Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Någon som byggt om en spjälsäng? Den vi har, Ikea Hensvik, kan man inte ta bort ena sidan på utan jag tänkte att med hjälp av L plattor så borde det funka ändå :confused:
Efter att vi testat slänga ut pappan ur sovrummet och A och babynestet tagit hans plats i sängen har vi sovit mycket bättre men vi saknar pappa så måste få till en lösning där A kan vara nära men inte i vår säng.
Känner mej så utvilad nu förtiden, även om jag kan somna på soffan före 10.

Vi har gjort det.

Också en Hensvik, löste det genom att sätta en regel under botten som vi fäste med vinkeljärn. Inga problem alls och jag tyckte det var suveränt att ha A intill mig men ändå i egen säng :)

Vi har gjort det.

Också en Hensvik, löste det genom att sätta en regel under botten som vi fäste med vinkeljärn. Inga problem alls och jag tyckte det var suveränt att ha A intill mig men ändå i egen säng :)

Va smart, ska be sambon fixa hem en regel (fördelen med bekanta som har brädgård)

En liten fundering härifrån norr, har någon annan upplevt att enbart mamma duger och pappa är bajs?
Här hemma har allt blivit så mycket krångligare nu då lille V inte tolererar att bli nattad av pappa :(.

När det börjar dra mot kväll, sådär efter 20 så kan inte min sambo få V lugn! V skriker så att det skär i hjärtat och är helt tokig, tills jag tar över.
Han är överlag mycket mycket gnälligare och ledsen till kvällen, men jag kan få honom nöjd medan min sambo helt förtvivlad inte lyckas trösta honom :cry:.

Känns som ett ganska stort problem för oss, dels för att min sambo vill ha V om kvällarna, spendera lite tid med sin son efter jobbet och mysa. Och jag vill gärna kunna vara ensam i stallet någon gång.

Vi har provat att "samtrösta", att jag ligger bredvid och pratar, gullar..men det hjälper bara om jag tar honom i famnen.
Är det bara en fas? Ska man "gilla läget" eller kan vi göra något?

På dagtid går det bättre, men han är väldigt mammig.

Aj! Det tog en halvtimme av aktivt försökande att sätta in spiralen. Inre livmodermunnen krampade och vägrade släppa igenom. Min BM tyckte riktigt synd om mej. Men nu sitter den iaf på plats och jag ligger i soffan och käkar godis, det är jag värd. Lilla C somnade i babyskyddet på väg hem så hon sover vidare i hallen :up:

Mvh Miks

En liten fundering härifrån norr, har någon annan upplevt att enbart mamma duger och pappa är bajs?
Här hemma har allt blivit så mycket krångligare nu då lille V inte tolererar att bli nattad av pappa :(.

När det börjar dra mot kväll, sådär efter 20 så kan inte min sambo få V lugn! V skriker så att det skär i hjärtat och är helt tokig, tills jag tar över.
Han är överlag mycket mycket gnälligare och ledsen till kvällen, men jag kan få honom nöjd medan min sambo helt förtvivlad inte lyckas trösta honom :cry:.

Känns som ett ganska stort problem för oss, dels för att min sambo vill ha V om kvällarna, spendera lite tid med sin son efter jobbet och mysa. Och jag vill gärna kunna vara ensam i stallet någon gång.

Vi har provat att "samtrösta", att jag ligger bredvid och pratar, gullar..men det hjälper bara om jag tar honom i famnen.

Hur gammal är han nu?
Vid vissa språng kan det tydligen vara så att bara ena föräldern duger...

John (11 eller 12 veckor gammal :angel:) somnar och sover gärna i babysittern en stund innan han nattas på riktigt. Hittills fungerade det fint att amma tills han slumrar till när det är dags för natt, så pappan är av naturliga skäl inte den som nattar. :)

Jodå, vissa dagar är pappa verkligen bajs. Jag far till stallet dagtid eftersom hon är på bättre humör då än på kvällen. På kvällen när hon är övertrött duger bara mamma och snutta boob. Och jag är den som nattar, liggammar och samsover - det är helt enkelt lättast, vi har superlätta nattningar. Bara att göra sig iordning och lägga sig tillsammans, så somnar hon utan gråt.

Hur gammal är han nu?
Vid vissa språng kan det tydligen vara så att bara ena föräldern duger...

John (11 eller 12 veckor gammal :angel:) somnar och sover gärna i babysittern en stund innan han nattas på riktigt. Hittills fungerade det fint att amma tills han slumrar till när det är dags för natt, så pappan är av naturliga skäl inte den som nattar. :)

Han är 10 veckor (?) så jag funderade om det var något sådant...V sover inte alls kvällstid om man inte hyssjar och vaggar honom, han är överlag väldigt vaken. Sover inte många minuter på dagen.

Jodå, vissa dagar är pappa verkligen bajs. Jag far till stallet dagtid eftersom hon är på bättre humör då än på kvällen. På kvällen när hon är övertrött duger bara mamma och snutta boob. Och jag är den som nattar, liggammar och samsover - det är helt enkelt lättast, vi har superlätta nattningar. Bara att göra sig iordning och lägga sig tillsammans, så somnar hon utan gråt.

Då har vi det väldigt lika, förutom att jag måste till stallet om kvällen, har eget insläpp och har åkt på massa kvällsfodringar :( annars hade jag dragit på morgonen istället!

Nåja, jag får fortsätta stå för nattandet och hoppas att det här går över :) För när jag nattar är det som för dig, piece of cake, bara patte-latte och gos så är världen underbar enligt V

Vi måste ha världens lättaste bebis, här är nattningen antingen att somna brevid oss i soffan och vi bär henne till sängen eller är hon vaken så ligger jag intill tills hon somnar, ibland har jag handen på henne eller så hon kan hålla ett finger så hon känner att jag är där. Men o andra sidan så är hon ju lite yngre och det kommer säkert ändras framöver. Sambon har faktiskt aldrig testat natta henne, jag lägger mej före honom om vi inte går o lägger oss samtidigt.

I helgen ska vi på vår första resa, det blir till husvagnen för att fixa inför sommaren och sambon tänkte sjösätta båten. A har fått en flytväst men hon får hålla sej på land tills hon kommit upp till 5kg, hon drunknar i den just nu :p

Resan är strax under 25mil, är det något jag ska tänka på? Det tar runt 2 1/2 - 3h, 4 om trafiken är :turd: (måste ju anv nya smileyn :D) tänkte pausa halvvägs för ev blöjbyte och amning. Ska bli så skönt att få komma till havet igen :)

Här har vi det precis likadant och jag kan tyvärr inte säga att det verkar röra sig om ett språng. Det har vart så här sen hon var bara några veckor och hon är nu fyra månader.
Det funkar rätt bra på dagtid men kvällarna är hopplösa. Jag rider antingen på morgonen innan min sambo åker till jobbet eller så möts vi i stallet direkt när han slutat, då brukar han oftast gå ut och gå med henne. Det är himla trist men vad ska man göra?! Sambon grejar med henne så mkt det går så någon gång går det väl över.

Vi måste ha världens lättaste bebis, här är nattningen antingen att somna brevid oss i soffan och vi bär henne till sängen eller är hon vaken så ligger jag intill tills hon somnar, ibland har jag handen på henne eller så hon kan hålla ett finger så hon känner att jag är där. Men o andra sidan så är hon ju lite yngre och det kommer säkert ändras framöver. Sambon har faktiskt aldrig testat natta henne, jag lägger mej före honom om vi inte går o lägger oss samtidigt.

I helgen ska vi på vår första resa, det blir till husvagnen för att fixa inför sommaren och sambon tänkte sjösätta båten. A har fått en flytväst men hon får hålla sej på land tills hon kommit upp till 5kg, hon drunknar i den just nu :p

Resan är strax under 25mil, är det något jag ska tänka på? Det tar runt 2 1/2 - 3h, 4 om trafiken är :turd: (måste ju anv nya smileyn :D) tänkte pausa halvvägs för ev blöjbyte och amning. Ska bli så skönt att få komma till havet igen :)

Att resa med så här små barn tycker jag är mycket lättare än när de blivit lite större. Vid påsk så for vi hem till svärföräldrarna som bor ca 65 mil norrut. Vi gjorde två stopp på vägen upp för matning och blöjbyte + mat resp fika till oss andra och likadant på hemvägen. Inga bekymmer alls.

Elvira är också en otroligt lätt bäbis. Bara att lägga henne i hennes säng och säga god natt. Spelar ingen roll vem som nattar, rutinen är dock att hon precis ätit innan så hon är lite mätt och slö. Ibland ligger hon vaken och tittar lite men oftast somnar hon med en gång.

By the way, min lillasyster var sådär mammig som ni beskriver och papparatande. Morsan hade då samma tröja på sig i ett par dagar + sov i den och sedan hade syrran den runt sig då hon skulle sova och blev mycket lugnare då hon fick känna doften av mamma... Efter det så släppte hennes papparatande... kanske det hade gjort ändå förvisso. Men hon höll på länge med detta och mamma var helt slutkörd. T o m så jag minns det -att syrran var ett konstant plåster på mamsingen- , för jag är 7 år äldre än syrran :)

Jag passar på att ställa en fråga när vi pratar nattning.

Hur gör ni efter nattningen? Sover själva eller lämnar bebis att sova själv och tar lite vuxen tid? När har ni börjat lämna bebis själv isf? Hur gör ni dagtid när bebis sover?

Här har vi det precis likadant och jag kan tyvärr inte säga att det verkar röra sig om ett språng. Det har vart så här sen hon var bara några veckor och hon är nu fyra månader.
Det funkar rätt bra på dagtid men kvällarna är hopplösa. Jag rider antingen på morgonen innan min sambo åker till jobbet eller så möts vi i stallet direkt när han slutat, då brukar han oftast gå ut och gå med henne. Det är himla trist men vad ska man göra?! Sambon grejar med henne så mkt det går så någon gång går det väl över.

Vad jobbigt!
Jag oroar mig en del för hans föräldraledighet, vi har planerat att jag ska arbeta från 1a Juli, så jag hoppas att det går över till dess. Annars blir vi helt utan inkomst från min sida ( Tack NAV och FK...)

By the way, min lillasyster var sådär mammig som ni beskriver och papparatande. Morsan hade då samma tröja på sig i ett par dagar + sov i den och sedan hade syrran den runt sig då hon skulle sova och blev mycket lugnare då hon fick känna doften av mamma... Efter det så släppte hennes papparatande... kanske det hade gjort ändå förvisso. Men hon höll på länge med detta och mamma var helt slutkörd. T o m så jag minns det -att syrran var ett konstant plåster på mamsingen- , för jag är 7 år äldre än syrran :)

Jag testade att lägga ett genomsunkigt linne i hans babynest, det hjälpte när han bara ville sova PÅ mig ett tag..Har inte tänkt på att göra samma med sambon, ska genast svetta och mjölka ner lite av hans kläder!:D

Hur gör ni efter nattningen? Sover själva eller lämnar bebis att sova själv och tar lite vuxen tid? När har ni börjat lämna bebis själv isf? Hur gör ni dagtid när bebis sover?

Det beror helt på hur trött jag är och vad klockan är, somnar han 21 och senare så blir jag nästan alltid kvar då han är så morgonpigg. Annars får han ligga och sova lite ensam medan vi är i vardagsrummet. Det började vi göra så fort mamma-psykosen släppte för mig (jag trodde att han skulle dö om jag inte vaktade 24/7) så han var nog 2-3 veckor innan han sov i ett annat rum.

På dagarna sover han så otroligt lite att han förblir där han somnar, på min arm, i min famn eller på soffan, i vagnen..tja varsom.
Om han inte är på mig brukar jag fixa i hemmet, sover han på mig försöker jag surfa lite och skypa med någon (hu jag är så ensammen här...:eek: )

Vi lägger henne först i sin säng då vi ska lägga oss men det beror på att vi har så stort hus att vi inte hör om vi skulle lägga henne i sängen och vi är på nedervåningen. Hon har sin säng i ett hörn i vårt rum. Vaknar inte av att vi pratar eller tittar på tv en stund då vi krupit ned. Annars så är hon med oss där vi är i regel. Har täcke på golvet i både köket och tvrummet. Är hon vaken och man går ut från det rum hon är i så ropar hon på oss med ett speciellt läte. Ingen risk man glömmer henne :D. Får hon bara vara i närheten så är hon nöjd. Men somnar hon så flyttar vi inte på henne förrän vi ska lägga oss. Å andra sidan så kan hon ligga på köksgolvet medan jag hänger tvätt ute eller fixar och donar, så oftast får hon ropa innan jag hämtar henne.

På "ensam-veckorna" lägger jag mig med henne runt 21 (hon har förmodligen sovit på mitt bröst i TV-soffan 19-21), kanske surfar lite på mobilen till 22-22.30. Jag får som längst sova till 7.45 just nu så orkar inte vara uppe längre.

När sambon är hemma så sitter jag i soffan lite längre, eller passar på att söva om henne i soffan vid 21 och lägger sen över henne på sambons bröst, och passar på att gå iväg och natta mig själv. Skönt att rulla runt i sängen ensam ibland :D. Sambon kommer antingen in med henne när han är trött eller när hon vaknar, beror på vad som inträffar först.

Dagtid sover hon antingen på mitt bröst, i sjalen eller i vagnen under uppsikt. Hon vaknar väldigt lätt i vagnen och måste guppas lite på för att somna om, så det funkar inte med några ridpass än men jag kan åtminstone ta in hästen (vagnen står i stallet då), borsta han och ge mineraler, ev rulla ut vagnen på stallplan och sen hämta ut hästen för lite övningar. Igår hade vi första dagen då hon sov såpass bra att jag kunde gå ner till ridplan (stallkompis skjutsade vagnen) och sen jobba han lös i en halvtimme. Fick hoppa utanför staketet två gånger och gunga vagn men jag är nöjd med framstegen :D! Första tiden gick det inte att ha hennes sovande i vagnen mer än några minuter... fick borsta hästen med bebis i sjal...

Idag var en normal dag då jag kan både hämta och lämna hästen själv i hagen, men måste avbryta borstandet flertalet gånger och bumpa vagn.

Senast ändrad:
Hoppar in från vårtråden. Vår lilla är 7 veckor och vi har inte börjat med nattningar på det sättet än. Hon är med oss i soffan tills vi lägger oss vid 22 tiden och ofta slumrar hon då och somnar sen för natten bredvid mig under amning. Ibland somnar hon för natten i soffan så vi bara kan lägga henne i babynestet som vi bär med oss upp till spjälsängen som står bredvid mig. Beror på hur trött hon är alltså :) Gjorde samma när äldsta dottern var bäbis så det dröjde några månader innan vi började med rutinmässiga nattningar. Hon blev normal hon också och är superlätt att natta även nu som 3 åring :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?