Vinterföräldrar 15-16 #2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag behöver lite råd...

Min sambo vill åka iväg sista helgen i januari, dvs en vecka innan BF (7 feb), med jobbet. När vi diskuterade det för ett halvår sedan så kändes det rätt lugnt. Målet för resan ligger ca 3-4h bort med flyg (inkl ett byte), flygen går kanske var tredje timmer ungefär, dock ej under natten. Det är, så klart, en viktigt jobbresa annars hade han väl inte velat åka.
Han ska vara iväg tors-mån och hans mamma kommer och bor hos oss fre-sön. Jag har inte någon i närheten som kan hjälpa mig, finns en granne som skulle kunna ta blivande storasyster om det krisar men känns ju inte helt 100.
Jag gick tre dagar över tiden sist och man har ju någon konstig föreställning om att det ska vara likadant igen. MEN jag vill inte att han ska åka, men jag vill att han ska komma till det beslutet själv. Det är ju en uppenbar risk att han faktiskt missar förlossningen, det är ju inte så att en förlossning startar med tanke på ev flygavgångar, plats på flygen, trafik etc.
Jag vill inte känna att jag "tvingar" honom att stanna hemma utan jag vill ju att han ska inse det själv. Eller är jag bara löjlig som inte sätter ner foten och säger det rätt ut?
När jag säger att det är risk att han missar det så säger han bara "säg inte så". Jag vill ju att han ska komma till insikt själv liksom.

Hade ni "låtit" era respektive åka iväg? Skulle de vilja åka iväg? Hur hade ni agerat? Eller är jag nojjig?

Jag hade inte alls varit bekväm med att sambon åkte bort så nära inpå... Min sambo hade dock aldrig gjort det, han har skojat ända sen i somras att han missar julöl och nyårsfester i år. Fast nu gjorde han ju inte det ändå. :p Våra grannar har som årlig tradition att parta kvällen innan julafton och han var väldigt noga med att fråga om det var okej för mig att han åkte dit även fast sonen redan var ute. Sen såg han till att komma hem i bra tid och drack bara ett par öl. :)

Så jag skulle nog göra som du själv sagt, försök få honom att inse det själv (på nåt sätt är visst killar mer benägna att lyssna om man fått dem att tro att det var deras idé från början). Säg att du är orolig att han ska missa det så kanske poletten trillar ner. Annars skulle jag sagt åt honom rakt ut.

Introducerade napp när lillan var en månad så amningen skulle komma igång ordentligt. Hon tar den men det är ingen favorit, precis vad jag hoppades på. Det räcker med att den duger i vissa situationer och inte är livsnödvändig för henne. Tex bra att snutta på när jag är i stallet och hon är hemma med sin pappa eller när det inte funkar att amma, tex i bilen eller i kön i affären.
Sedan minskar napp risken för psd under natten så min lilla får gärna snutta på den då.

Alla studier av nappens effekt visar på en skyddande effekt, särskilt när barnet skall sova. Mekanismen är oklar, men bättre förmåga till uppvaknande, underlättad munandning och minskad benägenhet för barnet att lägga sig på mage har föreslagits. De invändningar som tidigare rests mot nappanvändande, dvs att den kan ge upphov till dentala komplikationer samt störa amningen, anses numera ha svagare evidens, särskilt om napp introduceras när amningen etablerats, och huvudsakligen används när barnet skall sova.

Precis så vill jag också att det ska bli! En räddare men ingen nödvändighet.

Jag hade hört att det skulle störa amningen och det var därför vi sagt att vi skulle försöka undvika det. Så det där var intressant läsning! Sen om han är så orolig som han varit ett par nätter och bara vill tröstsnutta så blir det väldigt jobbigt efter några timmar... Då vore det riktigt skönt med napp!

Jag är pigg idag! :banana: Igår kväll höll vi liten vaken, han åt vid nio och ville bara däcka efteråt så det var en riktig match att hålla honom vaken. Sen somnade han vid halv ett - och sov till halv fem!!! Tjohooo! Åt till halv sex, somnade bredvid mig, sov till halv åtta. Åt till halv nio då han somnade i sin säng (i babynestet) och sen vaknade vi före honom klockan elva! Så gudomligt skönt att ha fått sova ordentligt! :D

Dagen till ära tog vi premiärturen med vagnen! :) Svårt att veta hur mycket man ska klä på honom. Har fått en riktig voksipåse som uppenbarligen är vääääääldigt varm, han hade bara en pyjamas i typ fleece och var jättevarm! Gick bara en kortare promenad på kanske 15 minuter, sen låg han i vagnen medan vi var ute en stund. Men som sagt, han blev jättevarm! Så nästa gång blir det en helt vanlig tunn pyjamas... :p

Ja men precis!
Jag vill liksom att han ska inse detta själv att om han inte vill missa sitt barns födelse (eller riskera att lämna mig själv) så borde han stanna hemma. Jag vill inte vara den som säger till honom "du får inte åka" utan han ska liksom kunna förstå och fatta det beslutet själv... Jag får väl ta en vända till med honom och fattar han inte efter det så får jag väl säga rätt ut att jag inte vill att han åker/han får inte åka.

Men om du säger att du är orolig/tycker det är för nära inpå, måste du rakt ut förbjuda honom?

Men om du säger att du är orolig/tycker det är för nära inpå, måste du rakt ut förbjuda honom?
Än så länge har jag inte fått reaktionen/responsen att han inte vill åka när jag sagt så. Jag vill ju inte behöva förbjuda, det känns liksom helt fel. Suck.

Jag har dåliga järnvärden igen. Har känt mig tung, yrsel och orkeslös så hade det på känn. Är nere på 92 i hb och mitt ferritin (järndepåerna) har sjunkit från 47 till 18. Blev ordinerad tre niferex per dag. Äter redan två. Förstår inte deras ovilja till järninjektioner. Det var inte min ordinarie bm jag pratade med idag så jag får höra med henne på måndag, om hon är på plats då.
Överväger faktiskt att byta MVC pga detta. Jag har ju dock bara drygt en månad kvar. Men såhär vill jag inte må den månaden...

Sorry för klagoinlägg. Men känner mig lite hopplös, både sambon och järnvärdet som gör att jag känner mig lite hopplös tror jag.

Än så länge har jag inte fått reaktionen/responsen att han inte vill åka när jag sagt så. Jag vill ju inte behöva förbjuda, det känns liksom helt fel. Suck.
(smyger in från vårtråden..) Om du redan har sagt att du inte vill att han åker och att det inte känns bra hade jag (som är rejält hormonstinn och lättretad som gravid...:angel:) fräst ifrån rejält och sagt något i stil med "Tvinga mig inte att göra rätt prioritering åt dig. Det fattar du väl själv att du inte kan åka så tätt inpå". Och ja, jag hade förbjudit min man att åka men också låtit honom förstå att jag tycker att han är både orättvis och lite av en tölp som tvingar mig att förbjuda.

Fy vad kämpigt det låter. :( Men snart har du bebis i famnen istället! <3

Och det där med väskan, det kanske inte är så långt bort som du tror. ;) Jag tyckte också att det var svårt. Hade inte packat det sista ens när det plötsligt var dags att åka. :p
Tack för peppen! :)

Jag har fått ner kläder till bebben, ett amningslinne och pyjamasbyxor. Vad mer behöver jag? :p

Har 6 dagar kvar nu till BF och ja, jag längtar. Jag känner mig bara gnällig och på dåligt humör nuförtiden :pÄr så trött på att ha ont hela tiden och inte kunna sova eller göra något speciellt övht. Börjar bli lika trött som jag var i början av graviditeten dessutom, vaknar och två timmar senare behöver jag ta en tupplur :cautious: Och det är ju så jobbigt att ligga ner, gör tom ont att andas, så får ingen kvalitetssömn utan slumrar bara till korta stunder. Så det här med att vara utvilad och samla energi och styrka inför förlossningen kommer ju jag verkligen lyckas med :laugh:
Jag är väl egentligen den sämsta till att peppa eftersom jag själv är extremt gnällig nu. Men tänk så kort tid det är kvar nu! Och vila måste ju inte vara sömn heller, försök bara att ta det lugnt och samla en massa målbilder om hur bra det kommer bli sen :)

Jag har fått ner kläder till bebben, ett amningslinne och pyjamasbyxor. Vad mer behöver jag? :p

Innetofflor!
Gärna såna man bara glider i lätt med foten. Du kanske inte är så böjbar efter förlossningen. Skönt att gå med till matrummet så slipper du gå i strumpor eller skor.

Ja just det! Det hade jag tänkt på sen tidigare men helt glömt av. Tack!:)

Just det ja, du ska ju föda nu när det är lite kallare ute och på BB så finns det inte världens varmaste filtar så jag skulle tagit med en egen skön en att gosa ner mig i om jag velat. Det är inga tjocka täcken i sängen utan bara ett påslakan, som jag inte använde för tog man bort det så låg man direkt på madrasskyddet. Så eget täcke eller filt som du inte är alltför rädd om det blir blodfläckar på om det går igenom bindan på natten :)

Just det ja, du ska ju föda nu när det är lite kallare ute och på BB så finns det inte världens varmaste filtar så jag skulle tagit med en egen skön en att gosa ner mig i om jag velat. Det är inga tjocka täcken i sängen utan bara ett påslakan, som jag inte använde för tog man bort det så låg man direkt på madrasskyddet. Så eget täcke eller filt som du inte är alltför rädd om det blir blodfläckar på om det går igenom bindan på natten :)
Känns som att man skulle kunna packa en större resväska?;)
Men tack för tipset, då får det bli både filt och pyjamaströja för jag är inte sugen på att frysa. Jag hade en illusion om att det skulle vara ombonat att vara på BB:p

Necessär (hårborste, tofs, schampo och balsam tipsar de specifikt om här. Och tandborste då). ID och blodgruppspapper. Här finns bindor och blöjor där, vet inte om det är samma på alla ställen? Mat till pappan. Musik? Kamera? Kofta (rekommenderades här för att ha bebis hud mot hud men man kanske vill vara lite påklädd och/eller varm samtidigt).

Känns som att man skulle kunna packa en större resväska?;)
Men tack för tipset, då får det bli både filt och pyjamaströja för jag är inte sugen på att frysa. Jag hade en illusion om att det skulle vara ombonat att vara på BB:p

När jag låg på BB var det typ 25-27 grader enligt AC:n på vårt rum, vi svettades mer än frös. Kändes som att det var lika varmt överallt.

Det jag hade med mig var ombyte till mig och någon pyjamas till H. Innetofflor, babynest, filt till bebis, eget shampoo och balsam. Det var typ det.
Något jag saknade var morgonrock, allt annat fanns på BB.
Kände att jag absolut inte ville ha med täcke eller något sådant, samt att jag använde så mycket som möjligt av kläderna som fanns på BB. Där finns det folk som tvättar om det blir nerblodat.. Var grymt skönt att slippa tvätta det första man gjorde när man kom hem.

Sjalen var guld!

Jag hade aldrig klarat mig utan mina tjocka sockar! Bedövningen (antar jag det var) gjorde att cirkulationen i benen var ännu sämre än vanligt så frös helt galet om fötterna!

Lite tjockare mysbyxor var också trevlig tyckte jag så kändes det inte riktigt lika avslöjande med tjock binda ;)

Eftersom jag var först i tråden med att föda är jag också först med att ha varit på efterkontroll denna veckan. Fick bekräftat det jag själv känt, att ärret blivit stramt. Men Bm menade att det var bra, det betyder att det inte finns någon glipa i musklerna. Bara att försöka massera upp mjukheten igen. Knipövningarna fick godkänt och hon var nöjd med vikten och blodtrycket också.

Vi har även hunnit med BVC i veckan och även lillan får godkänt. Hon är nu ifatt på alla medelkurvor. 57 cm lång och 4620 g 7+3 v.

I nappdiskussionen var vi tveksamma till att använda den, men så mycket magbesvär som hon haft har den varit guld. Annars vill hon äta så fort hon fått ont och det mår ju magen inte bättre av. Nu försöker vi muta med napp och det funkar ok.

JAG ÄR EN MAMMA!!!

14.36 den 30/12 kom vår stora tjocka Adrian till världen. Jag är värdens lyckligaste! !

Stort grattis till pojken :love:

Misstänkte du var inne för du har ju inte varit på buke idag. Ett underbart sätt att påbörja 2016 med eran lille :heart

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 992
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar