Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja alltså jag menade absolut inte att man inte ska räkna med korrigerad ålder på prematura barn! Det är ju jättebra att det blir lite mer "rimliga villkor" för de barnen :)

Men det blir ju lite knasigt när man hamnar där på gränsen. Till exempel så var min son väldigt liten när han föddes (2460 g) och var som lägst nere under nedersta kurvan. Detta blir ju ännu "värre" eftersom han där jämförs med fullgångna barn och även barn födda två veckor över tiden. De barnen är ju egentligen 5 veckor äldre än honom.

Nu har sonen mått bra hela tiden och detta har inte varit något problem egentligen för oss :) Så jag ska verkligen inte klaga! Och viktigast är nog att det är ett bra verktyg för de minsta barnen :)
Jag håller helt med dig:)

Oj, vad liten han måste varit. Vår lilla vägde som minst knappt 2600 g tror jag. Då var hon ganska tunn och fick sondas. Men han var kanske inte så lång heller?

Det är väl lustigt hur mycket det kan skilja mellan individer? Visst har ju mycket med arv att göra, men jag vet en vars samtliga 4 barn legat runt 2,0-2,5 kg och sedan i vuxen ålder är killarna runt 2 m långa och grova. Tjejen är inte vuxen än, så hur det blir där låter jag vara osagt. Men den storlekskopplingen är ju inte helt självklar känner jag:D

Alltså, vilka grejer man står ut med från de där små människorna;) Om en tonåring eller vuxen betett sig som dottern gör hade jag ju blivit milt sagt irriterad.

Hon har räckt finger åt mig, rapat mig rakt i ansiktet, räckt ut tungan, släppt världens brakfis vid matbordet och kissat och bajsat ner både sina kläder och babysittern - allt detta idag. Hon har varit busy, busy:D

Nu bara städar man upp med en liten suck, tycker synd om det lilla livet som blivit blöt och berömmer både fisar och rapande. Om 13-14 år lär det bli helt andra reaktioner från mamma och pappa om hon uppför sig likadant:)

Alltså, vilka grejer man står ut med från de där små människorna;) Om en tonåring eller vuxen betett sig som dottern gör hade jag ju blivit milt sagt irriterad.

Hon har räckt finger åt mig, rapat mig rakt i ansiktet, räckt ut tungan, släppt världens brakfis vid matbordet och kissat och bajsat ner både sina kläder och babysittern - allt detta idag. Hon har varit busy, busy:D

Nu bara städar man upp med en liten suck, tycker synd om det lilla livet som blivit blöt och berömmer både fisar och rapande. Om 13-14 år lär det bli helt andra reaktioner från mamma och pappa om hon uppför sig likadant:)

Hahaha! :laugh: Så klockrent! :D

Kan fortsätta på samma race, igår kväll somnade plutten redan vid nio, så vi hade inte bytt vare sig blöja eller kläder. Därför fick vi väcka honom efter halv tolv för detta ändamål. Iiiiiinte poppis alls! Hemska hemska päron som väckte och klädde av och lade på kallt skötbord! Han skrek och skrek. Jag tyckte synd om och skyndade. Precis när jag vikt upp nya blöjan kissade han i den. Jaha, bara å torka å byta igen. Eftersom att han skrek så hemskt tog jag upp honom och stod och tröstade och vaggade honom nakenfis en stund när han var ren igen, varpå han släpper världens brakskit så det var bajs över hela mig, på golvet och upp på skötbordet (eftersom att jag rent reflexmässigt skyndade mig att hålla honom däröver). :laugh: Jag var så trött så jag garvade så jag knappt såg vad jag gjorde. :D Klä av, starta tvättmaskin, torka golv och grejer med tårarna rinnande. :pSkrattade långt efteråt. Sambon tyckte nog att jag var ganska knäpp. ;) haha!

Hahaha! :laugh: Så klockrent! :D

Kan fortsätta på samma race, igår kväll somnade plutten redan vid nio, så vi hade inte bytt vare sig blöja eller kläder. Därför fick vi väcka honom efter halv tolv för detta ändamål. Iiiiiinte poppis alls! Hemska hemska päron som väckte och klädde av och lade på kallt skötbord! Han skrek och skrek. Jag tyckte synd om och skyndade. Precis när jag vikt upp nya blöjan kissade han i den. Jaha, bara å torka å byta igen. Eftersom att han skrek så hemskt tog jag upp honom och stod och tröstade och vaggade honom nakenfis en stund när han var ren igen, varpå han släpper världens brakskit så det var bajs över hela mig, på golvet och upp på skötbordet (eftersom att jag rent reflexmässigt skyndade mig att hålla honom däröver). :laugh: Jag var så trött så jag garvade så jag knappt såg vad jag gjorde. :D Klä av, starta tvättmaskin, torka golv och grejer med tårarna rinnande. :pSkrattade långt efteråt. Sambon tyckte nog att jag var ganska knäpp. ;) haha!
Hahahaha! Förlåt, men det där var "skitkul", ursäkta min ordvits:D

Jag ska bara packa och köpa spjälsäng så är allt klart här också. Skulle inte bli ledsen om bebis kommer lite tidigt :p 33 dagar kvar.

Idag har vi varit och blivit fotograferade! Utomhus i riktigt fint ljus så jag hoppas på bra bilder, ramlade över ett erbjudande om gratis gravidfotografering. Har lite idéer jag tänkte fota hemma i veckan också. Har varit betydligt sämre på att fota magen än planerat- får bättra mig till bebistiden!

Jag tror inte att jag har en enda magbild tagen :o jag är sämst på att vara med på bild.
Sambon tog en på min navel bara för att visa att den faktiskt såg ut som en glad mun, kunde liksom inte riktigt se själv :D

Tre veckor kvar till bf idag. Packat det mesta, vi lär överleva i alla fall. Om inte annat har vi typ 5 min till sjukhuset. Ska försöka sätta in babyskyddet i bilen i veckan. Något särskilt man ska tänka på?

Är så tacksam över att jag faktiskt tagit ledigt fram till bf! Känner att kroppen verkligen vill sova, har nog aldrig sovit såhär mycket:) det är inte så sammanhängande sömn men lite lurar hit och dit och ganska mycket sängtid totalt så blir det en hel del.
Dessutom har jag inte alls lika ont i fogarna nu när jag inte blr låst i en och samma position så långa stunder:up:

Jag håller helt med dig:)

Oj, vad liten han måste varit. Vår lilla vägde som minst knappt 2600 g tror jag. Då var hon ganska tunn och fick sondas. Men han var kanske inte så lång heller?

Det är väl lustigt hur mycket det kan skilja mellan individer? Visst har ju mycket med arv att göra, men jag vet en vars samtliga 4 barn legat runt 2,0-2,5 kg och sedan i vuxen ålder är killarna runt 2 m långa och grova. Tjejen är inte vuxen än, så hur det blir där låter jag vara osagt. Men den storlekskopplingen är ju inte helt självklar känner jag:D

Ja han var verkligen en liten plutt! Var nere på 2200 som minst. 48 cm så kort men inte jättekort. Jag ammade från start och han har aldrig fått vare sig sond eller ersättning på annat vis. Tänkte inte på det då men har förstått i efterhand att det kanske är lite ovanligt. Nu är han snart 9 månader och i byte mellan stl 62 och 68 så fortfarande inte så stor, men växer på bra :)

Ja det kan verkligen vara olika mellan individer! En kompis till mig har en 4-månaders som väger mer än min son, men helt olika proportioner med lång och huvudstorlek såklart :)

Både jag och maken vägde runt 4 kg så vet inte riktigt var sonen fått sin litenhet ifrån :p

En fråga som dök upp, hur gör man hand- och fotavtryck? Fick ju hem reklam från BB om att gjuta fina grejer av det men jag vet inte hur man gör själva avtrycken. :o

Kl
Vi har badat för tredje gången, å lilleman skrek ingenting! :banana: Jo, när vi var klara å lyfte upp honom. :p Sen gjorde han ifrån sig ordentligt i handduken, men jag var iaf inte ivägen den här gången. ;) :D

En fråga som dök upp, hur gör man hand- och fotavtryck? Fick ju hem reklam från BB om att gjuta fina grejer av det men jag vet inte hur man gör själva avtrycken. :o

Kl
Vi har badat för tredje gången, å lilleman skrek ingenting! :banana: Jo, när vi var klara å lyfte upp honom. :p Sen gjorde han ifrån sig ordentligt i handduken, men jag var iaf inte ivägen den här gången. ;) :D
Trolldeg och sen gips i, kommer jag göra. Har sett samma reklam men vet inte om de vill ha det på något särskilt vis dock.

Ätbart att packa ner till förlossningen, några tankar där? För både mig och sambon...

Detta har jag också funderat på, lite dåligt med idéer känner jag.... Så jag vill också gärna ha tips!

32 dagar kvar... Även om jag hoppas lillen kommer lite tidigare. :) Jag och mina syskon gjorde det, så det är väl inte helt omöjligt. Men bara för det går jag väl över med råge :p

Jag var skithungrig efter och det serverades två mackor bara. Så jsg klämde risi frutti ovh chips, det som höll sig fräscht i en kylväska under 27 timmars förlossning. Och färdigbredda mackor hade vi med också.

Ätbart att packa ner till förlossningen, några tankar där? För både mig och sambon...
Vi hade en påse med blandade nötter och torkad frukt, lite bananer och choklad. Jag åt ingenting men jag tror att sambon klämde en banan och ett kexchoklad. Men nu var ju inte min förlossning standard precis. Var ju bara på plats knappt 4 timmar innan hon föddes och hade ätit middag hemma innan. Hade det dragit ut på tiden hade vi säkert uppskattat matsäcken mer.

Tre veckor kvar till bf idag. Packat det mesta, vi lär överleva i alla fall. Om inte annat har vi typ 5 min till sjukhuset. Ska försöka sätta in babyskyddet i bilen i veckan. Något särskilt man ska tänka på?

Om ni har köpt en modell med bas att fästa i, kontrollera att skyddet faktiskt fastnar i basen. Det gjorde inte vårt. Det gick att vicka skyddet ganska rejält i sidled i förhållande till basen, men bara åt ena hållet. Vi har reklamerat det och ska få en ny bas, men det är flera veckor sen nu och ännu inget paket.

Ja han var verkligen en liten plutt! Var nere på 2200 som minst. 48 cm så kort men inte jättekort. Jag ammade från start och han har aldrig fått vare sig sond eller ersättning på annat vis. Tänkte inte på det då men har förstått i efterhand att det kanske är lite ovanligt. Nu är han snart 9 månader och i byte mellan stl 62 och 68 så fortfarande inte så stor, men växer på bra :)

Ja det kan verkligen vara olika mellan individer! En kompis till mig har en 4-månaders som väger mer än min son, men helt olika proportioner med lång och huvudstorlek såklart :)

Både jag och maken vägde runt 4 kg så vet inte riktigt var sonen fått sin litenhet ifrån :p
Ok, bara en cm kortare än dottern alltså. Om de äter bra hela tiden och inte går ner för mycket i vikt får de nog inte sond. Vår lilla hade gulsot och åt väldigt lite, det var orsaken till sonden. Mat är en del av gulsotsbehandlingen.

Ni som fått bebis redan. Förvisso även ni som är på g!

Hur gör ni med amningen? Helammar? Ger ersättning/pumpar ibland? Varför/när isf?

Jag funderar på att pumpa och ge ibland om natten så sambon och jag kan dela på vissa nätter då jag känner att även jag behöver fler timmar sömn ibland. Men jag vet inte alls om det känns rätt.
Jag kommer pumpa och vi kommer ge i flaska när jag måste iväg på möte. Första gången är nästa vecka.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 139
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar