Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror jag får tuppjuck. Liten dotter åt kl 22.00 igår sedan kl 5 i morse och därefter vid 11. Känns ju underbart, men nu kom hon på att det var ju för sällan, så nu äter hon för fjärde gången sen kl 15. Hon har ju ätit fullt alla mål (flaska). Måtte hon ta paus inatt...

Jag har fått sova jättebra två nätter i rad, och börjar känna mig som en levande människa igen.

I morse (strax innan 5) när John hade somnat om låg jag och tittade på honom en låååång stund (pga ej zombietrött) och känner att det är en sån ynnest att få vara hans mamma. Han är en så härlig person :love:

Och just det!
Ska boka bröllopsdagsfir i dag. En hotellnatt utan barn. OMG! Det är inte förrän i augusti, men oj vad jag längtar efter lyxiga lakan och att sova en hel natt med bara min man och jag i sängen. Plus trerätters och några timmars spa :D
Falkenbergs Strandbad - here we come :D

Nu är vi hemma igen, A ville inte sova mycket alls igår max 20min i taget så resan hem var hon vaken.
Igår inspekterade hon båten, tror den fick godkänt då hon log o skrattade mest hela tiden. Hon passade även på att inspektera en bekants fabriksnya charterbåt men den va inte alls lika kul :D
Nu sattsar vi på att nå 5kg gränsen så flytvästen passar och hoppas på lugna fina dagar i sommar så vi kan åka ut på havet.

Idag får hon första sprutan, mamma gruvar sej o A är lyckligt ovetandes.

Nu är vi hemma igen, A ville inte sova mycket alls igår max 20min i taget så resan hem var hon vaken.
Igår inspekterade hon båten, tror den fick godkänt då hon log o skrattade mest hela tiden. Hon passade även på att inspektera en bekants fabriksnya charterbåt men den va inte alls lika kul :D
Nu sattsar vi på att nå 5kg gränsen så flytvästen passar och hoppas på lugna fina dagar i sommar så vi kan åka ut på havet.

Idag får hon första sprutan, mamma gruvar sej o A är lyckligt ovetandes.

Gick det bra med sprutan?

Aha, va kul, vi har också båt och var och shoppade en ny flytväst till dottern igår! Hon fick en som är 10-20 kg (hon väger 11,1 kg så det borde vara i det närmaste perfekt), sen får Jack Ellies gamla flytväst som är 0-15 kg. Vi har dessutom en extra barnflytväst som är 15-30 kg som de kan ha när de är större eller om något annat barn åker med :D Jag är superbestämd när det gäller flytvästar, de ska ha det redan innan vi ens går på bryggan och om vi inte har flytvästar med exakt rätt viktklass tvärvägrar jag åka båt alls! Så sambon fick helt enkelt rätta sig och åka med och köpa flytvästar, annars blir det inga båtturer :D

Ett tillägg: åka båt är toppen med småbarn, Ellie sov i alla fall alltid som en liten prinsessa så länge båten var i gång när hon var liten bebis :)

Går ni andra på föräldragrupper? Fick en kallelse till föräldragruppen som ska börja nästa vecka, så det ska bli kul att se vad det är för folk med! :)

Gick det bra med sprutan?

Aha, va kul, vi har också båt och var och shoppade en ny flytväst till dottern igår! Hon fick en som är 10-20 kg (hon väger 11,1 kg så det borde vara i det närmaste perfekt), sen får Jack Ellies gamla flytväst som är 0-15 kg. Vi har dessutom en extra barnflytväst som är 15-30 kg som de kan ha när de är större eller om något annat barn åker med :D Jag är superbestämd när det gäller flytvästar, de ska ha det redan innan vi ens går på bryggan och om vi inte har flytvästar med exakt rätt viktklass tvärvägrar jag åka båt alls! Så sambon fick helt enkelt rätta sig och åka med och köpa flytvästar, annars blir det inga båtturer :D

Ja sprutan gick riktigt bra, ingen feber i sikte bara lite gnäll men med gos så går de över snabbt.

Vi köpte e 5-15kg helly hansen så har ett knappt kg kvar till vi kan anv den. Hade tänkt ta det lugnt i år bara nån tur ut om det är en fin lugn dag.
Ang flytväst så blir jag förvånad och förbannad när föräldrarna låter barn springa på bryggan utan, ifjol var det ett var som lät sin 3 åring leka utan väst på bryggan. Finns många pappskallar till sjöss som inte kan tycka om sina barn som de beter sej och inte tänker på säkerheten, det är inte kul när någon drunknar varken för familj eller dom som får ta reda på det en olyka går fort och händer lätt även på lugnt vatten.
Nä nu ska jag sluta jaga upp mej :p

Hur gammal var Ellie första gången ni var ut? Hur gjorde ni, satt hon i knäet?
Inser att jag måste städa ur hytten så A kan sova där och få skydd från vädret, frågan är bara vad som kan prioriteras bort :p

Ja sprutan gick riktigt bra, ingen feber i sikte bara lite gnäll men med gos så går de över snabbt.

Vi köpte e 5-15kg helly hansen så har ett knappt kg kvar till vi kan anv den. Hade tänkt ta det lugnt i år bara nån tur ut om det är en fin lugn dag.
Ang flytväst så blir jag förvånad och förbannad när föräldrarna låter barn springa på bryggan utan, ifjol var det ett var som lät sin 3 åring leka utan väst på bryggan. Finns många pappskallar till sjöss som inte kan tycka om sina barn som de beter sej och inte tänker på säkerheten, det är inte kul när någon drunknar varken för familj eller dom som får ta reda på det en olyka går fort och händer lätt även på lugnt vatten.
Nä nu ska jag sluta jaga upp mej :p

Hur gammal var Ellie första gången ni var ut? Hur gjorde ni, satt hon i knäet?
Inser att jag måste städa ur hytten så A kan sova där och få skydd från vädret, frågan är bara vad som kan prioriteras bort :p

Härligt att det gick bra med sprutan! Jack ska få sin nästa vecka och av någon anledning känns det ännu värre nu när han som jämt är så glad ska få sprutor :(

Jag blir också arg av sånt! Samt irriterad på folk omkring som säger saker som "Staaackars dig, måste du ha en hemsk flytväst på dig så det blir varmt och svårt att röra dig!" och ser medlidsamma ut när barnet har flytväst på. Vad är det för jäkla kommentar liksom??? Brukar kontra med saker som "Det är en JÄTTEBRA och JÄTTEFIN flytväst, Ellie tycker JÄÄTTTEEMYCKET om att ha på sig den" :p Klart barnet börjar krångla och vägrar ha på sig flytvästen om vuxna har dålig inställning till den liksom. Men jag tror jag har lyckats rätt bra, för dottern vill gärna ha flytvästen på och vägrar nästan ta av sig den :D

Ellie var runt 4-5 månader när vi åkte första gångerna. Vi varvade mellan att hon fick sitta i knäet, sitta i bärselen och ligga och sova eller amma inne i hytten. Vi brukar alltid ha kapellet på men öppna upp det lite så man får skugga, men att det fläktar lite. Vi har bara åkt ut i några timmar, över dagen eller varit borta 1-2 nätter, men aldrig gjort någon långtur ut i skärgården eller så.

Min BVC erbjöd babymassage som föräldragrupp, det har varit toppen!

Aha va kul! Jag gick på babymassage med dottern (men det var bara babymassage och fika typ), men det var mindre lyckat eftersom hon lilla stackarn skrek så mycket att jag fick gå ut ur rummet varje gång :( så jag vågar nog inte visa mig där igen :D haha. Även om lillebror nog skulle tycka om det :)

Här sitter vi och väntar på att doktorn ska ringa tillbaka, sambon är förkyld med samma skit som jag hade för nån vecka sedan men det går kikhosta så doktorn sa att ev kanske så kan han ha det, mest troligt inte men som säkerhetsåtgärd så tönkte dom sötta A på antibiotika så det ör de vi väntar på. Känns inte kul alls att stoppa i henne det men hellre de än en sjuk bebis.
Jag tror fortfarande på en elak förkylning, så risig som jag vet jag inte när jag var sist :yuck:

Annars så har vi världens mysigaste bebis :love: pigg och glad och så otroligt nyfiken.

Det blev en antibiotikakur. Är glad att jag tog vaccinet när hon låg i magen iom att det går men är övertygad om att ingen av oss har det inget stämmer på symptom.

Vaccinerades i måndags. Skrikfest utan dess like sen dess. Tur att vi båda är hemma den här veckan... Det är så hemskt att höra att hon verkligen blir så arg över något, något jag inte kan fixa åt henne. Dygnen har gått som följer: Tupplur - glad ca 10-45 minuter. Gallskrik i minst en timme. Däcka. Repeat.

Vaccinerades i måndags. Skrikfest utan dess like sen dess. Tur att vi båda är hemma den här veckan... Det är så hemskt att höra att hon verkligen blir så arg över något, något jag inte kan fixa åt henne. Dygnen har gått som följer: Tupplur - glad ca 10-45 minuter. Gallskrik i minst en timme. Däcka. Repeat.

:eek: :eek: :eek:
Hela veckan?!?
Jag trodde att det var över dagen efter liksom. Är en redo för att hantera Sir Crankalot i flera dagar...

John vaccinerades i dag.
Han vrålade i några minuter på BVC, men kom över det ganska snabbt. När vi kom hem blev det tröstbröst och sen slocknade han i FYRA TIMMAR. Vaknade och var rätt vissen, men var pigg och glad på promenad - för att sedan vissna igen. Han har inte haft någon feber, men jag gav honom en alvedon ändå - först då blev han riktigt avslappnad och kunde vila lite.

Nu ligger vi och sövammar, men för en liten stund sedan låg han och kvittrade glatt på skötbordet.

Senast ändrad:
Fyra timmar är ingenting! :D
Min mini fick sprutan vid 11 i förrgår. Vid 15 hade han lite feber, fick en supp och somnade...
Vid 20 väckte jag honom och han drack en flaska halvsovandes. Sen vaknade han igen vid 05:40 och ville ha lite mat. Så han sov nästan i 15 timmar i sträck men vaknade glad och feberfri! :)

:eek: :eek: :eek:
Hela veckan?!?
Jag trodde att det var över dagen efter liksom. Är en redo för att hantera Sir Crankalot i flera dagar...

John vaccinerades i dag.
Han vrålade i några minuter på BVC, men kom över det ganska snabbt. När vi kom hem blev det tröstbröst och sen slocknade han i FYRA TIMMAR. Vaknade och var rätt vissen, men var pigg och glad på promenad - för att sedan vissna igen. Han har inte haft någon feber, men jag gav honom en alvedon ändå - först då blev han riktigt avslappnad och kunde vila lite.

Nu ligger vi och sövammar, men för en liten stund sedan låg han och kvittrade glatt på skötbordet.
Japp första två dygnen jättetrött och vissen men nu mest extremt kort stubin och skriker sig hes och trött. Kan ligga och leka med sin apa och vara jättenöjd, sen duger den plötsligt inte längre och då blir hela världen skit på 3 sekunder blankt =\...

Men har börjat komma in i en bra rutin nu som går ut på att sjala upp henne illa kvickt när hon börjar surna till. Då undviker vi ett megautbrott och hon somnar förr eller senare.

Nätterna är dock fortfarande klockrena och morgonbajsen hamnar på pottan :).

Jag börjar tro att hon faktiskt går igenom språng 3 lite sent, dvs just nu, för det är verkligen språngigt beteende och hon har lärt sig massa nya skills mellan utbrotten.

Sir Crankalot blev mycket riktigt Sir Sleepalot, han har aldrig sovit så mycket och så ofta förut i hela sitt liv.

Han är i alla fall på riktigt härligt humör när han är vaken, och jag har lyckats ha en liten fotografering med honom. Han är så fin :D

Hans viktkurva är förresten inte någon kurva, det finns ingen böj på den utan den går rakt uppåt. :o
Han väger 6,9 kilo och är 63 cm lång nu när han är precis tre månader gammal. Shit, vad han växer!

@Blueberry hehe är det grädde du föder honom med för visst får han bara bröstmjölk? :D

Haha, PRECIS så sa sköterskan på BVC med.
Och ja, han får bara bröstmjölk.

Han är en rätt hungrig kille... :D Men jag gissar att han kommer bli ganska lik sin pappa och därmed ha en matchvikt på 90-100 kilo, breda axlar, väldigt lätt att bygga muskler och vara typ 190 cm lång. Han har en hel del gener för att bli stor och stark, helt enkelt. Och snygg :angel:

Helt ärligt så längtar jag tills han blir fyra månader och kan börja smaka på andra saker.
Jag är inte sugen på att (hel)amma i en evighet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka