Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varför ska man inte byta blöja på natten?
Men jo, min erfarenhet säger att pampers är långa väga bättre än libero - har en storkissare hemma som kissar igenom libero på ingen tid alls, medans pampers klarar sig till första vällingen i varje fall :)

Vi köpte en infraröd termometer, dras över pannan. Visar fel om man gör fel ;) Men man får ett lagom hum om vad febern ligger på, börjar den stiga och man vill veta exakt blir det i rumpan.
Men den är perfekt under natten, eller om man vill tempa ofta på dagen :)

Ja helt otroligt! Och vilket läkkött de har, nu är svullnaden helt borta och det enda som är kvar är ett litet blåmärke på typ 2x3 cm! Hon är dock lite mörk under ena ögat, så det ser nästan ut som blåmärket rört sig lite dit? Men hon är pigg och glad, precis som vanligt igen :):)

Okej, det var ju skönt att höra! Jag googlade lite på det och då stod det om jätteläskiga biverkningar, men då är det i alla fall inte så vanligt :) Vi får se hur han verkar idag! Han är ju en liten aning förkyld fortfarande så jag testade precis med bröstmjölk i näsan. Han gillade det inte, men sekunden efter får man typ världens leende och ett glatt joller, så han verkar ju vara på väg att sitt vanliga glada jag :love: Och japp vikten går stadigt uppåt, men det konstiga är att han inte är så jätteknubbig om man jämför med hur storasyrran såg ut i samma ålder :o:D Hon hade typ femton valkar på armar och ben och frippelhaka, medan Jack har lite mer avlång kroppsform liksom :D
Blåmärken har en förmåga att rinna neråt med tyngdlagen så det är inte otroligt att hon snart har en tjusig blåtira ;)

Mvh Miks

Skönt de kollar upp det. Men är väl inte helt ovanligt med reflux på spädbarn? Min ena gosse kräktes kaskader som liten och tyvärr är han fortfarande snart 11 år lättkräkt. Så pass att han inte kan hoppa studsmatta om han ätit eller fikat hyfsat nära innan. Likaså med annan fysisk aktivitet för då kräks han. Jättekul med skolidrott precis efter lunch :banghead:

Men håller med dig att det är skönt att det kollas upp, i sonens fall gjorde de ingenting.
Ja det är skönt att hon blir grundligt kollad!

Vad jag kan lösa mej till är inte reflux i den bemärkelsen att det är en konstaterad sjukdom speciellt vanligt.

Saxat från 1177: "Uppskattningsvis har mellan två och fem procent av alla spädbarn gastro-esofagal refluxsjukdom. Det är vanligare hos barn med medfödd hjärnskada, utvecklingsstörning, till exempel Downs syndrom, eller som följdtillstånd efter operation av en medfödd missbildning av matstrupen."

Jag trodde nog att det var vanligare. Frågan är ju om inte alla som har lite problem skyller på "reflux" utan att det är konstaterat och så låter det vanligare än vad det är.

Stackars stackars din kille! Hua för att inte kunna fungera som alla andra! Hoppas han blir bättre med tiden!

Vad bra att de kollar upp henne ordentligt, hoppas gastrologen kan ge en diagnos och ordna problemet :). Med min begränsade kunskap om kräkningar/reflux hos spädbarn så antar jag att de tittar efter esofagit (inflammation i matstrupen) och kanske hiatusbråck (bråck på magmunnen)?
Ja bråck skulle de kika efter. Makens mamma har tydligen bråck på magmunnen och det var visst ärftligt också. Sen skulle de kolla i strupen för att se just inflammation eftersom hon nu är ledsen ibland när hon äter också.
Tack! Det ska bli spännande att höra hur det är och fungerar!
Jag googlade lite förra veckan efter tips och kom fram till det att ju mindre han rör sig efter mat desto mindre rör han sig och det stämmer verkligen. Nu flyttar jag runt honom så lite som möjligt främst på natten och då kräks han sällan eftersom han oftast somnar ganska direkt efter att han fått flaskan och jag bytt blöja. :)
Lovar att hålla dej uppdaterad ;)

Skönt att han kräks mindre när han är stilla! Framförallt att ni slipper kräks på natten! Slippa bädda om och byta pyjamas *drömmer* ;)

Lilla C kräks fastän hon ligger still på rygg eller i famnen. Idag kräktes hon sig själv i näsan, hon var inte helt nöjd med en kräksig kallsup :D :wtf: För oss spelar det ingen roll hur vi har henne. Vi försöker nu mest sikta så att inte hon eller vi blir plaskblöta. Det smidigaste brukar vara att sikta på golvet, splasch! :yuck:

Mvh Miks

Hjärtultraljud på dottern imorgon. För övrigt växer den lilla däkan (småländska -möjligtvis lokal/regional- för flicka) och den 26 mars vägde hon 4150 gram på bvc och idag då jag skulle väga mig och insåg att jag höll dottern i famnen så blev det en höftad hemmavägning vilket gav ett resultat på ca 4800 gram i övrigt börjar hon nu lämna stl 50 och 56 börjar passa. Känns otroligt konstigt att ha en så liten 12-veckors bäbis.
Jag har tänkt på er och hur det gått för E och hjärtat! Håller tummarna för att allt ser fint ut imorgon!

Hur går det för resten av olycksfåglarna i din närhet? Några positiva besked?

Mvh Miks

Ja det är skönt att hon blir grundligt kollad!

Vad jag kan lösa mej till är inte reflux i den bemärkelsen att det är en konstaterad sjukdom speciellt vanligt.

Saxat från 1177: "Uppskattningsvis har mellan två och fem procent av alla spädbarn gastro-esofagal refluxsjukdom. Det är vanligare hos barn med medfödd hjärnskada, utvecklingsstörning, till exempel Downs syndrom, eller som följdtillstånd efter operation av en medfödd missbildning av matstrupen."

Jag trodde nog att det var vanligare. Frågan är ju om inte alla som har lite problem skyller på "reflux" utan att det är konstaterat och så låter det vanligare än vad det är.

Ja bråck skulle de kika efter. Makens mamma har tydligen bråck på magmunnen och det var visst ärftligt också. Sen skulle de kolla i strupen för att se just inflammation eftersom hon nu är ledsen ibland när hon äter också.

Lovar att hålla dej uppdaterad ;)

Skönt att han kräks mindre när han är stilla! Framförallt att ni slipper kräks på natten! Slippa bädda om och byta pyjamas *drömmer* ;)

Mvh Miks

Måste bara säga att jag också tycker man hör att vart och varannat barn har just reflux och/eller mjölkproteinallergi..
Helt ärligt så går det väl lite trender i vad barnen kan tänkas ha för sjukdomar och folk vill ju gärna ha förklaringar på allt deras bebisar gör :cautious:

Nu menar jag absolut inte att det är så i erat fall tyvärr :(
Hoppas verkligen att en magtabletterna hjälper er lilla C! Jag hade typ dött en smula om min bebis kräktes så ofta. Det finns haklappar på Ikea som är i tunn plast med armar på, kanske kan va nått?

Min stora pojke har reflux eller GERD, och äter syrahämmande. Om du har några frågor eller så? @Miks
Min lilla var en riktig kräkis, dock inget som påverkade vikten, men det har vuxit bort nu när han blivit runt året.
Det finns en mycket bra föräldragrupp på FB där man kan få bra info och råd när/omman känner sig lite vilsen när de har reflux.
Många refluxbarn blir hjälpta av mjölkproteinfri kost.
// Qbaby

Två frågor...

Man ska ju helst inte byta blöja på natten men jag måste för min mini kissar en del på natten och för en månad sen var han blöt på ryggen varje gång han vaknade på natten... Använder Libero, är Pampers bättre på så sätt att det håller tätt längre eller är det helt enkelt att det är så knökfullt? :D

Digital örontermometer. Något att investera i? Jag har absolut inga problem med vanlig termometer i rumpan på sonen och de är ju så exakta som det kan bli. Har hört en hel del fel med de digitala örontermometrarna så är lite skeptisk men jag har en rabattcheck på 50% på tre varor på apoteket så då får jag en sån för 300 kr...

Libero läcker alltid på natten för oss, Pampers väldigt sällan! Nu är S så stor att han vänder sig över till mage om natten o då håller faktiskt Willys egna bäst eftersom dom är längre framtill ☺

Måste bara säga att jag också tycker man hör att vart och varannat barn har just reflux och/eller mjölkproteinallergi..
Helt ärligt så går det väl lite trender i vad barnen kan tänkas ha för sjukdomar och folk vill ju gärna ha förklaringar på allt deras bebisar gör :cautious:

Nu menar jag absolut inte att det är så i erat fall tyvärr :(
Hoppas verkligen att en magtabletterna hjälper er lilla C! Jag hade typ dött en smula om min bebis kräktes så ofta. Det finns haklappar på Ikea som är i tunn plast med armar på, kanske kan va nått?
Jag hoppas ju verkligen att jag har ett trendigt barn som bara har låtsas reflux ;) :D Skulle vara väldigt mycket smidigare!

Sånna dör Ikea haklappar har de på dagis och målar i. Är det sånna "tröjor" du menar? Sjukt trist att bara ha sånna på henne men jag förstår poängen. Fast så byter jag hellre kläder på henne 5 ggr om dagen ;)
Min stora pojke har reflux eller GERD, och äter syrahämmande. Om du har några frågor eller så? @Miks
Min lilla var en riktig kräkis, dock inget som påverkade vikten, men det har vuxit bort nu när han blivit runt året.
Det finns en mycket bra föräldragrupp på FB där man kan få bra info och råd när/omman känner sig lite vilsen när de har reflux.
Många refluxbarn blir hjälpta av mjölkproteinfri kost.
// Qbaby
Mjölkprotein fri ersättning äter hon redan och har gjort i snart 7 veckor. Ingen förbättring alls. Sonen var också en spygurka men han blev genast bättre på mjölkprotein fri ersättning. Han kanske var mer lik din yngsta.

Vad äter din son för medicin? Hur gick det till för att ställa hans diagnos? Jag är orolig för gastoskopi ((?) slang ner i halsen), har han gjort en sån? Hur mucket kräks han nu? Oj många frågor, du får svara om du vill! Du kan svara i PM också om du känner att det är mer privat!

Konstateras det reflux (eller något annat hemskt eller jobbigt) hoppar jag gärna med i gruppen!

Mvh Miks

Jag hoppas ju verkligen att jag har ett trendigt barn som bara har låtsas reflux ;) :D Skulle vara väldigt mycket smidigare!

Sånna dör Ikea haklappar har de på dagis och målar i. Är det sånna "tröjor" du menar? Sjukt trist att bara ha sånna på henne men jag förstår poängen. Fast så byter jag hellre kläder på henne 5 ggr om dagen ;)

Mvh Miks

Det vore ju fint om det bara så att hon ville va trendig :cool:

Japp! Ser ut som en plasttröja.
Jag förstår att man inte vill ha en sån jämt men jag tänkte typ att om hon kräks som mest direkt efter mat kan det ju va smidigt att slippa ett klädbyte iaf :)

När vi har engångs har vi Pampers newborn strl 2, dom har aldrig läckt. Vi ECar dagtid och byter åtminstone var 3-6e timme på natten (i sovrummet, bara en nattlampa tänd). Varför inte byta på natten? Tänk om det kommit bajs? Ska det ligga och fräta i 12 timmar?

Man ska ju helst inte byta blöja på natten men jag måste för min mini kissar en del på natten och för en månad sen var han blöt på ryggen varje gång han vaknade på natten... Använder Libero, är Pampers bättre på så sätt att det håller tätt längre eller är det helt enkelt att det är så knökfullt?

Jodå, man ska byta blöja på natten – men inte på rutin eller bara för att, utan vid behov. Om barnet vaknar är det ju bara att passa på :) John har slutat att bajsa på nätterna sedan någon vecka tillbaka, men eftersom han kvällsbajsar och får ny blöja och pyjamas någon gång mellan 21-22 på kvällen, så är det rimligt att byta blöja någongång mellan klockan 2.00-3.30 beroende på när han vaknar. Då kan vi ha ett uppvak utan att byta (om jag har otur... Zzzz) och byta på nästa.

Jag upplever förresten också att Pampers är bättre än Libero på natten. :)

(Och jag tror inte att örontermometer är något att ha förrän när kiddot går typ på mellanstadiet. ;))

Mjölkprotein fri ersättning äter hon redan och har gjort i snart 7 veckor. Ingen förbättring alls. Sonen var också en spygurka men han blev genast bättre på mjölkprotein fri ersättning. Han kanske var mer lik din yngsta.

Vad äter din son för medicin? Hur gick det till för att ställa hans diagnos? Jag är orolig för gastoskopi ((?) slang ner i halsen), har han gjort en sån? Hur mucket kräks han nu? Oj många frågor, du får svara om du vill! Du kan svara i PM också om du känner att det är mer privat!

Konstateras det reflux (eller något annat hemskt eller jobbigt) hoppar jag gärna med i gruppen!

Mvh Miks
Han äter Nexium 10mg/ dag. Har ätit sedan har var 13 månader för reflux. Vi har försökt trappa ner men har fått sätta in det igen. Ska göra ett nytt försök nu i sommar.
Vi har inte gjort varken gastroskopi eller pH- mätning utan diagnosen baserades på de besvär som han hade. Han har sk. tyst reflux vilket innebär att han aldrig kräktes utan att magsyra åker hiss i strupen på honom hela dagarna. Symtomen för reflux kan ju vara väldigt diffusa... Han slutade andas när han fick en rejäl uppstötning, vilket hände ca 1 ggr/ dag. Men det är ju tydligen fullt normalt enligt BVC och även barnakuten..O_o:nailbiting:.
Han vaknade också 20ggr/ natt.
Jag visste å andra sidan att något var fel och grät och :rage::rage: när vi träffade barnspec. Hon höll med mig i diagnosen och han har varit symptomfri sedan insättning av Nexium.
Klassiska tecken på tyst reflux är "våta rapar" eller att man hör att det kluckar i halsen på dem.

Vi byter i princip aldrig blöja på natten längre då hon inte bajsar på natten. Har libero storlek 3 och de har aldrig läckt igenom kiss så det är nog olika på olika barn.

Jodå, man ska byta blöja på natten – men inte på rutin eller bara för att, utan vid behov. Om barnet vaknar är det ju bara att passa på :) John har slutat att bajsa på nätterna sedan någon vecka tillbaka, men eftersom han kvällsbajsar och får ny blöja och pyjamas någon gång mellan 21-22 på kvällen, så är det rimligt att byta blöja någongång mellan klockan 2.00-3.30 beroende på när han vaknar. Då kan vi ha ett uppvak utan att byta (om jag har otur... Zzzz) och byta på nästa.

Jag upplever förresten också att Pampers är bättre än Libero på natten. :)

(Och jag tror inte att örontermometer är något att ha förrän när kiddot går typ på mellanstadiet. ;))

Jag citerar bara en för det är svårt med fler via mobilen när man vill vara snabb. ;)

Nu har ni nog missförstått mig. Det är klart man ska byta blöja om det behövs på natten men helst ska man ju göra så lite som möjligt på natten för att barnet ska hållas så lugn som möjligt så det lätt somna om... Läs vilken bok som helst om barn så märker ni att det står så överallt. ;) Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra med sitt barn - självklart!

Jag frågar lite för att min son sover oftast 20-04 och 04:30-09 och kommer väl förhoppningsvis kanske sluta med nattmålet i framtiden och då vill man ju inte väcka honom för att byta blöja så det är lite därför jag frågar! :D
Jag har en morgonbajsare eller så bajsar han på eftermiddagen så på så sätt så behöver jag inte byta blöja på natten men nu gör vi det när han vaknar av ren rutin. Men jag ska testa Pampers! :D

Jag citerar bara en för det är svårt med fler via mobilen när man vill vara snabb. ;)

Nu har ni nog missförstått mig. Det är klart man ska byta blöja om det behövs på natten men helst ska man ju göra så lite som möjligt på natten för att barnet ska hållas så lugn som möjligt så det lätt somna om... Läs vilken bok som helst om barn så märker ni att det står så överallt. ;) Sen är det ju upp till var och en hur man vill göra med sitt barn - självklart!

Jag frågar lite för att min son sover oftast 20-04 och 04:30-09 och kommer väl förhoppningsvis kanske sluta med nattmålet i framtiden och då vill man ju inte väcka honom för att byta blöja så det är lite därför jag frågar! :D
Jag har en morgonbajsare eller så bajsar han på eftermiddagen så på så sätt så behöver jag inte byta blöja på natten men nu gör vi det när han vaknar av ren rutin. Men jag ska testa Pampers! :D

I många böcker står det ju också att man ska köra med skrikmetoder... men det är en helt annan tråd det ^^.

Vi har som sagt nattlampa (röd) som inte väcker barnet så byter medans hon halvsover i samband m amning, hon blir så bökig med blöt blöja att hon stör min sömn :P. Börjar hon sova hela nätter ska vi nog skaffa Bambooty Easy Nights lr liknande (tygblöja).

Jag har förstått det som att bebisar sällan kissar i sömnen, utan att de gör det när de vaknar till (alternativt vaknar när de kissar) så om bebisen sover hela natten utan att vakna till så borde den bara kissa när den vaknar... Jag läste det på någon ec-sida, tror jag. (Reserverar mig för osanning.)

John sov ovanligt bra i natt, han vaknade första gången vid tre och när jag bytte blöjan då så var det bara pyttelite kiss i den, om jag jämför med nätterna när han har vaknat en eller två gånger innan samma tid.

Han äter Nexium 10mg/ dag. Har ätit sedan har var 13 månader för reflux. Vi har försökt trappa ner men har fått sätta in det igen. Ska göra ett nytt försök nu i sommar.
Vi har inte gjort varken gastroskopi eller pH- mätning utan diagnosen baserades på de besvär som han hade. Han har sk. tyst reflux vilket innebär att han aldrig kräktes utan att magsyra åker hiss i strupen på honom hela dagarna. Symtomen för reflux kan ju vara väldigt diffusa... Han slutade andas när han fick en rejäl uppstötning, vilket hände ca 1 ggr/ dag. Men det är ju tydligen fullt normalt enligt BVC och även barnakuten..O_o:nailbiting:.
Jag visste å andra sidan att något var fel och grät och :rage::rage: när vi träffade barnspec. Hon höll med mig i diagnosen och han har varit symptomfri sedan insättning av Nexium.
Klassiska tecken på tyst reflux är "våta rapar" eller att man hör att det kluckar i halsen på dem.
Vi fick Nexium utskrivet först men läkaren kände sig osäker och ringde gastrologen och då bytte hon till Zantac. Nexium gav de tydligen inte till så här små bebisar så ofta och då var Zantac lite mildare.

Fy vad jobbigt ni haft det! Speciellt andningsstoppen! Hua! Något sånt har vi tack och lov inte!

Jag upplever att vi idag efter full dos haft en aningens bättre dag. Inte lika mycket kräks och men när det kommit har det varit segare. Svårt att beskriva. Sen var hon svårare att rapa på kvällen. Jag hör hur det kluckar i magen på henne men luften tog säkert 10 minuter på sig att komma ut i en ljudlig skogshuggarrap. I vanliga fall tar det mindre än en minut.

Hur menar du med våta rapar?

Mvh Miks

Intressant att läsa! Både att det finns något som heter tyst reflux och att det kan hänga ihop med mjölkproteinkänslighet. Det passar väldigt väl in på symptom vi sett tidigare på vår 6-månaders som idag diagnosticerats med mjölkproteinallergi.

Stackars stackars din kille! Hua för att inte kunna fungera som alla andra! Hoppas han blir bättre med tiden! Jodå, nog har det blivit bättre kan jag tycka, nu vet han ju själv och anpassar sig, så oftast blir det en sur uppstötning eller lite kräk i munnen. Men han klagar väldigt sällan.

. Makens mamma har tydligen bråck på magmunnen och det var visst ärftligt också. Va? Hade jag inte koll på, jag har magmunsbråck (på övre magmunnen) men tycker inte jag lider så hårt av det.

Lilla C kräks fastän hon ligger still på rygg eller i famnen. Idag kräktes hon sig själv i näsan, hon var inte helt nöjd med en kräksig kallsup :D :wtf: För oss spelar det ingen roll hur vi har henne. Vi försöker nu mest sikta så att inte hon eller vi blir plaskblöta. Det smidigaste brukar vara att sikta på golvet, splasch! :yuck: Ujja, känner igen det där Elvira kräks ofta även om det inte alltid är kaskader (mer sällan nu om vi bara ser på senaste två veckorsperioden :up:) , men en liten spya som rinner i mungipan har hon typ jämt. Vet inte hur ofta hon spyr så hon är blöt i nacke och kräkig inne i öronen, men flera gånger per dygn. Precis som din lilla så kräks hon genom näsan och man riktigt ser hur obehagligt det är. Stackars våra ungar. Och lite stackars oss som går runt och luktar bäbiskräk.. jag börjar i alla fall bli immun mot doften = mest synd om omgivningen som drabbas (affären, kompisar osv).

Jag bäddar dubbelt nuförtiden (fast började med det till andra dottern som varit sängvätare upp till andra klass. Men till Elvira så har jag dubbelvikt badlakan + lakan och sedan ett likadant lager till. Smidigt att bara dra av ett lager om hon kräks mycket nattetid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka