Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min son sover i pyjamas med hela ben och ärmar och strumpor ovanpå sitt täcke och ingen filt över. Vi har ca 22 grader i lägenheten och han är lagom varm.

Babynestet funkar på dagtid, men på nätterna när han haft det i spjälsängen har det inte funkat. Redan den här tiden börjar han vägra ligga i det, även fast det ligger bredvid mig i soffan, bara famnen som gäller... På nätterna brukar jag breda ut en filt på madrassen som han ligger på, dels för att om jag läcker mjölk så tar filten upp det, och dels för om blöjan skulle läcka.

Det har jag också tänkt på, med bröstmjölk på nappen. Ska prova det nästa gång om han vägrar nappen. Såvida han inte sugit så det är slut... :meh:
Men det där med magknip har jag funderat över. Han vill ju snutta och får alltså i sig mer mat, kanske inte så bra. Men när han har nappen låter det ju som att han får i sig luft? Antar att det är en vanesak... Vilket av de båda är värst? Mat eller luft?

Ikväll har han varit mer ledsen än i vanliga fall. Så rätt vad det var så pruppade han rejält säkert sex-sju gånger i rad, mest luft. Funderar på om det är jag som ätit nåt olämpligt... Vi åt chili con carne, väldigt svagt kryddad sådan, i förrgår. Kan det göra honom gasig? Om de är känsliga mot mjölk, gör det också dem gasigare? Jag har ju bara hoppat över ren mjölk men ätit ost och smör och sånt. Om det kan påverka slutar jag givetvis med allt sånt... Provade nån oatly havre-yoghurt idag, ingen höjdare men jag överlever. ;)
Han får säkert i sig lite luft när både han äter och när han suger på nappen. Du får försöka rapa honom så gott det går.

Ang gaser och mjölk så ska de kunna få gaser av det. Vår lilla har mycket gaser, pruttar mängder några gånger per dag, under ljudliga protester. Om du ska testa mjölkfritt måste du ta bort även ost, choklad, smör, keso mm. Allt som innehåller mjölkprotein. Men om du ätit chili con carne tror jag att du har svaret där. Bönor är ju rejält gasframkallande.

Medan mamsen fortsätter neråt i viktkurvan går sonen stadigt uppåt! Nu har jag börjat byta ut en del mål ersättning mot pumpad mjölk. Pumpen fungerar förvånansvärt bra och jag får med lätthet ut ett mål varje tillfälle. Skönt, då ser jag svart på vitt att jag har mat jag med.

Snart tre veckor och utvecklas i rasande fart tycker vi. Han är vaken större delen av eftermiddagen och sitter gärna i babysittern och ser sig omkring. Eller ligger i knät eller famnen och gör detsamma. Fäktar lite med armarna, sträcker på sig, jollrar och småpratar. Tror vi har totalt 2 skrikminuter om dagen och då är det alltid när han förödmjukas vid böjbyten. Är rätt säker på att han ser oss på nära håll nu, följer ansiktet med blicken och härmar gärna om man gapar jättestort eller liknande. Himla roligt! Men babygymmet har han inget utbyte av än. Din dotter är ju äldst i tråden @Balahé, hur är hon nu?
Hon är snart åtta veckor, tro det eller ej. Utvecklingsmässigt ska hon däremot räknas som snart fyra veckor. Vakentiden växlar, nu har hon börjat bli kvällspigg. Hon är mycket intresserad av lampor och ljusa fönster och kan titta länge på dem. Hon fäktar en hel del och träffar ibland sakerna i babygymmet. Om det är medvetet eller ej är svårt att veta, samma sak när hon vänder över från rygg till sidan. Hon kan följa lite med blicken och ler åt oss ibland, men svarar inte på olika miner än. Om knappt två veckor ska hon träffa läkaren för en-månadskontroll. Då får vi se om hon är någorlunda i fas.

Han får säkert i sig lite luft när både han äter och när han suger på nappen. Du får försöka rapa honom så gott det går.

Ang gaser och mjölk så ska de kunna få gaser av det. Vår lilla har mycket gaser, pruttar mängder några gånger per dag, under ljudliga protester. Om du ska testa mjölkfritt måste du ta bort även ost, choklad, smör, keso mm. Allt som innehåller mjölkprotein. Men om du ätit chili con carne tror jag att du har svaret där. Bönor är ju rejält gasframkallande.

Han är himla dålig på att rapa. Släkt med sin mamma som måste äta tabletter för att kunna göra sig av med överflödig luft. :cautious:

Mamma föreslog att prova laktosfritt. Bad henne köpa mjölkfri yoghurt men hon kom med laktosfri. Vet inte jag, men prova går ju. Han verkar ju må bra även fast jag äter vanligt i övrigt...

Redan åtta veckor! Shit! Vad fort det går! :) Räknas för tidigt födda som yngre i utvecklingen rent generellt? Sambons bror fick barn i vecka 33 och där märktes det tydligt att hen var efter i början.

Han är himla dålig på att rapa. Släkt med sin mamma som måste äta tabletter för att kunna göra sig av med överflödig luft. :cautious:

Mamma föreslog att prova laktosfritt. Bad henne köpa mjölkfri yoghurt men hon kom med laktosfri. Vet inte jag, men prova går ju. Han verkar ju må bra även fast jag äter vanligt i övrigt...

Redan åtta veckor! Shit! Vad fort det går! :) Räknas för tidigt födda som yngre i utvecklingen rent generellt? Sambons bror fick barn i vecka 33 och där märktes det tydligt att hen var efter i början.
Laktosfritt kan du skippa, bröstmjölk är väldigt rikt på laktos oavsett. Det är mjölkprotein som är problemet och det finns i allt som innehåller mjölk, grädde, creme fraiche, smör mm. Det finns i allt möjligt tex kakor, bröd, maizena, färdigmat, hambugare mm. Ta upp det med BVC så får du tips och råd om hur du ska äta.

Ja, vi har fått besked att vi ska räkna bort de fyra veckor som hon är för tidigt född när det gäller all utveckling. Dvs både fysiskt och mentalt. Det tar några år innan den skillnaden är helt utjämnad.

Ja, vi har fått besked att vi ska räkna bort de fyra veckor som hon är för tidigt född när det gäller all utveckling. Dvs både fysiskt och mentalt. Det tar några år innan den skillnaden är helt utjämnad.

Det där är så lustigt tycker jag!

Min son är född två dygn efter fullgången tid, dvs nästan tre veckor tidigt. Han är med andra ord inte prematur utan allt räknas helt som vanligt.

Men det knäppa är ju att om han vore 2 dygn äldre hade han räknats som 21 dygn yngre O_o

Eller som våra barn då, i verkligheten skiljer 9 dygn, enligt räkningen 28. Knasigt!

Min son är född två dygn efter fullgången tid, dvs nästan tre veckor tidigt. Han är med andra ord inte prematur utan allt räknas helt som vanligt.

Men det knäppa är ju att om han vore 2 dygn äldre hade han räknats som 21 dygn yngre O_o

Eller som våra barn då, i verkligheten skiljer 9 dygn, enligt räkningen 28. Knasigt!

Samma här, sonen kom i v 37+3. Lite knepigt är det ju. Att nån som är född i v 33 räknas som prematur och kan vara lite efter i utvecklingen är ju kanske inte så konstigt dock...

@Balahé
Hm! Tack för info! Då ska jag prata med Bvc ang kost på måndag när vi ska dit på första besöket...

@Maja_Kandi Ang. samsovning/spjälsäng gör vi så att bönan somnar i spjälsängen. Har de senaste dagarna plockat bort nestet, samt bytt till täcker vi har i barnvagnen då täcket vi hade blir för varmt.
När hon vaknar mitt i natten för mat (vanligast någon gång mellan 4 och 6), brukar det ta lite tid innan hon kopplar av igen och somnar om. Denna tiden kräver hon även otroligt mkt närhet, så då låter vi henne somna hos oss. Hon har då en tunn bomullsfilt samt en tunn pyjamas.

Ang. napp tog det några dagar innan hon tog den ordentligt och innan vi hittade en sort som hon gillar. Vi testade lite varje dag och hon tog den längre och längre stund/dag. Tvingade aldrig, utan spottade hon ut den så var det absolut okej. Nu har hon nappen när hon ska sova, vilket hjälper oss mkt.

Lill-bönan växer så det knakar. Det känns som att hon börjar se omgivningen och har börjar följa saker med blicken. Vi fick ett babygym i julklapp och där ligger hon mest och ser nöjd ut. Hon är enligt Bvc inne i en växtperiod och har de två senaste dygnet ätit konstant och är vaken när vi helst vill sova. Igår var hon klarvaken mellan 22-05 ungefär.
Man ser ögonen på henne allt mer och hon är vaken mer för var dag som går. Jag tycker även att hennes ögonfärg har fått en med djup blå nyans än tidigare. Ska bli intressant att se vart det slutar, jag har blå/grå ögon (riktigt blå i vissa ljus) och sambon har grön/grå/blå ögon, eller hur man nu ska tolka hans ögonfärg. :p

Hon rapar och fiser som en hel lastbilschaufför, börjar även bli hård/trög/seg i magen. Så tänkte köpa vattenbaserade D-droppar i morgon. Eller vad använder ni för sort? Vi har Aco D-droppar som vi fick av Bvc vid hembesöket.

Tänkte även köpa oss en babysitter i dagarna, så hon kan sitta där och kolla läget istället för att ligga på golvet/i nestet.

Det är lite läskigt när man nu när donnan är dryga 3v har börjat lägga undan kläder som redan är för små :eek: Gekås pyjamasar är det enda som passar i storlek 50, allt annat är för smått.

Sedan det här med sex efter förlossningen.
Min sexlust är tillbaka med råge, lite som att vara nykär igen :o
Men testade igår för första gången efter förlossningen. Underbara känsla, att kunna få till det ordentligt utan att magen är ivägen. Visst, inte alls lika bra som innan men absolut godkänt.

Anledningen till att det inte kändes lika bra tror jag är för att jag inte känner mig snygg i bulldegskroppen. Att det är min hjärna som spökar, lite att "han säger att jag är snygg bara för att vara snäll" Nu vet jag förvisso att det absolut inte är så. Men än då.
Sedan kan jag väl inte direkt påstå att jag kände mig så enormt sexig efter 3v med avslag osv...

Härligt med vikten! :) Hur mycket äter han på ett mål? Ammar du också eller ger du allt med flaska?

Så roligt att läsa om utvecklingen! :) Blev inspirerad och hämtade ner vår babysitter, men han hamnade som en makaron i den. :o Såg inte alls bekvämt ut! Fick ett babygym idag men tror inte det blir nån direkt användning av det på ett bra tag...

Han får 40 ml ersättning/pumpat morgon, eftermiddag och kväll men vi har koppmatat tills nu. Flaskan riskerade att förvärra sugtekniken när den var fel men nu har vi provat och peppar peppar. Känns risky att laborera mer med amningen men vi hade fått köra på ersättning ändå om det inte funkat. Han blir inte nöjd av att äta ur koppen och pappa måste duga åt honom snart, jag planerar att jobba lite. Däremellan ammar jag! Haha vår babysitter har kommit till nytta först sista dagarna ;) innan dess var det mest hakan i bröstet och tefatsögon.

@Balahé Visste inte att ni ska räkna bort en månad, men det är ju logiskt! Tror vi är på väg dit ni är, allt ljus intresserar herren, i synnerhet tvn. Det är nästan så jag skäms om jag sätter honom i babysittern framför 5an och springer på toa :D Du får uppdatera efter läkarbesöket vad ni tittade på, är det att hon ska följa sin kurva eller något särskilt som de vill att de ska uppnått?

Ja, det blir märkligt när man jämför så. Men jag tror att det är mycket för att lugna föräldrarna och ge barnet en rimlig chans.

Är bebisen prematur kommer ju vissa saker att komma senare naturligt. Om föräldrarna då räknar med att barnet bör kunna det och det vid den och den tiden blir det ju orättvist mot barnet. Lyckas sen barnet göra något tidigare än beräknat vid sin justerade ålder känns det ju bättre än att konstatera att barnet är sent med sak efter sak. Det krävs ju en viss tid för att vissa funktioner hos bebisen skall utvecklas.

Vi kan ju tex se fram emot en längre tid med magproblem om vi har otur. En omogen tarm tar ju sin tid oavsett om den tiden är i livmodern eller utanför. Så när de från BVC säger att vi nog får räkna med 3 månaders magbesvär räknar vi med 4. Detta är då om hon inte är känslig för komjölk utan bara har kolik. Är det mjölkprotein kan det ju bli livslångt med lite otur.

Samma här, sonen kom i v 37+3. Lite knepigt är det ju. Att nån som är född i v 33 räknas som prematur och kan vara lite efter i utvecklingen är ju kanske inte så konstigt dock...

@Balahé
Hm! Tack för info! Då ska jag prata med Bvc ang kost på måndag när vi ska dit på första besöket...
Ja gör det. Om de tror att det kan vara värt att skippa mjölk ett tag bör de ge dig riktig info. Hör gärna av dig på pm om du vill ha tips på vad du kan köpa för produkter.

Sedan det här med sex efter förlossningen.
Min sexlust är tillbaka med råge, lite som att vara nykär igen :o
Men testade igår för första gången efter förlossningen. Underbara känsla, att kunna få till det ordentligt utan att magen är ivägen. Visst, inte alls lika bra som innan men absolut godkänt.

Anledningen till att det inte kändes lika bra tror jag är för att jag inte känner mig snygg i bulldegskroppen. Att det är min hjärna som spökar, lite att "han säger att jag är snygg bara för att vara snäll" Nu vet jag förvisso att det absolut inte är så. Men än då.
Sedan kan jag väl inte direkt påstå att jag kände mig så enormt sexig efter 3v med avslag osv...
Vad härligt det låter. Visst, bulldegen är väl inte så kul, men resten låter kanon tycker jag. Här finns inget direkt sug om jag ska vara ärlig.

@Balahé Visste inte att ni ska räkna bort en månad, men det är ju logiskt! Tror vi är på väg dit ni är, allt ljus intresserar herren, i synnerhet tvn. Det är nästan så jag skäms om jag sätter honom i babysittern framför 5an och springer på toa :D Du får uppdatera efter läkarbesöket vad ni tittade på, är det att hon ska följa sin kurva eller något särskilt som de vill att de ska uppnått?
Det är vissa saker som undersöks om jag fattat rätt, de ska tex kunna följa en grej med blicken, röra både höger och vänster sida lika mycket plus någon grej till. Det står i boken vi fått från BVC, den där man fyller i vikt och längd.

Ja, det blir märkligt när man jämför så. Men jag tror att det är mycket för att lugna föräldrarna och ge barnet en rimlig chans.

Är bebisen prematur kommer ju vissa saker att komma senare naturligt. Om föräldrarna då räknar med att barnet bör kunna det och det vid den och den tiden blir det ju orättvist mot barnet. Lyckas sen barnet göra något tidigare än beräknat vid sin justerade ålder känns det ju bättre än att konstatera att barnet är sent med sak efter sak. Det krävs ju en viss tid för att vissa funktioner hos bebisen skall utvecklas.

Vi kan ju tex se fram emot en längre tid med magproblem om vi har otur. En omogen tarm tar ju sin tid oavsett om den tiden är i livmodern eller utanför. Så när de från BVC säger att vi nog får räkna med 3 månaders magbesvär räknar vi med 4. Detta är då om hon inte är känslig för komjölk utan bara har kolik. Är det mjölkprotein kan det ju bli livslångt med lite otur.

Ja alltså jag menade absolut inte att man inte ska räkna med korrigerad ålder på prematura barn! Det är ju jättebra att det blir lite mer "rimliga villkor" för de barnen :)

Men det blir ju lite knasigt när man hamnar där på gränsen. Till exempel så var min son väldigt liten när han föddes (2460 g) och var som lägst nere under nedersta kurvan. Detta blir ju ännu "värre" eftersom han där jämförs med fullgångna barn och även barn födda två veckor över tiden. De barnen är ju egentligen 5 veckor äldre än honom.

Nu har sonen mått bra hela tiden och detta har inte varit något problem egentligen för oss :) Så jag ska verkligen inte klaga! Och viktigast är nog att det är ett bra verktyg för de minsta barnen :)

Vad härligt det låter. Visst, bulldegen är väl inte så kul, men resten låter kanon tycker jag. Här finns inget direkt sug om jag ska vara ärlig.

Jag har haft noll sug senaste 3-4 månaderna. Mest gjort det för sambons skull. Men känner att jag börjar komma tillbaka där igen ville känns otroligt skönt.

Jag känner mig som en hemsk människa :eek:
Nu är det inte barnrelaterat, eller på sätt och vis är det kanske det.
Vi ska till mina päron på Öland på torsdag, på tisdag ska vi kastrera våra katter (enda tiden som fanns innan slutet på februari, och hannen har börjat revirmarkera). Katterna kan självklart inte åka med hela vägen till öland, som nykastrerade. Så vi har bokat in dom på kattpensionat.
Jag känner mig som världens sämsta djurägare :cry:

Vi måste till Öland just denna helg pga. vissa personliga händelser och det finns ingen här i området som kan ge katterna den tillsyn som behövs.

Säg att jag inte är en hemsk människa som lämnar bort mina nykastrerade katter i fyra dagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar