Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Blueberry jag tycker inte du är tokig, jag upplevde det som otroligt obehagligt när V var nyfödd, när de andas sådär oregelbundet. Ibland vaknade jag för att han INTE snarkade och var tvungen att känna under näsan alternativt peta på honom ;)

Täppt i näsan är de ju mest hela tiden, här frustas det ut snor lite titt som tätt och vi har fått använda snorsugen många gånger. Men riktiga andningsbesvär, de märker man!
Tycker inte att oron är konstig, bara att den inte är befogad.. Jag nojjar mig över massvis med saker som jag vet inte stämmer, eller är helt osannolika..

@Blueberry oj vad jag känner igen mig. Tycker det är hemskt obehagligt när vår kille låter och andas konstigt och allt var det är. För han låter verkligen jättemycket när han sover. Sen när han är tyst och sover oroar jag mig för det.. Precis i början tyckte jag nog inte att det var jobbigt att inte få sova. Däremot var det rätt jobbigt att våga sova..

@Blueberry Ja alltså jag är ju så nojjig över att ungen ska dö så jag har på henne andningslarm. Jag är nog inte rätt person att skicka lugnande ord :angel:

Mvh Miks som kollar att lampan blinkar på larmet säkert 10ggr varje natt!

PRECIS så är det för mig med, @Imogen och @nagelbitarn. Skönt att inte vara ensam med nojorna. Och väldigt skönt att veta att andra barn också rosslar och snarkar och låter. :o :D

@Miks
Vår barnmorska avrådde faktist från andningslarm med motiveringen att de föräldrarna lätt blir ännu mer nojiga av det än utan det. :angel:

Vi ska i alla fall ta oss samman och köpa babyvakt snart, så att vi kan lämna honom ute i vagnen en stund. Han sover så himla gott i den :)

PRECIS så är det för mig med, @Imogen och @nagelbitarn. Skönt att inte vara ensam med nojorna. Och väldigt skönt att veta att andra barn också rosslar och snarkar och låter. :o :D

@Miks
Vår barnmorska avrådde faktist från andningslarm med motiveringen att de föräldrarna lätt blir ännu mer nojiga av det än utan det. :angel:

Vi ska i alla fall ta oss samman och köpa babyvakt snart, så att vi kan lämna honom ute i vagnen en stund. Han sover så himla gott i den :)
Jag hade inte kunnat sova alls utan faktist. Nu litar jag på att larmet väcker mig om det skulle hända något.

Jag förstår varför barnmorskan säger en sån sak men jag hade varit betydligt mer nojjig om jag skulle behövs övervaka ungen manuellt hela tiden!

Mvh Miks

Nu måste jag ju gå och kolla på killen bara för det! han ligger och sover i sitt nest..men tänk om!!

Själv ligger jag bredvid bebisen och väntar på att han ska somna. Det är alltid lika spännande att natta honom när han är mätt och därmed inte bara ammar till sömns, det är hundra gånger enklare att göra det än att vänta ut honom.

Men nu är klockan snart så mycket att vi får se klart Game of Thrones någon annan kväll, så egentligen borde jag kunna ligga kvar här ;)

Vår tjej ratar mat.. Har testat alla sorters puré (hemmagjord) och alla smakportioner på affären. Har dock hittat en, med mango smak som fungerar med lite övertalning. Hon blir chockad varje gång hon får något annat än ersättning i munnen. Majskrokar och brödsmulor grimaserar hon argt över och ögonen fylls av tårar.. ;)
Vi försöker ge någon sked om dagen med mat, men ersättning är det bästa enligt dottern.

Annars fortsätter hon att skämma bort oss på nätterna, hon snittar på 10-11h per natt, vilket är underbart. :)

Vi hade dop i helgen! Ingångsmusiken fick bli favoritlåten "Sjörövar Fabbe" på piano, gissa om hon charmade alla med att skratta hela vägen in i kyrkan! :D Hon pratade högt och tydligt under hela dopet och slocknade under fikat efteråt och var frånvarande under presentöppningen. Väldigt trevlig donna. :D

Vår tjej ratar mat.. Har testat alla sorters puré (hemmagjord) och alla smakportioner på affären. Har dock hittat en, med mango smak som fungerar med lite övertalning. Hon blir chockad varje gång hon får något annat än ersättning i munnen. Majskrokar och brödsmulor grimaserar hon argt över och ögonen fylls av tårar.. ;)
Vi försöker ge någon sked om dagen med mat, men ersättning är det bästa enligt dottern.

Annars fortsätter hon att skämma bort oss på nätterna, hon snittar på 10-11h per natt, vilket är underbart. :)

Vi hade dop i helgen! Ingångsmusiken fick bli favoritlåten "Sjörövar Fabbe" på piano, gissa om hon charmade alla med att skratta hela vägen in i kyrkan! :D Hon pratade högt och tydligt under hela dopet och slocknade under fikat efteråt och var frånvarande under presentöppningen. Väldigt trevlig donna. :D

Har ni testat gröt?

Jajamen, skit snuskigt enligt donnan..

Har du hört talas om BLW? Det går ut på att man ger bebisarna plockmat ist för puréer, då får dom undersöka maten och själva reglera vad/hur mycket dom äter.
Det jag gillar bäst med BLW är att man bara lägger fram lite mat framför bebisen och sen kan man sitta och äta själv samtidigt, supertrevligt :D

Jag har ju fuskat lite och redan introducerat en taste teaser för John, han fick en bit mango som han provsmakade på med stor nyfikenhet och entusiasm.

Det kanske vore något för er, @Sofie.S?

Hörni, jag känner mig väldigt nojig över Johns andning och inbillar mig att han är förkyld (eller döende, för all del...) mest hela tiden. Sköterskan på BVC är stenkool och säger att "Det är så ibland, det går över vid olika tidpunkter för olika bebisar." medan jag känner typ att jag närmar mig gränsen för münchausen by proxy... :eek:

Jag får känslan av att han har svårt att andas på nätterna/morgonkvisten och att han är täppt i näsan. Samtidigt som den rationella hjärnhalvan påpekar att ongen antagligen skulle märka om han höll på att kvävas...

Just nu ÄR han faktiskt lite hostig och rosslig på riktigt, men ändå. Det har han ju inte varit hela livet. Han har faktiskt aldrig ens haft feber. :o

Kan någon ge mig lite lugnande? Eller i alla fall säga att ni är på ungefär samma nivå av crazy?

Kan inte lugna dig, är på exakt samma nivå. Speciellt eftersom vi faktist varit inne och fått kolla henne hos öron-näsa-hals med kamera och grejer. Vi har en kortisonspray vi ska använda om det blir illa, men HUR ILLA ÄR ILLA? (jag vet ju egentligen, men ja, ni förstår....)

Och efter en jätte-tand-skrikig kväll så har vi haft en helt underbar natt! 21.30-06.30 UTAN kisspauser! Hon sov så otroligt hårt, lugn och avslappnad hela natten och därmed har jag sovit lugnt och avslappnad också, två amningar i sömnen vad jag kan minnas. På morgonkvisten missade jag en liten kiss (det märks på den blöjan vi har, är den nykissad har fläcken inte hunnit sprida ut sig och är varm) men jättekissen och morgonbajsen kom på pottan <3. Sen låg vi hela familjen och lekte och gosade i en timme innan vi klev upp, störtmysigt.

Livet är så mycket skönare när vi alla är hemma :).

Jag använder typ olivolja i badvattnet och smörjer med det om huden känns torr. Till röd stjärt använder jag Inotyolsalva. Koksaltlösning till täppt/snuvig näsa. Thats it.

Varning för blandad kompott och allmän negativitet...

Usch jag var på efterontroll igår. En 45 minuter lång sådan och jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Läkaren var mest besviken över att sambon inte var med? Han ville mest diskutera våra upplevelser och mående, sa bara att jag har inte getts tid att bearbeta det då i haft flera dödsfall och svåra händelser på löpande band, orkade inte ens berätta allt. Sen diskuterades ganska mycket kring att jag inte fick den smärtlindring jag var i behov av under de två veckorna på BB. Att barnmorskorna ifrågasatte, inte kom med smärtlindring när de skulle osv osv. Kände mig ganska ledsen efteråt och inte det minsta hjälpt av samtalet. Blir remiss till kärlkirurgen för strulet med mitt ben är antagligen sviter av att de karvade i artären i ljumsken. Jag kan gå 300 meter på plan mark, sen får jag ont och hela benet domnar likt rejäl mjölksyra. Fortsätter jag då att pressa mig att gå så blir det som kramp och oerhört smärtsamt och sen försvinner känseln. Ungefär som när man är så kall om foten att man inte känner något. Så måste stanna och vila några minuter tills det släpper, sen kan jag gå igen, men dock inte så långt förrän jag måste vila igen. och igen och igen. Mina magkramper som blir vid tarmrörelser är inget att göra något åt. Ultraljudet visade inga större sammanväxningar och mina äggstockar har nu fallit ihop som ett korthus längst ned i buken vilket tydligen är förväntat. Mitt hb har äntligen traskat uppåt och ligger på 124, något glädjande i alla fall.

Inte blev det bättre gällande humöret av att jag ringde min goaste vän på hemvägen, hon vars son dog i februari i cancer och som själv fick stroke och att man upptäckte att den orakades av just -cancer. Beskedet igår sliter mig i tusen bitar, cancern sprider sig och är inte botbar. Den rehab som planerades av onkologteamet är avblåst och nu händer inte mer än cellgifter efter strålningen. De köper henne tid.
Det behöver ju inte ens vara cancern som dödar henne, jag menar, hon kan ju faktiskt hinna dö av något annat innan. Typ halka på ett bananskal eller så..
När jag pratar med henne orkar jag vara stark, vi har humor och en otroligt dräpande och sarkastisk humor därtill, där vi kan skämta om allt. Verkligen allt, behandlingar, döden, begravning, livet i smått och stort osv. Men när vi avslutat och lägger på så slits mitt hjärta i tusen bitar.

Jag måste få ur mig alla ackumulerad sorg som blivit sedan januari och det är skönt att kunna gråta, samtidigt blir jag så förbannad, för det stjäl tid och energi från mig och familjen. Sömnen blir lidande och det går ju ut över allt annat, för jag orkar ingenting. Samtalskontakt gör det inte ett skit bättre, det lättar och jag är inte deprimerad, inte ens en släng dystymi. Jag har bara ren och skär sorg. Men frågan är; hur länge kommer jag att ha det?

Nåja, roliga saker i kråksången är att Elvira äntligen börjar intressera sig mer för omgivningen och leker nöjt med sakerna i babygymet. Hon må vara 4 månader om en vecka men är egentligen bara knappt 2 månader som både bvc och barnläkaren säger. Sjukt drygt är det iallafall, att det tagit sån tid, men framåt går det ju och de härliga leendena och småpratet är ju helt klart dagens höjdpunkter:love:

Ska göra mig en kopp te i väntan på att regnet ska upphöra så jag kan försöka pilla en stund i trädgården, sålänge nu Elvira samt benet tillåter.

@Girasol

Vet inte riktigt vad jag ska säga som inte låter pretentiöst och andefattigt, men när du säger att du gråter ur ackumulerad sorg, men tycker det går ut över livet nu, så vill jag bara säga att: gråt på! Alla sparade tårar betalar man alldeles för hög ränta på.
Det kommer inte stjäla mindre tid, energi eller påverka din familj till lägre grad om du "skjuter upp" sorgeprocessen.

Om du är lik mig (vilket du kanske inte alls är såklart) så hade jag försökt hitta någon lugn och trivsam hästhage. Sätta sig där en stund, kanske ta med något varmt att driva...
Ibland gråter jag ögonen ut mig, ibland fylls jag av energi av stillheten. Oavsett är det kombinationen av natur och ljudet av betande hästar samt avsaknaden av alla andra stimuli som fungerar för mig.
Det var något jag gjorde ofta när jag förlorade stora delar av familj och släkt på kort tid. Satt på en sten i hästarnas sommarbete. Gick dit i gryningen när jag inte kunde sova och ibland kom en häst förbi, man fick en varm mule i ansiktet:love:

Nu har jag dumpat karl o barn för lite pappa dotter tid och egen tid för mamman med ett varmt bad, tidningar och choklad. Känner mej rätt slut i huvudet just nu, eller snarare slutkörd. A är ju världens lättaste bebis, inga bekymmer alls tills nu då hon gått från att äta runt varannan var tredje eller upp emot var fjärde timme på dagen till varje timme ner till att jag sitter med bebis vid boobsen konstant, antingen blir hon intresserad av annat när hon kommit över hungerkänslan och kommer på 10 min senare att oj då jag vill ha mat eller så är det arg bebis som äter lite skriker o äter om varannat och aldrig verkar bli nöjd. Väldigt påfrestande och jag förstår verkligen de som slutar amma. Men hon får ju i sej mat och produktionen ska ju ökas i takt med hon växer så jag biter ihop även om jag är nära på att springa på affärn och köpa ersättning för att få ett break. Men snacka om att bli ett vrak lite nu och då, vissa stunder vill jag bara gråta (vilket händer) speciellt när hon är så upprörd och ledsen så hon inte tar bröstet. Tröstar mej med att jag iaf får sova på nätterna.

Nu har jag dumpat karl o barn för lite pappa dotter tid och egen tid för mamman med ett varmt bad, tidningar och choklad. Känner mej rätt slut i huvudet just nu, eller snarare slutkörd. A är ju världens lättaste bebis, inga bekymmer alls tills nu då hon gått från att äta runt varannan var tredje eller upp emot var fjärde timme på dagen till varje timme ner till att jag sitter med bebis vid boobsen konstant, antingen blir hon intresserad av annat när hon kommit över hungerkänslan och kommer på 10 min senare att oj då jag vill ha mat eller så är det arg bebis som äter lite skriker o äter om varannat och aldrig verkar bli nöjd. Väldigt påfrestande och jag förstår verkligen de som slutar amma. Men hon får ju i sej mat och produktionen ska ju ökas i takt med hon växer så jag biter ihop även om jag är nära på att springa på affärn och köpa ersättning för att få ett break. Men snacka om att bli ett vrak lite nu och då, vissa stunder vill jag bara gråta (vilket händer) speciellt när hon är så upprörd och ledsen så hon inte tar bröstet. Tröstar mej med att jag iaf får sova på nätterna.
Jag kommer ihåg att vi hade en ökningsperiod när sonen var 3 månader. Jag hade blivit varnad för den innan så jag hade pumpat och fryst mjölk som jag tilläggsmatade honom med just eftersom han aldrig blev nöjd. Det gick över på några dagar till en vecka så hade produktionen ställt in sig. Det kommer fler ökningsperioder under de första 6 månaderna. 3 månader ska tydligen vara den värsta! Kämpa på!

Mvh Miks

Jag tryckte på svara innan jag skrivit! Inlägg kommer i nästa!

Mvh Miks

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar