Maja_Kandi
Trådstartare
Jag behöver lite råd...
Min sambo vill åka iväg sista helgen i januari, dvs en vecka innan BF (7 feb), med jobbet. När vi diskuterade det för ett halvår sedan så kändes det rätt lugnt. Målet för resan ligger ca 3-4h bort med flyg (inkl ett byte), flygen går kanske var tredje timmer ungefär, dock ej under natten. Det är, så klart, en viktigt jobbresa annars hade han väl inte velat åka.
Han ska vara iväg tors-mån och hans mamma kommer och bor hos oss fre-sön. Jag har inte någon i närheten som kan hjälpa mig, finns en granne som skulle kunna ta blivande storasyster om det krisar men känns ju inte helt 100.
Jag gick tre dagar över tiden sist och man har ju någon konstig föreställning om att det ska vara likadant igen. MEN jag vill inte att han ska åka, men jag vill att han ska komma till det beslutet själv. Det är ju en uppenbar risk att han faktiskt missar förlossningen, det är ju inte så att en förlossning startar med tanke på ev flygavgångar, plats på flygen, trafik etc.
Jag vill inte känna att jag "tvingar" honom att stanna hemma utan jag vill ju att han ska inse det själv. Eller är jag bara löjlig som inte sätter ner foten och säger det rätt ut?
När jag säger att det är risk att han missar det så säger han bara "säg inte så". Jag vill ju att han ska komma till insikt själv liksom.
Hade ni "låtit" era respektive åka iväg? Skulle de vilja åka iväg? Hur hade ni agerat? Eller är jag nojjig?
Jag hade inte alls varit bekväm med att sambon åkte bort så nära inpå... Min sambo hade dock aldrig gjort det, han har skojat ända sen i somras att han missar julöl och nyårsfester i år. Fast nu gjorde han ju inte det ändå. Våra grannar har som årlig tradition att parta kvällen innan julafton och han var väldigt noga med att fråga om det var okej för mig att han åkte dit även fast sonen redan var ute. Sen såg han till att komma hem i bra tid och drack bara ett par öl.
Så jag skulle nog göra som du själv sagt, försök få honom att inse det själv (på nåt sätt är visst killar mer benägna att lyssna om man fått dem att tro att det var deras idé från början). Säg att du är orolig att han ska missa det så kanske poletten trillar ner. Annars skulle jag sagt åt honom rakt ut.