Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gah håller på att bli GALEN :cry: amningen krånglar som jag vet inte vad! Fast han verkar superhungrig bara går allt i baklås vissa gånger och han bara spjärnar emot och blir helt hysterisk när jag försöker amma honom. Vissa gånger tar han till slut tag, men äter bara några klunkar och sen blir han hysterisk igen. Sen rätt vad det är börjar han äta, äter massor och är supernöjd efteråt. Jag funderar på om han har blivit rädd när dottern vrålat till precis bakom någon gång när han har ammat (det har hänt några gånger och då har han blivit jätterädd och börjat gråta) eller om det helt enkelt är att han utvecklas massor nu och att saker krånglar därför (han har lärt sig massor senaste dagarna, börjat ta saker i händerna, vänder från mage till rygg och rygg till mage och har till och med ålat lite idag! :) Så det händer massor). Hoppas det här blir bättre snart för annars kommer ersättning börja kännas som ett väääldigt lockande alternativ... inte för att jag vet om det skulle funka bättre i för sig.

Gah håller på att bli GALEN :cry: amningen krånglar som jag vet inte vad! Fast han verkar superhungrig bara går allt i baklås vissa gånger och han bara spjärnar emot och blir helt hysterisk när jag försöker amma honom. Vissa gånger tar han till slut tag, men äter bara några klunkar och sen blir han hysterisk igen. Sen rätt vad det är börjar han äta, äter massor och är supernöjd efteråt. Jag funderar på om han har blivit rädd när dottern vrålat till precis bakom någon gång när han har ammat (det har hänt några gånger och då har han blivit jätterädd och börjat gråta) eller om det helt enkelt är att han utvecklas massor nu och att saker krånglar därför (han har lärt sig massor senaste dagarna, börjat ta saker i händerna, vänder från mage till rygg och rygg till mage och har till och med ålat lite idag! :) Så det händer massor). Hoppas det här blir bättre snart för annars kommer ersättning börja kännas som ett väääldigt lockande alternativ... inte för att jag vet om det skulle funka bättre i för sig.

Sådär höll min son också på några dagar, i samband med en utvecklingspurt.
Jag har väl inget supertips men det som fungerade bäst var att ta honom från bröstet och lyfta/ställa honom upp och sjunga/busa med honom några sekunder och sedan börja om. Då "glömde" han bort varför han var tokig och åt lite bättre.

Hur ligger ni andra till med mat?

Vi kommer börja med smakportioner när mini är 4 månader. Vill börja med mat ganska omgående eftersom det kräks så mycket varje dag.
Det stannar ju oftast kvar lite lättare när det inte är flytande som ersättning. :D

Så där håller A på också, skitarg så man får pendla mellan bröst och tutte för att lugna ner henne när hon inte tar bröstet.
Och när hon väl äter så blir hon så okoncentrerad att hon glömmer och ska kolla på allt annat för att sen bli hungrig igen efter 30min. Känner mej lite frustrerad just nu, gör inget annat än ammar vissa dagar och då helst på em/kväll när jag vill laga mat och framför allt äta mat.

Kan också vara utdrivningsreflexen som är lite väl kraftig.

Det finns en jättebra film på youtube som norska Amningshjälpen har gjort som visar hur man gör när man handmjölkar. Mjölken rinner inte ur bröstet utan sprutar ut som när man skjuter vatten ur en vattenpistol.
Inte konstigt om bebisarna blir arga då. :)

Du kan ju prova mjölka ut lite grann först innan du lägger honom till bröstet. Bara så att du lättar på det värsta trycket.

Så där håller A på också, skitarg så man får pendla mellan bröst och tutte för att lugna ner henne när hon inte tar bröstet.
Och när hon väl äter så blir hon så okoncentrerad att hon glömmer och ska kolla på allt annat för att sen bli hungrig igen efter 30min. Känner mej lite frustrerad just nu, gör inget annat än ammar vissa dagar och då helst på em/kväll när jag vill laga mat och framför allt äta mat.
Tyvärr är det väldigt vanligt att bebisarna vill äta mycket på em/kväll. Det är det effektivaste sättet att ställa in mjölkproduktionen på så dom är mer eller mindre "programmerade" att göra så dom små filurerna :D

Min personliga erfarenhet är att det oftast lättare att ändra sina rutiner efter bebisens önskemål än tvärtom.
Du har ingen möjlighet att äta mer ordentlig mat under dagen och kanske bara någon macka på kvällen?

Oftast brukar det här beteendet vara "värst" de första månaderna sedan brukar det lätta.

"Tom" säger jag när han blir asförbannad och det inte finns något att mjölka ur just då :)

Du har helt rätt i det, jag tenderar att lyssna för mycket på råd från BVC.
idag har jag börjat pumpa ur och ge i flaska, fått ut minst 130 ml per bröst varje gång,så det finns nog gott om mat, som du säger:D

Vi gav ersättning när jag inte fick amma och sedan någon gång då och då när jag bara behövt vila,(har varit sjuk länge) men nu är jag i full gång igen och ja, jag vill helst helamma :)

tack för dina råd :heart
Bara för att förtydliga lite. Så fort mjölknivån sjunker så börjar det tillverkas ny mjölk. Så även när bröstet känns helt tomt så kommer det lite, lite grann när barnet suger. Detta är extremt bra sätt att öka produktionen på.

Vissa barn blir dock väldigt frustrerade när det bara kommer så lite. Men om du skiftar bröst så fort han verkar bli otålig så kan man komma runt problemet.

För ju oftare bröstet töms ju fortare fyller det på=mer mjölk.

Ibland kan det vara svårt att ge råd utan att få det att låta som pekpinnar. Hoppas att jag lyckas någotsånär i alla fall. Just amning kan ju vara väldigt känsloladdat (av helt naturliga orsaker). :)

Du kanske får vara beredd på att det blir mycket amning ett litet tag framöver. Din produktion har ju halkat efter lite.
Det viktigaste är ju dock att du är frisk och mår bra. Allt annat går att lösa på ett eller annat sätt.

Tyvärr är det väldigt vanligt att bebisarna vill äta mycket på em/kväll. Det är det effektivaste sättet att ställa in mjölkproduktionen på så dom är mer eller mindre "programmerade" att göra så dom små filurerna :D

Min personliga erfarenhet är att det oftast lättare att ändra sina rutiner efter bebisens önskemål än tvärtom.
Du har ingen möjlighet att äta mer ordentlig mat under dagen och kanske bara någon macka på kvällen?

Oftast brukar det här beteendet vara "värst" de första månaderna sedan brukar det lätta.

Som denna dam utvecklats på sistone så är det inte konstigt att hon vill ha boobsen ofta, ibland ska dom bara vara där utan att hon ska snutta mer som en säkerhet verkar det som.
Försöker äta när det går men det hinns inte med riktigt, blir mycket snabb mat som bara kan tas fram upp på tallriken och ner i magen på dagarna.

Känner mej som en rätt usel mamma just nu, sitter med en prickig bebis och det är mitt fel. Hon var rätt torr i huden igår när vi bytte till pyjamas så smorde med baby olja, precis som jag gjort förut fast med en som vi knappt använt. Tror det blev en reaktion på ny olja, pyjamasen på och sen varmt av filt i sängen, lite instängt för huden (och säkert för att oljan är skit också). A är dock sej själv, go och glad, och verkar inte bekymrad alls. Blev ett tidigt morgonbad och det ser redan bättre ut men känns ändå som att man är en taskig mamma som orsakat allt (och för att von verkat ärva min känsliga hud inkl skrivhud bläää)

Som denna dam utvecklats på sistone så är det inte konstigt att hon vill ha boobsen ofta, ibland ska dom bara vara där utan att hon ska snutta mer som en säkerhet verkar det som.
Försöker äta när det går men det hinns inte med riktigt, blir mycket snabb mat som bara kan tas fram upp på tallriken och ner i magen på dagarna.

No kidding!
Jag lever typ på smörgås, Start! och digestivekex...

No kidding!
Jag lever typ på smörgås, Start! och digestivekex...
Toast och tea blir det här om man hinner medans hon sover eller coleslaw och nån skinka, just nu har jag bressola i kylen som väntar och grekisk sallad från igår, hade kyckling lite pommes o tzatziki till men blev inte mycket ätet med bebis i famnen som envisades med att mysa med boobisen när mamma skulle äta, sitta med pappa gick inte.
Skitungen min :love: :heart

Bara för att förtydliga lite. Så fort mjölknivån sjunker så börjar det tillverkas ny mjölk. Så även när bröstet känns helt tomt så kommer det lite, lite grann när barnet suger. Detta är extremt bra sätt att öka produktionen på.

Vissa barn blir dock väldigt frustrerade när det bara kommer så lite. Men om du skiftar bröst så fort han verkar bli otålig så kan man komma runt problemet.

För ju oftare bröstet töms ju fortare fyller det på=mer mjölk.

Ibland kan det vara svårt att ge råd utan att få det att låta som pekpinnar. Hoppas att jag lyckas någotsånär i alla fall. Just amning kan ju vara väldigt känsloladdat (av helt naturliga orsaker). :)

Du kanske får vara beredd på att det blir mycket amning ett litet tag framöver. Din produktion har ju halkat efter lite.
Det viktigaste är ju dock att du är frisk och mår bra. Allt annat går att lösa på ett eller annat sätt.

haha ja han blir fly förbannad, men just nu är han nöjd med ett bröst åt gången så nu är jag ifatt. Jag brukar pumpa ur mellan amningarna istället, för jag orkar inte med när han får panik på "tomma" boobs, då ökar jag produktionen och har något att ge honom när han blir frustrerad :P Win-win för oss !

Kan också vara utdrivningsreflexen som är lite väl kraftig.

Det finns en jättebra film på youtube som norska Amningshjälpen har gjort som visar hur man gör när man handmjölkar. Mjölken rinner inte ur bröstet utan sprutar ut som när man skjuter vatten ur en vattenpistol.
Inte konstigt om bebisarna blir arga då. :)

Du kan ju prova mjölka ut lite grann först innan du lägger honom till bröstet. Bara så att du lättar på det värsta trycket.

Sådär beter sig mitt högerbröst ibland! Sprutar rätt ut så hon sätter i halsen och blir arg :o Jag löser det genom att sätta på amningsnappen tills det lugnat sig. Då sprutar det inte ner i halsen på henne iallafall :D

Det blev shampoo & wash, lotion och multi purpose ointment sen tog jag en bepanten solskydd 50+ också allt från Boots så kan hämta imorgon och hade lite poäng så fick ointment gratis och rabatt på solskyddet, man kan inte klaga :D
Blir min och As första tur själva till stan, spännande värre :D

Hörni, jag känner mig väldigt nojig över Johns andning och inbillar mig att han är förkyld (eller döende, för all del...) mest hela tiden. Sköterskan på BVC är stenkool och säger att "Det är så ibland, det går över vid olika tidpunkter för olika bebisar." medan jag känner typ att jag närmar mig gränsen för münchausen by proxy... :eek:

Jag får känslan av att han har svårt att andas på nätterna/morgonkvisten och att han är täppt i näsan. Samtidigt som den rationella hjärnhalvan påpekar att ongen antagligen skulle märka om han höll på att kvävas...

Just nu ÄR han faktiskt lite hostig och rosslig på riktigt, men ändå. Det har han ju inte varit hela livet. Han har faktiskt aldrig ens haft feber. :o

Kan någon ge mig lite lugnande? Eller i alla fall säga att ni är på ungefär samma nivå av crazy?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar