Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Anledningen till att jag frågar är att här säger dom att bebis ska vara med dej 24/7 de första 6 månaderna, vilket känns lite jag vet inte, klängigt. Att man ska sitta i sovrummet när bebis somnat bara för att känns lite drygt, samma när det sovs dagtid.

Här är A med mej el sambon nästan 24/7, dagtid kan hon sova i vagn eller babysitter i vardagsrummet om jag håller på i köket vägg i vägg, men de blir en del turer emellan och kolla så hon har det bra. A gör inte så mycket väsen av sej när hon vaknar, om hon inte är panikhungrig, oftast vaknar hon och ligger och tittar runt så man hör inte att hon är vaken. Hon kan däremot vara rätt högljud i sömnen istället, drömmer och så grymtas det endel.

På kvällen har vi inte testat låta henne vara själv i sovrummet, funderar på att prova och se om några veckor hon är ju så liten än, vi har köpt en monitor så vi kan se och höra henne.

Tror jag går emot det mesta rekomendationerna de har här, vi kör på vad som känns bra och vad som funkar för oss.

btw så tror jag A försöker slå sitt rekord i tid mellan amning var och varannan dag, just nu är vi inne på 5h 45 min sen 2a frukosten intogs och hon sover sött sen snart 4h. Själv börjar jag fundera på vad sjutton jag ska göra har ju redan diskat och fixat det som går inför middagen, slappa i soffan o äta choklad kanske.

Resan är strax under 25mil, är det något jag ska tänka på? Det tar runt 2 1/2 - 3h, 4 om trafiken är :turd: (måste ju anv nya smileyn :D) tänkte pausa halvvägs för ev blöjbyte och amning. Ska bli så skönt att få komma till havet igen :)

Man brukar säga att man ska ta ur små barn från babyskyddet ungefär varannan timme för att de ska få vila i liggande läge (ammandes etc) för att de inte är så vana att sitta upp längre stunder än. Så ett stopp halvvägs är nog ultimat för er. :)

Här sover mini oftast mellan 19-05 och vaknar för ett blöjbyte och mat och somnat ofta om ganska direkt och vaknar sen mellan 8-9 för mat igen. :)
Han somnar ofta i famnen på någon av oss och ligger sen i sitt babynest i soffan tills vi bär in honom i vår säng när vi går och lägger oss.

Anledningen till att jag frågar är att här säger dom att bebis ska vara med dej 24/7 de första 6 månaderna, vilket känns lite jag vet inte, klängigt. Att man ska sitta i sovrummet när bebis somnat bara för att känns lite drygt, samma när det sovs dagtid.

Här är A med mej el sambon nästan 24/7, dagtid kan hon sova i vagn eller babysitter i vardagsrummet om jag håller på i köket vägg i vägg, men de blir en del turer emellan och kolla så hon har det bra. A gör inte så mycket väsen av sej när hon vaknar, om hon inte är panikhungrig, oftast vaknar hon och ligger och tittar runt så man hör inte att hon är vaken. Hon kan däremot vara rätt högljud i sömnen istället, drömmer och så grymtas det endel.

På kvällen har vi inte testat låta henne vara själv i sovrummet, funderar på att prova och se om några veckor hon är ju så liten än, vi har köpt en monitor så vi kan se och höra henne.

Tror jag går emot det mesta rekomendationerna de har här, vi kör på vad som känns bra och vad som funkar för oss.

btw så tror jag A försöker slå sitt rekord i tid mellan amning var och varannan dag, just nu är vi inne på 5h 45 min sen 2a frukosten intogs och hon sover sött sen snart 4h. Själv börjar jag fundera på vad sjutton jag ska göra har ju redan diskat och fixat det som går inför middagen, slappa i soffan o äta choklad kanske.

Det är ju pga risken för SIDS. Alla har inte råd med monitors / vet inte om risken, så det r väl bra att det finns rekommendationer :)?

Det är ju pga risken för SIDS. Alla har inte råd med monitors / vet inte om risken, så det r väl bra att det finns rekommendationer :)?

Självklart är det bra med rekomendationer, speciellt när det är första barnet, men ibland känns vissa lite överdrivna men samtidigt behövs dom ju. Tror många tar de för allvarlig, att man måste följa vad de säger och att gör man annorlunda så är det fel, utgår iofs endel från vad som skrivs på nätet.
Sen så ändras ju rekomendationer hela tiden och är olika i olika länder.

Tycker det där med SIDS är väldigt intressant, du ska övervaka barnet 24/7...men hur många kan spädbarns HLR?
Kanske vore en idé att lära ut det på föräldrakursen, det är ju kört på några minuter om de får andningsstopp :(

Tycker det där med SIDS är väldigt intressant, du ska övervaka barnet 24/7...men hur många kan spädbarns HLR?
Kanske vore en idé att lära ut det på föräldrakursen, det är ju kört på några minuter om de får andningsstopp :(
HLR till barn överlag lärs bara ut till ett fåtal, om man antingen jobbar med barn som tros behöva det eller som förälder med barn inom riskzonen. Har för mig att det var pga. det var så svårt helt enkelt. Men kunde göra för stor skada till för liten nytta.

Jag passar på att ställa en fråga när vi pratar nattning.

Hur gör ni efter nattningen? Sover själva eller lämnar bebis att sova själv och tar lite vuxen tid? När har ni börjat lämna bebis själv isf? Hur gör ni dagtid när bebis sover?

Vi går oftast och lägger oss allihop och kollar på tv en stund i sängen, sen somnar vi en efter en :p ibland somnar barnen först och då händer det att vi vuxna går upp en stund. Båda barnen sover i vår säng men vi kikar in ofta (typ jätteofta :o ) och är rätt tysta för att höra om någon vaknar. Dagtid sover bebin ibland i min famn, ibland i vagnen när vi är ute på promenad, ibland i bilen, ibland i babysittern och ibland somnar han i vår säng när stora tjejen ska sova middag. Då kan han få ligga kvar en stund när jag går upp, men jag håller koll och går och hämtar honom direkt när han börjar grymta och böka runt så han inte ska väcka stora tjejen. Vågade inte lämna honom ensam alls när han sov i början, nu gör jag det det men jag kollar som sagt till honom ofta.

HLR till barn överlag lärs bara ut till ett fåtal, om man antingen jobbar med barn som tros behöva det eller som förälder med barn inom riskzonen. Har för mig att det var pga. det var så svårt helt enkelt. Men kunde göra för stor skada till för liten nytta.

Vaa? Jag har gått på en kurs i HLR till barn och det är inte konstigare än att göra HLR till vuxna, man tar bara inte i lika hårt. Tycker det är jätteviktigt att kunna och man SKA ALLTID ge HLR om ett barn inte andas och/eller saknar puls, det är tyvärr många som inte överlever just för att folk tror att det ska göra mer skada än nytta eller att hoppet är ute. Det viktigaste jag fick med mig från kursen är att det i princip är bättre att göra nästan vad som helst i det läget än inget alls och att man alltid ska hålla på tills sjukvårdspersonal är på plats, även om man inte ser minsta livstecken.

Vi fick en snabbkurs på föräldragruppen, sen kan man gå en större utbildning på öppna förskolan. Fråga där! Jag har gått båda och det var superbra!

Vaa? Jag har gått på en kurs i HLR till barn och det är inte konstigare än att göra HLR till vuxna, man tar bara inte i lika hårt. Tycker det är jätteviktigt att kunna och man SKA ALLTID ge HLR om ett barn inte andas och/eller saknar puls, det är tyvärr många som inte överlever just för att folk tror att det ska göra mer skada än nytta eller att hoppet är ute. Det viktigaste jag fick med mig från kursen är att det i princip är bättre att göra nästan vad som helst i det läget än inget alls och att man alltid ska hålla på tills sjukvårdspersonal är på plats, även om man inte ser minsta livstecken.

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Självklart är det bättre att orsaka kroppskada (brutna revben etc) än att barnet dör! Viktigast skillnaden mellan barn och vuxna är att barn nästan alltid får hjärtstopp pga luftvägstopp (jämfört med hjärtinfarkt hos oss fullvuxna )

Hur längesedan var den kursen? Jag ställde frågor om detta på min HLR kurs 2014 då jag hade lärt mig även för barn 2010 men fick det svaret.

Hur längesedan var den kursen? Jag ställde frågor om detta på min HLR kurs 2014 då jag hade lärt mig även för barn 2010 men fick det svaret.

Jag gick också kursen 2014. Det var hon Marit Berglund, som bland annat varit på Nyhetsmorgon flera gånger, som höll i kursen (hoppas det är ok att skriva namnet här?) , jätteduktig, och jag tycker att det låter logiskt? Om man inte gör något alls får ju barnet garanterat hjärnskador eller dör, gör man något och inte ger upp finns en chans att det klarar sig.

Jag gick också kursen 2014. Det var hon Marit Berglund, som bland annat varit på Nyhetsmorgon flera gånger, som höll i kursen (hoppas det är ok att skriva namnet här?) , jätteduktig, och jag tycker att det låter logiskt? Om man inte gör något alls får ju barnet garanterat hjärnskador eller dör, gör man något och inte ger upp finns en chans att det klarar sig.
Min kurs var via universitetet, har ingen aning vem Marit berglund är dock :p
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är dåligt eller bra, det beror helt på hur svårt det anses vara och vad för skador det kan ge (förutom brutna revben, det händer oftast på vuxna med och kan väl anses vara helt normalt vid HLR)
Kanske är så enkelt att olika landsting har olika policy för det med.

Min kurs var via universitetet, har ingen aning vem Marit berglund är dock :p
Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är dåligt eller bra, det beror helt på hur svårt det anses vara och vad för skador det kan ge (förutom brutna revben, det händer oftast på vuxna med och kan väl anses vara helt normalt vid HLR)
Kanske är så enkelt att olika landsting har olika policy för det med.

Vad har du hellre? Brutna revben och puls eller ingen puls? Det är ju verklingen inget konstigt med HLR för barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka