Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fick idag känna på en eftervärk, kändes som jag skulle dö. Dessutom ville ju såklart Adrian amma mitt i allt ihop. Det var bara att bita ihop!

Imorgon får vi besök av BVC, ska bli intressant att se hur mycket han väger :)

Du vet att eftervärkarna oftast kommer när man ammar? :)

Nej de sa mest att om det är allergi så är det mot just mjölkprotein, aldrig laktos. Så det var ju inte mer än jag redan förstått. Men eftersom att det verkar gå bra så länge jag håller ner på mjölken så fortsätter jag som tidigare. Äter ju smör, ost osv men äter bara en tallrik fil/dag tex. Dricker bara vatten och nån kopp te. Märker jag nån försämring så är det klart att jag avbryter helt. :) Har provat nån oatly havre-gurt som var ätlig med sylt. ;) Så bara jag ätit upp det jag fick av mamma ska vi nog köra på det framöver.

Och jag tipsar om Yosa! Jag gillade inte oatlys havregurt men yosa var ett bra alternativ om man vill undvika soja :up:

Ska hålla i minnet att de där dropparna kan ställa till det också. Idag var han väldigt ledsen en sväng mitt på dagen innan han fick ur sig ordentligt. Lite segare än förut, lite som när jag tabbat mig med mjölken. Började ge dropparna i måndags efter bvc-besöket. Fick inga av dem men har köpt på apoteket innan. Oljebaserade. Har läst nånstans (minns inte om det var här i tråden) att de vattenbaserade är snällare mot magen...

Fick aco av BVC på hembesöket. Efter 3-4 dagar blev hennes avföring mer seg och trög. Samt att hon krystade länge innan det kom något.
Dessa är oxå oljebaserade men utan konserveringsmedel utan bara med naturliga ämnen. Sedan verkar hon tycka att de är godare för hon tar dom utan att blinka. De andra var inte alls lika populärt att ta.

Fick aco av BVC på hembesöket. Efter 3-4 dagar blev hennes avföring mer seg och trög. Samt att hon krystade länge innan det kom något.
Dessa är oxå oljebaserade men utan konserveringsmedel utan bara med naturliga ämnen. Sedan verkar hon tycka att de är godare för hon tar dom utan att blinka. De andra var inte alls lika populärt att ta.

Vi köpte D-vitamin Olja Apofri. Började med dem i måndags. Igår fick han verkligen ta i och var riktigt riktigt ledsen en stund på kvällen innan han fick ur sig. Det är mycket geggigare/segare i blöjan och luktar illa jämfört med förut. Jag åt en tallrik yoghurt i förrgår kväll och igår morse. Vilket det nu beror på är ju svårt att veta... Men nu skiter jag i det också, det är verkligen inte värt det när stackars liten får så ont i magen... :( Sambon skulle handla lite olika mjölkfria alternativ idag.

Och jag tipsar om Yosa! Jag gillade inte oatlys havregurt men yosa var ett bra alternativ om man vill undvika soja :up:

Tack för tips! :) Det var ingen direkt jättehit tyckte jag med havre-gurt, men då har jag bara provat naturell och den funkade med sylt. ;) Sambon ska få en lista på vad han ska handla hem. Stackaren. :p

Idag börjar pappan jobba igen. Han har varit hemma tre veckor totalt, men nu ska vi tydligen klara oss själva liten och jag. :o :p

Tack för tips! :) Det var ingen direkt jättehit tyckte jag med havre-gurt, men då har jag bara provat naturell och den funkade med sylt. ;) Sambon ska få en lista på vad han ska handla hem. Stackaren. :p

Naturell var inte så gott nej, jordgubben är godare om man köper oatlys.

Av de sojaprodukter jag provat så tyckte jag bäst om alpro mild & creamy vanilj. Då smakar det nästan som yoghurt men jag fick lite störda smaklökar till slut och tyckte en hel del smakade jättebra efter flera månader utan mejeriprodukter ;) jag lärde mig tom att dricka sojalatte :p

Gnäll inlägg från mig.

Allt såg bra ut hos BM förutom att jag hade förhöjt av något i urinprovet vilket kan vara urinvägsinfektion som jag deffo inte känt av, vilket det även var förra gången (i slutet av november) men då tyckte den bm inte att det var någon fara, denna gången ska dom skicka iväg det till labbet för ordentlig undersökning.

Ang. vikten sa hon att det absolut inte var någon fara, men vägde mig ändå inte eller frågade ens hur mycket jag gått upp trots uttryckt oro för att jag inte gått upp speciellt mycket. Men SF låg på vad det ska (33) och hon tyckte väl att det var viktigare.

Nu då till gnäll gnäll.. Så jag har alltså inga mer Bm kontroller! Detta var min tredje och jag är välkommen tillbaka bf+1 om han inte redan har fötts. Känns ju snopet! Då jag "bara" är i vecka 35 (34 +4) nu. Dessutom har dem inte kollat så att han ligger med huvudet neråt eller är fixerad. Vad jag har läst så är det något man gör i vecka 37 och om dom inte ligger rätt så vänder man på dem för hand alternativt bokar planerat kjesarsnitt.

Gnällde lite för mannen och vi funderar på att kanske boka in en tid på privatkliniken vi går till ibland när vi blir irriterade på vården i UK. Är det värt det eller är det bara jag som fått för mig att det är viktigt att bebis ligger rätt? Nämnde dock för henne att jag TROR att han fixerat sig eftersom magen sjunkit något. Fick dock ingen reaktion överhuvudtaget på det. Inget ja det har han eller nej men det kommer nog snart.

Gnäll inlägg från mig.

Allt såg bra ut hos BM förutom att jag hade förhöjt av något i urinprovet vilket kan vara urinvägsinfektion som jag deffo inte känt av, vilket det även var förra gången (i slutet av november) men då tyckte den bm inte att det var någon fara, denna gången ska dom skicka iväg det till labbet för ordentlig undersökning.

Ang. vikten sa hon att det absolut inte var någon fara, men vägde mig ändå inte eller frågade ens hur mycket jag gått upp trots uttryckt oro för att jag inte gått upp speciellt mycket. Men SF låg på vad det ska (33) och hon tyckte väl att det var viktigare.

Nu då till gnäll gnäll.. Så jag har alltså inga mer Bm kontroller! Detta var min tredje och jag är välkommen tillbaka bf+1 om han inte redan har fötts. Känns ju snopet! Då jag "bara" är i vecka 35 (34 +4) nu. Dessutom har dem inte kollat så att han ligger med huvudet neråt eller är fixerad. Vad jag har läst så är det något man gör i vecka 37 och om dom inte ligger rätt så vänder man på dem för hand alternativt bokar planerat kjesarsnitt.

Gnällde lite för mannen och vi funderar på att kanske boka in en tid på privatkliniken vi går till ibland när vi blir irriterade på vården i UK. Är det värt det eller är det bara jag som fått för mig att det är viktigt att bebis ligger rätt? Nämnde dock för henne att jag TROR att han fixerat sig eftersom magen sjunkit något. Fick dock ingen reaktion överhuvudtaget på det. Inget ja det har han eller nej men det kommer nog snart.

Men vad himla olika det verkar vara mot här? Jag gick på kontroller med först en månads mellanrum, sen två veckor och på slutet en gång i veckan. Bm menade på att det är ju i slutet av graviditeten som det kan hända saker som man vill ha uppsikt över, bland annat om de fixerat sig. Jag tycker det låter väldigt oseriöst och slarvigt att inte kolla upp oftare. Men det är klart att det kan vara olika i olika länder... Jag hade dock inte känt mig så säker utan fler kontroller innan bf, men då är ju jag en sån som har paraply i solsken. Kanske är jag fånig men jag hade försökt få träffa nån annan bm. Uselt när de inte ens kan ta ens oroliga frågor på allvar. :mad:

Men vad himla olika det verkar vara mot här? Jag gick på kontroller med först en månads mellanrum, sen två veckor och på slutet en gång i veckan. Bm menade på att det är ju i slutet av graviditeten som det kan hända saker som man vill ha uppsikt över, bland annat om de fixerat sig. Jag tycker det låter väldigt oseriöst och slarvigt att inte kolla upp oftare. Men det är klart att det kan vara olika i olika länder... Jag hade dock inte känt mig så säker utan fler kontroller innan bf, men då är ju jag en sån som har paraply i solsken. Kanske är jag fånig men jag hade försökt få träffa nån annan bm. Uselt när de inte ens kan ta ens oroliga frågor på allvar. :mad:

Ja men eller hur! Precis sådär kände jag mig :mad:. Plus att jag har aldrig samma BM då det inte finns resurser för det. Så är jag inte nöjd så får jag byta sjukhus (vilket jag försökt göra 3 gånger utan resultat) så känner mig rätt uppgiven om jag ska vara ärlig! :(

Gnäll inlägg från mig.

Förstår om du inte tycker att du fick ut så mycket av det besöket. Stor skillnad mot hur det är här. Bra iaf att Sf-måttet såg bra ut, då är det säkert ok.

Att bebisen ligger rätt och helst är fixerad är viktigt här iaf. Är bebisen inte fixerad när vattnet går ska man ta sig till förlossningen så snart som möjligt. De har ju också koll på att huvudet är neråt här eftersom man inte förlöser vaginalt om bebis ligger i sätesbjudning.

Ja att veta hur bebis ligger känns ju rätt relevant... Samtidigt har jag ju svårt att tro att hela England "slarvar" bara för att vi har olika rutiner.

Vi har köpt spjälsäng idag :) Så nu är allt på plats inför bebis ankomst.

Sambon börjar bli nojjig tror jag :p Har blivit "förbjuden" att ringa honom på jobbet etc utan smsa istället. Och inte gå ut utan telefon. Så jag smsar istället, fast han blir lika nervös då :p

Blir för övrigt andfådd av att vända mig i soffan eller ta på hundarna kopplet. Enligt sambon både andas jag tungt och har börjat snarka.

Blir för övrigt andfådd av att vända mig i soffan eller ta på hundarna kopplet. Enligt sambon både andas jag tungt och har börjat snarka.

Det blev jag också på slutet. Att få på sig skor var spännande. ;) Hade fått låna en sån där tång så man når till marken utan att behöva böja sig ner. Med den nöp jag om flärpen där fram också hade jag skohorn, då funkade det! :p

Undrar också hur det går för @Riru!

Gnäll inlägg från mig.

Jag tror det dels är en fråga om välfärd (vi har högre välfärd i Sverige), dels så tror jag faktiskt att det är en fråga om jämställdhet. UK är stenålder jämfört med oss i det avseendet. Ingen man hade accepterat de risker det medför om bebis ligger fel. I ditt fall hade jag inte tvekat, uppsök en annan barnmorska och gå på ett par kontroller till! Det är nog lätt värt det även om du får betala själv.

Tips på vad man kan göra åt svullna händer och fötter? Framför allt händerna... Har ont i handlederna på natten och har blivit så himla fumlig. Kan liksom inte knyta händerna ordentligt längre. Fötterna är enklare, bara att sätta på sig större skor :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 142
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar