Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när vi snackar bad, när tog ni första badet? Och hur lång tid tog det innan navelstumpen ramlade av?

På fjärde dagen ramlade den av men vi väntade lite till med bad eftersom det blödde lite grann några dagar till.
Men det är ok att bada med navelstumpen kvar. Vi fick ok från bvc att bada trots att det blödde lite, men vi avvaktade ändå och tog en våt svamp över henne istället.

@Janey det är ju rätt lite men behöver absolut inte vara nån fara som jag förstått det. Kan ju vara skönt att fråga på torsdag men försök att inte oroa dig.

@Mois Lät ju inte bra med järnet :( Att ligga bra järnmässigt inför förlossningen känns ju rätt vettigt med tanke på blödning både under och efter.

Jag blir tvärt om. Jag äter inte alls när jag bara går hemma. Lite "oj är klockan redan..", igår åt jag endast 3 knäckemackor med ost. Idag har jag ställt klockan så jag verkligen inte glömmer att äta ordentligt. Är ju viktigt för bebis och amning att jag får i mig det jag ska.
Enligt sköterskan på vårt BVC är det det vanligaste, att man glömmer att äta. Hon blev så glad när jag berättade att jag var hungrig hela tiden. Nu har det normaliserats lite mer, men i början åt jag minst var 3-4 timme, lagad mat två ggr/dag plus frukost, kvällsfika och två mellanmål :)

Enligt sköterskan på vårt BVC är det det vanligaste, att man glömmer att äta. Hon blev så glad när jag berättade att jag var hungrig hela tiden. Nu har det normaliserats lite mer, men i början åt jag minst var 3-4 timme, lagad mat två ggr/dag plus frukost, kvällsfika och två mellanmål :)

Jag har i många år vart periodare när det gäller mat. När sambon och jag träffades levde jag på typ luft. En pizza kunde av ren snålhet bli 3 ev. fyra middagar osv..

Nu när vi snackar bad, när tog ni första badet? Och hur lång tid tog det innan navelstumpen ramlade av?

Tror det var 10 dagar det tog innan stumpen var borta. Sen badade vi första gången ett par dagar efter det. Det blev bad både måndag, onsdag och söndag förra veckan, men vi har tänkt bada honom en gång i veckan ungefär. Om det inte blir nödvändigt med nån extra gång förstås.

Första gången han badade hade vi hjälp som höll i och visade, han skrek från start till mål. Andra gången skrek han också nästan hela tiden, bara en stund på mitten var han tyst. Tredje gången var han alldeles lugn och låg mest och kikade och sprattlade lite. :)

Ang mat så har jag varit nåt alldeles kopiöst jättehungrig sen han kom. Jag äter typ hela tiden. :o Blir jättetörstig när han ammar så får se till att ha ett stort glas vatten i närheten då. Dricker säkert två tillbringare om dan. :o Förut har jag fått påminna mig själv om att äta men nu är det raka motsatsen. :p

Vi var på första besöket på Bvc igår. Liten väger nu drygt 3,1 kilo! :)

Har verkligen sovit jättebra sen vi slutar försöka med egen säng. Inatt provade vi med att ha nestet i sängen, funkade jättebra! Han sov ända till fem! :o Och sen sov han i sängen till halv åtta och sen i nestet till tio. Hur skönt som helst! :D
Glömde ju fråga dig vad de trodde om mjölkfri kost. Tycker de att du ska testa det ett tag?

Glömde ju fråga dig vad de trodde om mjölkfri kost. Tycker de att du ska testa det ett tag?

Nej de sa mest att om det är allergi så är det mot just mjölkprotein, aldrig laktos. Så det var ju inte mer än jag redan förstått. Men eftersom att det verkar gå bra så länge jag håller ner på mjölken så fortsätter jag som tidigare. Äter ju smör, ost osv men äter bara en tallrik fil/dag tex. Dricker bara vatten och nån kopp te. Märker jag nån försämring så är det klart att jag avbryter helt. :) Har provat nån oatly havre-gurt som var ätlig med sylt. ;) Så bara jag ätit upp det jag fick av mamma ska vi nog köra på det framöver.

Nej de sa mest att om det är allergi så är det mot just mjölkprotein, aldrig laktos. Så det var ju inte mer än jag redan förstått. Men eftersom att det verkar gå bra så länge jag håller ner på mjölken så fortsätter jag som tidigare. Äter ju smör, ost osv men äter bara en tallrik fil/dag tex. Dricker bara vatten och nån kopp te. Märker jag nån försämring så är det klart att jag avbryter helt. :) Har provat nån oatly havre-gurt som var ätlig med sylt. ;) Så bara jag ätit upp det jag fick av mamma ska vi nog köra på det framöver.

Tipsar om Plantis blåbärsyoghurt. Den är himmelsk! Jag dricker gärna oatlys havredryck men som yoghurt föredrar jag klart Planti, för deras har inga bismaker av t.ex havre! :)

Tipsar om Plantis blåbärsyoghurt. Den är himmelsk! Jag dricker gärna oatlys havredryck men som yoghurt föredrar jag klart Planti, för deras har inga bismaker av t.ex havre! :)

Tack för tips! :) Har inte sett den nånstans men ska absolut hålla utkik! Är ju så lång hållbarhet på dem så tänkte ladda upp ett lager nästa gång vi är nånstans där det finns. Lokala affären hade bara oatly naturell havre-gurt och nån dryck. Sambon gillar deras chokladdryck men jag som tar en halv tesked oboypulver till ett glas mjölk tyckte den var hemskt stark. :p

Havregurten finns smaksatt också, har testat jordgubb som är mycket godare. Jag har även kört den naturella med frysta bär och müsli i, gott. Annars tipsar jag om mandelmjölk till flingor/müsli, gott och lågkalori (14kcal/100g). Ett litet observandum bara: Om bebis skulle vara känslig för mjölkprotein finns även risk för känslighet mot sojaprotein. Annars håller jag med om Plantis soygurt, åtminstone den med vanilj är riktigt god, framförallt med bär i. Hittade mjölkfri leverkorv igår och blev så nöjd. Äter normalt sett minst en leverpastej-macka per dag i vanliga fall så jag har saknat det.

Tack för tips! :) Har inte sett den nånstans men ska absolut hålla utkik! Är ju så lång hållbarhet på dem så tänkte ladda upp ett lager nästa gång vi är nånstans där det finns. Lokala affären hade bara oatly naturell havre-gurt och nån dryck. Sambon gillar deras chokladdryck men jag som tar en halv tesked oboypulver till ett glas mjölk tyckte den var hemskt stark. :p
Kolla även andra hyllor i affären, i vår affär står inte soja-, mandel- och risprodukterna i kyldisken, bara havreprodukterna.

Jag bytte häromdagen D-droppar till Lill-bönan, idag syns enorm skillnad på avföringen. Plötsligt ser det ut som en fullt ammande bebis avföring ska se ut. Inte det där sega som tidigare vart.

Jag var först inne och pratade med apoteket, de tittade mest konstigt på mig när jag sa att jag ville ha en annan sort. Så då gick jag in på hälsokost istället och fick med mig dessa ut istället för de jag fick av Bvc.

d3-vitamin-droppar-barn-30-ml-0.jpg

Ju mer det närmar sig desto konstigare har det börjat kännas att vi kommer ha barn snart.

Har i alla fall fixat hundvakt, känns skönt att ha det klart. Hatar att be om hjälp så har skjutit lite på det.

Jag bytte häromdagen D-droppar till Lill-bönan, idag syns enorm skillnad på avföringen. Plötsligt ser det ut som en fullt ammande bebis avföring ska se ut. Inte det där sega som tidigare vart.

Jag var först inne och pratade med apoteket, de tittade mest konstigt på mig när jag sa att jag ville ha en annan sort. Så då gick jag in på hälsokost istället och fick med mig dessa ut istället för de jag fick av Bvc.

d3-vitamin-droppar-barn-30-ml-0.jpg

Ska hålla i minnet att de där dropparna kan ställa till det också. Idag var han väldigt ledsen en sväng mitt på dagen innan han fick ur sig ordentligt. Lite segare än förut, lite som när jag tabbat mig med mjölken. Började ge dropparna i måndags efter bvc-besöket. Fick inga av dem men har köpt på apoteket innan. Oljebaserade. Har läst nånstans (minns inte om det var här i tråden) att de vattenbaserade är snällare mot magen...

Ju mer det närmar sig desto konstigare har det börjat kännas att vi kommer ha barn snart.

Har i alla fall fixat hundvakt, känns skönt att ha det klart. Hatar att be om hjälp så har skjutit lite på det.

Känner igen den känslan! Men när man haft liten hemma ett tag är det som att det alltid varit så. :love:

Bra att ha det klart med hunden, här vart det panik på den fronten. :p Tur vi har bästa grannarna som ställde upp och åkte ner flera gånger om dan för att rasta henne!

Fick idag känna på en eftervärk, kändes som jag skulle dö. Dessutom ville ju såklart Adrian amma mitt i allt ihop. Det var bara att bita ihop!

Imorgon får vi besök av BVC, ska bli intressant att se hur mycket han väger :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 141
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar