Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon av er som har en resesäng? Vi behöver köpa en till i sommar och känner mej lite lost i vad som är bra och inte finns ju billiga o dyra som ser likadana ut.

Va på föräldragruppen igår och det va lite av en besvikelse :( jag hade tagit det som självklart att man tar med båda barnen (varför har man liksom annars en särskild grupp för de som har flera barn??), men alla de andra hade bara småbebisarna med. Jag hade berättat innan för Ellie att det skulle vara massa andra barn där som hon skulle få leka med, sen var det bara massa bebisar så hon såg fett besviken ut och pekade bara mot dörren och sa "Mamma med" :p Sen kändes de andra sååå himla negativa och verkade bara tycka att det är pest och pina att ha fått ännu ett barn. Lite deprimerande! Det är dock bara två tillfällen till, så jag kanske går på de andra gångerna också och ser om det blir bättre.

Fortfarande en lynnig bebis, härligt glad och sprattlig och greppandes efter allt möjligt ena stunden, nästa stund gallskrik, sen lååång tupplur. Har börjat ha öronproppar på mig när jag ska bära henne i sjalen. Ensamvecka nu så började bli ganska emotionellt utmattad av att inte förstå varför min bebis fortfarande tycker att världen är pest =/.

Och så idag fick jag tips från en annan mamma som har en söt 6-månaders med söta små tänder i gapet. Det kan vara tandsprickning redan! Och japp, när jag kom hem och kände efter så är det vasst i hela övre raden och bebis tuggade och sög på min tumme och blev jättenöjd trots att hon var kinkig innan.

Så hemskt för henne att börja få tänder innan hon riktigt bemästrat att föra saker till munnen :(. Ibland lyckas hon stoppa in hela sin hand och suger på den, och i sjalen hänger hon med huvudet på sidan och tuggar på kanten. Men hon är inte jättebra på det och kommer definitivt inte på att hon kan tugga på handen när hon har ont.

Jobbigt med ledsen bebis, men nu vet jag ju åtminstone vad jag kan hjälpa henne med, gnugga tandkött. Har någon här fler tips på hur jag hjälper lilltrollet?

Fortfarande en lynnig bebis, härligt glad och sprattlig och greppandes efter allt möjligt ena stunden, nästa stund gallskrik, sen lååång tupplur. Har börjat ha öronproppar på mig när jag ska bära henne i sjalen. Ensamvecka nu så började bli ganska emotionellt utmattad av att inte förstå varför min bebis fortfarande tycker att världen är pest =/.

Och så idag fick jag tips från en annan mamma som har en söt 6-månaders med söta små tänder i gapet. Det kan vara tandsprickning redan! Och japp, när jag kom hem och kände efter så är det vasst i hela övre raden och bebis tuggade och sög på min tumme och blev jättenöjd trots att hon var kinkig innan.

Så hemskt för henne att börja få tänder innan hon riktigt bemästrat att föra saker till munnen :(. Ibland lyckas hon stoppa in hela sin hand och suger på den, och i sjalen hänger hon med huvudet på sidan och tuggar på kanten. Men hon är inte jättebra på det och kommer definitivt inte på att hon kan tugga på handen när hon har ont.

Jobbigt med ledsen bebis, men nu vet jag ju åtminstone vad jag kan hjälpa henne med, gnugga tandkött. Har någon här fler tips på hur jag hjälper lilltrollet?

Jag har en Taste Teaser från Umami (som jag redan har provkört lite i smyg eftersom den är från 4 månader :angel:) som jag kommer använda när John börjar få tänder. :)

Tillägg: Jag började få tänder när jag var 14 veckor. Stackars mamma! :eek:

Min knodd gillar att gnaga på tandborstar! kan dom inte göra det själva kan man "borsta" åt dom, kliar superskönt enligt min tös iaf :D
Sen finns en bitgrej från Tommie tippie (stavas?) ser typ ut som ett platt ufo, den har nån vätska i sig så man kan stoppa den i kylskåpet en stund så lindrar det. Går att köpa på Apoteket :)

MEN DRA PÅ TRISSOR!!
John har sovit i 6 timmar.
Jag är helt chockad.
Nytt personligt rekord!

Vaknade i en pöl av mjölk för drygt en halvtimme sen, pumpade ut 120 ml ur ena bröstet för att inte explodera. Nyss råkade han börja grymta och vifta lite. "Råkade". Så jag råkade lyfta upp honom. Nu ligger han och ammar halvt sovandes.

@skiesabove, visst är din bebis ca 3 månader? Det utvecklingssprånget som infaller då var, för oss, inte nådigt. Vi hade gnällbebis i lite över en månad. Sen vände det från en dag till en annan.

@pudsey, Babybjörns resesäng är den bästa tycker jag. Den är dyr men väger lite, har bra komfort, är säker och mycket enkel att hantera. Det finns resesängar som kostar mycket mindre men då är de större, väger dubbelt så mycket och kräver en extramadrass för att de ska gå att sova i. Om ni alltid reser till samma ställe kan det dock vara en poäng att köpa en billigare resesäng som ni lämnar där.

Åååh, jag är så utvilad just nu och så otroligt kär i den här underbara, knubbiga lilla människan. :love:

webb_John-3-m%C3%A5nader-6-630x418.jpg

webb_John-3-månader-4_sq.jpg

webb_john-och-mamma-sv-2-630x949.jpg

Har inte haft en tanke på att det kan vara tandsprickning redan, men nog är det lite raspigt i överkäken! (Var direkt tvungen att känna efter ) och V blev himla nöjd när jag petade runt i munnen. Kanske är därför han dreglar kopiöst och stoppar handen i munnen hela tiden? Inte mkt raspigt, men lite i framkant..det kanske räcker för att det ska klia och irritera? Alltså, tänderna är såklart kvar under slemhinnan men det kanske kliar när de börjar växa fram...:confused: Han är ju endast 12v, så det borde väl vara långt kvar tills de tittar fram.

För här är det gnäll, skratt, tjut, sov, skratt, gnäll gnäll gnäll, lek, skratt skratt, lek. Han har börjat med att vara massa vaken på nätterna igen :cool: Och dreglar och tuggar på sina hand hela tiden. All saliv gör att handen luktar snusk, så ibland får han en trasa att hålla i för att torka upp.

Men på plussidan så är det ju galet gulligt nu när han kan sitta i evigheter och klappa och peta i ens ansikte. Favoriten är att kunna ta i mammas och pappas ansikte samtidigt, han blir så förtjust :p " OOOH är ni TVÅ helt OLIKA och ni är ju inte jag" *fniss fniss pet pet*
Mindre skönt när han nyligen tog tag i läpp och hår och försökte dra sig närmre :rofl:

Men är det någon annan som blir helt slut av att "leka/stimulera" sitt barn? V vill hela tiden göra något, plocka med saker (mina fingrar, leksaker, snören på min tröja..) så han vill sitta upp, man får hålla honom, ställa honom upp, sätta honom i vippestolen, ligga på mage, prata och prata och prata. Om jag försöker låta honom vara ifred en stund blir han ledsen :meh:.

Det går ju bra när jag får sova 4-5h om natten men just idag så blir jag helt:arghh: och känner mig lite hemsk av at bli så trött av allt lekande, för han är ju söt och glad, men det är lite mycket ibland!

@skiesabove, visst är din bebis ca 3 månader? Det utvecklingssprånget som infaller då var, för oss, inte nådigt. Vi hade gnällbebis i lite över en månad. Sen vände det från en dag till en annan.

@pudsey, Babybjörns resesäng är den bästa tycker jag. Den är dyr men väger lite, har bra komfort, är säker och mycket enkel att hantera. Det finns resesängar som kostar mycket mindre men då är de större, väger dubbelt så mycket och kräver en extramadrass för att de ska gå att sova i. Om ni alltid reser till samma ställe kan det dock vara en poäng att köpa en billigare resesäng som ni lämnar där.

Japp! Jag trodde språnget skulle vara över på en vecka...

Har inte haft en tanke på att det kan vara tandsprickning redan, men nog är det lite raspigt i överkäken! (Var direkt tvungen att känna efter ) och V blev himla nöjd när jag petade runt i munnen. Kanske är därför han dreglar kopiöst och stoppar handen i munnen hela tiden? Inte mkt raspigt, men lite i framkant..det kanske räcker för att det ska klia och irritera? Alltså, tänderna är såklart kvar under slemhinnan men det kanske kliar när de börjar växa fram...:confused: Han är ju endast 12v, så det borde väl vara långt kvar tills de tittar fram.

För här är det gnäll, skratt, tjut, sov, skratt, gnäll gnäll gnäll, lek, skratt skratt, lek. Han har börjat med att vara massa vaken på nätterna igen :cool: Och dreglar och tuggar på sina hand hela tiden. All saliv gör att handen luktar snusk, så ibland får han en trasa att hålla i för att torka upp.

Men på plussidan så är det ju galet gulligt nu när han kan sitta i evigheter och klappa och peta i ens ansikte. Favoriten är att kunna ta i mammas och pappas ansikte samtidigt, han blir så förtjust :p " OOOH är ni TVÅ helt OLIKA och ni är ju inte jag" *fniss fniss pet pet*
Mindre skönt när han nyligen tog tag i läpp och hår och försökte dra sig närmre :rofl:

Men är det någon annan som blir helt slut av att "leka/stimulera" sitt barn? V vill hela tiden göra något, plocka med saker (mina fingrar, leksaker, snören på min tröja..) så han vill sitta upp, man får hålla honom, ställa honom upp, sätta honom i vippestolen, ligga på mage, prata och prata och prata. Om jag försöker låta honom vara ifred en stund blir han ledsen :meh:.

Det går ju bra när jag får sova 4-5h om natten men just idag så blir jag helt:arghh: och känner mig lite hemsk av at bli så trött av allt lekande, för han är ju söt och glad, men det är lite mycket ibland!

Jag har ganska dåligt tålamod på mina ensamveckor så det blir mycket att hon får hänga med på det jag gör i sjalen. Funkar bra, massor att titta på och hon får både vara upprätt men ändå nära. Vi tar korta och intensiva lekstunder vid blöjbyten (blir mååånga eftersom vi EC:ar och springer till pottan mest hela tiden) och när hon vill så får hon ligga i babygym :).

Är det någon av er som har en resesäng? Vi behöver köpa en till i sommar och känner mej lite lost i vad som är bra och inte finns ju billiga o dyra som ser likadana ut.
Vi har bara resesäng och den sover Elvira i, liksom hennes syster gjorde före henne. Vår är ganska stadig och med platt botten, på resesängsmadrassen så har vi lagt två madrasser till vanlig spjälsäng. Hon sover väldigt bra där. Oftast sex timmar innan hon vaknar och vill ha mat. Inga hårda kanter heller och ffa, vi har mesh på långsidorna och heltäckt på kortsidorna så katterna har inte klurat ut att hoppa in där och sova -skönt.

De flesta barn får tänder i underkäken först. Att få tänder vid 12 veckor är ovanligt men å andra sidan så finns det barn som föds med tänderna också.
I övrigt på vad du berättar om din gosse så verkar han vara väldigt tidig med det mesta.

De flesta barn får tänder i underkäken först. Att få tänder vid 12 veckor är ovanligt men å andra sidan så finns det barn som föds med tänderna också.
I övrigt på vad du berättar om din gosse så verkar han vara väldigt tidig med det mesta.

Aha men då måste jag ha inbillat mig,för i underkäken kände jag inget :angel: Då suger han på händerna för skojs skull!
Så jag får hoppas att han snart listar ut hur man stoppar saker man håller i munnen, så att han kan tugga och snutta på leksaker istället.

( jag har till och med fått ha puder i händerna för att torka upp emellanåt.. Urk)

Japp! Jag trodde språnget skulle vara över på en vecka...
Det är förstås olika från barn till barn men för oss är det det värsta språnget vi gått igenom. Oerhört påfrestande. För oss blev det bättre om vi var ute och gjorde saker. Ju mer som hände desto bättre. Hemma var det bara gnäll-gnäll-gnäll. Försök ha tålamod, det kommer bli bättre!

• Gilla
Reactions: Lo_
Aha men då måste jag ha inbillat mig,för i underkäken kände jag inget :angel: Då suger han på händerna för skojs skull!
Så jag får hoppas att han snart listar ut hur man stoppar saker man håller i munnen, så att han kan tugga och snutta på leksaker istället.

( jag har till och med fått ha puder i händerna för att torka upp emellanåt.. Urk)
Tänderna börjar röra sig i käken långt innan de kommer genom tandköttet. Det gör att det kliar i munnen och att det kommer mycket dreggel.

Alltså min älskade unge har skött sej exemplariskt under resan. Sovit sej igenom 4 flyg, bilresor, restaurang besök, fika och shopping för att när vi är klar vakna o velat ha mat.
Jag och sambon har njutit av att få sova själva, och ja vi har bara sovit :p A har spenderat nätterna med mormor o morfar och har fått frukost i flaska så mamma kunnat sova ut... Vad gjorde mamman då jo hon vaknade som o klev upp som vanligt :meh::cautious:
A tycker att morfar är bäst i världen :love: dom två har nått speciellt synd att de inte kan träffas oftare

Ehm. Johns nya favoritsysselsättning = sova!
Helt plötsligt förstod han liksom vad skönt det kan vara med sömn.

Han har sovit både länge och väl natt till torsdag, fredag och lördag. Just i dag verkar han faktiskt bara vilja äta och sova. Annars har han lätt kunnat vara vaken 3-5 timmar åt gången på dagtid (jag = slutkörd), så det är en väldigt stor förändring...

Antar att det har att göra med att han har passerat tre månader och är trött efter tredje språnget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka