aktiv innan graviditet då jag jobbade fysiskt i stall - däremot är portionerna något mindre då det inte finns så mycket plats kvar. Kan det vara så att jag tappat massa muskelmassa som annars väger? Kan fortfarande stänga mina två (dock rymliga) vinterjackor i storlek S så det känns ju lite knasigt.
5,5 kg är ju inte mycket nej. Jag födde i v 36+1 och hade då gått upp 11 kg vilket räknas som normalt. Man räknar med att själva graviditeten väger ca 7 kg med barnet, extra blod, moderkakan mm. Jag hade nog bett dem kolla att allt ser bra ut. Det behöver ju inte alls vara något galet, men kan ju vara skönt att få det bekräftat. Det finns ju ämnesomsättningsstörningar som kan störa tillväxten. Det kontrolleras enkelt med ett blodprov.

Tycker också det lät lite... Skumt att du gått på så få kontroller, kanske är olika i England mot här men det lät väldigt lite tycker jag?

Apropå vikter. Första gången jag vägde mig hos bm stod vågen på 63kg. Sista gången (samma morgon som det drog igång) var det 78. 15kg plus totalt alltså... Igår när vi var dit vägde jag mig också, 71. Jag blev nästan besviken att jag inte tappat mer. :cautious: Nu kom ju kylan hit, men bara det är normala grader ska jag ut å gå med vagnen! Då borde det ju åka av lite kilon tycker jag...

Tycker också det lät lite... Skumt att du gått på så få kontroller, kanske är olika i England mot här men det lät väldigt lite tycker jag?

Apropå vikter. Första gången jag vägde mig hos bm stod vågen på 63kg. Sista gången (samma morgon som det drog igång) var det 78. 15kg plus totalt alltså... Igår när vi var dit vägde jag mig också, 71. Jag blev nästan besviken att jag inte tappat mer. :cautious: Nu kom ju kylan hit, men bara det är normala grader ska jag ut å gå med vagnen! Då borde det ju åka av lite kilon tycker jag...
Det löser sig med tiden. Jag har gått ner nio av de elva jag gick upp och jag födde mitt barn för åtta veckor sedan. Jag hade säkert gått ner mer om jag ätit nyttigare, men det blir lätt en kaka extra när man sitter hemma mycket. Har alltid haft lättare att hålla mig i skinnet där när jag är på jobbet och i stallet.

Här är vi nog i det första utvecklingssprånget nu. Ålderskorrigerat är hon nu 4 v och 1 dag och det är gnälligt och missnöjt mest hela tiden. Hon är i princip bara nöjd när hon sitter fast vid bröstet eller möjligen ligger i famnen med nappen. Inte vill hon sova med någon reda heller. Hoppas att det bara varar ett par dagar.

Här är vi nog i det första utvecklingssprånget nu. Ålderskorrigerat är hon nu 4 v och 1 dag och det är gnälligt och missnöjt mest hela tiden. Hon är i princip bara nöjd när hon sitter fast vid bröstet eller möjligen ligger i famnen med nappen. Inte vill hon sova med någon reda heller. Hoppas att det bara varar ett par dagar.

Samma här, och det är lite tröttsamt. Badade ikväll efter fem kräkningar tillika ombyten varav en del i hans hår. Grät så det kom ett par krokodiltårar, hua. Sedan direkt till bröstet och frid och fröjd igen. Vet inte om jag tror det är någon utveckling utan snarare att han varit slö när han varit liten och torr, det är bvc också inne på. Vi blev bokad på läkarbesök den 12e för månadskontroll, det var det ni skulle iväg på också va?
En annan fråga till er som har bebisar utanför magen (förstår att övriga inte längtar mindre av allt barnprat ;) ) hur ofta badar ni era? Nu hatar ju sonen det och jag vill inte torka ut honom så jag badar när han är smutsig. 7-9 dagars intervall hittills.

Tycker också det är väldigt lite när jag jämför med vänner i Sverige. Men så är ju sjukhuset mega stort mitt i smeten och har väl 1000-tals personer varje dag som ska föda barn = man försvinner in i mängden. Börjar dock känna mig osäker och orolig nu då informationen har varit sjukt dålig och det närmar sig med stormsteg!

5,5 kg är ju inte mycket nej. Jag födde i v 36+1 och hade då gått upp 11 kg vilket räknas som normalt. Man räknar med att själva graviditeten väger ca 7 kg med barnet, extra blod, moderkakan mm. Jag hade nog bett dem kolla att allt ser bra ut. Det behöver ju inte alls vara något galet, men kan ju vara skönt att få det bekräftat. Det finns ju ämnesomsättningsstörningar som kan störa tillväxten. Det kontrolleras enkelt med ett blodprov.

Ja, jag tänkte fråga nu på torsdag för att stilla oron lite. Tidigare har det ju varit skönt att inte gå upp, för då tänkte jag "då har man ju lite marginal till slutet". Men nu är det ju nästan slut och då blir det ju lite omvänt oroligt, kläderna sitter som i hela graviditeten och jag har inte magrat av i ansiktet, så då tänker jag att det är bebis som inte växer som det ska?

I vilket fall så lär jag ju inte bli klokare förens jag har varit hos BM men det kan ju vara skönt att bara få prata av sig oron så att säga :P

Samma här, och det är lite tröttsamt. Badade ikväll efter fem kräkningar tillika ombyten varav en del i hans hår. Grät så det kom ett par krokodiltårar, hua. Sedan direkt till bröstet och frid och fröjd igen. Vet inte om jag tror det är någon utveckling utan snarare att han varit slö när han varit liten och torr, det är bvc också inne på. Vi blev bokad på läkarbesök den 12e för månadskontroll, det var det ni skulle iväg på också va?
En annan fråga till er som har bebisar utanför magen (förstår att övriga inte längtar mindre av allt barnprat ;) ) hur ofta badar ni era? Nu hatar ju sonen det och jag vill inte torka ut honom så jag badar när han är smutsig. 7-9 dagars intervall hittills.
Japp, vi har månadskontroll den 14 e. Vi brukar bada var 4e dag, men tror att vi ska försöka göra det lite oftare. Det är sjukt svårt att få rent i vecken kring halsen. När man försöker komma åt där drar hon in halsen som en sköldpadda, axlarna sitter klistrade vid öronen då. Tror att hon kan vara kittlig där precis som jag var som liten.

Ja, jag tänkte fråga nu på torsdag för att stilla oron lite. Tidigare har det ju varit skönt att inte gå upp, för då tänkte jag "då har man ju lite marginal till slutet". Men nu är det ju nästan slut och då blir det ju lite omvänt oroligt, kläderna sitter som i hela graviditeten och jag har inte magrat av i ansiktet, så då tänker jag att det är bebis som inte växer som det ska?

I vilket fall så lär jag ju inte bli klokare förens jag har varit hos BM men det kan ju vara skönt att bara få prata av sig oron så att säga :P
Håller tummarna för att allt ser bra ut.

Oj, jag har gått upp minst 15 kg :angel: Vet inte exakt vad jag vägde innan graviditeten. Men ungefär 15kg eller lite till har jag gått upp. Det mesta sitter på magen. Alla tycker jag ser ut som vanligt i kroppen förutom kulan på magen. Jag som normalt har S/M i kläder har fått skaffa en jacka i XL... Har dock blivit en del onyttigheter och ganska mycket fika det sista... Men ja, 5,5 kg låter lite lite. Men det kan ju vara väldigt individuellt också.

men det blir lätt en kaka extra när man sitter hemma mycket.

Jag blir tvärt om. Jag äter inte alls när jag bara går hemma. Lite "oj är klockan redan..", igår åt jag endast 3 knäckemackor med ost. Idag har jag ställt klockan så jag verkligen inte glömmer att äta ordentligt. Är ju viktigt för bebis och amning att jag får i mig det jag ska.

Nu hatar ju sonen det och jag vill inte torka ut honom så jag badar när han är smutsig. 7-9 dagars intervall hittills.

Vi badat 1 gång i veckan ungefär om behovet finns, annars har det gått kanske 9 dagar mellan. Beror lite på hur mycket kräk/bröstmjölk som spills och var. Håret är inte så käckt att tvätta med våtservett :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 140
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar