Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ätbart att packa ner till förlossningen, några tankar där? För både mig och sambon...
På vår förlossning finns (eller fanns iaf sist det begav sig för 5 år sedan) kyl/frys och micro så vi hade med oss godis, bananer, drickyoughurt, färdigrätter och saft. Jag är glad för drickyoughurten och saften för fick inte i mig något annat under förlossningen, trots att vi höll på i 36 timmar. Mannen värmde dock färdigrätt och åt vid minst 1 tillfälle.

Ni som fått bebis redan. Förvisso även ni som är på g!

Hur gör ni med amningen? Helammar? Ger ersättning/pumpar ibland? Varför/när isf?

Jag funderar på att pumpa och ge ibland om natten så sambon och jag kan dela på vissa nätter då jag känner att även jag behöver fler timmar sömn ibland. Men jag vet inte alls om det känns rätt.
Jag kommer pumpa och vi kommer ge i flaska när jag måste iväg på möte. Första gången är nästa vecka.

Jag helammar. Har inte pumpat nånting. Men nu har produktionen verkligen kommit igång och lillen hinner ju knappt suga innan han får klunka flera gånger i rad. Igår kräktes han tillochmed lite efter matning för första gången. Tar jag av bhn typ inför dusch så börjar det rinna. :o Så har funderat lite på en pump mest för att det inte ska bli så fullt. Men hur förvarar man mjölken sen? Hur mycket kan/ska/bör man pumpa ut?

@YaHilweh Jag helammar numera, handmjölkar ur när hon tömt bröstet för lite och låter sambon ge vi behov när jag inte är hemma. Jag tar alla nattpass vilket inte är så betungande i nuläget. Hon äter oftast en gång vid 22-23, vid 3-4 och sen igen vid 6-7. Brukar sova till runt 9 och liten vaknar då eller vid 10. Jag har svårt att hålla tätt de timmar det tar mellan amningarna så jag hade inte velat ha längre uppehåll i nuläget. När hon äter från det bröst som ätits vid på kvällen och sen igen på morgonen sprutar det ut mjölk.

Ätbart att packa ner till förlossningen, några tankar där? För både mig och sambon...

Vi hade bara med kexchoklad. :o Blev servad ordentligt med vätska hela tiden av personalen (även fast jag knappt hann med att dricka nånting) och vi fick fika efteråt. Kan väl ändå rekommendera att ha med sig lite mer, typ nån färdig macka. ;) Vi hade ju hunnit äta ordentlig middag bara en stund innan vattnet gick och han var ute i frukosttid så det hann ju inte gå nån större nöd på oss. :p

Fanns dock kyl och frys och mikro så man hade kunnat ha med nån färdigmat också. :)

Jag helammar. Har inte pumpat nånting. Men nu har produktionen verkligen kommit igång och lillen hinner ju knappt suga innan han får klunka flera gånger i rad. Igår kräktes han tillochmed lite efter matning för första gången. Tar jag av bhn typ inför dusch så börjar det rinna. :o Så har funderat lite på en pump mest för att det inte ska bli så fullt. Men hur förvarar man mjölken sen? Hur mycket kan/ska/bör man pumpa ut?

Jag har lite samma, Bönan hinner knappt suga något utan lägger hon munnen rätt så forsar det ut, tar hon bort huvudet duschas hela hon. :o
Mjölk har jag i mängder känns det som, har som plan att pumpa i vart fall en eller två portioner och ha i frysenm vid tillfällen då sambon är hemma själv en stund och donnan är hungrig.
Bröstmjölk håller 3 dagar i kyl och 6 månader i frys. Får dock inte värmas i micro för då försvinner alla näringsämnen i bröstmjölken. Utan värms i vattenbad eller dricks rumstempererat. Det är vad min BM talade om för mig i vart fall.

Kräks gör vår böna nästan jämt. Känns som hon knappt får i sig hälften innan hon kräks, sedan äter hon mer och kräks igen. Men hon går upp i vikt som hon ska, så inget att fundera över enligt Bvc utan det är helt normalt.

@YaHilweh Jag helammar numera, handmjölkar ur när hon tömt bröstet för lite och låter sambon ge vi behov när jag inte är hemma. Jag tar alla nattpass vilket inte är så betungande i nuläget. Hon äter oftast en gång vid 22-23, vid 3-4 och sen igen vid 6-7. Brukar sova till runt 9 och liten vaknar då eller vid 10. Jag har svårt att hålla tätt de timmar det tar mellan amningarna så jag hade inte velat ha längre uppehåll i nuläget. När hon äter från det bröst som ätits vid på kvällen och sen igen på morgonen sprutar det ut mjölk.

Nätterna är egentligen inte jättebetungande, utom att när hon vaknar är hon gärna klarvaken i 2-3h :p
Vi delar än så länge på det så pass att jag matar och byter han rapar, efter att jag satt armbågen i sidan på honom och väckt honom. Då delar vi upp tiden lite =)

Tänk på att du stimulerar mjölkproduktionen genom att pumpa ur. Jag har mycket mjölk och har inte vågat pumpa ur med risk för total översvämning. :p För att begränsa mjölkproduktionen tycker jag det hjälper att blockamma, alltså amma från samma bröst två eller flera gånger i rad.

Ni som fått bebis redan. Förvisso även ni som är på g!

Hur gör ni med amningen? Helammar? Ger ersättning/pumpar ibland? Varför/när isf?

Jag funderar på att pumpa och ge ibland om natten så sambon och jag kan dela på vissa nätter då jag känner att även jag behöver fler timmar sömn ibland. Men jag vet inte alls om det känns rätt.
Jag kommer pumpa och vi kommer ge i flaska när jag måste iväg på möte. Första gången är nästa vecka.

Planerar att helamma och så småningom ha lite urpumpat så jag kan lämna bebis och sambo lite. Sen får vi väl se hur det funkar.

Tack för matsvar hörni. Kyl och micro finns iaf där. Får väl vänta lite med att köpa proviant, annars lär den bli dålig :p

Tack för matsvar hörni. Kyl och micro finns iaf där. Får väl vänta lite med att köpa proviant, annars lär den bli dålig :p

Så resonerade jag med, var inget öppet 01.00 när vi for in :angel: Hade inte med oss något men saknade det inte heller. Erbjöds både mackor, sockerdricka, juice eller vad som fanns inne på förlossningen. Sedan öppnade ju pressbyrån på bottenvåningen.

Har knappt sovit inatt... ont i magen, sammandragningar och bebis som knökade ner i bäckenet. Lugnt nu dock.

Vi hade med oss dryck och en påse lösgodis. Godiset var grymt gott efter förlossningen Jag fick inte äta något alls från det att vi kom in fören klockan 10 morgonen efter förlossningen (typ två dygn). Men fick nyponsoppa alt. saftsoppa.

Har ni tänkt att döpa era barn?

Vi kommer döpa Lill-bönan, när hon blir äldre får hon själv avgöra om hon vill vara kvar eller gå ur svenska kyrkan. Men hon ska veta vad hon går ur innan vi tar det beslutet åt henne.
Jag fick själv valet vid konfirmationen att gå utbildningen, väljer jag sedan att inte genom gå konfirmationen så är det mitt val och ingen kommer stoppa mig. Men jag ska veta vad jag tackar nej till innan jag säger nej till det.
Vi är inte troende, men vi delar samtidigt viss del av kristen tro och väljer därför att fortsätta på det steget. Vill hon själv konvertera till något annat/gå ur senare i livet, då är det inget jag kommer hindra :)

Vi kommer döpa Lill-bönan, när hon blir äldre får hon själv avgöra om hon vill vara kvar eller gå ur svenska kyrkan. Men hon ska veta vad hon går ur innan vi tar det beslutet åt henne.
Jag fick själv valet vid konfirmationen att gå utbildningen, väljer jag sedan att inte genom gå konfirmationen så är det mitt val och ingen kommer stoppa mig. Men jag ska veta vad jag tackar nej till innan jag säger nej till det.
Vi är inte troende, men vi delar samtidigt viss del av kristen tro och väljer därför att fortsätta på det steget. Vill hon själv konvertera till något annat/gå ur senare i livet, då är det inget jag kommer hindra :)

För mig blir det tänket bakvänt, att barnet ska veta vad det tackar nej till och kan välja att gå ur senare. Då har man ju redan gjort ett religiöst val åt någon som kanske inte kommer vara intresserad av det i framtiden.

För mig känns det bättre att inte döpa och skulle kiddot bli religös i framtiden så är det i så fall ett aktivt val av ongen själv. Varken jag eller sambo är troende på något sätt och det finns ju trots allt fler religioner än kristendomen att välja på om det nu visar sig att vi avlat fram en troende avkomma.

Det absolut enda jag känner är "tråkigt" med att inte döpa är att det finns en dopklänning på pappas sida av släkten som alla burit i jag vet inte hur många generationer. Alla som har haft den på sig har sen fått sitt namn inbroderat på klänningen. Men det är ju bara tråkigt att missa eftersom just klänningen är tradition och kiddot kan väl ha den som festklänning på min födelsedag i sommar om det nu skulle vara så :idea:

Jag har lite samma, Bönan hinner knappt suga något utan lägger hon munnen rätt så forsar det ut, tar hon bort huvudet duschas hela hon. :o
Mjölk har jag i mängder känns det som, har som plan att pumpa i vart fall en eller två portioner och ha i frysenm vid tillfällen då sambon är hemma själv en stund och donnan är hungrig.
Bröstmjölk håller 3 dagar i kyl och 6 månader i frys. Får dock inte värmas i micro för då försvinner alla näringsämnen i bröstmjölken. Utan värms i vattenbad eller dricks rumstempererat. Det är vad min BM talade om för mig i vart fall.

Kräks gör vår böna nästan jämt. Känns som hon knappt får i sig hälften innan hon kräks, sedan äter hon mer och kräks igen. Men hon går upp i vikt som hon ska, så inget att fundera över enligt Bvc utan det är helt normalt.
Känner igen det där om att duscha i mjölk. Lillan gjorde det senast i morse, tog ett par rejäla sug och släppte sedan samtidigt som hon tryckte med handen i bröstet. Det stod en stråle rakt ut! Torkade upp vad jag såg i halvmörkret men fick senare konstatera att hon hade mjölk kvar i ögonbrynen :o

Ang att micra mjölken eller ej så handlar det om att antikropparna blir verkningslösa om de blir för varma. Dvs det kan de även bli om man värmer på spisen eller i för varmt vattenbad. MEN om man micrar utpumpad mjölk ibland som nödlösning när mamman inte är hemma kan ju det kvitta. Antikropparna får ju bebisen alla andra mål. Det viktiga där är ju att bebisen blir mätt och att det inte är för varmt så att den bränner sig. Detta enligt studier av näringsämnen i mat. Finns en del att läsa om man googlar.

För mig blir det tänket bakvänt, att barnet ska veta vad det tackar nej till och kan välja att gå ur senare. Då har man ju redan gjort ett religiöst val åt någon som kanske inte kommer vara intresserad av det i framtiden.

Jag visste att det skulle komma något sådant som svar :)
Sambon och jag har diskuterat fram och tillbaka hur vi ska göra och vi båda är på det klara med att vi vill döpa vårt barn.

Senast ändrad:

Vi kommer att döpa. Dels är det en tradition i våra resp familjer och dels är sambon troende, dock ej religös.

Känner igen det där om att duscha i mjölk. Lillan gjorde det senast i morse, tog ett par rejäla sug och släppte sedan samtidigt som hon tryckte med handen i bröstet. Det stod en stråle rakt ut! Torkade upp vad jag såg i halvmörkret men fick senare konstatera att hon hade mjölk kvar i ögonbrynen :o

Folk säger ju att man ska droppa bröstmjölk i näsan på bebis vid ev. förkylning. Jag tror jag sprayade halva näsan full häromdagen, men hon är i vart fall inte snorig! :o:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar