Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror vi fick med oss fel unge hem när vi va på affärn, min inge sover och vaknar god o glad, idag duger bara tutten o sova i famnen. Dax för en växt spurt igen misstänker jag, bara o ha tuttarna hängande fritt för easy access då.
Tror hon lärt sej vad boobie betyder, gråter hon o man frågar om hon vill ha boobie så blir hon tyst :D

Vi har börjat träna va i selen också, både för min o hennes skull, 4 veckor tills vi ska ut o flyga och inte har tillgång till vagn. Hittills är hon rätt skeptisk men de går bättre o bättre, hon kom på idag att de är ju rätt behändigt för man kan ju kolla på en massa saker :love:

Jag skulle inte klara mig utan mina bärdon under utvecklingssprången, jag hoppas att vi är på sista dagen i språng nr 2 just nu... hon har åkt in och ut ur ringsjalen typ 10 gånger idag.

Men på en positiv not!

Hon har äääääntligen bajsat! En hel blöja fylldes på några sekunder, hade inte en chans att hinna till pottan. Att man kan bli så glad för något så fruktansvärt kletigt...

Åh, herreguuuud – jag är så kär i den här lilla personen! Han är skitrolig. Och väldigt, väldigt fin :love:

image20.jpg

image18.jpg

Jo det är min sambos som känner pappan från början, så jag känner mig inte riktigt i en position att alienera dom helt. Plus att jag är ett stort fan av strutsmetoden... dvs jag är en fegis. Men jag skrev till mamman igår och berättade att jag hade lite länkar om hon ville veta mer om hur vi gjorde med vårt barn.

Men det va ju smart! Då fattar hon antagligen att du inte tyckte deras "metod" var så himla bra och kanske börjar fundera lite!

Man tar dom rosa nezerildropparna som är till äldre barn och spär ut dom med koksalt i en liten plastspruta.

Brukar ta 4-6 droppar saltlösning och ca 2-3 droppar nezeril (dvs en pipett). Ta saltlösningen först i sprutan och sedan nezerilen. Skaka om.

Spruta sedan upp blandning i näsan.

Används givetvis sparsamt.

Åh smart! Ska ta en tur till apoteket idag och botanisera lite. Nu verkar det tack o lov lätta lite, men bra att ha lite mer grejer hemma inser jag.

Här kör vi på bröstmjölk och snorsug. Bröstmjölk = rena rama mirakelmedlet! (Det både löser upp snor och verkar avsvällande, helt rätt salthalt osv.)

Hur gör du med bröstmjölken, bara sprutar och siktar mot näsan i samband med amning eller ? :D:o eller mjölkar du ur i nån liten kopp och tar upp det i en plastspruta och sprutar i näsan?

Alltså bröstmjölk är ju värsta mirakelmedlet :D Funkar säkert att polera silver och att använda som smörjmedel om bilmotorn kärvar också :D (ursäkta jag är lite fånig av sömnbrist :o )

Det hände nåt skitläskigt igår kväll, stora dottern som är 2 år trillade ner från en köksstol och slog i huvudet riktigt rejält. Alltså jag har aldrig sett en bula svullna upp så fort, det gick på en sekund så hade hon en bula som ett halvt ägg i pannan! Vi ringde 112 för det såg så otäckt ut, men tack o lov var det inte så allvarligt att vi behövde åka in med henne utan vi fick konsultera en sköterska som sa att vi skulle hålla noga koll på henne och åka in till akuten direkt om hon börjar må illa, svimmar eller blir okontaktbar, slö eller liknande. Nu verkar hon tack o lov helt okej igen, lite ont i huvudet bara men har en läkartid till Jack idag så jag ska fråga om doktorn bara kan kika lite snabbt på dotterns panna också.

Gud va söt han är :love: Gullig sparkdräkt/overall eller vad det är på bild nr 2! Får man fråga var den är köpt? :o Är sugen på att shoppa lite bebiskläder :D:love::love:

Vi köpte den på Åhléns rea i vintras, älskar den! Tyvärr börjar den bli för liten nu - men vi köpte en av samma modell men annan färg i storlek 68 också, så till sommarn kan han ha den :D

Hur gör du med bröstmjölken, bara sprutar och siktar mot näsan i samband med amning eller ? :D:o eller mjölkar du ur i nån liten kopp och tar upp det i en plastspruta och sprutar i näsan?

Alltså bröstmjölk är ju värsta mirakelmedlet :D Funkar säkert att polera silver och att använda som smörjmedel om bilmotorn kärvar också :D (ursäkta jag är lite fånig av sömnbrist :o )

Japp, precis så gör jag :D
Han är inte så täppt just nu, så när han andas in drar han in mjölken ;)

Små pipetter med koksaltlösning går också att använda, bara att tömma och sedan fylla med bröstmjölk och spruta in.

John blir skitsur om jag sprutar in koksaltlösning, men bröstmjölken är det helt lugnt med.

Min lilla dam som vägrat sova i sin säng före midnatt, oftast går det efter 1, la henne i sin säng före 10 och kl 6 fick hon ta pappas plats i sängen, vaknat för mat 3 ggr o sover än så en kanon natt. Jag o andra sidan har knappt sovit pga hosta, så ***** typisk, är skitsur :mad: så nu blir det doktorn får spä på med stt jag ju väcker lillan så de måste ju bara hjälpa mej

Idag lämnade jag storebror (5,5år) på dagis för första gången sedan i mitten på december. Han var inte direkt jättepeppad men det gick ok att lämna i alla fall. Känns konstigt att vara själv med lilla C. Vi kommer säkert in i lunken snart :)

Mvh Miks

Idag lämnade jag storebror (5,5år) på dagis för första gången sedan i mitten på december. Han var inte direkt jättepeppad men det gick ok att lämna i alla fall. Känns konstigt att vara själv med lilla C. Vi kommer säkert in i lunken snart :)

Mvh Miks

Skönt att det gick bra och kul för sonen att få leka med kompisarna, men kan förstå att de blir lite tomt 5åringar brukar de ju va lite fart på :D

Blev en kur penecillin för mamman, igen blir jag lite fundersam på hur de gör här. I Sverige har de alltid tagit blod och iaf kollat sänkan, inte här bara kolla temp, lyssnat på lungorna och varsågod ta lite piller, va samma sist kag behövde då sa doktorn att de kan ju va vorus mem ta penecillin o blir de inte bättre så är det ett virus :confused:

Dagens plus, vi har kommit på att babysittern är perfekt att sova i för en trött och kinkig bebis, bara att vagga lite så blir allt mycket bättre och hon somnar :up:

Skönt att det gick bra och kul för sonen att få leka med kompisarna, men kan förstå att de blir lite tomt 5åringar brukar de ju va lite fart på :D
Det var faktiskt väldigt tomt idag! På gott och ont tror jag. Vi behövde nog sakna varandra lite tror jag. Och få lite nya influenser. Sonen hade haft superkul med sina kompisar men ville ändå bara gå imorgon också och inte tis ons tors som vi planerat. Lite förhandling så tror jag han gått med på att vara hemma 4 dagar i veckan och på dagis 3 dagar :)

Jag hann iallafall grundstäda sonens rum. Han har hyfsat städat men jag sorterade allt lego och playmobil och satte ihop playmobil borgen och polisstationen som var lite isärplockade. Sen när jag ändå höll på fortsatte jag plocka i resten av huset av bara farten. Man får mycket gjort med en sovande C och en N på dagis!

Mvh Miks

Det hände nåt skitläskigt igår kväll, stora dottern som är 2 år trillade ner från en köksstol och slog i huvudet riktigt rejält. Alltså jag har aldrig sett en bula svullna upp så fort, det gick på en sekund så hade hon en bula som ett halvt ägg i pannan! Vi ringde 112 för det såg så otäckt ut, men tack o lov var det inte så allvarligt att vi behövde åka in med henne utan vi fick konsultera en sköterska som sa att vi skulle hålla noga koll på henne och åka in till akuten direkt om hon börjar må illa, svimmar eller blir okontaktbar, slö eller liknande. Nu verkar hon tack o lov helt okej igen, lite ont i huvudet bara men har en läkartid till Jack idag så jag ska fråga om doktorn bara kan kika lite snabbt på dotterns panna också.
Fy vad otäckt! Hur har det gått med henne?

Mvh Miks

Fy vad otäckt! Hur har det gått med henne?

Mvh Miks

Ja riktigt otäckt, men det har gått superbra! Hon har varit nästan precis som vanligt idag, men tror att hon har lite huvudvärk och svullnaden har mirakulöst gått ner nästan helt så nu har hon bara ett jätteblåmärke kvar! :) Så nu känner sig till och med en hönsmamma som jag helt lugn :)

Idag har vi haft bvc-besök med läkarkontroll! Jack väger numera 5950 g och 59,5 cm (5560 g och 58,5 cm förra gången) så det såg bra ut. Allt annat såg normalt ut också förutom att han har lite sån där vit svamp i munnen, så jag ska testa borsta lite med bikarbonat. Han fick sin första omgång rota-vaccin vilket han snällt smaskade i sig, men tyvärr tror jag han fick lite magknip eftersom han varit lite kinkig och trött. Ni andra som tagit det, har era barn reagerat på det? Hur snabbt gick det över?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka