Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Dubbelbädda var ju smart @Girasol! Vi bäddar med fleecefilt eftersom det aldrig blir riktigt blött. Hon kräks liksom när hon sover och då är det inte läge att dra i något.

Men jag ska definitivt dubbelbädda i sonens säng när vi ska sluta med nattblöja!

Ja och lite synd är det om oss kräkmorsor ;)

Hur gick det för E igår på ultraljudet?

Mvh Miks

Blåmärken har en förmåga att rinna neråt med tyngdlagen så det är inte otroligt att hon snart har en tjusig blåtira ;)

Mvh Miks

Japp :meh: jättekul att gå och handla med henne när hon har ett stort blåmärke i alla regnbågens färger och en blåtira. Tur att det verkar vara på väg att försvinna :)

Sir Crankalot är tillbaka..!
J är plötsligt inte så nöjd med tillvaron och meddelar detta genom djungelvrål, och jag vete tusan vad jag ska kunna leverera för lösning...

Jag tycker att han har varit ovanligt lös i magen i dag, bajset är väldigt blött och vattnigt. Det är inte så mycket substans, så att säga. Det är väl egentligen det enda jag kan komma på som är nytt. Han har inte feber och han äter som vanligt. Är inte superklängig, är som vanligt nöjd i babysittern om vi bortser från hans nya, plötsliga utbrott som kan komma när som helst...

Min mardröm är att det är tandsprickning. 10 veckor gammal liksom... Aj! Jag har dock inte sett något tandaktigt än.

Vi har också haft en hemsk vecka! Otroligt skrikiga kvällar som sen blev skrik från eftermiddan och sen började det på morgonen redan =/. Efter lite telefoni med vår barnmorska så rådde hon mig att prova ge mer ersättning.

Och det fungerar... Trycker nu i tjejen 150ml under förmiddagen förutom amningen, och sen helst lika mycket på kvällen (men oftast får jag bara i henne 60ml). När vi är out and about dagtid så får bebis mer eller mindre panik om hon inte får bröstet på direkten, hon blir jätteledsen-arg och vill äta ofta, helst en gång i halvtimmen om jag inte "tvångssöver" henne i sjalen. Det känns jobbigt att liksom inte räcka till, jag vet inte om min mjölkmängd minskat eller bara inte hängt med när bebis behöver mer. Jag försöker dricka ordentligt och pumpar andra bröstet medans hon ammar (vilket faktiskt funkar hyfsat nu, får ut 50-100ml per gång) för att hålla igång produktionen trots att hon får mer ersättning.

Men jag måste kanske göra något mer? Dricka amningste`?

Jag citerar bara en för det är svårt med fler via mobilen när man vill vara snabb. ;)

Nu har ni nog missförstått mig. Det är klart man ska byta blöja om det behövs på natten men helst ska man ju göra så lite som möjligt på natten för att barnet ska hållas så lugn som möjligt så det lätt somna om... Läs vilken bok som helst om barn så märker ni att det står så överallt. ;) Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra med sitt barn - självklart!

Jag frågar lite för att min son sover oftast 20-04 och 04:30-09 och kommer väl förhoppningsvis kanske sluta med nattmålet i framtiden och då vill man ju inte väcka honom för att byta blöja så det är lite därför jag frågar! :D
Jag har en morgonbajsare eller så bajsar han på eftermiddagen så på så sätt så behöver jag inte byta blöja på natten men nu gör vi det när han vaknar av ren rutin. Men jag ska testa Pampers! :D
Så länge inte någon av mina har bajsat så byter inte jag blöja på natten.

Jag använder Pampers för jag tycker de är fantastiskt bra till att hålla bebisrumpor torra även om blöjan är full. Dessutom har de läckt extremt sällan genom åren.

Vi har också haft en hemsk vecka! Otroligt skrikiga kvällar som sen blev skrik från eftermiddan och sen började det på morgonen redan =/. Efter lite telefoni med vår barnmorska så rådde hon mig att prova ge mer ersättning.

Och det fungerar... Trycker nu i tjejen 150ml under förmiddagen förutom amningen, och sen helst lika mycket på kvällen (men oftast får jag bara i henne 60ml). När vi är out and about dagtid så får bebis mer eller mindre panik om hon inte får bröstet på direkten, hon blir jätteledsen-arg och vill äta ofta, helst en gång i halvtimmen om jag inte "tvångssöver" henne i sjalen. Det känns jobbigt att liksom inte räcka till, jag vet inte om min mjölkmängd minskat eller bara inte hängt med när bebis behöver mer. Jag försöker dricka ordentligt och pumpar andra bröstet medans hon ammar (vilket faktiskt funkar hyfsat nu, får ut 50-100ml per gång) för att hålla igång produktionen trots att hon får mer ersättning.

Det är fullt normalt att äta en gång i halvtimmen, inget konstigt med det.

Enda sättet att öka produktionen är att erbjuda bröstet så fort barnet visar tecken på att vilja äta.

Nu har du ju redan börjat ge ersättning så din produktion har ju halkat efter. Eller rättare sagt den har inte ökat i mängd.

Det brukar alltid komma perioder på några dagar där barnet vill äta jämt. Men det är fullt normalt och är som sagt till för att öka produktionen.

Från att ha ammat med några timmars mellanrum så vill bebisen plötsligt amma var tionde minut. Många tror då att det är för att mjölken inte räcker till längre men det är alltså fullt normalt och är bara ett sätt för bebisen att öka produktionen.

Får jag lov att fråga varför du inte bara ammar henne istället för att söva henne? :)

Det är fullt normalt att äta en gång i halvtimmen, inget konstigt med det.

Enda sättet att öka produktionen är att erbjuda bröstet så fort barnet visar tecken på att vilja äta.

Nu har du ju redan börjat ge ersättning så din produktion har ju halkat efter. Eller rättare sagt den har inte ökat i mängd.

Det brukar alltid komma perioder på några dagar där barnet vill äta jämt. Men det är fullt normalt och är till för att öka produktionen.

Från att ha ammat med några timmars mellanrum så vill bebisen plötsligt amma var tionde minut. Många tror då att det är för att mjölken inte räcker till längre men det är alltså fullt normalt och är bara ett sätt för bebisen att öka produktionen.

Jo det har jag förstått och har inget emot att hon vill amma ofta, men det här skrikpaniken har varit ny. Och varför blev hon mindre skrikig då av att få mer ersättning?

Jo det har jag förstått och har inget emot att hon vill amma ofta, men det här skrikpaniken har varit ny. Och varför blev hon mindre skrikig då av att få mer ersättning?
Jo men bebisen vill ju ha mer mat. För att öka din produktion så måste hon äta oftare. När du gav henne ersättning så blev hon ju mätt och då behövde hon inte äta oftare.

Antagligen har hon signalerat redan innan att hon vill ha mat men det är lätt att missa dom signalerna så då ökar hon på styrkan i dom. Till slut så blir det "Ge mig mat NU".

Sir Crankalot är tillbaka..!
J är plötsligt inte så nöjd med tillvaron och meddelar detta genom djungelvrål, och jag vete tusan vad jag ska kunna leverera för lösning...

Jag tycker att han har varit ovanligt lös i magen i dag, bajset är väldigt blött och vattnigt. Det är inte så mycket substans, så att säga. Det är väl egentligen det enda jag kan komma på som är nytt. Han har inte feber och han äter som vanligt. Är inte superklängig, är som vanligt nöjd i babysittern om vi bortser från hans nya, plötsliga utbrott som kan komma när som helst...

Min mardröm är att det är tandsprickning. 10 veckor gammal liksom... Aj! Jag har dock inte sett något tandaktigt än.

Vi har också en skitvecka, bara famnen och boobisarna duger, har också funderat på om hon får i sej tillräckligt eller om hon kan tänkas vara sjuk men tror att det är 5 veckors språnget som spökar för oss. Saknar min glada busiga tjej, tur att hon iaf visar sej en stund på morgonen och kvällen. Tycker dock det är lite jobbigt att hon ska va så missnöjd och ledsen, gör ont i mammahjärtat.

Jo men bebisen vill ju ha mer mat. För att öka din produktion så måste hon äta oftare. När du gav henne ersättning så blev hon ju mätt och då behövde hon inte äta oftare.

Antagligen har hon signalerat redan innan att hon vill ha mat men det är lätt att missa dom signalerna så då ökar hon på styrkan i dom. Till slut så blir det "Ge mig mat NU".

Åh vilken pest eller kolera-situation...

@skiesabove det är ju inget fel i att ge ersättning. Det är ju en lösning. Men vill man absolut helamma så är det ingen bra lösning.

Vad din BVCtant skulle ha frågat dig var om du ville fortsätta att helamma eller inte. Ville du göra det så hade det korrekta svaret varit: Prova amma så fort barnet verkar visa minsta lilla intresse. Helst redan innan hon börjar skrika. Det kan vara kanske redan efter 10 minuter. Och låt barnet hänga kvar vid bröstet så länge det vill.

Gör man så så brukar det ta 1-3 dagar innan amningsfrekvensen är tillbaka på mer "normal" nivå. Ibörjan innan man lär sig så kan det ta längre tid.

Sen brukar det här återkomma då och då.

Men vill man absolut inte helamma utan tycker det är helt okej att ge ersättning så går det utmärkt att göra som du har gjort.

(Det är ju så olika det här med hur man vill göra med amningen. Vissa vill absolut helamma medan andra mycket väl kan tänka sig att göra båda och så finns det ju dom som absolut inte vill amma.)

Åh vilken pest eller kolera-situation...
Jag förstår nog inte riktigt.

Tycker du att det inte fungerar att amma mer i några dagar så funkar det ju utmärkt att komplettera med ersättning som du har gjort nu.

Bara för att förtydliga så är det alltså inte hela tiden du behöver amma kanske så ofta som två gånger i timmen. Utan det är när bebisen behöver öka produktionen.

Men annars har det ju fungerat bra med att ge extra ersättning, eller hade du helst velat helamma?

Vi har också en skitvecka, bara famnen och boobisarna duger, har också funderat på om hon får i sej tillräckligt eller om hon kan tänkas vara sjuk men tror att det är 5 veckors språnget som spökar för oss. Saknar min glada busiga tjej, tur att hon iaf visar sej en stund på morgonen och kvällen. Tycker dock det är lite jobbigt att hon ska va så missnöjd och ledsen, gör ont i mammahjärtat.
Fast dom brukar vara nöjda när dom hänger där vid boobisarna (älskar det uttrycket :D, har nog aldrig hört det förr).

Min erfarenhet är också att "bara nöjd om jag hänger vid boobisarna" perioderna många gånger hänger ihop med utvecklingsprången.

Jag förstår nog inte riktigt.

Tycker du att det inte fungerar att amma mer i några dagar så funkar det ju utmärkt att komplettera med ersättning som du har gjort nu.

Bara för att förtydliga så är det alltså inte hela tiden du behöver amma kanske så ofta som två gånger i timmen. Utan det är när bebisen behöver öka produktionen.

Men annars har det ju fungerat bra med att ge extra ersättning, eller hade du helst velat helamma?
Jag är dålig på att förklara ^^.

Hon får äta så ofta hon vill, jag ammar på minsta signal och erbjuder bröstet oftare än hon vill ha det. Senaste veckan har hon gråtit så hårt att hon inte velat amma/ha flaska, och dom hårda gråtstunderna har ökat. Dom upphörde när jag började trycka i henne ersättning (kryddat med pumpmjölk) på förmiddagarna (och då även ammat ca 5 ggr, pumpat det lediga bröstet under amning i ett försök att kompensera för ersättningen).

Pesten är att stå ut med skriket i väntan på att produktionen ökar, och koleran att ge mer ersättning för att slippa panikskriken och riskera minskad amning.

Just nu när jag har "singelvecka" väljar jag kolera, mår riktigt dåligt när hon är så ledsen och jag inte har någon avlastning =\.

Hon får äta så ofta hon vill, jag ammar på minsta signal och erbjuder bröstet oftare än hon vill ha det. Senaste veckan har hon gråtit så hårt att hon inte velat amma/ha flaska, och dom hårda gråtstunderna har ökat. Dom upphörde när jag började trycka i henne ersättning (kryddat med pumpmjölk) på förmiddagarna (och då även ammat ca 5 ggr, pumpat det lediga bröstet under amning i ett försök att kompensera för ersättningen).

Pesten är att stå ut med skriket i väntan på att produktionen ökar, och koleran att ge mer ersättning för att slippa panikskriken och riskera minskad amning.

Just nu när jag har "singelvecka" väljar jag kolera, mår riktigt dåligt när hon är så ledsen och jag inte har någon avlastning =\.
Ersättning går ju mycket långsammare genom barnet än vad bröstmjölk gör.

Barnet blir hungrig när en hormon har sjunkit under en viss nivå.

Det är jobbigt när dom får det där panikskriket. Då tar det ju oftast en liten stund innan dom får ro att amma.

Hur länge brukar du amma?

Jag brukar skämta om att när det varit som värst så har jag ammar 3 ggr i timmen 20 minuter åt gången. Men faktum är att ibland har det varit så "illa".

Men om du har hittat ett sätt som fungerar och du är nöjd med det så är väl det ok? :)

@skiesabove här är det också panikskrik, A kan vakna och på en gång är det boobies som gäller o helst för 5 min sen typ, idag var det dessutom gallskrik mitt i ammningen, hon åt släppte skrek o va arg med tutten i munnen. Skitjobbigt är det, man känner sej rätt maktlös så förstår att ersättningen kommer fram, jag har fundrat på det med de senaste dagarna.

Ersättning går ju mycket långsammare genom barnet än vad bröstmjölk gör.

Barnet blir hungrig när en hormon har sjunkit under en viss nivå.

Det är jobbigt när dom får det där panikskriket. Då tar det ju oftast en liten stund innan dom får ro att amma.

Hur länge brukar du amma?

Jag brukar skämta om att när det varit som värst så har jag ammar 3 ggr i timmen 20 minuter åt gången. Men faktum är att ibland har det varit så "illa".

Men om du har hittat ett sätt som fungerar och du är nöjd med det så är väl det ok? :)
I takt med att trycket i boobsen ökat har det gått från en halvtimme i snitt till ca 10 minuter. Nu under skrikveckan har det varit svårt att få henne att äta längre än 5 minuter i taget, men jag har inte "efterläckt" något så hon kanske har sugit hårdare helt enkelt?

Helst vill jag helamma/sambon ger pumpad bröstmjölk när jag är i stallet. Vill slippa ersättning men kanske borde försöka slappna av och gilla läget istället?

Snart kommer han hem igen, då kan jag ta lite mer skrik utan att gå sönder, så då ska jag se om hon kan dra upp produktionen mera :-).

J
@skiesabove här är det också panikskrik, A kan vakna och på en gång är det boobies som gäller o helst för 5 min sen typ, idag var det dessutom gallskrik mitt i ammningen, hon åt släppte skrek o va arg med tutten i munnen. Skitjobbigt är det, man känner sej rätt maktlös så förstår att ersättningen kommer fram, jag har fundrat på det med de senaste dagarna.

Ja exakt så!
Jag orkar inte singelmorsa mig igenom det så det blir extra flarra npgra dagar till...

Kan du inte dämpa skriket med ersättning och amma barnet mätt när hon är lugn nog att ta bröstet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka