Jag håller helt med digJa alltså jag menade absolut inte att man inte ska räkna med korrigerad ålder på prematura barn! Det är ju jättebra att det blir lite mer "rimliga villkor" för de barnen
Men det blir ju lite knasigt när man hamnar där på gränsen. Till exempel så var min son väldigt liten när han föddes (2460 g) och var som lägst nere under nedersta kurvan. Detta blir ju ännu "värre" eftersom han där jämförs med fullgångna barn och även barn födda två veckor över tiden. De barnen är ju egentligen 5 veckor äldre än honom.
Nu har sonen mått bra hela tiden och detta har inte varit något problem egentligen för oss Så jag ska verkligen inte klaga! Och viktigast är nog att det är ett bra verktyg för de minsta barnen
Oj, vad liten han måste varit. Vår lilla vägde som minst knappt 2600 g tror jag. Då var hon ganska tunn och fick sondas. Men han var kanske inte så lång heller?
Det är väl lustigt hur mycket det kan skilja mellan individer? Visst har ju mycket med arv att göra, men jag vet en vars samtliga 4 barn legat runt 2,0-2,5 kg och sedan i vuxen ålder är killarna runt 2 m långa och grova. Tjejen är inte vuxen än, så hur det blir där låter jag vara osagt. Men den storlekskopplingen är ju inte helt självklar känner jag