Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så där hade vi det också ganska länge. Helt sjukt frustrerande! Det blev helt bra när vi hade flaskat ungefär 3 veckor. Då funkade pappa lika bra. Nu är det inte så mycket skillnad.

Något som funkat för oss är att sitta och skumpa på en pilatesboll med bebisen. Sen har pappa fått hålla en hysterisk bebis ganska mycket. Han måste liksom få fundera ut sina sätt att få henne lugn. Jag har tagit över när jag inte klarat mer eller när pappa blivit kallsvettig.

Hoppas det blir bättre för er!

Mvh Miks

Då ska jag nog ta och bita ihop och pumpa! Gillar att amma men det här är ju nästan sorgligt.

Vi har inte klarat mer än några min, V börjar gallskrika direkt när pappa tar honom kvällstid och det skär i hjärtat!
Han blir verkligen tokig på ett sätt han aldrig är med mig, känns så tungt.

Tack för tipsen :) :)

D-dropparna! Gaaah! Hon har nog fått 7ggr kanske :angel: Nu ska hon ha medicin varje morgon så jag kanske kan få till någon rutin.

BLW låter trevligt men jag tror vi kommer köra på någon kombo. Vi är ute och flänger en del och då är puréer smidigt. Sen får hon gärna sitta och pilla om hon tycker det är kul.

Hon fick gurkstav idag också. Hon blev jätteglad. Hon får ju inte i sig något men hon viftar, stoppar den i ögat och kanske i munnen och är väldigt nöjd. Den ligger nog i och för sig mer på golvet än vad den är i munnen men det lär väl förbättras :D Sjukt söt är hon iaf när vi ger henne. Hela kroppen signalerar "VILL HA :bump:" men hon är inte så träffsäker ännu så hon sitter mest och studsar :D

Mvh Miks

Då ska jag nog ta och bita ihop och pumpa! Gillar att amma men det här är ju nästan sorgligt.

Vi har inte klarat mer än några min, V börjar gallskrika direkt när pappa tar honom kvällstid och det skär i hjärtat!
Han blir verkligen tokig på ett sätt han aldrig är med mig, känns så tungt.

Tack för tipsen :) :)
Åh jag vet! Det gör verkligen ont i mammahjärtat! Du kanske kan sova med en av din mans t-shirtar så att den luktar du så kan pappa få ha på den när han har V? Det kanske lugnar lite!

Det är frustrerande med en liten plåsterbebis. Men något som är säkert det är att det inte blir bättre om V och pappa inte hänger med varandra. Ni får hårdköra på de lediga dagarna!

Mvh Miks

Stor hungrig bebis och halvkass produktion hos mig. Räcker knappt till trots att han försöker reglera produktionen genom att äta ofta samt att jag pumpar ur när jag får tid.
Hur ofta är ofta?
Hur länge äter han åt gången?

Varför får du uppfattningen att din mjölk inte räcker till nu? Går han upp i vikt dåligt? Växer han dåligt?

Förlåt för mina nyfikna frågor :o

Senast ändrad:
Det här med sexlivet efter graviditet och i kombination med bebis, amningsbröst, sömn som åker berg-och-dal-bana och att sova i olika rum, ni vet?

Det är ärligt talat helt sjukt bra :D

Jag mådde så dåligt under graviditeten att sex inte ens fanns på kartan, och jag fruktade att sexlivet skulle dö ut helt i och med bebisen - men icke. Är mycket, mycket nöjd över att det inte alls blev så.

Är också mycket nöjd över att vi är så jäkla bra på att ta hand varandra nu för tiden, även om orken är knapp ibland. Killa på ryggen, lite fotmassage i soffan, långa kramar och hångel i köket. Fan vad fint.

Åh jag vet! Det gör verkligen ont i mammahjärtat! Du kanske kan sova med en av din mans t-shirtar så att den luktar du så kan pappa få ha på den när han har V? Det kanske lugnar lite!

Det är frustrerande med en liten plåsterbebis. Men något som är säkert det är att det inte blir bättre om V och pappa inte hänger med varandra. Ni får hårdköra på de lediga dagarna!

Mvh Miks

har sunkat ner lite kläder men hittills ingen effekt. Men vi kämpar på!
Faktiskt mest jobbigt för honom, han kan varken umgås med sin son eller få lite tid med mig, när vi plåstrar på kvällarna jag och V. Stackarn nästan grät igår när V knappt landat i hans famn när tokgråten började..

Ja, jag får ta sovmorgon och sätta V i knäet på sambon när han är ledig ;). Han är morgonpigg och glad tidigt .

Hur ofta är ofta?
Hur länge äter han åt gången?

Varför får du uppfattningen att din mjölk inte räcker till nu? Går han upp i vikt dåligt? Växer han dåligt?

Förlåt för mina nyfikna frågor :o

Ingen fara! Jag svarar gärna :)

Han äter kortare och kortare, men ofta! Stundvis så tätt som varje halvtimma. ibland på eftermiddagen har jags varit tom så han har fått ersättning.

Just nu växer han så det knakar på 3månaders; 7200g och 66 cm lång. Helsesöster tror att det kan bli svårt med enbart helamning framöver, jag vet inte om hon har rätt! Antar att hon ser en viss separation mellan vikt och längd, han var knubbigare förr. Men det får man ju se :P.

Det här med sexlivet efter graviditet och i kombination med bebis, amningsbröst, sömn som åker berg-och-dal-bana och att sova i olika rum, ni vet?

Jag mådde så dåligt under graviditeten att sex inte ens fanns på kartan, och jag fruktade att sexlivet skulle dö ut helt i och med bebisen - men icke. Är mycket, mycket nöjd över att det inte alls blev så.

Är också mycket nöjd över att vi är så jäkla bra på att ta hand varandra nu för tiden, även om orken är knapp ibland. Killa på ryggen, lite fotmassage i soffan, långa kramar och hångel i köket. Fan vad fint.

Vi har inte heller haft problem med sexlivet varken efter första eller andra barnet :) Viktigt att visa varann att nan bryr sig och älskar varann om det så bara är att hålla en hand på låret medan vi ser på tv eller kramar och pussar i hallen. Jag tror det är viktigt att visa det för barnen också :)

Vi måste bli bättre på de där, de senaste två veckorna spec har varit jobbiga först sjuk sambo sen när vi väl haft barnvakt så har vi varit så trött efter fullt ös på dagarna att vi bara velat sova. Igår testade vi lägga A i sängen o ha lite vuxentid framför tvn, blev rätt mysigt fast vi bara satt o titade på tv o planerade uteplatsen, och kollade på A i lilla monitorn varannan minut. Vi försöker smyga in en kram här o där o en massa pussar :love: men mer än så har vi inte gjort än :o känns som vi inte hunnit med oss riktigt efter att jag läkt ihop, förkylningar o resor.

Efter två veckor med pappa hemma och semester hos familjen i Sverige så är det bara jag och A igen, känns rätt tomt men skönt med lugn och ro både för A och för mej.
A har fått lite svårt att komma till ro när folk ska va upp i hela tiden så vi har fått säga ifrån och låtit henne få lite ro själv med mej när hon ska sova. Funkar jättebra med mina föräldrar men svärmor ska bara hålla A och prate eller sjunga för henne, börjar A gråta eller är jättetrött men inte kan komma till ro för att hon bara pratar och sjunger så fortsätter hon tills jag tar A ifrån henne och då blir hon stött, hon tror att så fort vi är där så ska hon ha A hela tiden, men de skiter jag i numera, min unge jag bestämmer.
A har dessutom börjat blivit mer känslig i vem och hur hon ska tröstas om hon är ledsen eller trött och behöver komma till ro, just nu är det bara jag som gäller vilket jag inte har något emot när vi är iväg fast det hade iofs varit skönt om sambon funkade också men det gör inte så mycket just nu.

Nä nu ska jag bestämma om jag ska somna om eller ta en dusch, A somnade om efter frukost och lite snack och bus. De jobbiga besluten man måste ta som mamma :p:D

Vi försöker smyga in en kram här o där o en massa pussar :love: men mer än så har vi inte gjort än :o känns som vi inte hunnit med oss riktigt efter att jag läkt ihop, förkylningar o resor.

Första gången vi (jag) ville ha sex var typ 6-7 veckor efter förlossningen - och då gick det inte. Jag fick ont på ett "konstigt" ställe och var inte alls beredd på det. (Typ "uppe till höger" i slidan. Det kändes trångt och stramt och var inte alls skönt. Jag blev både besviken och sugen på revansch.

Andra och tredje gången kändes det som att förlora oskulden all over again, men efter det har det bara varit bättre.

Jag trodde lite naivt att det inte skulle vara någon skillnad, och blev överraskad när det gjorde det.

har sunkat ner lite kläder men hittills ingen effekt. Men vi kämpar på!
Faktiskt mest jobbigt för honom, han kan varken umgås med sin son eller få lite tid med mig, när vi plåstrar på kvällarna jag och V. Stackarn nästan grät igår när V knappt landat i hans famn när tokgråten började..

Ja, jag får ta sovmorgon och sätta V i knäet på sambon när han är ledig ;). Han är morgonpigg och glad tidigt .

Vi har haft det likadant men det börjar sakta bli lite bättre trots att vi inte ger flaska alls. Här funkar det fint på morgon och dagtid men kvällarna är värre även om det nu som sagt börjar gå bättre och bättre.
Jag åker till stallet innan dottern vaknat på morgonen och då funkar det utmärkt. Vill jag ha lite lugn och ro på kvällen någon gång ibland brukar sambon ta en promenad med henne.

Ingen fara! Jag svarar gärna :)

Han äter kortare och kortare, men ofta! Stundvis så tätt som varje halvtimma. ibland på eftermiddagen har jags varit tom så han har fått ersättning.

Just nu växer han så det knakar på 3månaders; 7200g och 66 cm lång. Helsesöster tror att det kan bli svårt med enbart helamning framöver, jag vet inte om hon har rätt! Antar att hon ser en viss separation mellan vikt och längd, han var knubbigare förr. Men det får man ju se :P.
Det är fullt normalt att äta varje halvtimme. Mina brukar göra det i omgångar. Ibland någon dag och ibland i veckor i sträck.

Du blir aldrig tom. Det tillverkas mjölk hela tiden. Det han gör är det effektivaste sättet att öka produktionen på.

Just på eftermiddagen är mjölken som fetast och bästa sättet att öka produktionen är att äta ofta på natten och sena eftermiddagen.

Vissa barn kan dock bli lite otåliga när det bara kommer lite mjölk. det lättaste brukar då vara att hålla på och växla mellan brösten hela tiden om dom inte vill ligga och snutta. Brösten fyller på fort och ju snabbare dom töms ju snabbare fylls dom på.

Här kommer man då till en liten skiljelinje där man får avgöra hur man vill göra. Vill man tex absolut fortsätta att helamma så skall man inte ge ersättning för då hämmar man produktionsökningen.

Tycker man dock att jag faktiskt vill ge ersättning så är det bara att ge det men då får man ha i bakhuvudet att mjölken kanske inte räcker till i framtiden och man får fortsätta stödmata med ersättning. Dock går det ju givetvis alltid att öka upp mjölkproduktionen om man vill det.

Det viktigaste är att man vågar lita på sig själv. Så länge han fortsätter växa (det är faktiskt ett säkrare mått än att dom går upp i vikt) och går upp i vikt så får han i sig tillräckligt med mat.

Eftersom han växer så det knakar så är det snarare ett bevis på att du har mjölk i massor. Man måste bara våga lita på sig själv att mjölken faktiskt räcker till. :)

Nu ger jag råd utifrån att jag tolkar det som att du vill fortsätta helamma så mycket det går. Men givetvis går det lika bra att fylla ut med ersättning om man vill det :)

Däremot finns det absolut inget som säger att du måste börja ge fast föda. Amning och ersättning räcker gott.

Senast ändrad:
Jag hade ju en hemsk vecka när amningen krånglade lite, men nu har jag lärt mig att hantera det bättre. Och framförallt, rycka åt mig oxytocinsprayen illa kvickt om det är en otåligt hungrig dam som blir arg när mjölken inte kommer direkt.. Vi har också kört några dagar med att bara ligga i soffan i flera timmar och snuttamma/sova/snutta/sova, konstant klistrad på tutten alltså för att öka.

Jag hade ju en hemsk vecka när amningen krånglade lite, men nu har jag lärt mig att hantera det bättre. Och framförallt, rycka åt mig oxytocinsprayen illa kvickt om det är en otåligt hungrig dam som blir arg när mjölken inte kommer direkt.. Vi har också kört några dagar med att bara ligga i soffan i flera timmar och snuttamma/sova/snutta/sova, konstant klistrad på tutten alltså för att öka.
Vad roligt att höra att det funkar för er nu :)

När jag fick mitt första barn så trodde jag att något var fel när barnet höll på så. Sen när BVC var på mig om att ge ersättning så höll allt på att gå helt åt fel håll. Hade BVC istället sagt att det är som det skall när barnet ligger och snuttar timmar i sträck eller tom hela dagarna de första veckorna så hade det sparat mig en massa tårar. Nej istället propsade dom på att jag skulle ge ersättning. Nu så här i efterhand förstår jag att min BVC-kontakt visste inget om amning alls.

Jag trodde att amma ofta och länge var typ varannan timme tjugo minuter åt gången.

Sen skulle barnet ligga och sova nöjt i sin vagn i två timmar. Eller hur :meh:

Ingen av mina har ens varit i närheten av det dom första sex veckorna.

Nu har jag varit till the baby clinic som bvc har på vår vc varje måndag och vägt lillfisen, 4500 hamnade vågen på idag 10 veckor gammal, hon följer kurvan bra.
Frågade om d droppar och hon sa att de brukar rekomendera från 6mån här men där hon jobbade förut var det från födseln så nu ska jag bara komma iväg och köpa :)

Det är fullt normalt att äta varje halvtimme. Mina brukar göra det i omgångar. Ibland någon dag och ibland i veckor i sträck.

Du blir aldrig tom. Det tillverkas mjölk hela tiden. Det han gör är det effektivaste sättet att öka produktionen på.

Just på eftermiddagen är mjölken som fetast och bästa sättet att öka produktionen är att äta ofta på natten och sena eftermiddagen.

Vissa barn kan dock bli lite otåliga när det bara kommer lite mjölk. det lättaste brukar då vara att hålla på och växla mellan brösten hela tiden om dom inte vill ligga och snutta. Brösten fyller på fort och ju snabbare dom töms ju snabbare fylls dom på.

Här kommer man då till en liten skiljelinje där man får avgöra hur man vill göra. Vill man tex absolut fortsätta att helamma så skall man inte ge ersättning för då hämmar man produktionsökningen.

Tycker man dock att jag faktiskt vill ge ersättning så är det bara att ge det men då får man ha i bakhuvudet att mjölken kanske inte räcker till i framtiden och man får fortsätta stödmata med ersättning. Dock går det ju givetvis alltid att öka upp mjölkproduktionen om man vill det.

Det viktigaste är att man vågar lita på sig själv. Så länge han fortsätter växa (det är faktiskt ett säkrare mått än att dom går upp i vikt) och går upp i vikt så får han i sig tillräckligt med mat.

Eftersom han växer så det knakar så är det snarare ett bevis på att du har mjölk i massor. Man måste bara våga lita på sig själv att mjölken faktiskt räcker till. :)

Nu ger jag råd utifrån att jag tolkar det som att du vill fortsätta helamma så mycket det går. Men givetvis går det lika bra att fylla ut med ersättning om man vill det :)

Däremot finns det absolut inget som säger att du måste börja ge fast föda. Amning och ersättning räcker gott.

"Tom" säger jag när han blir asförbannad och det inte finns något att mjölka ur just då :)

Du har helt rätt i det, jag tenderar att lyssna för mycket på råd från BVC.
idag har jag börjat pumpa ur och ge i flaska, fått ut minst 130 ml per bröst varje gång,så det finns nog gott om mat, som du säger:D

Vi gav ersättning när jag inte fick amma och sedan någon gång då och då när jag bara behövt vila,(har varit sjuk länge) men nu är jag i full gång igen och ja, jag vill helst helamma :)

tack för dina råd :heart

Jag läääängtar tills A är bättre på att stoppa saker i munnen, då ska hon också få leka med gurkstavar :)! Hon greppar nu ganska bra efter att ha hårdövat hela veckan men hon lyckas sällan pricka munnen med små grejer. Stora saker som snuttefiltar och gosedjur kan hamna i munnen när hon drar dom mot huvudet, men det är ju mer slump än skicklighet :P. Hon är eh, 3,5 månad? Blir det väl... typ... född 27 januari.

Vi kommer att BLW:a (baby led weaning) med mottot "food under one is just for fun". Det vill säga hon kommer själv få peta i sig det hon vill prova på, vi kommer inte mata gröt/välling/puréer.

För oss blev det typ BLW vare sig vi ville eller inte med dottern, för hon verkligen vägrade bli matad :p Kom man ens på tanken att försöka blev hon skitarg och ville inte alls, däremot gillade hon att äta själv med sked (med varierande resultat förstås :p ) eller plocka i sig pyttebitar själv. Så här i efterhand tycker inte jag det var så dumt, hon tog det där med ätandet i sin egen takt och eftersom hon åt själv behövde inte någon sitta och mata utan vi kunde sitta och umgås vid matbordet och käka själva också. Däremot hade en del folk runtomkring svårt att acceptera det utan skulle "hjälpa" oss med att visa hur bra det minsann går att mata ett ovilligt barn (typ tvångsmata :meh: ) med resultatet att hon blev ännu mer anti hela situationen. Vi lät henne emellertid ta det i sin takt och tror det var bra, för numera ÄLSKAR hon mat och äter det mesta med mycket god aptit :)
Vi kommer nog köra något liknande med Jack, kanske testa mata lite men vill han inte tänker jag inte envisas utan då får han plocka i sig själv :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar