Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Såvida det inte är jätteviktigt för er att han sover i egen säng så hade jag låtit honom sova hos dig, och fixar du att han bara har tutten i munnen så låt honom ligga och snutta så mycket han vill.
Tids nog hamnar han i sin egna säng så brådska inte såvida det inte finns särskilda anledningar till att ni vill att han sover själv.
Angående täcket. Skaffa varsitt är väl enklaste lösningen?

Mår dina bröst illa av att han ligger och sover med det? Många gånger så vill dom bara snutta lite och om du sen lämnar bröstet framme och låter honom ligga nära det så han känner doften av det så kan det hända att det räcker som tröst/närhet.

Har du testat olika modeller av napp?
Liknar den nappen ni har nu din bröstvårta någonting?

Nej det är inte viktigt på så sätt att han sover i egen säng. Mest att man hört från alla håll att det är bäst att inte samsova. Han blir orolig om jag försöker lägga honom i spjälsängen, då vill han ha bröstet för att lugna sig och somna. Låter jag honom ligga kvar kan jag ta på bhn igen bara han släppt själv och somnat. Men om jag då försöker flytta honom igen så är det ju bara att börja om. Och när det har upprepats massor av gånger så gör det till slut ont och då kan jag inte påstå att jag skrattar när jag tar fram mjölkbaren...

Ang napp så har jag flera olika, har försökt med de två modeller som är minst, men ingen av dem är ju det minsta likt ett bröst, har aldrig sett en napp som är det? Köpte en igår som det stod var för 0-2 mån men den var inte det minsta populär. Tycker dom är så stora allihop...

Edit: bara för att jag skrev så om nappen så fick sambon honom att ta nya nappen och han har nu haft den några minuter utan knussel. Tänk om det hade fått funka!

Min lilla är tre månader nu och jag kan räkna antalet nätter som hon INTE sovit på mig. Varken hon eller jag får sova en blund om jag försöker få henne att sova i egen säng när hon är närhetstörstig. Låter jag henne sova på min mage/bröstkorg sover vi båda som stockar. Sen kommer det nätter då och då som hon klarar att sova i egen säng. Inatt var en sådan natt. Men vid sextiden lyfte jag över henne på mig för då höll hon på och snurrade och "väsnades" så mkt att jag inte kunde sova. När hon kom upp på magen blev hon som vanligt kollugn och somnade djupt.

Jag är av filosofin att det inte finns några måsten under spädbarnstiden. Jag varken orkar eller vill kämpa emot för att det ska vara på ett visst sätt. Jag gör allt som leder till att vi får så enkel och friktionsfri vardag som möjligt.

Så jag hade inte tvekat över att ha honom nära dig isället för i egen säng. I ditt fall hade jag, i enlighet med min filosofi, skaffat två singeltäcken direkt så att du på ett bra sätt kan ha honom emellan er med eget täcke.

Jag tänker ju lite så också, att det måste ju vara bättre att vi får sova nånting istället för att han prompt ska ha egen säng. Men man är ju så rädd för allt snack om psd... Hittills har jag nattammat honom liggandes på sidan så då har han somnat nära mig nästan mage mot mage, svårt att få på honom eget täcke då... Då har jag lagt täcket väldigt luftigt, lite som en grotta, för han blir ju ändå varm av mig.

Men vi har enkeltäcken liggandes, ska prova inatt att se om vi lyckas få honom att ligga själv en bit ifrån mig så vi kan ha varsitt täcke.

Ang sockret så tror inte jag heller att det är nån långsiktig lösning, det var mest bara för att kanske lyckas vänja in honom vid att alls ha den. Nu ligger han fortfarande med den nya och snuttar på den och fortsätter han kunna ta den så är ju problemet ur världen redan! Tidigare idag stoppade jag den i bhn när jag var ute med tanken att den kanske skulle börja lukta lite mamma, kanske det var det som funkade? Vad vet jag...

Nej det är inte viktigt på så sätt att han sover i egen säng. Mest att man hört från alla håll att det är bäst att inte samsova. Han blir orolig om jag försöker lägga honom i spjälsängen, då vill han ha bröstet för att lugna sig och somna. Låter jag honom ligga kvar kan jag ta på bhn igen bara han släppt själv och somnat. Men om jag då försöker flytta honom igen så är det ju bara att börja om. Och när det har upprepats massor av gånger så gör det till slut ont och då kan jag inte påstå att jag skrattar när jag tar fram mjölkbaren...

Ang napp så har jag flera olika, har försökt med de två modeller som är minst, men ingen av dem är ju det minsta likt ett bröst, har aldrig sett en napp som är det? Köpte en igår som det stod var för 0-2 mån men den var inte det minsta populär. Tycker dom är så stora allihop...

Edit: bara för att jag skrev så om nappen så fick sambon honom att ta nya nappen och han har nu haft den några minuter utan knussel. Tänk om det hade fått funka!

Den största lärdomen som förälder är att inte lyssna på vad alla andra säger och vad som funkar för dom och hur man borde göra utan att göra det som känns bra för ER :)

Sover ni bra tillsammans så har du ju svaret där, fortsätt med det så får ni sova gott och vakna utvilade. Då verkar det ju även som att du inte behöver ha brösten framme hela tiden :)

Min stora tös sov hos oss tills hon fyllde två år. Sen började hon somna i sin säng och vaknade på natten och kom in till oss och sov tills hon fyllde 4 år. Mellan 5-7 år så kom hon över 2-4 ggr i veckan och sen den minsta kom och tog över platsen i sängen för två månader sen så har hon väl kommit kanske 10 ggr. Hon får liksom inte plats längre. Tänk vad jobbigt om jag skulle tjatat på henne att hon måste sova i sin säng hela tiden under alla dessa år. När hon är 15 så kommer hon förhoppningsvis inte över till oss längre :p

Om du har testat med dom små modellerna så kanske ni ska testa en större?
Nej, det finns väl ingen napp som ser ut som ett bröst. Jag tänkte mer på längden och storleken på bröstvårtan. Så kan man försöka efterlikna så mycket som möjligt och se om det funkar.

@Maja_Kandi jag hade låtit bebisen sova jämte mig, det gjorde jag med första barnet och kommer att göra igen. Sömn är a och o. De flesta spädbarn tror jag sover jämte någon, får ändå tänka att de är vana vid att ligga i en person och att det nog blir väldigt tomt och ensamt att ligga själv i en säng.
Angående napp så får man dels prova sig fram men också "tvinga" lite, det kan vara svårt för de små att få grepp o hålla kvar så ett mer eller mindre konstant "i-puttande" av nappen kan behövas den första tiden. Vi tyckte det var värt att göra så med vår dotter, jag ville inte bli en levande napp nämligen.
Kan tillägga att vi hade aldrig lyckats få vårt barn att ta nappen om inte en erfaren tre barnsmmamma kom o visade oss :D Vi var alldeles för mesiga ;)

Och apropå att sova i samma säng så sov hon hos oss största delen av spädbarnstiden, men jag hade en spjälsäng kloss till vår säng där hon fick ligga allt mer allteftersom. När hon var ca 8 månade så flyttade hon in i eget rum. Hon kommer sällan över till vår säng.
@Maja_Kandi

Är det MAMnapp ni provar nu @Maja_Kandi? De har vi, men så sög han i den direkt så det kanske inte spelat någon roll i vårt fall. Tycker skölden är lagom i minsta storleken just nu! Vi tänkte fö vagga från början men det blev snabbt samsovning utav samma skäl som du har. Jag har mitt täcke över mig men skalar av så det inte ligger mot/över pojken som sover i armhålan. Han har en tunn fleecefilt som täcke och det funkar bra, har aldrig halkat in under mitt under natten.

Den största lärdomen som förälder är att inte lyssna på vad alla andra säger och vad som funkar för dom och hur man borde göra utan att göra det som känns bra för ER :)

Sover ni bra tillsammans så har du ju svaret där, fortsätt med det så får ni sova gott och vakna utvilade. Då verkar det ju även som att du inte behöver ha brösten framme hela tiden :)

Min stora tös sov hos oss tills hon fyllde två år. Sen började hon somna i sin säng och vaknade på natten och kom in till oss och sov tills hon fyllde 4 år. Mellan 5-7 år så kom hon över 2-4 ggr i veckan och sen den minsta kom och tog över platsen i sängen för två månader sen så har hon väl kommit kanske 10 ggr. Hon får liksom inte plats längre. Tänk vad jobbigt om jag skulle tjatat på henne att hon måste sova i sin säng hela tiden under alla dessa år. När hon är 15 så kommer hon förhoppningsvis inte över till oss längre :p

Om du har testat med dom små modellerna så kanske ni ska testa en större?
Nej, det finns väl ingen napp som ser ut som ett bröst. Jag tänkte mer på längden och storleken på bröstvårtan. Så kan man försöka efterlikna så mycket som möjligt och se om det funkar.

Tack för klokt svar, jag tänker också att det måste ju vara bättre för oss alla tre att vi får sova så vi inte går varandra på nerverna mer än nödvändigt. ;) Vi provar väl inatt och ser hur det går... Ska rota fram täcken åt oss bara lillen behagar somna.

Jag har väldigt små bröstvårtor... Så det finns nog ingen napp som är så liten. :o

@Mois
Nappen verkar plötsligt gå bättre, sambon är inte lika mesig som jag och hans mer gåpåiga taktik verkade funka betydligt bättre. :p Han tappar den nästan hela tiden så som du säger får man putta i den flera gånger. Han vill ju gapa större liksom, inte "nypa ihop" runt den. Helt klart olika sugtekniker...

@Bluefish
Just nu är det tydligen en Philips. :p Har provat med en annan också med nalle puh på, vette tusan vad det är för märke. :o har flera olika, både som vi köpt och som vi fått med olika gratisboxar.
Jag har gjort lite som du, fast lagt täcket väldigt högt över så det blivit som en grotta. Ska ta med täcket som hör till barnvagnen inatt och se om vi lyckas få till det med varsitt täcke. :) Har annars flera olika filtar som säkert funkar också. :)

Förstår inte deras ovilja till järninjektioner.

Kunde inte låta bli att svara, men det kan vara så att de inte vill för det finns en risk att man får en stor svart fläck vid injektionsplatsen om man injicerar fel av misstag, som jag förstår inte försvinner - någonsin. Hoppas dina järnvärden går upp av tabletterna! :)

/Läkarstudent som stalkar er tråd...

Kunde inte låta bli att svara, men det kan vara så att de inte vill för det finns en risk att man får en stor svart fläck vid injektionsplatsen om man injicerar fel av misstag, som jag förstår inte försvinner - någonsin. Hoppas dina järnvärden går upp av tabletterna! :)

Aha, det hade jag ingen aning om. Trodde det var för att det verkar vara ett dyrt läkemedel ;)

Jag håller med tummarna för tabletterna, men i o m att jag har ätit sen v. 8 och i perioder redan ätit 2-3 st per dag så har jag inte någon större förhoppning om att det ska bli bättre de sista fem veckorna :(

Aha, det hade jag ingen aning om. Trodde det var för att det verkar vara ett dyrt läkemedel ;)

Jag håller med tummarna för tabletterna, men i o m att jag har ätit sen v. 8 och i perioder redan ätit 2-3 st per dag så har jag inte någon större förhoppning om att det ska bli bättre de sista fem veckorna :(

Men då kommer du säkert ändå få injektionen, om värdena inte blir bättre igen. Sen är det ju en injektion också vilket är högre risk än tablett med infektion, allergisk reaktion osv. Lycka till i alla fall! :)

Tack för klokt svar, jag tänker också att det måste ju vara bättre för oss alla tre att vi får sova så vi inte går varandra på nerverna mer än nödvändigt. ;) Vi provar väl inatt och ser hur det går... Ska rota fram täcken åt oss bara lillen behagar somna.

Jag har väldigt små bröstvårtor... Så det finns nog ingen napp som är så liten. :o

@Mois
Nappen verkar plötsligt gå bättre, sambon är inte lika mesig som jag och hans mer gåpåiga taktik verkade funka betydligt bättre. :p Han tappar den nästan hela tiden så som du säger får man putta i den flera gånger. Han vill ju gapa större liksom, inte "nypa ihop" runt den. Helt klart olika sugtekniker...

@Bluefish
Just nu är det tydligen en Philips. :p Har provat med en annan också med nalle puh på, vette tusan vad det är för märke. :o har flera olika, både som vi köpt och som vi fått med olika gratisboxar.
Jag har gjort lite som du, fast lagt täcket väldigt högt över så det blivit som en grotta. Ska ta med täcket som hör till barnvagnen inatt och se om vi lyckas få till det med varsitt täcke. :) Har annars flera olika filtar som säkert funkar också. :)
Tycker som flera andra att ni ska testa att samsova. Vi har babynest mellan våra kuddar och tunn bomullsfilt över henne som täcke. Det blir inte för varmt.

Ang att ta nappen så fick vi tips på neonatalen om att droppa lite bröstmjölk på första gångerna och det har funkat. Nu tar vår lilla ofta nappen när hon är ledsen och har ont i magen. Hon vill annars gärna snutta vilket gör att hon får i sig mer mat. Det är ju inte optimalt när man har ont i magen.

Tycker som flera andra att ni ska testa att samsova. Vi har babynest mellan våra kuddar och tunn bomullsfilt över henne som täcke. Det blir inte för varmt.

Ang att ta nappen så fick vi tips på neonatalen om att droppa lite bröstmjölk på första gångerna och det har funkat. Nu tar vår lilla ofta nappen när hon är ledsen och har ont i magen. Hon vill annars gärna snutta vilket gör att hon får i sig mer mat. Det är ju inte optimalt när man har ont i magen.

Babynestet funkar på dagtid, men på nätterna när han haft det i spjälsängen har det inte funkat. Redan den här tiden börjar han vägra ligga i det, även fast det ligger bredvid mig i soffan, bara famnen som gäller... På nätterna brukar jag breda ut en filt på madrassen som han ligger på, dels för att om jag läcker mjölk så tar filten upp det, och dels för om blöjan skulle läcka.

Det har jag också tänkt på, med bröstmjölk på nappen. Ska prova det nästa gång om han vägrar nappen. Såvida han inte sugit så det är slut... :meh:
Men det där med magknip har jag funderat över. Han vill ju snutta och får alltså i sig mer mat, kanske inte så bra. Men när han har nappen låter det ju som att han får i sig luft? Antar att det är en vanesak... Vilket av de båda är värst? Mat eller luft?

Ikväll har han varit mer ledsen än i vanliga fall. Så rätt vad det var så pruppade han rejält säkert sex-sju gånger i rad, mest luft. Funderar på om det är jag som ätit nåt olämpligt... Vi åt chili con carne, väldigt svagt kryddad sådan, i förrgår. Kan det göra honom gasig? Om de är känsliga mot mjölk, gör det också dem gasigare? Jag har ju bara hoppat över ren mjölk men ätit ost och smör och sånt. Om det kan påverka slutar jag givetvis med allt sånt... Provade nån oatly havre-yoghurt idag, ingen höjdare men jag överlever. ;)

Jag tänker ju lite så också, att det måste ju vara bättre att vi får sova nånting istället för att han prompt ska ha egen säng. Men man är ju så rädd för allt snack om psd... Hittills har jag nattammat honom liggandes på sidan så då har han somnat nära mig nästan mage mot mage, svårt att få på honom eget täcke då... Då har jag lagt täcket väldigt luftigt, lite som en grotta, för han blir ju ändå varm av mig.

Men vi har enkeltäcken liggandes, ska prova inatt att se om vi lyckas få honom att ligga själv en bit ifrån mig så vi kan ha varsitt täcke.

Ang sockret så tror inte jag heller att det är nån långsiktig lösning, det var mest bara för att kanske lyckas vänja in honom vid att alls ha den. Nu ligger han fortfarande med den nya och snuttar på den och fortsätter han kunna ta den så är ju problemet ur världen redan! Tidigare idag stoppade jag den i bhn när jag var ute med tanken att den kanske skulle börja lukta lite mamma, kanske det var det som funkade? Vad vet jag...

Tog bara ett av dina inlägg..
Risken för psd ökar INTE vid SÄKER samsovning. Anledningen att sjukhus mfl inte rekomenderar samsovning är för att enligt statistiken så är det vanligare med psd vid samsovning, där har man dock räknat med alla fall.. Även där föräldrar röker/missbrukar/har varma täcken till bäbisen osv..

Det är säkrare att sova bredvid bebisen, man stör varandra lagom mycket vilket hindrar långa stunder av djupsömn. Bara ni tänker på värmen, inte röker eller tar mediciner, inte använde stor/mjuk kudde till bebisen, ammar och tar bebisen dessutom napp är det en till fördel om man är rädd för psd.

/paranoid småbarnsförälder som läst allt om psd :o

Tog bara ett av dina inlägg..
Risken för psd ökar INTE vid SÄKER samsovning. Anledningen att sjukhus mfl inte rekomenderar samsovning är för att enligt statistiken så är det vanligare med psd vid samsovning, där har man dock räknat med alla fall.. Även där föräldrar röker/missbrukar/har varma täcken till bäbisen osv..

Det är säkrare att sova bredvid bebisen, man stör varandra lagom mycket vilket hindrar långa stunder av djupsömn. Bara ni tänker på värmen, inte röker eller tar mediciner, inte använde stor/mjuk kudde till bebisen, ammar och tar bebisen dessutom napp är det en till fördel om man är rädd för psd.

/paranoid småbarnsförälder som läst allt om psd :o

Åh det var intressant! Tack! :) Vi får väl se hur det fungerar med nappen framöver, i övrigt tror jag vi följer det där. Svårt med värmen tycker jag... Nu har han ett tunt täcke som hör till barnvagnen, men blir varm ändå. Kanske skulle bytt till nån tunn filt bara istället? Hm...

Kan rapportera efter natten att jag är pigg som en lärka!

Han somnade i nestet och sov från 23-01 i spjälsängen. Sen vaknade han, ammade och fick sova i vår säng. Sov till efter fem, ammade och har sovit tills nu! Jag är lite paff, men väldigt glad! Om det fortsätter så här bra så är ingen gladare än jag! :D

Medan mamsen fortsätter neråt i viktkurvan går sonen stadigt uppåt! Nu har jag börjat byta ut en del mål ersättning mot pumpad mjölk. Pumpen fungerar förvånansvärt bra och jag får med lätthet ut ett mål varje tillfälle. Skönt, då ser jag svart på vitt att jag har mat jag med.

Snart tre veckor och utvecklas i rasande fart tycker vi. Han är vaken större delen av eftermiddagen och sitter gärna i babysittern och ser sig omkring. Eller ligger i knät eller famnen och gör detsamma. Fäktar lite med armarna, sträcker på sig, jollrar och småpratar. Tror vi har totalt 2 skrikminuter om dagen och då är det alltid när han förödmjukas vid böjbyten. Är rätt säker på att han ser oss på nära håll nu, följer ansiktet med blicken och härmar gärna om man gapar jättestort eller liknande. Himla roligt! Men babygymmet har han inget utbyte av än. Din dotter är ju äldst i tråden @Balahé, hur är hon nu?

Är inte det om man får en spruta eller tar sprutor själv. Typ i rumpan eller magen.

När jag fick järninjektioner fick jag det som dropp direkt i blodet i armen ena gången och i infarten vid tummen andra gången. Inga biverkningar alls. Och det kändes som att få livet tillbaka. Från ett järnvärde på 85 till all time high 137!

Anledningen att man inte får är för att det är svindyrt.

Mvh Miks

Åh det var intressant! Tack! :) Vi får väl se hur det fungerar med nappen framöver, i övrigt tror jag vi följer det där. Svårt med värmen tycker jag... Nu har han ett tunt täcke som hör till barnvagnen, men blir varm ändå. Kanske skulle bytt till nån tunn filt bara istället? Hm...

Upplever du honom som varm (alltså svettig/het) lägg bara ett örngott på honom.
Min dotter sover i ett runt ylleunderställ, men hon är större och sparkat alltid av sig täcket, troligtvis pga värmen.
Ull reglerar värme väldigt bra ocv andas, då behöver man inte oroa sig att de fryser men inte heller använda täcke :up:

Upplever du honom som varm (alltså svettig/het) lägg bara ett örngott på honom.
Min dotter sover i ett runt ylleunderställ, men hon är större och sparkat alltid av sig täcket, troligtvis pga värmen.
Ull reglerar värme väldigt bra ocv andas, då behöver man inte oroa sig att de fryser men inte heller använda täcke :up:

Jag funderade faktiskt på just det, bara örngott. Han blir riktigt varm, inte svettig men varm. Sover i en enkel body med ärmar utan ben, men blir som sagt varm ändå. Blir snabbt kall om fötterna på dagtid men det är klart att ligger han emot mig på nätterna blir han väl varm av mig också... Inatt klämde jag ner mitt täcke mellan oss och lade hans täcke luftigt över honom.

Medan mamsen fortsätter neråt i viktkurvan går sonen stadigt uppåt! Nu har jag börjat byta ut en del mål ersättning mot pumpad mjölk. Pumpen fungerar förvånansvärt bra och jag får med lätthet ut ett mål varje tillfälle. Skönt, då ser jag svart på vitt att jag har mat jag med.

Snart tre veckor och utvecklas i rasande fart tycker vi. Han är vaken större delen av eftermiddagen och sitter gärna i babysittern och ser sig omkring. Eller ligger i knät eller famnen och gör detsamma. Fäktar lite med armarna, sträcker på sig, jollrar och småpratar. Tror vi har totalt 2 skrikminuter om dagen och då är det alltid när han förödmjukas vid böjbyten. Är rätt säker på att han ser oss på nära håll nu, följer ansiktet med blicken och härmar gärna om man gapar jättestort eller liknande. Himla roligt! Men babygymmet har han inget utbyte av än. Din dotter är ju äldst i tråden @Balahé, hur är hon nu?

Härligt med vikten! :) Hur mycket äter han på ett mål? Ammar du också eller ger du allt med flaska?

Så roligt att läsa om utvecklingen! :) Blev inspirerad och hämtade ner vår babysitter, men han hamnade som en makaron i den. :o Såg inte alls bekvämt ut! Fick ett babygym idag men tror inte det blir nån direkt användning av det på ett bra tag...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 138
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar