Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon sitter ju inte optimalt här men däckade gott iaf :P. Och nu "outar" jag mig för dom som hänger i samma grupp på FB och råkade se inlägget med bilden där ;)....

b144170.jpg
Det där såg mycket smidigare ut än min ergobaby-sjal!

Vi har haft några dagar här då jag knappt har känt igen lilla Jack, han har haft lite nära till gråt precis hela tiden och verkat hungrig men sen blivit superilsken när jag försökt amma honom och inte velat ha alls? :confused: Dessutom har han verkat ha magknip på kvällarna och varit jätteledsen. Stackars liten! Men nu kaanske det är samma gamla gosbebis tillbaka, för nu ammade han massor här på morgonkvisten och somnade nu mätt och nöjd i babysittern när vi sitter och käkar frukost :):love: Funderar om det kan vara rotavirus-vaccinet som har ställt till det lite med hans mage, men det är nästan en vecka sen han fick det så biverkningarna borde väl inte hänga i så länge? Tack o lov verkar förkylningen borta nu (peppar peppar!!) så han kan sova som folk på nätterna igen :)

Vad har ni allihop för planer för veckan? Jag kollade i kalendern och vi ha absolut ingenting inbokat på hela veckan så jag håller på att fundera vad vi ska hitta på. Vi kanske tar en tur till en 4H-gård här i närheten någon dag om det är bra väder och kikar lite på djuren och så är jag lite sugen på att shoppa lite babykläder. Sen blir det nog stallet ett par gånger åtminstone :)

Nu har jag släppt ut hästar, mockat och fixat stallet med en gnällig bebis som inte vill vara i vagnen, inte i sjalen utan bara sitta i knäet och titta på mamma och skratta. Sött men hu så krävande han är just nu, vill bara umgås och umgås...
Men på bussen då sover han såklart :p

Trikåsjal? Jag tycker det är lättare m vävd, min egensydda ringsjal går varm just nu...

Japp trikå och en ganska mjuk, fungerat super, skulle kanske stäckt den mer efter tvätt. Har en till av annat märke men den är lite tjockare i tyget och stelare och det klarar inte min kropp (förbaskade bindvävssjukdom). Så vet inte om jag vågar satsa på en vävd som är lite styvare i tyget. Ringsjal går också bort då jag måste belasta lika, annars far alla möjliga leder i min kropp ur led..

Jag har en Baby K'tan – oerhört smidig!
Så skönt att slippa knyta och krångla...

image.jpg

Den där har jag kikat lite på! Vad har du för storlek på din? Kan maken använda samma eller hade han behövt en storlek större? Skiljer ju 20 cm mellan mig och karln och vi har väldigt olika kroppsbyggnad, funderar på om det överhuvudtaget är möjligt för oss att använda samma storlek.

Den där har jag kikat lite på! Vad har du för storlek på din? Kan maken använda samma eller hade han behövt en storlek större? Skiljer ju 20 cm mellan mig och karln och vi har väldigt olika kroppsbyggnad, funderar på om det överhuvudtaget är möjligt för oss att använda samma storlek.

Jag köpte en M, men skulle nog ha köpt en L egentligen... M motsvarar typ storlek 38. Det fungerar fint i alla fall, både jag och John får plats :)

Storlek M innebär att min man EGENTLIGEN inte kan ha den, även om han knör in sig i den ibland ändå. :rofl: Vi har en vanlig Babybjörn också, så den använder han mest.

Jag köpte en M, men skulle nog ha köpt en L egentligen... M motsvarar typ storlek 38. Det fungerar fint i alla fall, både jag och John får plats :)

Storlek M innebär att min man EGENTLIGEN inte kan ha den, även om han knör in sig i den ibland ändå. :rofl: Vi har en vanlig Babybjörn också, så den använder han mest.

Awesome, tack! :bump:

Vilken fin sjal @skiesabove

Är ringsjal lättare att använda än en som man knyter?
Jag har aldrig förstått mig på sjalar utan är lite lat och har en manducasele istället :o

Oh ja, det är ju bara att ta barnet över axeln, slajda ner hen i "halvpåsen" som sjalen gör och sen dra i tåten tills det sitter bra. Och när hen ska ut så lyfter man på ringen och låter halvpåsen bli större.

Tänkte investera i en "riktig" ringsjal snart, för även om tyget jag har i den här är vackert så är det riktigt tunt och trots dubbla lager börjar det snart bli lite svajjigt..

Japp trikå och en ganska mjuk, fungerat super, skulle kanske stäckt den mer efter tvätt. Har en till av annat märke men den är lite tjockare i tyget och stelare och det klarar inte min kropp (förbaskade bindvävssjukdom). Så vet inte om jag vågar satsa på en vävd som är lite styvare i tyget. Ringsjal går också bort då jag måste belasta lika, annars far alla möjliga leder i min kropp ur led..

Ajdå :(. Men en hybridsjal då, alltså en mjuk trikåsjal som har en vävd ryggplatta för barnet?

Ajdå :(. Men en hybridsjal då, alltså en mjuk trikåsjal som har en vävd ryggplatta för barnet?
Just kikat runt lite efter sådana. Får bolla med sambon, för han blir för varm av sjal och bär i sele, men trivs inte riktigt med selen. Jag ska snart börja jobba, så frågan är om det är värt en investering i ännu en sjal tänker jag.. -Lite kluven där.

Jag är lite sugen på sjal jag med, har en baby björn nu som vi vänjer oss vid men dom ska ju tydligen inte vara så jättebra för bebisen.

Var är bäst att köpa? Ebay? Vill ju att det ska va äkta och rejäla grejor, har sett program med mycket fake varor bl.a selar.

@Blueberry den du har behöver man alltså inte knyta? Är det typ som en tröja men drar på sej? Tror jag sett nått liknande på ebay.

@pudsey ska du köpa en sjal så satsa på att köpa antingen direkt företagets hemsida eller begagnat i nån köp och säljgrupp på Facebook.
Som du skrev är babybjörn tyvärr det sämsta alternativet när det kommer till bärande, både för dig och bebisen.
Begagnade tricot sjalar får du för några hundralappar :)
Tricot sjalarna knyter man på sig och sen stoppar man ner bebisen till skillnad från vävda där man knyter med bebisen i famnen :)

Jag är lite sugen på sjal jag med, har en baby björn nu som vi vänjer oss vid men dom ska ju tydligen inte vara så jättebra för bebisen.

Var är bäst att köpa? Ebay? Vill ju att det ska va äkta och rejäla grejor, har sett program med mycket fake varor bl.a selar.

@Blueberry den du har behöver man alltså inte knyta? Är det typ som en tröja men drar på sej? Tror jag sett nått liknande på ebay.

Precis, inget knyt. Det finns supertydliga filmer på youtube, kolla där :)

Jag tittade på youtube! En sån skulle ju tom jag klara av :D
Men hur blir viktfördelningen för dig som bär? Ligger den mest på axlarna?

I känguruställningen är det mest axlar och skuldror, sen använder man bältet och då belastas det jämnare över hela ryggen.

Med det lilla bandet går det att höja och sänka belastningspunkten på ryggen.

I känguruställningen är det mest axlar och skuldror, sen använder man bältet och då belastas det jämnare över hela ryggen.

Med det lilla bandet går det att höja och sänka belastningspunkten på ryggen.

Den verkar så smidig. Kan vara ett bra komplement till manducan som jag knappt kan ta på mig själv med knäppet i nacken.
Tåls att fundera på :)

Det finns riktigt bra budgetmärken som Yaro (slingomama.nl) och Littlefrog.pl, och begagnatgruppen på FB är lysande.

Jag skulle inte köpa bärdon på Tradera/Ebay.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka