Min son sover i pyjamas med hela ben och ärmar och strumpor ovanpå sitt täcke och ingen filt över. Vi har ca 22 grader i lägenheten och han är lagom varm.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Han får säkert i sig lite luft när både han äter och när han suger på nappen. Du får försöka rapa honom så gott det går.Babynestet funkar på dagtid, men på nätterna när han haft det i spjälsängen har det inte funkat. Redan den här tiden börjar han vägra ligga i det, även fast det ligger bredvid mig i soffan, bara famnen som gäller... På nätterna brukar jag breda ut en filt på madrassen som han ligger på, dels för att om jag läcker mjölk så tar filten upp det, och dels för om blöjan skulle läcka.
Det har jag också tänkt på, med bröstmjölk på nappen. Ska prova det nästa gång om han vägrar nappen. Såvida han inte sugit så det är slut...
Men det där med magknip har jag funderat över. Han vill ju snutta och får alltså i sig mer mat, kanske inte så bra. Men när han har nappen låter det ju som att han får i sig luft? Antar att det är en vanesak... Vilket av de båda är värst? Mat eller luft?
Ikväll har han varit mer ledsen än i vanliga fall. Så rätt vad det var så pruppade han rejält säkert sex-sju gånger i rad, mest luft. Funderar på om det är jag som ätit nåt olämpligt... Vi åt chili con carne, väldigt svagt kryddad sådan, i förrgår. Kan det göra honom gasig? Om de är känsliga mot mjölk, gör det också dem gasigare? Jag har ju bara hoppat över ren mjölk men ätit ost och smör och sånt. Om det kan påverka slutar jag givetvis med allt sånt... Provade nån oatly havre-yoghurt idag, ingen höjdare men jag överlever.
Hon är snart åtta veckor, tro det eller ej. Utvecklingsmässigt ska hon däremot räknas som snart fyra veckor. Vakentiden växlar, nu har hon börjat bli kvällspigg. Hon är mycket intresserad av lampor och ljusa fönster och kan titta länge på dem. Hon fäktar en hel del och träffar ibland sakerna i babygymmet. Om det är medvetet eller ej är svårt att veta, samma sak när hon vänder över från rygg till sidan. Hon kan följa lite med blicken och ler åt oss ibland, men svarar inte på olika miner än. Om knappt två veckor ska hon träffa läkaren för en-månadskontroll. Då får vi se om hon är någorlunda i fas.Medan mamsen fortsätter neråt i viktkurvan går sonen stadigt uppåt! Nu har jag börjat byta ut en del mål ersättning mot pumpad mjölk. Pumpen fungerar förvånansvärt bra och jag får med lätthet ut ett mål varje tillfälle. Skönt, då ser jag svart på vitt att jag har mat jag med.
Snart tre veckor och utvecklas i rasande fart tycker vi. Han är vaken större delen av eftermiddagen och sitter gärna i babysittern och ser sig omkring. Eller ligger i knät eller famnen och gör detsamma. Fäktar lite med armarna, sträcker på sig, jollrar och småpratar. Tror vi har totalt 2 skrikminuter om dagen och då är det alltid när han förödmjukas vid böjbyten. Är rätt säker på att han ser oss på nära håll nu, följer ansiktet med blicken och härmar gärna om man gapar jättestort eller liknande. Himla roligt! Men babygymmet har han inget utbyte av än. Din dotter är ju äldst i tråden @Balahé, hur är hon nu?
Han får säkert i sig lite luft när både han äter och när han suger på nappen. Du får försöka rapa honom så gott det går.
Ang gaser och mjölk så ska de kunna få gaser av det. Vår lilla har mycket gaser, pruttar mängder några gånger per dag, under ljudliga protester. Om du ska testa mjölkfritt måste du ta bort även ost, choklad, smör, keso mm. Allt som innehåller mjölkprotein. Men om du ätit chili con carne tror jag att du har svaret där. Bönor är ju rejält gasframkallande.
Laktosfritt kan du skippa, bröstmjölk är väldigt rikt på laktos oavsett. Det är mjölkprotein som är problemet och det finns i allt som innehåller mjölk, grädde, creme fraiche, smör mm. Det finns i allt möjligt tex kakor, bröd, maizena, färdigmat, hambugare mm. Ta upp det med BVC så får du tips och råd om hur du ska äta.Han är himla dålig på att rapa. Släkt med sin mamma som måste äta tabletter för att kunna göra sig av med överflödig luft. 
Mamma föreslog att prova laktosfritt. Bad henne köpa mjölkfri yoghurt men hon kom med laktosfri. Vet inte jag, men prova går ju. Han verkar ju må bra även fast jag äter vanligt i övrigt...
Redan åtta veckor! Shit! Vad fort det går! Räknas för tidigt födda som yngre i utvecklingen rent generellt? Sambons bror fick barn i vecka 33 och där märktes det tydligt att hen var efter i början.
Ja, vi har fått besked att vi ska räkna bort de fyra veckor som hon är för tidigt född när det gäller all utveckling. Dvs både fysiskt och mentalt. Det tar några år innan den skillnaden är helt utjämnad.
Det där är så lustigt tycker jag!
Min son är född två dygn efter fullgången tid, dvs nästan tre veckor tidigt. Han är med andra ord inte prematur utan allt räknas helt som vanligt.
Men det knäppa är ju att om han vore 2 dygn äldre hade han räknats som 21 dygn yngre
Eller som våra barn då, i verkligheten skiljer 9 dygn, enligt räkningen 28. Knasigt!
Härligt med vikten! Hur mycket äter han på ett mål? Ammar du också eller ger du allt med flaska?
Så roligt att läsa om utvecklingen! Blev inspirerad och hämtade ner vår babysitter, men han hamnade som en makaron i den. Såg inte alls bekvämt ut! Fick ett babygym idag men tror inte det blir nån direkt användning av det på ett bra tag...
Ja, det blir märkligt när man jämför så. Men jag tror att det är mycket för att lugna föräldrarna och ge barnet en rimlig chans.Det där är så lustigt tycker jag!
Min son är född två dygn efter fullgången tid, dvs nästan tre veckor tidigt. Han är med andra ord inte prematur utan allt räknas helt som vanligt.
Men det knäppa är ju att om han vore 2 dygn äldre hade han räknats som 21 dygn yngre
Eller som våra barn då, i verkligheten skiljer 9 dygn, enligt räkningen 28. Knasigt!
Ja gör det. Om de tror att det kan vara värt att skippa mjölk ett tag bör de ge dig riktig info. Hör gärna av dig på pm om du vill ha tips på vad du kan köpa för produkter.Samma här, sonen kom i v 37+3. Lite knepigt är det ju. Att nån som är född i v 33 räknas som prematur och kan vara lite efter i utvecklingen är ju kanske inte så konstigt dock...
@Balahé
Hm! Tack för info! Då ska jag prata med Bvc ang kost på måndag när vi ska dit på första besöket...
Vad härligt det låter. Visst, bulldegen är väl inte så kul, men resten låter kanon tycker jag. Här finns inget direkt sug om jag ska vara ärlig.Sedan det här med sex efter förlossningen.
Min sexlust är tillbaka med råge, lite som att vara nykär igen
Men testade igår för första gången efter förlossningen. Underbara känsla, att kunna få till det ordentligt utan att magen är ivägen. Visst, inte alls lika bra som innan men absolut godkänt.
Anledningen till att det inte kändes lika bra tror jag är för att jag inte känner mig snygg i bulldegskroppen. Att det är min hjärna som spökar, lite att "han säger att jag är snygg bara för att vara snäll" Nu vet jag förvisso att det absolut inte är så. Men än då.
Sedan kan jag väl inte direkt påstå att jag kände mig så enormt sexig efter 3v med avslag osv...
Det är vissa saker som undersöks om jag fattat rätt, de ska tex kunna följa en grej med blicken, röra både höger och vänster sida lika mycket plus någon grej till. Det står i boken vi fått från BVC, den där man fyller i vikt och längd.@Balahé Visste inte att ni ska räkna bort en månad, men det är ju logiskt! Tror vi är på väg dit ni är, allt ljus intresserar herren, i synnerhet tvn. Det är nästan så jag skäms om jag sätter honom i babysittern framför 5an och springer på toa Du får uppdatera efter läkarbesöket vad ni tittade på, är det att hon ska följa sin kurva eller något särskilt som de vill att de ska uppnått?
Ja, det blir märkligt när man jämför så. Men jag tror att det är mycket för att lugna föräldrarna och ge barnet en rimlig chans.
Är bebisen prematur kommer ju vissa saker att komma senare naturligt. Om föräldrarna då räknar med att barnet bör kunna det och det vid den och den tiden blir det ju orättvist mot barnet. Lyckas sen barnet göra något tidigare än beräknat vid sin justerade ålder känns det ju bättre än att konstatera att barnet är sent med sak efter sak. Det krävs ju en viss tid för att vissa funktioner hos bebisen skall utvecklas.
Vi kan ju tex se fram emot en längre tid med magproblem om vi har otur. En omogen tarm tar ju sin tid oavsett om den tiden är i livmodern eller utanför. Så när de från BVC säger att vi nog får räkna med 3 månaders magbesvär räknar vi med 4. Detta är då om hon inte är känslig för komjölk utan bara har kolik. Är det mjölkprotein kan det ju bli livslångt med lite otur.
Vad härligt det låter. Visst, bulldegen är väl inte så kul, men resten låter kanon tycker jag. Här finns inget direkt sug om jag ska vara ärlig.