Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Tassetass Enkelt förklarat skulle man kunna säga att allt som ni överhuvudtaget diskuterar och tycker lite olika om bråkas det om istället. Det var den enkla förklaringen.

Här har vi haft diskussioner om det mesta. Det är tungt att vara föräldraledig. Och man blir trött av att jobba också. Och däremellan behöver man stämma av vem som är mest trött. Vi har efter en hel del diskussioner kommit fram till att oavsett hur trött man är så får man fasiken hålla ihop till 19:30 när stora sonen sover. Det går liksom inte att slänga sej på soffan och ta en tupplur när man kommer hem från jobbet och mat ska lagas och två barn underhållas :banghead:

Biltvättningen har jag också varit med om @Blueberry. Efter 4 timmar när han kommer in och är jätteglad så har han bara tvättat sin bil!!! Min står ju tre meter ifrån och är supersmutsig. Då har jag själv roat och roddat båda barnen och inte ens hunnit ur pyjamasen medans han har gnolat och lyssnat på ljudbok! Gaaaah!

Maken tränar 1,5 timme varje kväll. Hittills har vi inte haft någon speciell uppdelning men jag freakade i måndags när han först åkte utan att ha plockat undan sina skidgrejer från i helgen, kom hem efter 1,5 timme och satte sig i soffan. Jag bad honom att fixa i sovrummet så jag kunde lägga lilltjejen i nästa paus på mitt tv-program varpå han fnular omkring i sovrummet i 10 minuter och sen fixar en proteindrink till sig. Jag har alltså suttit med lilla C på en pilatesboll i en timme och skumpat och han har roat sig och fortsätter att göra sina grejer. Då fick jag fnatt! Dessutom missade jag slutet på tv-programet så jag var arg som ett bi!

Kort sagt, saker som inte är så allvarliga i vanliga fall antar stora proportioner och fräses över istället för att samtala om dem. Hittar något ett bra bot på problemet är jag idel öra!

Mvh Miks

@Blueberry @Miks @pudsey

Tack för att ni delade med er! Jag undrar varför, men det tankesätt som ligger bakom saker som att lägga sig på soffan efter en arbetsdag när partnern varit hemma med barn känns SÅ himla främmande för mig. Inte främmande som i att jag inte både sett och hört det, men jag ser liksom inte hur man KAN tänka och göra så som många gör, jag förstår inte hur man inte kan se att det är helknasigt.

För mig känns det så in i bomben självklart att när jag kommer hem från att ha suttit och skrivit uppsats en hel dag så börjar ju jobb nummer två för mig: make, barn och hem. Maken kommer behöva avlastas, jag vill umgås med mitt barn och hemmet är ju vår gemensamma uppgift precis som innan (fan heller att jag förväntar mig att han ska hinna hålla på hemma när han är föräldraledig, det är ju inte därför han är hemma).

Klart jag kommer vara trött när jag kommer hem, min sömn kommer också att störas men seriöst, hur man kan ha undgått att se hur slitigt det är att vara föräldraledig är för mig ett mysterium. Hur trött jag än blir av uppsats och störd sömn kommer jag ju aldrig i närheten av vad maken kommer få erfara, jag kommer ju ha ett givet andningshål men han kommer krasst sett inte ha fler eller större andningshål än vad jag ger honom. Det slår mig nu hur otroligt skev maktbalansen kan bli när den ena är föräldraledig, så mycket hänger på och styrs av den icke föräldralediga parten. Sedan spelar det väl också in att anknytningen mellan barn och hemmavarande förälder blir starkare snabbare än den mellan barn och jobbförälder, det gör ju att tröskeln blir högre för båda två att bryta mönster man fastnat i.

Man brukar ju säga att det är ett 24/7 jobb att vara föräldraledig men egentligen så jobbar vi ju alla 24/7 när vi blir föräldrar, bara det att om man inte är föräldraledig så är inte hela den där 24/7-perioden på ett och samma jobb utan det delas upp mellan två.

Lite känns mitt och makens upplägg som ett socialt experiment, ska bli himla intressant att se hur det faller ut.

Idag har vi haft besök av MVC, vi fortsätter få topp betyg tydligen är vi väldigt avslappnade föräldrar vilket speglas i A som är en rätt nöjd bebis :)
Lilla damen väger nu 3620g vilket betyder 420g upp på knappt 3 veckor, skönt att se att hon får i sej tillräckligt med mat.

En sak som fick mej att fundera lite, när man ammar så får ju barnen ett bättre immunförsvar vilket är kanon men är dom verkligen helt skyddade?
Enligt bvc tanten så kan inte A smittas av min förkylning :confused: (jag går runt och oroar mej att hon som är så liten ska bli sjuk, jobbigt för mamma hjärtat)

Idag har vi haft besök av MVC, vi fortsätter få topp betyg tydligen är vi väldigt avslappnade föräldrar vilket speglas i A som är en rätt nöjd bebis :)
Lilla damen väger nu 3620g vilket betyder 420g upp på knappt 3 veckor, skönt att se att hon får i sej tillräckligt med mat.

En sak som fick mej att fundera lite, när man ammar så får ju barnen ett bättre immunförsvar vilket är kanon men är dom verkligen helt skyddade?
Enligt bvc tanten så kan inte A smittas av min förkylning :confused: (jag går runt och oroar mej att hon som är så liten ska bli sjuk, jobbigt för mamma hjärtat)
Bullshit, min dotter var sjuk en himla massa när sambon bytte jobb och kom hem med förkylning efter förkylning. Hon avverkade både förkylningar (på löpande band...) och magsjuka på sina första 8 månader.

Dock tror jag inte att det är värt att oroa sig :)

Bullshit, min dotter var sjuk en himla massa när sambon bytte jobb och kom hem med förkylning efter förkylning. Hon avverkade både förkylningar (på löpande band...) och magsjuka på sina första 8 månader.

Inte för att jag har någon aning egentligen, men det måste ju vara stor skillnad på att inte smittas av mamma som man ammas av, och att inte smittas via pappa som tar in förkylningar utifrån.

Dvs det är ju väldigt stor skillnad på att en bebis inte kan bli förkyld, och på att en bebis inte kan smittas av mammans förkylning. (Sen om det senare är sant har jag som sagt ingen aning om).

John var på BVC i går, på tvåmånaderskontroll.

Han väger 5,565 kilo och är 58 cm lång nu. När han föddes vägde han 3200 och var 51 cm lång. Han börjar bli en liten knubbis :D

Just nu testar han många rörelser. Att ligga på mitt bröst och lyfta huvudet, gunga från sida till sida för att sedan ramla/rulla i väg åt ena hållet och fångas av min arm är senaste grejen. Tydligen skitkul. Det kan han göra cirka 100 gånger om dagen :D

Babysittern är en stor favorit, han gungar igång den själv och är väldigt nöjd där. Och så har han upptäckt sina händer, och det måste vara en smaksensation utan dess like. Helst ska båda händerna in i munnen samtidigt.

Sömn verkar han bara behöva mindre och mindre av. I natt vaknade han varannan timme...

John var på BVC i går, på tvåmånaderskontroll.

Han väger 5,565 kilo och är 58 cm lång nu. När han föddes vägde han 3200 och var 51 cm lång. Han börjar bli en liten knubbis :D

Just nu testar han många rörelser. Att ligga på mitt bröst och lyfta huvudet, gunga från sida till sida för att sedan ramla/rulla i väg åt ena hållet och fångas av min arm är senaste grejen. Tydligen skitkul. Det kan han göra cirka 100 gånger om dagen :D

Babysittern är en stor favorit, han gungar igång den själv och är väldigt nöjd där. Och så har han upptäckt sina händer, och det måste vara en smaksensation utan dess like. Helst ska båda händerna in i munnen samtidigt.

Sömn verkar han bara behöva mindre och mindre av. I natt vaknade han varannan timme...

Jag saknar att de inte mäter här, dax att ta fram måttband o göra de själv igen tror jag.

Oroa mej gör jag nog ändå, är lite hönsmamma än :p

Inte för att jag har någon aning egentligen, men det måste ju vara stor skillnad på att inte smittas av mamma som man ammas av, och att inte smittas via pappa som tar in förkylningar utifrån.

Dvs det är ju väldigt stor skillnad på att en bebis inte kan bli förkyld, och på att en bebis inte kan smittas av mammans förkylning. (Sen om det senare är sant har jag som sagt ingen aning om).
Magsjukan var det jag som drog hem, vet inte om det skulle vara skillnad där. Min faster smittade ner din dotter också, faster är ensamstående, trots amning. Tror inte riktigt på teorin faktiskt men de har ju säkerligen ett ökat skydd mot infektioner genom amningen. Det tror jag. Dock inte att det är heltäckande.

Min lille vän valde att skämma ut sin mor igår.. Var på en slags babyvänlig utställning här i stan. Kom in och såg att man inte skulle ha skor på sig och jag hade redan plockat V ur vagnen. Så jag la honom på en av alla mysiga madrasser som låg på golvet.
Hinner inte böja mig ner förrän han Vänder sig från rygg till mage och därmed elegant rullar ned på golvet!

Jag höll på att dö och mumlade fram att " oj kan du vända på dig nu...?" medan alla föräldrar glodde på mig.
Som tur var så gjorde han sig inte illa men herregud vad han är rörlig...

@Imogen @Amha @pudsey

Smittor går inte över i modersmjölken. Däremot kan bebisen mycket väl bli smittad av vanligt förkylningsvirus av mamman (och pappan och alla andra såklart). Därför ska man inte hålla på och pussa i ansiktet på bebisen när man är förkyld. Tvättar man händerna och är noga med övriga hygienen kan man hoppas att bebisen klara sig.

Mvh Miks

Min lille vän valde att skämma ut sin mor igår.. Var på en slags babyvänlig utställning här i stan. Kom in och såg att man inte skulle ha skor på sig och jag hade redan plockat V ur vagnen. Så jag la honom på en av alla mysiga madrasser som låg på golvet.
Hinner inte böja mig ner förrän han Vänder sig från rygg till mage och därmed elegant rullar ned på golvet!

Jag höll på att dö och mumlade fram att " oj kan du vända på dig nu...?" medan alla föräldrar glodde på mig.
Som tur var så gjorde han sig inte illa men herregud vad han är rörlig...
Hi hi! När man minst anar det! Tur han inte gjorde illa sig i alla fall! Har han rullat förut?

Kl
Var sjutton är listan! Jag kommer inte ihåg hur gamla alla små bebisar är! Jah sitter bara med telefon och det är så nedrans svårt att leta då. Någon annan som kan lyfta upp den?

Mvh Miks

@Imogen @Amha @pudsey

Smittor går inte över i modersmjölken. Däremot kan bebisen mycket väl bli smittad av vanligt förkylningsvirus av mamman (och pappan och alla andra såklart). Därför ska man inte hålla på och pussa i ansiktet på bebisen när man är förkyld. Tvättar man händerna och är noga med övriga hygienen kan man hoppas att bebisen klara sig.

Mvh Miks
Har dragit ner på pussandet men det är svårt, har ju fått ett pussa bebis beroende :D men handspriten används flitigt

Idag fick vi hem baby monitor och baby gym, gymmet bkev genast en favorit

Har dragit ner på pussandet men det är svårt, har ju fått ett pussa bebis beroende :D men handspriten används flitigt

Jag vet! De skapar något sånt där skumt behov av att pussa på dem! Det går liksom inte att hejda sej ibland :love:

Babygym har vi med! Vi varvar mellan att ligga i det och att putta i babysittern så att hon når alla kul grejer. Det är en hit!

Mvh Miks

Det var tydligen någon professor i bakteriologi som pratade i radion för någon månad sedan om att det är väldigt, väldigt svårt att skydda sig mot virus genom att bara tvätta/sprita händer. Det var lite intressant för vi använder ju rätt mycket av den varan idag. Viktigast var tydligen att man torkar händerna mycket noga efter att man tvättat dem i alla fall.

@Miks Det är min uppfattning också. Skyddet i fråga har väl med att immunförsvaret blir bättre men inte att man blir helt immun mot sjukdomar.

Dom mäter alltså inte att bebisen på längden?

Nej tyvärr, konstigt tycker jag och fick inget svar när jag frågade om det. Vi får mäta själva om vi vill veta, samma med vikten lite grann idag sa hon att jag kan komma på drop in om jag vill väga igen innan 12v

Nej helt skyddad är hon inte. Men många sjukdomar som tex virus och bakterier får man i sig via munnen. Bröstmjölk är väldigt effektiv på att ta död på mycket sådantdär. Bebisen får ju i sig bröstmjölk genom munnen alltså tar bröstmjölken död på väldigt mycket. Sen får ju även bebisen med sig antikroppar från mamman via bröstmjölken.

Hörde på radion för några månader sedan att dom upptäckt att bröstmjölk är effektivt mot tex multiresistenta bakterier.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka