Gaaah! Fy vad jobbigt!
Jag känner igen en del av det du skriver! När sonen kom för 5,5 år sedan skrev mannen och jag ett avtal om att ingen av oss fick lämna den andra under sonens första år. Vi hade då lyssnat på ett radioprogram som handlade om hur vanligt det var med separation första året. Det avtalet har vi förnyat nu.
Och det behövs fanimej! Jag blir så sjukt provocerad av maken ibland. Han är också ett rikspucko ganska ofta. Fast innerst inne vet jag att vi är samma personer som innan. Sömnbrist, brist på egen tid, ständigt planerande knäcker oss.
Hur blir det om du konfronterar mannen? Och påminner honom om hur ni hade tänkt? Påminner honom om att visst är du föräldraledig just nu och primärförälder men han är lika mycket förälder när han är hemma. Och sova får man göra varannan natt när det är katastrof. Det har vi behövt gjort ibland fastän den ena jobbar.
Det är ibland sjukt jobbigt med småbarn och då måste man liksom bjuda till. Från båda håll!
Hoppas ni kommer överens!
Mvh Miks
Smart med avtal! Hade aldrig tänkt på att det skulle behövas..
Sömnbrist lider han inte av, han sover i annat rum. Jag har V från kl 22 och framåt. Det där med egentid är svårt, har sagt åt honom att skaffa gymkort igen så kan han träna på helgerna o när min medryttare är i stallet. Men han tror inte att han hinner, utan väljer att klaga på min häst istället, som såklart tar tid, även om jag bara mockar och slänger in honom numera
.
När jag konfronterar honom så får jag höra det han säger ovan, att han är för trött, jobbet är viktigt, han sover minsann dåligt, han orkar ju inte gå ut med hunden/ träna honom ( det är hans hund). Även sagt " du kan ju vila på soffan, jag jobbar faktiskt".
Som sagt, när han var ledig hela förra veckan orkade han inte sova med oss eftersom V vaknade så ofta och det var ju onödigt att han stördes när amningen tog sådan tid. Då bad jag om att få sova en hel natt den veckan, han kunde få välja vilken..Men nä.
Han tog däremot V fram till 03, så en matning blev hans men så han gnällde om det på dagarna. Knappt värt hjälpen när man ska få höra hur hemskt det är att vara vaken.
Jag har frågat vad han egentligen förväntat sig? Vi har en väldigt glad och nöjd bebis, som bara vaknar för att äta, så jag tycker vi haft tur. Några gnäll och skrik dagar har vi ju haft, men ändå oftast bara den vanliga tidsbristen. Sömnbristen jag lider av beror ju på att han äter så långsamt, vi vaknar ju varannan timma men ibland äter han i 45-60 min så det blir mycket vaket om nätterna.