Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Silonsalva är bra på vätskande sår. Det används till liggsår och exem.
Kortisonsalva har jag fått lära mig att inte använda på sår som vätskar sig eller blöder.
/än så länge inte förälder, 6v till BF, men har haft mycket exem som barn och tidiga tonår.
Tack! Läste om silonsalva på apotea. Ska definitivt inhandlas direkt imorgon :up:

Kl
Lilla C vaknade efter 10 minuter :( Nu fick hon mer alvedon så jag hoppas hon ska få sova i natt!

Mvh Miks

Tack alla! @hvala @Michellan95 @skiesabove @nagelbitarn

Överdoserat Inotyol, legat utan blöja 2,5 timme, bajsat utan blöja i handfatet (vet inte om jag är helt övertygad om ec men just nu har det sina fördelar). Nu har hon en stl 6 blöja på sig (brukar ha stl 2) och har precis somnat.

Jag tänker att vi träffar läkare på onsdag och har det inte blivit bättre då så kanske denne kan ge några visdomsord! Just nu är det svårt att få krämen att stanna eftersom huden vätskar sig så.

@skiesabove vad viker man? Handduk? Rinner det inte bara rakt igenom? Fastnar inte frotté-tyget i såren?

@nagelbitarn Supertvättlappar låter lovande! Hoppas du får svar!

Mvh Miks
Om man tar på lite olja först så fastnar salvan bättre. Även ACO vitt vaselin innan salvan brukar göra att salvan fastnar bättre.

Tex Inotyol fastnar inte alls på våt hud men tar man lite olja på huden innan Inotyolen så brukar det inte vara några problem.
Nä men precis! Inotyolen bara glider ju runt! Nu somnade stackarn precis (på typ en sekund) så jag provar lite olja vid uppvaket i natt! Ska bara komma ihåg det mitt i nattdimman också :meh: zzzz!

Mvh Miks

Vi kom hem till Sverige igår eller snarare tidigt i morse (kl 1), A skötte sej exemplariskt inte ett ljud under något av flygen till och med flygvärdinnorna var imponerade. Där emot hade hon en riktig :turd: dag, så snart vi satt oss i loungen så la hon en, hände 2 ggr, när vi klivit ombord första flyget och precis satt oss la hon en rejäl laddning, hon var så nöjd med sina prestationer i blöjfyllning och satt och skrattade, skitungen :love:

Idag har hon varit på sitt bästa humör o charmat byxorna av släkten.
I natt sover vi utan bebis för första gången, gissa vem som inte kan somna o dessutom inte sovit mer än 5h senaste två dygnen pga väldigt livlig sovande bebis?!

Vi kom hem till Sverige igår eller snarare tidigt i morse (kl 1), A skötte sej exemplariskt inte ett ljud under något av flygen till och med flygvärdinnorna var imponerade. Där emot hade hon en riktig :turd: dag, så snart vi satt oss i loungen så la hon en, hände 2 ggr, när vi klivit ombord första flyget och precis satt oss la hon en rejäl laddning, hon var så nöjd med sina prestationer i blöjfyllning och satt och skrattade, skitungen :love:

Idag har hon varit på sitt bästa humör o charmat byxorna av släkten.
I natt sover vi utan bebis för första gången, gissa vem som inte kan somna o dessutom inte sovit mer än 5h senaste två dygnen pga väldigt livlig sovande bebis?!
Tack!

Åh vad skönt att flygningen gick så bra! Ni som ändå funderat lite innan! Även om :turd:-fester inte är roliga brukar de små liven vara hyfsat nöjda efteråt!

Och jag förstår precis varför du inte kan sova! Hämta bebisen om det blir för jobbigt!

Mvh Miks

@Tora olja gjorde ju Inotyolen betydligt lättare att smeta ut. Dock fastnade den fortfarande inte på de värsta ställena :(

Jag köper sån där silonsalva imorgon som ska funka på vätskande sår!

Tack ändå!

Mvh Miks

Tack alla! @hvala @Michellan95 @skiesabove @nagelbitarn

Överdoserat Inotyol, legat utan blöja 2,5 timme, bajsat utan blöja i handfatet (vet inte om jag är helt övertygad om ec men just nu har det sina fördelar). Nu har hon en stl 6 blöja på sig (brukar ha stl 2) och har precis somnat.

Jag tänker att vi träffar läkare på onsdag och har det inte blivit bättre då så kanske denne kan ge några visdomsord! Just nu är det svårt att få krämen att stanna eftersom huden vätskar sig så.

@skiesabove vad viker man? Handduk? Rinner det inte bara rakt igenom? Fastnar inte frotté-tyget i såren?

@nagelbitarn Supertvättlappar låter lovande! Hoppas du får svar!

Mvh Miks

Vikblöjor alltså, rutvävd bomull :). Säljs på Ikea som "tvättlappar" (Vandring heter dom där) och barnbutiker kan även säljas såna från Pippi som snuttefilt och annat myskor, men det är blöjor ;).

Det rinner inte igenom men dom blir ju såklart blöta och dom är super på att suga upp amningsbajs, vill man ha kläder utanpå kombinerar man med ull- eller pul-skal :).

@Tora olja gjorde ju Inotyolen betydligt lättare att smeta ut. Dock fastnade den fortfarande inte på de värsta ställena :(

Jag köper sån där silonsalva imorgon som ska funka på vätskande sår!

Tack ändå!

Mvh Miks
Silonsalvan är ju i en klass för sig när det kommer till vätskande sår. Tanken var mera att lindra det värsta i alla fall tills du har möjlighet att åka till Apoteket.

@Miks de heter Shield barriärtvättlapp. Barrier Cream Cloths. Företaget som säljer heter Techno Medica AB :)
Tack! De hade tyvärr aldrig hört talas om de på Apoteket. Kan det vara en produkt som finns inom vården kanske?
Vikblöjor alltså, rutvävd bomull :). Säljs på Ikea som "tvättlappar" (Vandring heter dom där) och barnbutiker kan även säljas såna från Pippi som snuttefilt och annat myskor, men det är blöjor ;).

Det rinner inte igenom men dom blir ju såklart blöta och dom är super på att suga upp amningsbajs, vill man ha kläder utanpå kombinerar man med ull- eller pul-skal :).
Ah ok! Då borde det ju inte fastna i rumpan! Nu använder jag de små kräkhanddukarna och har under rumpan på henne när hon ligger nakenfis. Sen brorsans stl 6 blöjor som går ner till knäna när hon ska sova. Det får funka tills hon är hel igen.
Silonsalvan är ju i en klass för sig när det kommer till vätskande sår. Tanken var mera att lindra det värsta i alla fall tills du har möjlighet att åka till Apoteket.
Silonsalvan testad hos leverantören och tydligen varit det i flera månader :( Jag kom istället hem med en spray som heter Cytelium. Den har jag överdoserat i en timme och nu börjar det torka upp lite så att jag kanske skulle kunna få på den nya krämen Dermalibour. Båda svindyra så jag hoppas de hjälper.

Kl
Lilla C har fått en reaktion på medicinen som inte står i bipacksedeln. Apoteket sa att jag skulle anmäla hos läkaren imorgon. Suck! Inte nog med att man ska hålla koll på de förväntade biverkningarna, man ska dessutom kunna få ta del av nya :cautious:

Mvh Miks

Tack! De hade tyvärr aldrig hört talas om de på Apoteket. Kan det vara en produkt som finns inom vården kanske?

Ah ok! Då borde det ju inte fastna i rumpan! Nu använder jag de små kräkhanddukarna och har under rumpan på henne när hon ligger nakenfis. Sen brorsans stl 6 blöjor som går ner till knäna när hon ska sova. Det får funka tills hon är hel igen.

Silonsalvan testad hos leverantören och tydligen varit det i flera månader :( Jag kom istället hem med en spray som heter Cytelium. Den har jag överdoserat i en timme och nu börjar det torka upp lite så att jag kanske skulle kunna få på den nya krämen Dermalibour. Båda svindyra så jag hoppas de hjälper.

Kl
Lilla C har fått en reaktion på medicinen som inte står i bipacksedeln. Apoteket sa att jag skulle anmäla hos läkaren imorgon. Suck! Inte nog med att man ska hålla koll på de förväntade biverkningarna, man ska dessutom kunna få ta del av nya :cautious:

Mvh Miks
Ja och så ska det stå att silonsalva var RESTAD, inte testad. Eller jag hoppas ju förvisso att den även är testad men det var inte det jag tänkte skriva :D

Mvh Miks

Stackars lilla C! :(

Här kommer lite kära dagbok från oss:

John är typ 3 månader och en vecka gammal nu.

Han har varit lite bakis efter vaccinationen i torsdags, tagit rejäla tupplurer på dagtid varje dag (4-5 timmar, ovanligt för att vara han!) men tack och lov sovit duktigt även på nätterna.

Jag gillar verkligen sovmönstret just nu, och jag vet att det kan ändras väldigt plötsligt - försöker att inte jinxa det för mycket nu, men oj vad skönt det är att vara utvilad. :love:

Överlag har vi en bra period, John är rolig och glad och jobbar mycket med kroppen. Han har inte hittat fötterna med händerna än, men han gillar att sparka och veva och blir skitglad när han får in en fullträff på något i babygymmet. Han "står" gärna upp, både när jag håller upp honom och om jag har hans fötter i mina händer så att han skjuta ifrån mot dem.

I dag när han låg i sängen rullade jag över honom på mage för att förbereda påklädning, och höll på att tappa hakan när han efter lite bökande inte alls låg på mage längre :eek:

Han vill gärna hänga med och glo på grejer. Att sitta i bärselen och gå på stan, på promenad eller vara i affärer är helt fantastiskt, han sitter där med uppspärrade ögon och är nöjd och superfascinerad. Urgullig!

Han hatar mössa, men huvtröjor går bra. Och keps! :)

I går upptäckte han ett nytt ljud, så nu gör han något slags smackande pussljud emellanåt. Han är väldigt pratig och jobbar med många vokalljud och flämtningar och är än så länge nöjd med den kommunikationen, det är sällan han blir arg eller frustrerad så jag utgår från att hans mamma är sjukt bra på att tolka honom helt rätt :angel: :D

@Miks de finns att köpa online, men det blir kanske lite krångligt :P
Kan inget om bebisar men har sett många såriga bakdelar, så vad som finns på Apoteket har jag tyvärr väldigt dålig koll på, men kanske har de motsvarande där :)

http://shopsageproducts.com/store/p/32-Comfort-Shield-reg-Barrier-Cream-Cloths-Soft-Tub.aspx
Tack! Jisses de måste ju vara värsta super lapparna så dyra som de var! Ska kolla vad läkaren säger imorgon innan jag beställer! De hade inga motsvarande tvättlappar på Apoteket tyvärr.

Kl
Nu känns det dock som att det kanske blivit aningens bättre med den där sprejen jag köpte idag. Står att man ska ha på den 2-3 ggr men jag har sprejat som bara den och maken tyckte det såg bättre ut när han kom hem.

Ser dock inte fram emot att proppa ner lilla C i bilbarnstol imorgon och köra 1 h i rusningstrafik. Dessutom ska hon helst inte ätit 6h innan och absolut inte 4h innan. Vi kommer ha en jätterolig bilresa :crazy:

Mvh Miks

Kl

Mvh Miks

Mystiskt. På apotea står det att de har över 100st Silonsalva förpackningar på lager. De brukar ha ruggigt snabb frakt, ofta har vi fått beställningen dagen efter eller dagen därpå när vi beställer få saker som går ner i brevlådan.
Skönt att det blivit lite bättre i alla fall.

Mystiskt. På apotea står det att de har över 100st Silonsalva förpackningar på lager. De brukar ha ruggigt snabb frakt, ofta har vi fått beställningen dagen efter eller dagen därpå när vi beställer få saker som går ner i brevlådan.
Skönt att det blivit lite bättre i alla fall.
Ja jag såg det! Beställde faktiskt silonsalva från apotea tillsammans med evy solskyddsfaktor. Hoppas på att få hem imorgon eller torsdag!

Superkostigt att vårt apotek inte hade den!

Mvh Miks

Ja jag såg det! Beställde faktiskt silonsalva från apotea tillsammans med evy solskyddsfaktor. Hoppas på att få hem imorgon eller torsdag!

Superkostigt att vårt apotek inte hade den!

Mvh Miks
Plockade bara ett inlägg :p

Sitter såren tokilla? Tänkte på sorbact- kompresser över natten när hon måste ha blöja, de fastnar inte i sår på samma sätt som många andra material. Det går ju att fråga läkaren om ifall du tror att det kan hjälpa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka