Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag ska på efterkoll/samtal på måndag och funderar än på hur vi ska göra. Finns väl egentligen bara ett alternativ för oss förutom kondom då jag inte vill ha nått med hormoner, har testat och mår inte bra alls kom jag på efter jag slutat, så det lutar åt en kopparspiral. Pratade med bm sista gången vi sågs och sa att jag vill ha hormonfritt men hon sa att det inte fanns hormonfria preventivmedel utan rek p-stav :confused: Är dock tveksam till kopparspiral också. Kanske bara ska köra på som vi gjorde innan och efter vi skaffat syskon så kan jag fixa mej. Har bestämt mej för att när vi är klar med att föröka oss så vill jag plocka bort lite så jag slipper fler cystor som spricker och andra problem.

Vi har och kommer köra lite on the wild side (men ingen sats i mitt palats!) och med kondom tills jag får mens, efter det kommer jag antagligen att börja med Natural Cycles.

Vi levde på samma wild side i sju år innan jag blev gravid och det fungerar ju rätt fint för oss.

Just nu är utmaningen att inte somna så fort vi ser sängen, men avhållsamhet är ju 100 % säkert... :angel: :rofl:

Men ska du inte få hormoner? Har förstått det som att man hamnar i klimakteriet när livmodern försvinner och om man är ung så får man medicinsk hjälp med biverkningarna av att ta bort den.

Det är väl äggstockarna som är det väsentliga för att inte hamna i klimakteriet. Livmodern gör varken till eller från som jag förstått det.

Men ska du inte få hormoner? Har förstått det som att man hamnar i klimakteriet när livmodern försvinner och om man är ung så får man medicinsk hjälp med biverkningarna av att ta bort den.

Nej det är felaktigt, det är om man opererar bort äggstockarna som man hamnar i klimakteriet, livmodern utsöndrar inga hormoner. Äggstockarna har jag kvar - var bland det första jag diskuterade med opererande läkare efteråt.

Här kör vi kondom. Min bm vill sätta in en kopparspiral men jag vet inte om jag vågar... Har haft p-ring senaste åren som fungerat bra men det blir rätt dyrt i längden. 350 kr per kvartal. Inte mycket men man kan ha roligare saker för de pengarna.

Jag funderar på om det finns någonstans man kan läsa om tips på saker man kan göra för att hjälpa till i barnets utveckling?
På ettårskollen brukar väl barnen få matcha klossar i hål av samma form så det kan ju vara en fördel att ha haft en sån hemma så barnet fått göra det några gånger ändå.
Lite som nu när mini börjar greppa efter saker, saker som man kan göra för att hjälpa utvecklingen lite?
Nån som sett sån app/bok/hemsida?

Här kör vi kondom. Min bm vill sätta in en kopparspiral men jag vet inte om jag vågar... Har haft p-ring senaste åren som fungerat bra men det blir rätt dyrt i längden. 350 kr per kvartal. Inte mycket men man kan ha roligare saker för de pengarna.

Jag funderar på om det finns någonstans man kan läsa om tips på saker man kan göra för att hjälpa till i barnets utveckling?
På ettårskollen brukar väl barnen få matcha klossar i hål av samma form så det kan ju vara en fördel att ha haft en sån hemma så barnet fått göra det några gånger ändå.
Lite som nu när mini börjar greppa efter saker, saker som man kan göra för att hjälpa utvecklingen lite?
Nån som sett sån app/bok/hemsida?

Jag tror att typ allting som heter "sensory" är bra och stimulerande för utvecklingen. Det finns massor på Pinterest om du söker där. Det handlar väl om att koppla ihop och stimulera flera sinnen på en gång. Se och röra, röra och höra osv. Och att känna på olika strukturer, konsistenser, upptäcka olika färger och allt vad det nu kan vara.

Nej det är felaktigt, det är om man opererar bort äggstockarna som man hamnar i klimakteriet, livmodern utsöndrar inga hormoner. Äggstockarna har jag kvar - var bland det första jag diskuterade med opererande läkare efteråt.
Ja det är ju rätt :banghead: tänkte fel, borde jag ju kunna med mina uni kurser

Pratade med bm sista gången vi sågs och sa att jag vill ha hormonfritt men hon sa att det inte fanns hormonfria preventivmedel utan rek p-stav :confused: Är dock tveksam till kopparspiral också.

Dåligt upplyst barnmorska. Finns till exempel cervix- och vaginalpessar eller femidom (kondom för kvinnor), och så går det ju att köra med p-dator om man har tålamod att mäta tempen varje dag... Finns kanske fler men det var de jag kom på spontant.

Dåligt upplyst barnmorska. Finns till exempel cervix- och vaginalpessar eller femidom (kondom för kvinnor), och så går det ju att köra med p-dator om man har tålamod att mäta tempen varje dag... Finns kanske fler men det var de jag kom på spontant.

Ja jag blev lite fundersam, i lvrigt har hon varit bra under hela graviditeten men efter så var det just det här och sen när hon inte visste vad ett storkbett är eller hur de kan se ut som jag blev lite paff hon är ju inte helt grön så storkbett borde hon ju sett förut fock själv upplysa om att det inte är farligt och att de vanligtvis försvinner inom ett år (fast blir A lik mamma lär dom hänga kvar länge)

Nu fick jag ändan ur och bokade tid för efterkontroll och insättning av spiral i nästa vecka. Vi har levt lite (med betoning på lite ;)) on the wild side och kört oskyddat. Känns inte som om risken (chansen) är så stor för en graviditet med tanke på hur svåravlat det varit tidigare men safe känns sådär lagom så det blir spiral.

Hur tänker ni andra?

Mvh Miks

Jag har inte haft en tanke på att man kanske kan bli gravid redan faktiskt :o men efter dottern fick jag aldrig ens tillbaka mensen eftersom jag ammade tills hon var 1,5 år (då jag blev gravid igen). Så jag tänker väl att det ska dröja lika länge igen och att det inte är någon fara på färde :p men det kanske inte alls är likadant varje gång så man kanske borde boka tid!

Någon som byggt om en spjälsäng? Den vi har, Ikea Hensvik, kan man inte ta bort ena sidan på utan jag tänkte att med hjälp av L plattor så borde det funka ändå :confused:
Efter att vi testat slänga ut pappan ur sovrummet och A och babynestet tagit hans plats i sängen har vi sovit mycket bättre men vi saknar pappa så måste få till en lösning där A kan vara nära men inte i vår säng.
Känner mej så utvilad nu förtiden, även om jag kan somna på soffan före 10.

Jag har inte haft en tanke på att man kanske kan bli gravid redan faktiskt :o men efter dottern fick jag aldrig ens tillbaka mensen eftersom jag ammade tills hon var 1,5 år (då jag blev gravid igen). Så jag tänker väl att det ska dröja lika länge igen och att det inte är någon fara på färde :p men det kanske inte alls är likadant varje gång så man kanske borde boka tid!

Ett litet tillägg: Å andra sidan känns det inte som någon jättekatastrof om det råkar bli en liten till :o:love: Hur tänker ni andra kring det? Kommer ni försöka få fler kids?

Ett litet tillägg: Å andra sidan känns det inte som någon jättekatastrof om det råkar bli en liten till :o:love: Hur tänker ni andra kring det? Kommer ni försöka få fler kids?

Maken vill inte ha en till, jag vet inte men kommer inte tjata på honom för det är nog lagom med två barn i vårt liv :) Och jag vill absolut inte bli gravid redan nu!!! Börjar komma tillbaka till det vanliga livet nu och får rida, kroppen mer och mer normal och vi kan ha sex utan en stor mage i vägen ;) Konstigt, men ser fram emot att börja jobba igen nästa år osv. Började med mini piller igår och bm sa att vi kan lita på dom efter kanske 10 dagar så vi får köra med kondom så länge.

/Vårförälder

Vi tvekade länge innan vi började försöka med nummer två. Ingen av oss vill ha tre barn i dagsläget.

Känns därför viktigt att få igång ett skydd eftersom jag redan haft två ägglossningar sedan lilla C 3,5 månad kom :nailbiting:

Mvh Miks

Jag tror inte det blir fler även om jag skulle önska ett syskon.
Det är för stor uppoffring, jag längtar tills jag ska jobba och få tillbaka lite av min vardag.Tycker att det är fantastiskt att ha varit gravid och fött ett friskt barn men känner inget behov av att göra om det.
Det finns så mycket mer jag vill göra som skulle försvåras av en till graviditet och så en till småbarnsperiod på det :).

Vi kan tänka oss en till inom nått år, ska de bli en till så vill vi inte ha för långt emellan dels för att de ska få ett bra syskonband (har själv ett större gap mellan mej o syskon o vi hade inte de bandet) sen vill vi inte vänta allt för länge då vi inte blir yngre, vill gärna vara klar med barnafödande innan jag blir 35.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar