Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har en ljudtålig bebis, började dagen med att vakna av att de tar upp asfalten utanför så fönstren skakade, Alice sov vidare, dammsög övervåningen och hon sov vidare. Är vi ute och går och lastbilarna dundrar förbi så sover hon vidare :D

Imornon kväll kommer äntligen avlastning i form av mormor o morfar :bump: jag är så jäkla glad, har inte träffat dom på över ett halv år, vi ska bara mysa och så ska jag o Alice bli ompysslade. Ska bli skönt att ha möjligheten att sova mer än 2-3 timmar, fast jag har en känsla av att jag kommer ha svårt att slappna av ändå, har ju gått och blivot beroende av att gosa o pussa på bebis så mycket det bara går :love:

Appropå ljudtålig bebis... Vi gick ut med bebis vid tolvslaget på nyårsafton, bara utanför dörren men ändå, det smällde rejält och han bara sov och sov. :D Visserligen var han bara typ 4 v då men ändå.

Den här helgen har jag varit på agilityinstruktörsutbildning både lördag och söndag, och ni ska veta att det kan vara ganska provocerande för delar av den intresserade allmänheten att en sju veckor gammal bebis spenderar en dag eller två tillsammans med sin pappa. ;)

Den här helgen har jag varit på agilityinstruktörsutbildning både lördag och söndag, och ni ska veta att det kan vara ganska provocerande för delar av den intresserade allmänheten att en sju veckor gammal bebis spenderar en dag eller två tillsammans med sin pappa. ;)

Så det är alltså sämre för barnet att tas om hand av sin pappa än sin mamma? :meh: För om det är fadern som är frånvarande en arbetsdag så höjer ingen på ögonbrynen...:cautious:

Det spelar ingen roll att bebisen är 12 veckor kan jag meddela. Jag har haft stämma i föreningen och var borta hemifrån i 4 timmar idag. Ganska många undrade när jag skulle hem till bebisen. Mitt svar blev att hon klarar sej bra med pappa jag går när vi är klara! Höjda ögonbryn på det!

Men jag hade faktiskt min första barnlediga stund sedan i början på december igår! Jag var och klippte mej! Wohoo! Otroligt skönt att få vara bara mej en stund. Barnen har hängt med mej dygnet runt. Stora har varit hos farmor och farfar två gånger annars har han som sagt varit med mej 24-7 sedan december. Bebisen är dessutom som ett litet plåster på mej så det var skönt att komma hemifrån även om jag älskar dem över allt annat!

Mvh Miks

"Vart är TL när du rider?"
Med sin pappa..?
Ständiga funderingen :cool:

TL har fått en syssling, en stor grabb på 4,6 kg - inte alls avundsjuk på den vikten :D

Känns ju fint att det fortfarande är så år 2015... :meh:

Känns ju fint att det fortfarande är så år 2015... :meh:

Visst gör det?!

Jag och min svägerska pratade om det för några veckor sedan, när hon skulle vara borta en natt (barnen är 3 och 1,5 år) och svärmor genast planerade in att hjälpa sonen passa barnen. Som om han inte skulle räcka till som förälder till sina egna barn liksom... Herregud. Snacka om att förminska faderskapet.

Visst gör det?!

Jag och min svägerska pratade om det för några veckor sedan, när hon skulle vara borta en natt (barnen är 3 och 1,5 år) och svärmor genast planerade in att hjälpa sonen passa barnen. Som om han inte skulle räcka till som förälder till sina egna barn liksom... Herregud. Snacka om att förminska faderskapet.

Jag är så in i bomben glad att det fallit sig så att jag och karln ska göra så jäkla tvärtom man bara kan göra när det gäller det här med föräldraledighet och "primäransvar", helskotta vad jag ska njuta av att provocera folk!

Jag har en vision om att jag ganska snart efter förlossningen ska kunna lämna lillan hemma med sin far. Är det nåt speciellt du (och andra här) har gjort för att få det att funka? T ex tränat med nappflaska utöver amning och sådär? Jag har införskaffat elektrisk pump och två flaskor iaf. Hade även en fundering på om man bör insistera på napp så att hon inte bryter ihop när hon inte kan ligga vid bröstet?

Jag har en vision om att jag ganska snart efter förlossningen ska kunna lämna lillan hemma med sin far. Är det nåt speciellt du (och andra här) har gjort för att få det att funka? T ex tränat med nappflaska utöver amning och sådär? Jag har införskaffat elektrisk pump och två flaskor iaf. Hade även en fundering på om man bör insistera på napp så att hon inte bryter ihop när hon inte kan ligga vid bröstet?
Napp är ovärderlig hos oss. Tyvärr funkar den inte när hon är hungrig. Då är det bara maaaaaat som gäller och helst redan igååååår vad är det som tar sån tiiiiid! :arghh: :D

Träna på flaska låter klokt. Och låta pappa göra mycket av det dagliga med bebisen så att han blir en naturlig person att hänga med (även om det känns självklart).

Mvh Miks

Förbluffande att ni får sådana kommentarer år 2015, jag hoppas innerligt att det går planenligt för oss så vi kan bidra till att visa att båda föräldrarna duger lika bra.

Jag hade planerat att både amma och pumpa, och tur var väl det - han vägrade amma efter tredje dagen när mjölken rann till och brösten fick ny form. Då hade han redan fått mat ut bröst och kopp (han fick ersättning första dygnet pga lågt blodsocker). Sedan fick han mest mat ur flaska i tre veckor, även om jag erbjöd bröstet nästan varje gång. Han köpte konceptet med flaska rakt av och utan att tveka. Så småningom började han intressera sig mer och mer för amning, och att ha amningsnapp var en sjukt bra idé.

När vi började amma mer så hade jag antingen pumpat lite innan eller använde amningsnapp första stunden, då bli bröstvårtorna större och det var enklare för honom att få grepp = betydligt nöjdare och mindre frustrerad bebis.

Han fick napp när han var en vecka gammal, mest som tröst på skötbordet i början - men även för att hålla igång snuttandet och suget. Det går onekligen snabbare att dricka ut flaska än att amma = mindre snutt och sug pga farten, och att snutta och suga är såpass viktigt att det är rimligt att prioritera. Han har också fått legat och greja med bröstet även när han ratade det, bebisar brukar hålla på rätt ordentligt där, de luktar och lattjar och leker och boxas och hånglar lite med bröstet, jag tror att de ska få tid och möjlighet att göra det oavsett om de ammas eller flaskas :)

Nu ammar vi nästan bara, men det är smidigt med flaska om vi ska bort någonstans eller om jag är på vift. Jag var på en shoppingrunda själv i över två timmar när han var några dagar gammal, inga konstigheter alls. Det var underbart! Superbra för bebis och pappa att umgås själva och för bebisen att få mat av någon annan än mamman.

Sen finns det en hysteri kring tuttförvirring, att om bebisen får flaska så vill den inte ha bröstet sen. Jag tror snarare på att de är anpassningsbara och kan vänja sig vid olika saker och att vi inte ska underskatta dem. ;)

Köp fler flaskor, jag matar fortfarande bara ur små även om jag kan pumpa i stora. Vi har fyra stora och fyra små. (Philips Avent)

Vad gör man när man har bf? :D
Sambon jobbar o lillan myser med mormor o morfar, har lagt upp ett lager av mat i kylen så jag kan om jag vill sova hela dan, problemet är att jag känner mej lite rastlös :banghead:

A blev rejält bortskämd med presenter i helgen, 2 väskor full med kläder, leksaker o blöjor, slutade med att jag fick offra mer plats i min byrå till henne, fick bl.a några plagg i strl 44 som sitter perfekt nu iaf byxorna, bodys va lite kort i armarna, hon är rätt liten drar strl 44-50 och vissa 56.

Och det sjuka är att man får höra både och, alltså att jag "binder ris åt egen rygg" och "skämmer bort henne" för att jag bär på henne, samsover och plockar upp henne ur vagnen om hon börjar skrika. Men om jag lämnar henne hemma med pappan så duger inte det heller?!

Vad är felet med folk egentligen...

Sen finns det en hysteri kring tuttförvirring, att om bebisen får flaska så vill den inte ha bröstet sen. Jag tror snarare på att de är anpassningsbara och kan vänja sig vid olika saker och att vi inte ska underskatta dem. ;)

Tuttförvirring propagerar de starkt här, det ska bara vara bröstet första 6 veckorna. Jag kan förstå att vissa blir helt knäckt av hysterin och stressen det skapar och är glad att jag redan innan lillan kom var så säker i mej själv och amningen (och inställningen att om de inte funkar så är det inte fel) att jag tog beslutet att ge napp tidigt, testade att vara levande napp i 20h non stop först, och även att kunna pumpa och ge flaska. Både BM och BVC står bakom mej i mina beslut även om propagandan om bara bröst drivs av dom, de tycker dessutom att det funkar alldeles utmärkt för oss och att det är bra att både jag och pappan kan dela på allt.
Hade jag inte varit så säker i mina beslut och låtit propagandan påverkat mej hade jag varit ett vrak nu.
Nu kör vi på både amning och flaska, och nappen används när hon vill snutta på nått men inte är hungrig, och det fungerar alldeles utmärkt.

@pudsey
Jag är ganska glad att informationen om amning är så dålig innan det är dags att amma. :D Själv hörde jag inte ens talas om tuttförvirring förrän han var tre veckor, hade det tjatats och varnats tidigare hade jag antagligen varit helt förstörd vid det laget...

Vad heter tuttförvirring på engelska?
*föreställer mig något festligt*

Jag hade planerat att både amma och pumpa, och tur var väl det - han vägrade amma efter tredje dagen när mjölken rann till och brösten fick ny form. Då hade han redan fått mat ut bröst och kopp (han fick ersättning första dygnet pga lågt blodsocker). Sedan fick han mest mat ur flaska i tre veckor, även om jag erbjöd bröstet nästan varje gång. Han köpte konceptet med flaska rakt av och utan att tveka. Så småningom började han intressera sig mer och mer för amning, och att ha amningsnapp var en sjukt bra idé.

När vi började amma mer så hade jag antingen pumpat lite innan eller använde amningsnapp första stunden, då bli bröstvårtorna större och det var enklare för honom att få grepp = betydligt nöjdare och mindre frustrerad bebis.

Han fick napp när han var en vecka gammal, mest som tröst på skötbordet i början - men även för att hålla igång snuttandet och suget. Det går onekligen snabbare att dricka ut flaska än att amma = mindre snutt och sug pga farten, och att snutta och suga är såpass viktigt att det är rimligt att prioritera. Han har också fått legat och greja med bröstet även när han ratade det, bebisar brukar hålla på rätt ordentligt där, de luktar och lattjar och leker och boxas och hånglar lite med bröstet, jag tror att de ska få tid och möjlighet att göra det oavsett om de ammas eller flaskas :)

Nu ammar vi nästan bara, men det är smidigt med flaska om vi ska bort någonstans eller om jag är på vift. Jag var på en shoppingrunda själv i över två timmar när han var några dagar gammal, inga konstigheter alls. Det var underbart! Superbra för bebis och pappa att umgås själva och för bebisen att få mat av någon annan än mamman.

Köp fler flaskor, jag matar fortfarande bara ur små även om jag kan pumpa i stora. Vi har fyra stora och fyra små. (Philips Avent)

Lägger mig i lite. Men jag tycker att det är superviktigt att bb och bvc tar upp det här med tuttförvirring, det SKA tas upp om en tänker amma. Jag känner två personer som fick råder att ge flaska och trösta med napp, med följd att bebisen vägrar bröstet.
För någon som verkligen vill amma är det viktigt att få alla fakta.

Men vad skönt att det har fungerat för dig! :)

Med första barnet ammade jag mest men pumpade också efter några veckor (då jag började rida igen) så pappan kunde mata också. Så kommer vi göra även denna gång. Skönt för oss alla och storasyster vill gärna hjälpa till och då kan hon få prova mata lillasyster också :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 136
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka