Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Miks jag har läst att bebisar som kräks kan få nån typ av förtjockningsmedel (typ maizena) i ersättningen så det inte kommer upp lika lätt. Kanske värt att kolla upp?
:)
Tack! Ja det är något sånt som eventuellt behövs. Fast jag tror man byter till en ersättning som blir tjockare när den hamnar i magsäcken. Jag har försökt läsa på lite men inser att jag behöver vara ännu mer påläst inför måndag så att jag kan vara med och spåna.

Mvh Miks

Tack! Ja det är något sånt som eventuellt behövs. Fast jag tror man byter till en ersättning som blir tjockare när den hamnar i magsäcken. Jag har försökt läsa på lite men inser att jag behöver vara ännu mer påläst inför måndag så att jag kan vara med och spåna.

Mvh Miks

Aha, visste inte det fanns speciell "blir tjockare i magen ersättning" :)
Låter fiffigt, jag funderade nämligen på hur hårt bebisen skulle få suga för att få ut nått trögflytande ur flaskan :laugh:
Detta får mig direkt att fundera på vart jag läst om maizena i ersättning.. O_o

Aha, visste inte det fanns speciell "blir tjockare i magen ersättning" :)
Låter fiffigt, jag funderade nämligen på hur hårt bebisen skulle få suga för att få ut nått trögflytande ur flaskan :laugh:
Detta får mig direkt att fundera på vart jag läst om maizena i ersättning.. O_o
Ha ha! Ja det hade kanske varit svårt att suga ut ketchup-konsistens ut flaskan ;)

Maizena i ersättningen körde vi några gånger med sonen för att öka mättnadskänslan. Dock blir maizenan som ett hårt klister i flaskan och skitsvårt att skaka runt utan att få klumpar. Vi övergav idén ganska fort faktiskt.

Maizena som gröt har vi också kört. Med jättemycket kanel :d. Blir som slajm när det är varmt och gelé när det svalnar. Ganska enkelt att skopa upp och proppa i en hungrig bebis!

Mvh Miks

ThickenUp finns på Apoteket att köpa. Gör ersättningen tjockare, man kan t.o.m göra pudding på den. Vet dock inte om den är mjölkfri men tror det... När de börjat med välling kan man få/ köpa EnfamilR som blir tjockare i magen.
Har haft en riktig kräkis, kräktes jämt oavsett hur långt det gått sedan matning. Vände någonstans vid 8 månader. Värst var det vid 6 månader.

Min lilla dam tyckte att kl 3 på natten ska man charma mamma med att le en massa och räcka ut tungan. Hon har utvecklats massor den senaste veckan och jag tycker det är så kul att se alla framsteg.
lnget kan väl slå ett leende från sin lilla bebis :love: Jag blir bara mer o mer kär i den här lilla skruttan.

Något som är mindre roligt är att hon verkar ha lite magknip på kvällarna, långt ifrån kolik o liknande tack o lov. Hon har bara ont en stund men mammahjärtat gör så ont, lider med alla som har kolikbarn, stackars små liv.

Ikväll ska jag o sambon gå på dejt, vi passar på medans barnvakt finns o A är förutom magknipet nöjd med livet så för henne är det inga problem det är värre för för mamma o pappa tur vi har 4 olika alt att äta på inom 5 min promenad så vi har nära hem :up:

ThickenUp finns på Apoteket att köpa. Gör ersättningen tjockare, man kan t.o.m göra pudding på den. Vet dock inte om den är mjölkfri men tror det... När de börjat med välling kan man få/ köpa EnfamilR som blir tjockare i magen.
Har haft en riktig kräkis, kräktes jämt oavsett hur långt det gått sedan matning. Vände någonstans vid 8 månader. Värst var det vid 6 månader.
Tack! Superbra! :up:Jag ska kolla upp de produkterna! Då har jag lite mer kött på benen!

Skönt att de ordnade upp sig för er! Är dock inte jättepeppad på 5 månader till av det här! Får hoppas att det snarare är 3!

Mvh Miks

Det här med pappor och ansvar/ledighet...Jag är så jävla ledsen och besviken.
Vi hade planerat och verkade tycka lika, att pappa skulle vara hemma med bebbe lika mycket som mamma.
Inte bara för att det är jämställt utan för att det alltid varit hans dröm att skaffa barn.

Men så fick han en forskartjänst och igår lät det "ja så är jag hemma typ 3 månader, för NN vill att vi kommer igång så fort som möjligt, då hinner jag publiceras innan december...bla bla bla".

Tack för den! Han är väl medveten om att jag håller på att gå bananas av ensamheten, eftersom jag varit sjuksriven långt innan förlossningen så längtar jag efter mina patienter, nya kollegor, ja allt!

Har dessutom fått erfara att han inte "klarar" att vakna så mycket per natt, helt sonika går han och lägger sig i ett annat rum även när han är ledig 0o. Sedan tycker han att jag gnäller och tjatar, för han är ju också trött och eftersom hans jobb är sååå viktigt borde jag bry mig om honom MER.

Vem är han??
Jag har varit hemma med ischias som varit så illa att jag inte kunnat klä på mig eller gå och kissa utan att gråta av smärta, att ta sig ur sängen har tagit minst en kvart bara för att benet varit domnat minsta rörelse gjort så ont. I 6 veckor har det varit så, nu sista veckan kan jag gå normalt igen och då får jag skit för att jag inte gått ut med hunden tillräckligt och att det är så synd om honom som fått vara i stallet med mig (burit vatten, allt annat har jag bitit ihop och ordnat-eller bett stalltjejerna).

Så igår sa jag BITTERT att han slipper hjälpa mig till stallet (han har körkort, inte jag) men då blir jag borta mycket längre i och med bussarna. Då sa han " men du tar väl med dig V..?"....

Vad fan ska jag göra? jag har skaffat barn med ett rikspucko 0o. Som tycker att karriären är det viktiga och att det han gör hemma är att "hjälpa till"..Antingen har det brunnit för honom nu eller så har han låtsats bry sig i flera år.

Hoppar in från sommarförälder 2014.

Min man blev likadan efter första barnet och efteråt tror jag det var någon slags förlossningsdepression. Det blev likadant efter andra barnet. Ett tag funderade jag nästan på om han inte hade någon slags npf, då det var så svårt för honom att kunna relatera till min situation. Jag kunde berätta att jag gråtit tröstlöst en natt av trötthet och han bara hummade och berättade att han var så trött också.

Efter ett tag kom det dagar och perioder som blev allt längre då han var sig själv och under tiden han var föräldraledig kom äntligen han tillbaka igen.

Nu har han en arbetsplats som verkligen uppmuntrar till föräldraledighet så det blev ingen kamp kring det. Den här gången har jag bestämt att vi ska vara hemma hälften av tiden var. Börjar jobba på onsdag och längtar efter att få sova!

Styrkekramar!

@nagelbitarn: herregud vad besvärligt med den helomvändningen! Lider verkligen med dig. Jag skulle nog också säga att du kanske borde dra iväg en dag/kväll/natt. Det kan nog vara ganska bra för att tvinga på honom att förstå hur det är att ha barn. Jag kan tänka mig att chocken är ganska stor för många föräldrar oavsett kön med vad en bebis innebär. Dock skulle jag råda dig att vänta en tid, i alla fall ett par-tre månader, innan du börjar fundera närmare på separation. Inte för att det är en dålig idé om du inte trivs i förhållandet utan för att det är vanligt med separation under första tiden och det är dumt att ta ett förhastat beslut, utöver det med alla hormoner man har i kroppen. Så småningom faller mer och mer på plats och det känns lättare. Prata även med karln om hur han behöver få "höra" kritiken för att han ska ta in den. Man kan tycka att han borde lyssna på vad du säger men min sambo får kottar i öronen om jag pratar argt och då ser man ju ingen bättring ändå.

Det är tufft att vara förälder till små barn och upplever man inte stöttningen hemifrån blir det jättejobbigt. Jag tror även att det är svårt för den som inte är hemma att förstå vad det innebär att ta hand om allt hemma när man har ett litet barn som kräver sitt och ont om nattsömn. Jag såg till att gå i säng ganska tidigt när dottern var liten och lämnade henne till sambon så de fick sitta och ha mystid, han tog någon matning och sen kom de lite senare. Då har man fått sömn som inte var någon slags jour vilket var en dröm. Lärde mig så småningom att liggamma vilket gjorde att man kunde sova medan hon åt. Då vaknade man mindre än om man skulle sparka upp sambon som inte kvicknar till lika snabbt som jag.

Hoppas att det löser sig till det bästa för er. Det är jättetråkigt att inse att ens partner blivit en alien. Jag har sett förändringen på flera håll och det är så himla tråkigt.

Hoppar in från sommarförälder 2014.

Min man blev likadan efter första barnet och efteråt tror jag det var någon slags förlossningsdepression. Det blev likadant efter andra barnet. Ett tag funderade jag nästan på om han inte hade någon slags npf, då det var så svårt för honom att kunna relatera till min situation. Jag kunde berätta att jag gråtit tröstlöst en natt av trötthet och han bara hummade och berättade att han var så trött också.

Efter ett tag kom det dagar och perioder som blev allt längre då han var sig själv och under tiden han var föräldraledig kom äntligen han tillbaka igen.

Nu har han en arbetsplats som verkligen uppmuntrar till föräldraledighet så det blev ingen kamp kring det. Den här gången har jag bestämt att vi ska vara hemma hälften av tiden var. Börjar jobba på onsdag och längtar efter att få sova!

Styrkekramar!

Det låter som min sambo! Han är så konstigt okänslig och självcentrerad. Tog upp att det verkar som att han är deprimerad, men han känner inte igen sig i det.

Visst är sömn något fantastiskt :P

@nagelbitarn: herregud vad besvärligt med den helomvändningen! Lider verkligen med dig. Jag skulle nog också säga att du kanske borde dra iväg en dag/kväll/natt. Det kan nog vara ganska bra för att tvinga på honom att förstå hur det är att ha barn. Jag kan tänka mig att chocken är ganska stor för många föräldrar oavsett kön med vad en bebis innebär. Dock skulle jag råda dig att vänta en tid, i alla fall ett par-tre månader, innan du börjar fundera närmare på separation. Inte för att det är en dålig idé om du inte trivs i förhållandet utan för att det är vanligt med separation under första tiden och det är dumt att ta ett förhastat beslut, utöver det med alla hormoner man har i kroppen. Så småningom faller mer och mer på plats och det känns lättare. Prata även med karln om hur han behöver få "höra" kritiken för att han ska ta in den. Man kan tycka att han borde lyssna på vad du säger men min sambo får kottar i öronen om jag pratar argt och då ser man ju ingen bättring ändå.

Det är tufft att vara förälder till små barn och upplever man inte stöttningen hemifrån blir det jättejobbigt. Jag tror även att det är svårt för den som inte är hemma att förstå vad det innebär att ta hand om allt hemma när man har ett litet barn som kräver sitt och ont om nattsömn. Jag såg till att gå i säng ganska tidigt när dottern var liten och lämnade henne till sambon så de fick sitta och ha mystid, han tog någon matning och sen kom de lite senare. Då har man fått sömn som inte var någon slags jour vilket var en dröm. Lärde mig så småningom att liggamma vilket gjorde att man kunde sova medan hon åt. Då vaknade man mindre än om man skulle sparka upp sambon som inte kvicknar till lika snabbt som jag.

Hoppas att det löser sig till det bästa för er. Det är jättetråkigt att inse att ens partner blivit en alien. Jag har sett förändringen på flera håll och det är så himla tråkigt.

Jag la fram det som ett förslag, att han tar barnet och resten ett dygn men han tog det som en förolämpning, för han har det faktiskt jobbigt nog utan att jag ska vara dryg.

Nej än tänker jag inte gå isär, jag är nästan i chock fortfarande, jag måste ge honom tid att ändra sig och sedan se förbättringen befästas.

Att liggamma är guld! Vi somnar ofta så, och det är väldigt praktiskt när han vill äta hela hela tiden :)

Men hu vad less jag blir på alla dumheter. Var tvungen att ta med V till stallet igår, så allt tog väldigt lång tid och när jag kom hem hade han valt att gå på lägenhetsvisning. På ett objekt vi redan enats om att inte köpa :cool:

Med konsekvensen att han inte hunnit laga mat, så kl 21 fick jag ordna det med.
Han sa att han gjort hushållssysslor, bland annat tvätt. Han hade stoppat smutstvätten i maskinen. That's it.
:banghead::banghead::banghead:

Jag la fram det som ett förslag, att han tar barnet och resten ett dygn men han tog det som en förolämpning, för han har det faktiskt jobbigt nog utan att jag ska vara dryg.

Nej än tänker jag inte gå isär, jag är nästan i chock fortfarande, jag måste ge honom tid att ändra sig och sedan se förbättringen befästas.

Att liggamma är guld! Vi somnar ofta så, och det är väldigt praktiskt när han vill äta hela hela tiden :)

Men hu vad less jag blir på alla dumheter. Var tvungen att ta med V till stallet igår, så allt tog väldigt lång tid och när jag kom hem hade han valt att gå på lägenhetsvisning. På ett objekt vi redan enats om att inte köpa :cool:

Med konsekvensen att han inte hunnit laga mat, så kl 21 fick jag ordna det med.
Han sa att han gjort hushållssysslor, bland annat tvätt. Han hade stoppat smutstvätten i maskinen. That's it.
:banghead::banghead::banghead:
Ge honom ett hett tips: hushållssysslor är som.mest värt när du ser det ske :) min sambo hade tydligen städat bakom spisen och någon vecka senare kom det fram att han hade gjort det och jag blev helt chockad :D göra saker som.inte syns är inte riktigt det han brukar göra, haha.

Så som det är nu ska du inte behöva leva. Han måste försöka se hur arbetsfördelningen ser ut. När han kommer hem från jobbet är han väl ledig? Du har jour dygnet runt. Det borde inte vara svårt för honom att se det om.han får det förklarat på ett sätt han begriper.

@nagelbitarn
Det bästa är kanske att dra med honom på familjerådgivning?
När jag fick nog packade jag dotterns och mina saker, skrev ett brev som lämnades på köksbordet och så åkte vi till mina föräldrar där jag bodde en vecka. Det tog snurr faktiskt.
Nu andra gången har jag mer försökt betrakta det som tillfällig sinnesförvirring och väntat ut det.

Vår historia är alltför lång och krånglig för att dras här, men slutade med en man som nästan gick in i väggen men fick hjälp genom företagshälsovården
Jag hamnade i en djup depression och blev sjukskriven bara någon månad efter att jag hade börjat jobba igen.

Ta hand om dig!

Jag fyller år i dag, och min man har firat mig så fint..! :love:
Med sång och kakor och presenter och partyhatt och cider i champagneglas. För att inte tala om att han tog John klockan fem i morse och lät mig sova ostört i två ljuvliga timmar. Han kan verkligen leverera när han lägger manken till. :D

Nu ska jag boka tider för presenten: fotvård, klipptid och bryn- och fransfärgning. :bump:

Det är inte fy skam att fylla 29 :D

Jag fyller år i dag, och min man har firat mig så fint..! :love:
Med sång och kakor och presenter och partyhatt och cider i champagneglas. För att inte tala om att han tog John klockan fem i morse och lät mig sova ostört i två ljuvliga timmar. Han kan verkligen leverera när han lägger manken till. :D

Nu ska jag boka tider för presenten: fotvård, klipptid och bryn- och fransfärgning. :bump:

Det är inte fy skam att fylla 29 :D

Grattis på födelsedagen!! :)

Rapport från solig Romme-konferens!

Det går otroligt bra med lilla C på armen på konferensen! Igår åkte vi bandvagn upp till toppstugan. Lilla C var deras yngsta besökare någonsin! Hon var även yngsta passageraren någonsin i bandvagn! Hon skötte sig exemplariskt så vi var välkomna tillbaka ;)

Alla mina kollegor vill hålla, sitta närmast och pussa på henne! Hon verkar ganska nöjd så länge hon sen får hänga på mej.

Sammanfattning; 3 månaders bebis med på konferens får :up: :up: :up: :up:. Hade fått en till om jag kunnat åka skidor men det säger fogarna nej till!

Mvh Miks

Igår blev A en hel månad gammal, en kort månad dock, tiden rusar verkligen. Hon har i veckan dragit iväg i utvecklingen, hönger knappt med så fort de går.
Imorse sa vi hej då till mormor o morfar, jobbigt o skönt, de skärpte sej på slutet o vi fick va ifred en del.

As pass kom i fredags så nu är första Sverige resan bokad :bump: om 5 veckor bär det av :banana: o för att fira de så har vi köpt en vagn att ha där en teutonia, ska bli kul o testa nått nytt.

BVC idag med lilla C som fyllde 3 månader igår. Hon hade gått upp 460g på tre veckor. Aningens sämre än vad hon borde. Nu väger hon 5590g. Hon sträckte på sig ordentligt på mätningen dock, 61cm! Yeah över 60 strecket!

Hon fick de två sprutorna enligt vaccinationsprogrammet. En i varje lår. Hon blev lite lessen men inte så farligt. Det gick över ganska fort. Väl hemma fick hon en alvedon supp så hon ska slippa att febern och svullnaden blir så allvarlig.

Vi ska träffa läkaren igen avseende kräkningarna. Nu hade hon en ok viktuppgång men det är inte ok att hon kräks hela tiden fram till nästa matning. Förtjockningsmedel i ersättningen körde de tydligen inte med så ofta. Nu var det mer medicin mot öppen magmun och magsaftreducerande medicin. Vi får se vart vi landar!

Mvh Miks

Vi kör ju på amning och pumpning, men nu verkar pumpandet fått en törn. Höger har alltid varit en fontän och det som jag fått ur mest från, nu får jag knappt ut nått alls och vänster är inte mycket bättre.

Vad är bäst att göra? Fortsätta testa pumpa nån gång per dag/oftare? Har testat pumpa ena medans hon äter från andra men det blev inte mycket skillnad.

A får i sej som hon ska så produktionen verkar vara som den ska iaf. Vill gärna fortsätta ha möjligheten att pumpa främst så pappan kan ha lite egen tid med A, och jag får lite egentid med mej själv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 135
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka