Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch har en molande svart ångestklump i magen... hade besök igår av några bekanta och när deras bebis skulle sova eftermiddagsvila... det var inte ens 5-minuters-metoden... det var rent bara stänga in bebis i ett rum och låta han skrika tills han däckade. När dom hämtade han efter en timme var han helt täckt av snor och slem. Och jag visste inte vad jag skulle göra, jag kunde som inte säga något, han är 10 månader och dom har hållt på så sen han var 4 månader (berättade dom stolt?!) och tror verkligen på att det är den bästa metoden att få ett barn att sova. I kontrast till min lilla som tog sin lur i en sjal på min mage, somnade utan knorv på 10 sekunder och sussade lugnt och sött.

Jag mår fortarande illa av det, känns jobbigt i hela kroppen. Hur f-n kan man behandla ett barn så? Det känns som att jag bevittnat en misshandel, men det är ju inget olagligt (tyvärr).

Men jag vill inte träffa den familjen någonsin igen.

Nä fy fan! Förstår att du mår dåligt över det. Hur kan man som mamma göra nått sånt?Här värker det i mammahjärtat när lillan gråter.

Nä fy fan! Förstår att du mår dåligt över det. Hur kan man som mamma göra nått sånt?Här värker det i mammahjärtat när lillan gråter.

Så glad att min sambo är av åsikten att man känner i kroppen om man behandlar bebis rätt eller fel och att man alltid ska lita på sin instinkt att vilja trösta ett gråtande barn... det kändes som att det var pappan i den familjen som ville att dom skulle köra på "skrikmetoden" och mamman lyssnade på honom för att han har barn sen tidigare...

:yuck:

Förresten, gnällde inte jag i den här tråden på hans extremt klängiga otrygga barn i höstas? Nu vet jag hur hen blev sån...

Så glad att min sambo är av åsikten att man känner i kroppen om man behandlar bebis rätt eller fel och att man alltid ska lita på sin instinkt att vilja trösta ett gråtande barn... det kändes som att det var pappan i den familjen som ville att dom skulle köra på "skrikmetoden" och mamman lyssnade på honom för att han har barn sen tidigare...

Förresten, gnällde inte jag i den här tråden på hans extremt klängiga otrygga barn i höstas? Nu vet jag hur hen blev sån...

Håller med din sambo, och som synes så visar det ju sej senare i barnets beteende. Jag tror inte man kan skämma bort ett barn med närhet utan närhet skapar trygghet.

Jajjemen. Men det är ditt ansvar att hålla dig anonym, dvs ringa från hemligt nummer, använda en anonym e-postadress eller för all del använda vanlig hederlig snigelpost eller liknande.
Och inte uppge sitt namn när man ringer. Dvs inte "hej jag heter ___" som bland annat jag har inprogrammerat.

Hu så hemskt, jag förstår inte hur man klarar av att ens prova en sådan metod, håller helt med din sambo att det känns i kroppen när ett spädbarn gråter.
Jag kan inte förstå hur mamman kan vika sig, hade min sambo sagt "låt honom gråta" så hade jag först blivit chockad och sedan förbannad.

Det känns så gammaldags och förlegat, från den tiden man trodde att bebisar inte hade känslor. När man trodde att den där apatin som uppstår när de ger upp var "lugn".

När lillan för en gång skull sover den här tiden så hålls jag vaken av en jobbig hosta istället :yuck::cry: misstänker luftrörskatarr i vanlig ordning, är en klassiker hos mej. Tur att lillan o sambon är svår väckta.

Är det någon fler som har en grymtande drömmande bebis?
A för ett väldans liv tidigt morgonen, hon sover sött medans jag hålls vaken, de grymtas och ryts, tror tränar på att låta som ett lejon :D

När lillan för en gång skull sover den här tiden så hålls jag vaken av en jobbig hosta istället :yuck::cry: misstänker luftrörskatarr i vanlig ordning, är en klassiker hos mej. Tur att lillan o sambon är svår väckta.

A för ett väldans liv tidigt morgonen, hon sover sött medans jag hålls vaken, de grymtas och ryts, tror tränar på att låta som ett lejon :D

Haha, japp! John är nästan aldrig tyst, oavsett om han sover eller är vaken. Väldigt pratig även i sömnen. Och rörlig!

Haha, japp! John är nästan aldrig tyst, oavsett om han sover eller är vaken. Väldigt pratig även i sömnen. Och rörlig!

Emelie låter och rör sig också mycket i sömnen! Luras ofta så jag tror hon är på väg att vakna :D

Alice kör också med nån form av dans/kickboxning så man tror hon är vaken, har svårt att sova när hon är igång.
Och det där med att ha filten över sej går inte alltid så bra, fick en sovsäck eller vad det nu kallas för, sleepbag/growbag, men den är så stor i halsen att vi inte vågat testa än, funderar på att sätta tryckknappar.

Nu har sambon gått på affärn med lillan för att köpa honung o citron för mammas hosta, själv ska jag försöka sova, har varit vaken sen halv 4. Gick o la mej ensammen vid 11, halv 1 kom A o pappa o A åt, halv 2 somnade hon så blev inte mycket sömn alls. Helt otroligt att man orkar, jag har alltid haft ett extremt sömnbehov, vi snackar 12h minst när jag kunnat o nu är det max 3h i taget och jag känner mej ändå rätt pigg.

Haha känner igen mig :D Jack låter en himla massa i sömnen, så jag vaknar ofta och tror att han är vaken och hungrig, så försöker jag amma och märker att han sover. Och så fort jag somnar börjar grymtandet igen :D:cool:

Usch har en molande svart ångestklump i magen... hade besök igår av några bekanta och när deras bebis skulle sova eftermiddagsvila... det var inte ens 5-minuters-metoden... det var rent bara stänga in bebis i ett rum och låta han skrika tills han däckade. När dom hämtade han efter en timme var han helt täckt av snor och slem. Och jag visste inte vad jag skulle göra, jag kunde som inte säga något, han är 10 månader och dom har hållt på så sen han var 4 månader (berättade dom stolt?!) och tror verkligen på att det är den bästa metoden att få ett barn att sova. I kontrast till min lilla som tog sin lur i en sjal på min mage, somnade utan knorv på 10 sekunder och sussade lugnt och sött.

Jag mår fortarande illa av det, känns jobbigt i hela kroppen. Hur f-n kan man behandla ett barn så? Det känns som att jag bevittnat en misshandel, men det är ju inget olagligt (tyvärr).

Men jag vill inte träffa den familjen någonsin igen.

Gah sånt där får jag också ångest av :( jag är inte världens bästa mamma och med dottern som hade kolik lyckades jag ju inte alltid trösta henne när hon var ledsen, men jag försöker i alla fall alltid och bara tanken på att med flit stänga in ett barn i ett rum och låta skrika tills det somnar gör mig bara så himla ledsen :(

Men om du ändå inte vill ha med familjen att göra igen (vilket jag förstår, skulle inte heller klara av att vara med om det) gör det väl inget om de blir skitsura? Skicka ett sms eller mail och skriv hur du upplevde det hela och ge lite tips på bättre "metoder", t.ex. att få barnet att känna sig tryggt och somna i förälderns famn?

Vi har varit superförkylda hela familjen och precis när jag började känna mig lättad och trodde Jack hade klarat sig blev han också dunderförkyld. Stackars stackars liten, han har svårt både att sova och amma när han är så täppt i näsan. Har ni några bra tips? Jag har kört med koksaltdroppar i näsan och sen amma direkt efter, då verkar det lätta lite. Sen har jag en sån där v-formad amningskudde som han har fått sova på i sängen, då får han upp huvudet en bit men kan inte välta ner som från en vanlig kudde.

Han är verkligen världens snällaste bebis, fast jag plågar honom med koksaltdropparna i näsan och han blir jätteledsen slutar han gråta så fort jag tröstar honom och sen får man världens finaste leende :love::cry: då känner man sig ju ännu hemskare!

Vi har varit superförkylda hela familjen och precis när jag började känna mig lättad och trodde Jack hade klarat sig blev han också dunderförkyld. Stackars stackars liten, han har svårt både att sova och amma när han är så täppt i näsan. Har ni några bra tips? Jag har kört med koksaltdroppar i näsan och sen amma direkt efter, då verkar det lätta lite. Sen har jag en sån där v-formad amningskudde som han har fått sova på i sängen, då får han upp huvudet en bit men kan inte välta ner som från en vanlig kudde.

Han är verkligen världens snällaste bebis, fast jag plågar honom med koksaltdropparna i näsan och han blir jätteledsen slutar han gråta så fort jag tröstar honom och sen får man världens finaste leende :love::cry: då känner man sig ju ännu hemskare!

När min lilla är som snorigast hjälper bara att ta med henne in i duschen, sitta där ett tag och sen jobba med snorsugen.

Gah sånt där får jag också ångest av :( jag är inte världens bästa mamma och med dottern som hade kolik lyckades jag ju inte alltid trösta henne när hon var ledsen, men jag försöker i alla fall alltid och bara tanken på att med flit stänga in ett barn i ett rum och låta skrika tills det somnar gör mig bara så himla ledsen :(

Men om du ändå inte vill ha med familjen att göra igen (vilket jag förstår, skulle inte heller klara av att vara med om det) gör det väl inget om de blir skitsura? Skicka ett sms eller mail och skriv hur du upplevde det hela och ge lite tips på bättre "metoder", t.ex. att få barnet att känna sig tryggt och somna i förälderns famn?

Jo det är min sambos som känner pappan från början, så jag känner mig inte riktigt i en position att alienera dom helt. Plus att jag är ett stort fan av strutsmetoden... dvs jag är en fegis. Men jag skrev till mamman igår och berättade att jag hade lite länkar om hon ville veta mer om hur vi gjorde med vårt barn.

Man tar dom rosa nezerildropparna som är till äldre barn och spär ut dom med koksalt i en liten plastspruta.

Brukar ta 4-6 droppar saltlösning och ca 2-3 droppar nezeril (dvs en pipett). Ta saltlösningen först i sprutan och sedan nezerilen. Skaka om.

Spruta sedan upp blandning i näsan.

Används givetvis sparsamt.

Man tar dom rosa nezerildropparna som är till äldre barn och spär ut dom med koksalt i en liten plastspruta.

Brukar ta 4-6 droppar saltlösning och ca 2-3 droppar nezeril (dvs en pipett). Ta saltlösningen först i sprutan och sedan nezerilen. Skaka om.

Spruta sedan upp blandning i näsan.

Används givetvis sparsamt.

Den gröna nezerilen kan man fortfarande köpa på en del "skåpsapotek", mitt ICA har kvar dom tillexempel. Skönt att ha hemma om det är paniktäppt, men jag tycker inte att dom håller särskilt länge och vågar inte använda dom mer än 1 sprut per dygn, max 3 dygn i rad.

Här kör vi på bröstmjölk och snorsug. Bröstmjölk = rena rama mirakelmedlet! (Det både löser upp snor och verkar avsvällande, helt rätt salthalt osv.)

Den gröna nezerilen kan man fortfarande köpa på en del "skåpsapotek", mitt ICA har kvar dom tillexempel. Skönt att ha hemma om det är paniktäppt, men jag tycker inte att dom håller särskilt länge och vågar inte använda dom mer än 1 sprut per dygn, max 3 dygn i rad.
Hamstra dom!!! Dom är guld värda!!!

:D:D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 134
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka