Det är fullt normalt att äta varje halvtimme. Mina brukar göra det i omgångar. Ibland någon dag och ibland i veckor i sträck.
Du blir aldrig tom. Det tillverkas mjölk hela tiden. Det han gör är det effektivaste sättet att öka produktionen på.
Just på eftermiddagen är mjölken som fetast och bästa sättet att öka produktionen är att äta ofta på natten och sena eftermiddagen.
Vissa barn kan dock bli lite otåliga när det bara kommer lite mjölk. det lättaste brukar då vara att hålla på och växla mellan brösten hela tiden om dom inte vill ligga och snutta. Brösten fyller på fort och ju snabbare dom töms ju snabbare fylls dom på.
Här kommer man då till en liten skiljelinje där man får avgöra hur man vill göra. Vill man tex absolut fortsätta att helamma så skall man inte ge ersättning för då hämmar man produktionsökningen.
Tycker man dock att jag faktiskt vill ge ersättning så är det bara att ge det men då får man ha i bakhuvudet att mjölken kanske inte räcker till i framtiden och man får fortsätta stödmata med ersättning. Dock går det ju givetvis alltid att öka upp mjölkproduktionen om man vill det.
Det viktigaste är att man vågar lita på sig själv. Så länge han fortsätter växa (det är faktiskt ett säkrare mått än att dom går upp i vikt) och går upp i vikt så får han i sig tillräckligt med mat.
Eftersom han växer så det knakar så är det snarare ett bevis på att du har mjölk i massor. Man måste bara våga lita på sig själv att mjölken faktiskt räcker till.
Nu ger jag råd utifrån att jag tolkar det som att du vill fortsätta helamma så mycket det går. Men givetvis går det lika bra att fylla ut med ersättning om man vill det
Däremot finns det absolut inget som säger att du måste börja ge fast föda. Amning och ersättning räcker gott.